2016-12-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Jag tror att tingsrätten kommer att pruta på åklagaren yrkanden i några fall. Två av underlåtenhetsbrotten känns inte så starka, gissar att de halverar dem till 1 år.

BH lär sluta på runt 8 år efter att rabatten är dragen. Det känns nästan stötande kort, hoppas att de resonerar så att hon nästan var 21 och minskar avdraget så att hon åtminstone får 10-12 år.

Om de som är åtalade för medhjälp fälls för det, är 10 år det kortaste straff de kan få? Man ska ju dömas som gärningsman och minimistraffet för mord är ju 10 år.

Jag tror inte att någon av dessa kommer att bedömas ha en tillräckligt allvarlig störning för att inte dömas till fängelse.

Nää, det får vi hoppas.. för mig som kände Madde, önskar jag ju det högsta av det högsta, men rättsps5k måste ju få säga sitt då. Ja förchur i helvete har det kunnar hänt??? De måste ju vara sjuka på något sätt
Citera
2016-12-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zudden77
Skit belopp..? Vad vet du om det. .. du låter som en rik djävul.som kan tro det.. du vet tamifan nada om dessa och än mindre om madde..ta reda på fakta ..
Vi utgår alla från vår verklighet. ok 100.000kr kan tyckas mycket, men om man skaffat jobb och
tänker logiskt och tar man ett lån, el flera lån i detta fallet, så bör man ändå tänka att lån ska betalas av-att man ska bli fri från skuld, genom att betala tillbaka.
Normalt sett-så lånar man inte av en privat-person, utan att ha en tanke om att betala tillbaka, eller hur menar du?
Varför de inte lånade av sina föräldrar istället- är märkligt. Det är väl mer normalt.
Antar att du själv lånar/lånat av dina föräldrar någon gång.
Varför låna av en sårbar och utsatt person, och dessutom tipsa kompisar om att du kan också låna av Madde,
dessutom var ju Madde redan ett brottsoffer, och det var dessa brotts-offer-pengar som blev till lån åt gänget.

Vi lär oss i tidig ålder vad ett lån innebär, att lån ska betalas av.
Gängets medlemmar verkar inte reflekterat över sitt ansvar att betala av de lån de gjort. Anmärkningsvärt. Eller hur? Lånekarusellen fortsatte och man mördade istället - eller hur tänker du-
finns inget som rättfärdigar gängets mördande i detta fallet.
Mordet kan aldrig bortförklaras-
Citera
2016-12-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13
Exakt. Man kan på något vis förstå att om ett regelrätt slagsmål går snett och den ena slår skallen i trottoarkanten. Eller två ryker ihop med vapen eller hämnas osv. Men en helt utelämnad god vän/bekant.... Helt obegripligt, och som sagt ett helt fotbollslag med människor. Visserligen totalt korkade men någon borde hade kunnat ge en vink till polisen att nu händer det skumma grejer.

Ja precis.. någonstans klickat det??
Citera
2016-12-21, 19:14
Medlem
Citat:
Skit belopp..? Vad vet du om det. .. du låter som en rik djävul.som kan tro det.. du vet tamifan nada om dessa och än mindre om madde..ta reda på fakta ..

Kan ju tillägga att dem säkert kunde löst det med SMS-lån om inte annat. I värsta fall hade dom fått kronofogden efter sig ett tag. I min värld känns det bättre än att tillbringa 10 i statligt förvar, men du kanske tycker annorlunda.
Citera
2016-12-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Vi utgår alla från vår verklighet. ok 100.000kr kan tyckas mycket, men om man skaffat jobb och
tänker logiskt och tar man ett lån, el flera lån i detta fallet, så bör man ändå tänka att lån ska betalas av-att man ska bli fri från skuld, genom att betala tillbaka.
Normalt sett-så lånar man inte av en privat-person, utan att ha en tanke om att betala tillbaka, eller hur menar du?
Varför de inte lånade av sina föräldrar istället- är märkligt. Det är väl mer normalt.
Antar att du själv lånar/lånat av dina föräldrar någon gång.
Varför låna av en sårbar och utsatt person, och dessutom tipsa kompisar om att du kan också låna av Madde,
dessutom var ju Madde redan ett brottsoffer, och det var dessa brotts-offer-pengar som blev till lån åt gänget.

Vi lär oss i tidig ålder vad ett lån innebär, att lån ska betalas av.
Gängets medlemmar verkar inte reflekterat över sitt ansvar att betala av de lån de gjort. Anmärkningsvärt. Eller hur? Lånekarusellen fortsatte och man mördade istället - eller hur tänker du-
finns inget som rättfärdigar gängets mördande i detta fallet.
Mordet kan aldrig bortförklaras-

