2016-12-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Josef Hällgren.
http://gfx.bloggar.aftonbladet-cdn.se/wp-content/blogs.dir/621/files/2016/01/Toppbild3webb4.jpg

otroligt.

om jag inte ser fel så är väl det samma årgång som serien "vägen till blågult" följde...

tragiskt.

25-åringen som mördades. vem är det?

om jag inte minns fel så var väl upprinnelsen till hela gängkonflikten at nån snodde nåns brud. patetiskt.

blir de skyldiga skadestånd också? tänker ffa på petars familj...
Citera
2016-12-22, 20:25
Medlem
Mycket snack huruvida Ihab kommer gå fritt, Södra har väl sina egna problem tänker på senaste granaten. Inbördeskrig?
Citera
2016-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Man får väl se det som ett unikt undantag av behörigt straff i det här rättssamhället...

Blev lite förvånad över att det faktiskt var nån svennebanan med i det här sällskapet? Han måste väl nästan vara den förste infödde svensk (någonsin...?) som dömts för gängskjutning i göteborg?
Han heter också Abdulrahman i efternamn. Så tyvärr, svennebanan stämmer inte den här gången heller...
Men media använder givetvis Hällgren...
Citera
2016-12-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Mycket snack huruvida Ihab kommer gå fritt, Södra har väl sina egna problem tänker på senaste granaten. Inbördeskrig?

Hur får du det till inbördeskrig? Sägs ju att personen som fick granaten mot sig lurat Adrian till stället där han blev skjuten..

Så frågan bara vem personen är som lurade Adrian...tror inte det är någon i södra...kan kanske vara någon som hänger med båda fronterna precis som han negern anas gjorde
Citera
2016-12-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187
Hur får du det till inbördeskrig? Sägs ju att personen som fick granaten mot sig lurat Adrian till stället där han blev skjuten..

Så frågan bara vem personen är som lurade Adrian...tror inte det är någon i södra...kan kanske vara någon som hänger med båda fronterna precis som han negern anas gjorde

Om du inte vet vem som var med han är du ej insatt.... :-)))
Citera
2016-12-22, 21:23
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Fastställt för samtliga 5 herrar (Dansken, Silence, Onur, Jonis, fotbollsstjärnan Josef). Hade det rört sig om ett mord, hade man vid lite optimism möjligen kunnat vänta sig ett sänkt, tidsbestämt straff för Dansken och Silence (ergo, 16-18 år). Men med beaktande av att det är dubbelmord, att det skjöts med automatvapen, att 8 personer skadades samt att man anser dådet vara ett mordförsök på samtliga 24 personer inne på krogen, är en annan utgång än livstid nästan helt utesluten om du frågar mig.

Du verkar ha missat att efter en lagändring så ger alla mord automatiskt livsstid för GM som är äldre än 21 år.

Har ingenting med omständigheterna att göra.
Citera
2016-12-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du verkar ha missat att efter en lagändring så ger alla mord automatiskt livsstid för GM som är äldre än 21 år.

ett exempel, om jag är 25år och går och skjuter ihjäl en person så är det 100% säkert att jag får livstid? Eller tolka jag dig fel?
Citera
2016-12-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad

Jaså du! Hur förklarar du då att Martin Jonsson just idag dömdes av Svea hovrätt för mord på Lotta Rudholm till fängelse 18 år?
Citera
2016-12-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Om du inte vet vem som var med han är du ej insatt.... :-)))

Hahahahaa du spelar alltid cool....

Så vem var med isåfall? Enda som var skriven på den adressen var någon sakariye
Citera
2016-12-22, 21:36
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
ett exempel, om jag är 25år och går och skjuter ihjäl en person så är det 100% säkert att jag får livstid?

Om du döms för mord, inte om det blir dråp.

detta ändrades 2014...det finns utrymme fortf att döma tidsbestämt men den absoluta majoriteten ska dömas till livsstid.
Citera
2016-12-22, 21:36
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jaså du! Hur förklarar du då att Martin Jonsson just idag dömdes av Svea hovrätt för mord på Lotta Rudholm till fängelse 18 år?

Läs mina inlägg igen, har klargjort lite
Citera
2016-12-22, 21:38
Medlem
shponglads avatar
Lyckades tom hitta propositionen:

Citat:
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 13 mars 2014

Fredrik Reinfeldt

Beatrice Ask

(Justitiedepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

Regeringen föreslår att straffet för mord skärps. Mord bör bestraffas med livstids fängelse om omständigheterna är försvårande. Försvårande omständigheter har tidigare i princip endast medfört ett längre tidsbestämt straff.

Syftet med ändringen är att livstidsstraffet ska kunna användas i betydligt större utsträckning och utgöra ett normalstraff i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen. Lagtekniskt innebär förslaget att det i straffskalan för mord läggs till att straffet är fängelse på livstid ”om omständigheterna är försvårande”.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in