2016-12-22, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det kan vara jättelöjlig, eftersom det låter löjligt. Exemplet som jag tog upp leder snarare till löjliga situationer än missförstånd. Men det betyder inte att det inte finns situationer när ord som inte uttalas på ett målspråksenligt sätt leder missförstånd.

De flesta modersmålstalarna, även bland engelskspråkiga, är inte så skitnödigt uppblåsta och oförstående inför ljudavvikelser som en klick, oftast yngre, svenskar som ser sig som det engelska språkets överdomare.

Skitlöjligt sa Bill. Skitlöjligt är ordet sa Bull.

Citat:
Min poäng är att det ofta märks att svenskar inte har engelska som modersmål när de talar engelska, eftersom de uttalar en del språkljud som förekommer på engelska på ett avvikande sätt. Att påstå att svenskar talar engelska på en infödd nivå är inget annat än ren överdrift. Det var min poäng med mina inlägg i tråden.

Vad är det som ska bevisas? Att svenskar inte talar andra språk som infödda beror kort och gott på att de inte är infödda. Du skulle bara höra hur svenskar talar portugisiska.
Citera
2016-12-22, 22:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Förvisso, men en poäng med tråden är just att göra narr av de svenskar som, trots att de är "sjukligt" fixerade vid engelska och kanske inbillar sig att de kan svänga sig med ord och uttryck som vore de modersmålstalare, ändå gör en hel del taffliga fel.

Jag tycker mest att det är helt andra svenskar som får klä skott för dessa »fel«.
Citera
2016-12-22, 22:07
Medlem
esants avatar
Citat:
Det vet jag inte.

Svenskarnas kunskaper i engelska, och med detta menar jag vardagsengelska är goda jämfört med många andra nationaliteter. Min poäng är att det ofta märks att svenskar inte har engelska som modersmål när de talar engelska, eftersom de uttalar en del språkljud som förekommer på engelska på ett avvikande sätt. Att påstå att svenskar talar engelska på en infödd nivå är inget annat än ren överdrift. Det var min poäng med mina inlägg i tråden.

Hade varit otroligt konstigt om gemene svensk hade pratat engelska på infödd nivå. Vet inte vem som påstår att vår nivå ligger på en modersmålstalares, kanske ingen? Kanske är det bara något som sägs påstås?

Lite som att många verkar gilla att sprida myten om att på gymmen så står killarna och lyfter dötungt och tjejerna med enkilosvikter. Känns som det är mest något som fortsätter sprida sig för att folk som varken tänker eller iakttar upprepar det utan.
Citera
2016-12-22, 22:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De flesta modersmålstalarna, även bland engelskspråkiga, är inte så skitnödigt uppblåsta och oförstående inför ljudavvikelser som en klick, oftast yngre, svenskar som ser sig som det engelska språkets överdomare.

Skitlöjligt sa Bill. Skitlöjligt är ordet sa Bull.

Vad är det som ska bevisas? Att svenskar inte talar andra språk som infödda beror kort och gott på att de inte är infödda. Du skulle bara höra hur svenskar talar portugisiska.

Att vara infödd är inte det enda kriteriet att tala ett språk som en infödd talare av språket gör. Många medborgare i Sverige med utländsk bakgrund talar svenska på ett icke-avvikande sätt. Det handlar om hur gammal man var när man började lära sig språket och hur mycket man exponeras för språket i fråga.
Senast redigerad av AttCza 2016-12-22 kl. 23:09.
Citera
2016-12-22, 22:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Hade varit otroligt konstigt om gemene svensk hade pratat engelska på infödd nivå. Vet inte vem som påstår att vår nivå ligger på en modersmålstalares, kanske ingen? Kanske är det bara något som sägs påstås?

Lite som att många verkar gilla att sprida myten om att på gymmen så står killarna och lyfter dötungt och tjejerna med enkilosvikter. Känns som det är mest något som fortsätter sprida sig för att folk som varken tänker eller iakttar upprepar det utan.

Precis. Att svenskar som är födda, uppvuxna och som bor i Sverige talar engelska på ett icke-avvikande sätt är en myt. Jag har aldrig påstått att människor talar engelska på ett icke-avvikande sätt i Sverige.
Senast redigerad av AttCza 2016-12-22 kl. 22:20.
Citera
2016-12-22, 22:24
Medlem
esants avatar
Citat:
Precis. Att svenskar som är födda, uppvuxna och som bor i Sverige talar engelska på ett icke-avvikande sätt är en myt. Jag har aldrig påstått att människor talar engelska på ett icke-avvikande sätt i Sverige.

Okej. Vi borde försöka avliva myten tycker jag.

Ibland kanske engelsktalande säger att vi talar som infödingar för att de jämför med folk som knappt går att förstå. Istället för att då bländas av komplimangen kan vi ju påpeka att det finns en del systematiska fel vi gör men att, jodå, vi är GANSKA bra trots det.
Citera
2016-12-22, 22:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att vara infödd är inte det enda kriteriet att tala ett språk som en infödd talare av språket gör.