Ja, precis... håller med dig fullständigt... privarlån av kompisar kan man göra någon gång ibland.. det kanske har kärvat ihop sig, och man vill inte besvära sina föräldrar... men dessa lån.. ?? Verkar som om man sett Madde som någin slags personlig "bank", därför man också tänkt att göra sig kvitt henne och skulderna.. det kan man ju inte göra med en bank.. då hamnar man hos kronolle..
Citera
2016-12-21, 19:27
Medlem
Jamen, eller hur??
Nu har vi kommit dit... åklagaren yrkar på de straff, som jag tamejfan håller fullständigt med.. i första hand.. inte det i andra hand.. och inga rättspsyk kan ändra det jag känner...
Fuck off. Dra åt helvete, brinn i helvetet, eller ta livet av er själva... what ever!!
Det finns ingenting ,,, INGENTING.. som kan få mig att förstå, känna någon slagd empati med dessa människor...
ALLA av dem.. ALLA och ENVAR har fått ut någon slags ekonisk vinst av det hela.. oavseet vad de än skyller på, vad de än kommer att säga.. jävla drägg.. gå å släng er i väggen.. ruttna bort i era själviska sjuka värld.. what ever.. men kom aldrig i nörheten av mig, eller ens försöka be om ursäkt.. idag önskar jag att det fanns dödstraff.. öga för öga.. men vi är ett civiliserat samhälle.. jaja.. men hur som helst.. de kan dra...

Edit..
Ja, den som inte hade skuld till henne, och tjänade på att få "bort" henne, skulle tjäna pengar på själva "mordet" .. att hålla käft.. vilket de inte kunde göra någon av dem... och vems förtjänst är hela jävla skiten.. BH:s.. hon ville bara finnas där för alla.. hjälpa dem att bli av med problemet...
Senast redigerad av knepplenning 2016-12-21 kl. 19:37.
Citera
2016-12-21, 19:46
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Om man räknar livstidsstraffet som 25 år blir det totalt 137 års fängelse, för ett mord på en lastgammal transa... Efter att ha följt tråden så känns det helt rimligt.
Dock lindriga straff jämfört med vad förövarna i Kolmården fick.
Citera
2016-12-21, 19:51
Medlem
Citat:

Nu tror jag att du drar iväg lite själv...
Pengar är inte allt, och det vet de som har pengar, och säkert förvärvat dem helt lagligt...
De har utbildat sig, säkert med skulder til csn..
De har arbetat för att betala av sina studieskuldetr, de kanske fortfarande betalar av sina studieskulder, då är 100 tusen en piss i missisippi.. för det är det som är poängen...
Skulderna man har, är ju till VAD de har gått!!
Inte till droger, eller för att festa o supa, för att leva "livet" i dessa idioters värld...
Det som dessa "vanliga" människor inte kan förstå.. är hur i helvete man kan slänga ut sina pengar på skit, när man kan kasta ut det på en utbildning, och ordna upp sitt liv... inte för att i slutänden mörda någon som vill en väl..
Citera
2016-12-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, precis... håller med dig fullständigt... privarlån av kompisar kan man göra någon gång ibland.. det kanske har kärvat ihop sig, och man vill inte besvära sina föräldrar... men dessa lån.. ?? Verkar som om man sett Madde som någin slags personlig "bank", därför man också tänkt att göra sig kvitt henne och skulderna.. det kan man ju inte göra med en bank.. då hamnar man hos kronolle..

Det är någonting i det hela som inte jag kan förstå-
fakta i brottet och deras handlingar är ju klarlagt, man kan avfärda brottet som att pengar är motivet, men det kanske klarnar när fakta i deras utredningar berättar mer ingående hur de tänker.
Bla individernas förmåga till förståelse/insikter om konsekvenser.
Senast redigerad av moshes 2016-12-21 kl. 20:02.
Citera
2016-12-21, 20:46
Medlem
Citat:
En rik person behöver inte vara en djävul, rika personer kan ha bra karaktär också.
Precis som mindre bemedlade kan vara både svin och bra person. Så generalisera inte.
Håller med dig angående att vi vet nada om dessa individer-vad vi nu vet-
vi vet fakta kring brottet.
Men inte har vi full kunskap av vad som rört sig i deras huvuden -hur de tänker. OM du vill skriva mer om dem du känner, kanske du kan förklara mer. Du väljer själv vad du vill och kan delge oss.
Citera
2016-12-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
EA och DM var ju ett par som inte var med vid själva mordtillfället. Båda åkte hem från grillkvällen samtidigt. Är det någon som vet varför åklagaren yrkade 2 år på DM medans åklagaren yrkade på 10 år för EA?

Jag har läst igenom hela FUP när den släpptes men kommer på rak arm inte ihåg vad EA gjorde som var så mycket värre än vad DM gjorde. Jag har uppenbarligen glömt något och vore tacksam för upplysning.

Tror att det är så enkelt att bevisningen mot EA är starkare eftersom det finns sms och samtalsinspelningar. Om det tex kunde bevisas (mer än genom andra personers samtal) att han begärde pengar för att vara tyst skulle han också åtalas för medhjälp.

Vad som hände efter mordet (sms-dosa etc) tas upp i övriga åtalspunkter.
Citera
2016-12-21, 21:22
Medlem
Går det att få tag på längre ljudupptagningar från rättegången? Skulle verkligen uppskattas om någon kunde fixa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in