Citat:
Ursprungligen postat av
Nationalkommunist
Ingen skillnad på vanlig depression, och en förlossningdepression (även kallad förlossningspsykos) säger du? Det kan jag informera herrn om att det är. Det är inte för inte en moder etiketteras med det (det kan förövrigt enbart drabba mödrar). Givetvis är det en depression (fast med psykotiska drag som regel).
Då män inte kan förlösa kan de inte heller drabbas av en sådan. Visst kan män drabbas av depression efter födseln, men det går ej att jämföra med den art som modern kan drabbas av.
Förlossningsdepression/psykos innebär på ren svenska att modern i det närmaste känner avsky/äckel inför sitt nyfödda barn. Hon kan inte ta i det, inte amma det, har ej förmåga att ge det närhet och kärlek. Får panikångest och fobi mot den egna avkomman. Som regel är detta en övergående fas, men det finns många exempel där modern lidit av detta i ett halvår till ett år. Även fall där "tycke" aldrig någonsin uppstått inför det förlösta barnet. Tyvärr.
Detta är dock långt mer vanligt i djurriket.
Lider själv av postpartum depression och du är verkligen ute och cyklar minst sagt...
Jag varken känner avsky eller äckel inför mitt barn utan jag har svårt med anknytningen vilket inte alls innebär avsky eller äckel! Jag både pussar, kramar, ammar, matar och sköter om mitt barn. Mitt barn får massor av närhet och kärlek även om jag inte känner 100% "som man ska" pga. depressionen.
Uppenbarligen verkar du inte heller veta vad en psykos är. Speciellt då du benämner depression och psykos som samma sak och skriver att en postpartum depression har psykotiska drag.
Gör om och gör rätt, läs på om saker du inte har en aning om.