Att tala som en infödd är enligt mitt sätt att se det inte ett kriterium överhuvudtaget.

Citat:
Många medborgare i Sverige med utländsk bakgrund talar svenska på ett icke-avvikande sätt. Det handlar om hur gammal man var när man började lära sig språket och hur mycket exponeras man för språket i fråga.

Är det fler öppna dörrar du tänker sparka in i stället för att bemöta sakargument?

Varför ska någon tala som en infödd för att accepteras som tillräckligt bra? Varför finns det inga trådar i detta forum om vanliga fel som svenskar gör när de talar finska, tyska, franska...? Jag ska ge dig en ledtråd. Därför att det finns en grupp svenskar i åldern 18-30 som dömer andra efter sin egen oförmåga.
Citera
2016-12-22, 23:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Att tala som en infödd är enligt mitt sätt att se det inte ett kriterium överhuvudtaget.

Är det fler öppna dörrar du tänker sparka in i stället för att bemöta sakargument?

Varför ska någon tala som en infödd för att accepteras som tillräckligt bra? Varför finns det inga trådar i detta forum om vanliga fel som svenskar gör när de talar finska, tyska, franska...? Jag ska ge dig en ledtråd. Därför att det finns en grupp svenskar i åldern 18-30 som dömer andra efter sin egen oförmåga.

Vem man anser vara tillräckligt bra talare av engelska varierar från person till person. Min poäng var, för fjärde gången, att det finns en myt om att svenskar talar engelska som infödda talare av engelska gör. Uppenbarligen är det inte sant när svenskar inte kan uttala en del språkljud som finns på engelska.
Citera
2016-12-22, 23:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vem man anser vara tillräckligt bra talare av engelska varierar från person till person. Min poäng var, för fjärde gången, att det finns en myt om att svenskar talar engelska som infödda talare av engelska gör. Uppenbarligen är det inte sant när svenskar inte kan uttala en del språkljud som finns på engelska.

För femte gången. Den »myten« handlar om vissas tolkning. När undersökningar görs finns absolut inget som pekar på »som infödda med avseende på infött uttal«. Det handlar om att i skrift och konversation kunna göra sig förstådd utan problem.

Sedan är det en annan sak att många svenskar, som klarar sig bra i anpassade situationer, skulle ha riktigt svårt att göra detsamma i specifika situationer. Det senare gäller för övrigt ganska många svenskar på sitt eget språk.

Det mest pinsamma som finns är svenskar som blandar sin svenska med en mängd engelska uttryck. Där kan vi tala om löjligt. Inte sällan är det dessa personer som tjattrar på om bristande uttal hos officiella svenskar när de talar engelska.
Citera
2016-12-22, 23:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
För femte gången. Den »myten« handlar om vissas tolkning. När undersökningar görs finns absolut inget som pekar på »som infödda med avseende på infött uttal«. Det handlar om att i skrift och konversation kunna göra sig förstådd utan problem.

Sedan är det en annan sak att många svenskar, som klarar sig bra i anpassade situationer, skulle ha riktigt svårt att göra detsamma i specifika situationer. Det senare gäller för övrigt ganska många svenskar på sitt eget språk.

Det mest pinsamma som finns är svenskar som blandar sin svenska med en mängd engelska uttryck. Där kan vi tala om löjligt. Inte sällan är det dessa personer som tjattrar på om bristande uttal hos officiella svenskar när de talar engelska.

Eftersom tråden handlar om vanliga fel svenskar gör när de talar engelska, är det självklart att vi också kan/ska diskutera hur svenskar uttalar engelskans språkljud. Men du har rätt i att myten avser olika aspekter av svenskarnas muntliga yttrande i engelska.

Kodväxling, växling mellan olika språk kan vara berättigad i vissa fall. Det kan till exempel handla om att det inte finns ett lämpligare ord på ett språk, och därför växlar talaren från ett språk till ett annat.
Citera
2016-12-22, 23:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
det finns en myt om att svenskar talar engelska som infödda talare av engelska gör.

Den myten finns nog bara i ditt huvud.

Kan du styrka påståendet med lite exempel och kanske någon länk?

Svenskar har normalt sett svenska som modersmål och talar därmed engelska som en icke modersmålare. Vem påstår något annat?
Citera
2016-12-22, 23:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Eftersom tråden handlar om vanliga fel svenskar gör när de talar engelska, är det självklart att vi också kan/ska diskutera hur svenskar uttalar engelskans språkljud. Men du har rätt i att myten avser olika aspekter av svenskarnas muntliga yttrande i engelska.

Det torde vara helt syftesenligt att ifrågasätta missvisande antaganden.

Citat:
Kodväxling, växling mellan olika språk kan vara berättigad i vissa fall. Det kan till exempel handla om att det inte finns ett lämpligare ord på ett språk, och därför växlar talaren från ett språk till ett annat.

Det är inte »kodväxling« om en svensk modersmålstalare blandar in engelska uttryck i sitt modersmål. Du har en lustigt egenhet att besvara en/ett entydig/-t frågeställning/påstående med något helt annat.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-12-22 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in