2016-12-22, 21:39
Bannlyst
En jävla skam om någon går fri. De ska givetvis alla babbar sitta på minst 8 år effektivt, oavsett.
Citera
2016-12-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Om du döms för mord, inte om det blir dråp.

detta ändrades 2014...det finns utrymme fortf att döma tidsbestämt men den absoluta majoriteten ska dömas till livsstid.

Jag har sett massor.
Te.x så sent som idag, Martin Jonsson som vart dömd till 18år för mord på Lotta.
Citera
2016-12-22, 21:41
Medlem
Citat:
Lyckades tom hitta propositionen:

Men du blir fortfarande inte automatiskt dömd till livstid.
Citera
2016-12-22, 21:42
Medlem
Citat:
Läs mina inlägg igen, har klargjort lite
Antar att du menar detta:
Citat:

detta ändrades 2014...det finns utrymme fortf att döma tidsbestämt men den absoluta majoriteten ska dömas till livsstid.
Det var politikernas avsikt att efter en lagändring skulle utgångspunkten vara att ett mord ger livstid. Den lagändringen var så erbarmligt dåligt formulerad så att den underkändes av HD som fann den omöjlig att tillämpa. Gammal praxis med utgångspunkt 14 år gäller alltså fortfarande. Justitieminister Bea var ett riktigt stolpskott och den nye tomten minister Morgan är tyvärr inte mycket bättre...
Citera
2016-12-22, 21:43
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Men du blir fortfarande inte automatiskt dömd till livstid.

Nej det va fel ordval, det finns ett bedömningsutrymme men för den absoluta majoriteten är det livsstid.
Citera
2016-12-22, 21:45
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Antar att du menar detta:

Det var politikernas avsikt att efter en lagändring skulle utgångspunkten vara att ett mord ger livstid. Den lagändringen var så erbarmligt dåligt formulerad så att den underkändes av HD som fann den omöjlig att tillämpa. Gammal praxis med utgångspunkt 14 år gäller alltså fortfarande. Justitieminister Bea var ett riktigt stolpskott och den nye tomten minister Morgan är tyvärr inte mycket bättre...

hear hear.

har ingen statistik men tycker mig definitivt se en mycket mer liberal tillämpning av straffet livsstid.
Det gick från livsstid som ett relativt ovanligt straff till att tidsbestämt blev ovanligt...
Citera
2016-12-22, 21:51
Medlem
Svea hovrätt förklarar i dagens dom mot Martin Jonsson:
Citera
2016-12-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
otroligt.

om jag inte ser fel så är väl det samma årgång som serien "vägen till blågult" följde...

tragiskt.

25-åringen som mördades. vem är det?

om jag inte minns fel så var väl upprinnelsen till hela gängkonflikten at nån snodde nåns brud. patetiskt.

blir de skyldiga skadestånd också? tänker ffa på petars familj...

Ja han pissade bort sin talang helt klart, det finns en lång(och bra) krönika om JH skriven av Erik Niva.

Här:
http://biskopsgarden.story.aftonbladet.se/
Citat:
”De tar hellre en livstidsdom än att svika varandra”
Då: Landslagsman. Nu: Dömd mördare.

Hur kan gamla lagkamrater förvandlas till dödsfiender?
Hur kan en av landets allra största talanger sitta inlåst för mord?
Runt fotbollsplanerna i Biskopsgården ekar skotten som aldrig verkar ta slut och frågorna som Sverige måste lyckas besvara.

[...]
Citera
2016-12-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Jag har sett massor.
Te.x så sent som idag, Martin Jonsson som vart dömd till 18år för mord på Lotta.

Ja men du kan inte riktigt gemföra ett mord på en på det sättet Martin gjorde och gå in och mata med automatvapen på en krog. Det blir life hur du än vrider och vänder det. Kvinnomördare får ofta tidsbestämt. Men visst praxis är life vid försvårande omständigheter.
Citera
2016-12-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja han pissade bort sin talang helt klart, det finns en lång(och bra) krönika om JH skriven av Erik Niva.

Här:
http://biskopsgarden.story.aftonbladet.se/

Ja det var ett bra reportage. Man kan se när det börjar barka åt helvete...

99% kan knappt prata ren svenska i skolorna i B-gården...säger ju en del...

Ok, nu fick jag fram att han fick 12 år.

Så då kommer han ut efter ca 8 år?

Vet inte om rättvisa skipats. Han har (eller hade) en dödsdom på sig på gatan enligt reportaget. Kanske sitter han säkrast bakom lås o bom.

BTW: Kom man fram till vem (med största sannolikhet) som höll i vapnen?
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2016-12-22 kl. 23:16.
Citera
2016-12-22, 23:24
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Naej, som någon sa fick det inte riktigt den effekten. Du kan läsa HD:s ställningstagande här. https://lagen.nu/dom/nja/2016s3
Citera
2016-12-22, 23:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ok, nu fick jag fram att han fick 12 år.

Så då kommer han ut efter ca 8 år?

Lite snabbare än så från idag - tiden han suttit i häkte räknas av.

Det förutsätter att reglerna om villkorlig frigivning inte ändras, vilket de mycket väl kan göra: http://www.regeringen.se/contentassets/99fbb44de9ce4b46b07a7b376e160b2f/villkorlig-frigivning-dir.-201628
Citat:
BTW: Kom man fram till vem (med största sannolikhet) som höll i vapnen?

Om man får tro tråden är den större av skyttarna Adam, den andre Warsame (?) och den som höll vakt Josef. Domstolarna kom inte fram till att någon enskild kunde bevisas vara en av skyttarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in