2016-12-21, 22:49
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Sjukvårdspersonen missar något som leder till en bebis död och dessutom till att de blir misstänka för mord. Efter flera månaders undersökningar, förhör, granskning av datorer och telefoner och obduktion där misstanken om mord inte minskar utan dessutom framkommer det att spädbarnet utsatts för grov misshandel från det att hon var några dagar gammal fram tills några dagar innan hon dör då det istället övergår till att mordet påbörjas.
Trolig?
Knappast va? Och att du kan försvara dessa handlingar är skrämmande.

Enligt Cris7209 och kristianstadbladet så är inte obduktionen avslutad.
Citera
2016-12-22, 00:07
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Var i Kristianstadsbladet hittar du detta?
Citera
2016-12-22, 00:14
Medlem
Citat:
Var i kristanstadsbladet står det?
Du får ursäkta men det cris7209 skriver tar jag inte som en säker källa.
Och faktum kvarstår att föräldrarna har gått från att vara häktade för mord på sin månadsgamla bebis till att vara häktade misstänkta för mord OCH grov misshandel som pågått från det att bebisen var några dagar fram till dess att mordet begicks.
Citera
2016-12-22, 00:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Var i kristanstadsbladet står det?
Du får ursäkta men det cris7209 skriver tar jag inte som en säker källa.
Och faktum kvarstår att föräldrarna har gått från att vara häktade för mord på sin månadsgamla bebis till att vara häktade misstänkta för mord OCH grov misshandel som pågått från det att bebisen var några dagar fram till dess att mordet begicks.

Det enda jag hittat är detta om att rättsläkarens skriftliga utlåtandet inte är klart 7 december.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/nya-misstankar-i-mordfallet/

Citat:
Brottsutredningen fortsätter. Rättsläkarens skriftliga utlåtande är inte klart, åklagaren har fått en muntlig redogörelse av barnets dödsorsak. Det återstår också fler förhör med de misstänkta.

Senast redigerad av Mogna-Meloner 2016-12-22 kl. 00:33.
Citera
2016-12-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det enda jag hittat är detta om att rättsläkarens skriftliga utlåtandet inte är klart 7 december.

Tack!
Ja precis, det står enbart att den skriftliga utlåtandet inte är klart men eftersom åklagaren har ju fått en muntlig genomgång, så huruvida detta betyder att obduktionen är färdig eller inte kan i alla fall inte jag utläsa...
Citera
2016-12-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalkommunist
Ingen skillnad på vanlig depression, och en förlossningdepression (även kallad förlossningspsykos) säger du? Det kan jag informera herrn om att det är. Det är inte för inte en moder etiketteras med det (det kan förövrigt enbart drabba mödrar). Givetvis är det en depression (fast med psykotiska drag som regel).

Då män inte kan förlösa kan de inte heller drabbas av en sådan. Visst kan män drabbas av depression efter födseln, men det går ej att jämföra med den art som modern kan drabbas av.

Förlossningsdepression/psykos innebär på ren svenska att modern i det närmaste känner avsky/äckel inför sitt nyfödda barn. Hon kan inte ta i det, inte amma det, har ej förmåga att ge det närhet och kärlek. Får panikångest och fobi mot den egna avkomman. Som regel är detta en övergående fas, men det finns många exempel där modern lidit av detta i ett halvår till ett år. Även fall där "tycke" aldrig någonsin uppstått inför det förlösta barnet. Tyvärr.

Detta är dock långt mer vanligt i djurriket.

Lider själv av postpartum depression och du är verkligen ute och cyklar minst sagt...

Jag varken känner avsky eller äckel inför mitt barn utan jag har svårt med anknytningen vilket inte alls innebär avsky eller äckel! Jag både pussar, kramar, ammar, matar och sköter om mitt barn. Mitt barn får massor av närhet och kärlek även om jag inte känner 100% "som man ska" pga. depressionen.

Uppenbarligen verkar du inte heller veta vad en psykos är. Speciellt då du benämner depression och psykos som samma sak och skriver att en postpartum depression har psykotiska drag.

Gör om och gör rätt, läs på om saker du inte har en aning om.
Senast redigerad av Patrow 2016-12-22 kl. 00:58. Anledning: Felskrivet
Citera
2016-12-22, 00:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Tack!
Ja precis, det står enbart att den skriftliga utlåtandet inte är klart men eftersom åklagaren har ju fått en muntlig genomgång, så huruvida detta betyder att obduktionen är färdig eller inte kan i alla fall inte jag utläsa...

Dödsorsaken var i alla fall klar och den har åklagaren fått veta. Det är troligtvis väldigt mycket material som ska dokumenteras på ett specifikt sätt och information som ska presenteras enligt en mall. Och det tar förmodligen mycket tid. Är det många skador så ska väl varje skada presenteras och analyseras var för sig. Om man läst en FUP nån gång så vet man att det är många dokument och analyser som ska bifogas. Det här är ju en misshandel som inte bara skett en dag utan i flera veckor och det ska ju också framgå. Jag förmodar att rättsläkaren också måste jämföra sina resultat med de behandlingar som bebisen fick och de iakttagelser som ambulanspersonal och sjukhuspersonal gjorde. Ett ganska stort arbete jämfört med en som dött i hemmet samma dag som misshandeln skedde.
Citera
2016-12-22, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
nepp. Fel information där. Selma1234 skrev så..men det är fel. Selma1234 Påstog sig veta en massa och det blev en anmälan som blev intressant av rättsväsendet...vet inte om dom kollat upp selma1234 ännu...men det lär dom göra då denna vet mer än åklagare o polis. Sen snackar folk om att man är skyddad här. Inte en suck när det är en så stor utredning. Lovar. Skiter i att folk pratar om det, få se vem som har rätt!

Snälla vän/anhörig vet inte vad du rör ihop, vet genom era vänner att ni finns härinne. Nej de har inte kallat mig men hade jag haft något svart på vitt hade jag själv gått till polisen men de får gärna kalla mig. Orosanmälan, ja vem vet om sjukvårdspersonal redan gjort en orosanmälan. Att socialen var inblandade är det ju anhöriga till pappan som själv berättat detta för vänner, de sprids fort bland era vänner. Lagt ut namn, de klarade väl mamman så bra själv genom att ha sin FB helt öppen där allt fanns, även Instagram helt öppen. På FB skrev man på hennes sida att dom själva snart skulle berätta hur de var, de har de inte gjort ännu. Hur ställer ni er till att hans tidigare ex har berättat att han slagit henne?
Vad tidningarna skriver så har åklagaren fått muntligt besked på obduktionen. Häktningsförhandling mot mamman på fredag och då tycker jag de ska släppa henne nu om hon är helt oskyldig till detta. I detta läge kan jag inte se att de skulle vara oskyldiga efter denna långa tid, dessutom stod det i tidningen att åklagaren tänkte åtala båda. Tycker ni borde tänka mer på den lilla flickan och vad hon fått utstå istället för att sitta och försvara de som misstänks ha gjort detta lilla barn så illa. Tycker ni borde tänka på vem/vilka ni berättar för, det sprids vidare vill jag lova. Ibland kan det vara så illa att de är de som man tror står en närmast. Sen är det ju så att ni som anhörig vet inte mer än någon annan här eller vad som står i tidningarna.
Citera
2016-12-22, 08:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag hittar inte detta någonstans.

Så här står det i Kristianstadbladet:

Citat:
De nya brottsmisstankarna gäller synnerligen grov misshandel under tiden 10 augusti, när spädbarnet bara var några dagar gammalt, till den 4 september och riktas mot båda föräldrarna, som nekar även till dessa misstankar.

Mordmisstankarna mot föräldrarna kvarstår, mordet ska ha skett någon gång mellan den 5 september och den 9 september i de misstänktas bostad i Kristianstadstrakten

Citat:
De nya misstankarna innebär en speciell vändning.

– Det är fråga om brottsmisstankar under väldigt lång tid, man kan säga att ärendet ändrat karaktär, sa Eva Norberg.

Tingsrätten gick på åklagarens linje. De misstänkta ska vara fortsatt häktade och är på sannolika skäl misstänkta för mord och numera också för synnerligen grov misshandel.

Citera
2016-12-22, 09:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selma1234
Snälla vän/anhörig vet inte vad du rör ihop, vet genom era vänner att ni finns härinne. Nej de har inte kallat mig men hade jag haft något svart på vitt hade jag själv gått till polisen men de får gärna kalla mig. Orosanmälan, ja vem vet om sjukvårdspersonal redan gjort en orosanmälan. Att socialen var inblandade är det ju anhöriga till pappan som själv berättat detta för vänner, de sprids fort bland era vänner. Lagt ut namn, de klarade väl mamman så bra själv genom att ha sin FB helt öppen där allt fanns, även Instagram helt öppen. På FB skrev man på hennes sida att dom själva snart skulle berätta hur de var, de har de inte gjort ännu. Hur ställer ni er till att hans tidigare ex har berättat att han slagit henne?
Vad tidningarna skriver så har åklagaren fått muntligt besked på obduktionen. Häktningsförhandling mot mamman på fredag och då tycker jag de ska släppa henne nu om hon är helt oskyldig till detta. I detta läge kan jag inte se att de skulle vara oskyldiga efter denna långa tid, dessutom stod det i tidningen att åklagaren tänkte åtala båda. Tycker ni borde tänka mer på den lilla flickan och vad hon fått utstå istället för att sitta och försvara de som misstänks ha gjort detta lilla barn så illa. Tycker ni borde tänka på vem/vilka ni berättar för, det sprids vidare vill jag lova. Ibland kan det vara så illa att de är de som man tror står en närmast. Sen är det ju så att ni som anhörig vet inte mer än någon annan här eller vad som står i tidningarna.

Jag tycker att anhöriga också bör rannsaka sig själva. Om man som anhörig vet med sig att det finns risker för ett barn som föds - t.ex. att någon av föräldrarna fått aggressionsutbrott och misshandlat människor tidigare - så ska man anmäla det till soc.. Innan barnet är fött helst, eftersom det tar tid för kvarnarna att mala. Man måste tänka på att en bebis är helt skyddslös, och därför har man större skyldighet gentemot den (som ju också är ens lilla släkting!) än mot föräldrarna. Även om en av dem är ens syskon eller ens vuxna barn, syskonbarn eller barnbarn. Först och främst bör man försöka få insyn i familjen/hemmet som den lilla kommer till.
Citera
2016-12-23, 17:24
Medlem
Båda föräldrarna är fortsatthäktade!

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mordmisstankta-foraldrarna-ar-kvar-i-hakte/
Citera
2016-12-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
än en gång visar du ditt falska sätt...vem vet ? Du skrev ju att det var så...anmälan till soc var gjord. Nu verkar du inte veta? NE. Du ljuger och hittar på...det är bevisat nu. O sen kan man inte lita på någon! Speciellt inte dom du pratar med..Eller? Vad är sant? .så du lyssnar på dom? Sen om Exet säger något sådant så skulle jag säga att hon vill ha Uppmärksamhet...verkar vara en sådan tjej efter vad en nära vän till henne säger..men litar inte på någon..aldrig!!! Inte ens dig själv!
Lita inte på någon, inte på dig heller då antar jag?
Om du är nära vän eller anhörig är du givetvis färgad av det, men nu verkar du inte ha mycket att komma med utan svamlar mest!
Jag undrar vad Du tror har hänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in