2016-12-21, 10:35
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Åklagarens straffyrkanden

JH Livstid
MB 18år
POH 18år
DW 18år
MH 14år
BH 18år minus åldersrabatt

AL 10år
EA 10år
DM 2år
ME 2år
MJ 2år
Om man räknar livstidsstraffet som 25 år blir det totalt 137 års fängelse, för ett mord på en lastgammal transa... Efter att ha följt tråden så känns det helt rimligt.
Citera
2016-12-21, 10:39
Medlem
Doctors avatar
JH:s advokat påpekar mycket riktigt att det inte finns någon teknisk bevisning från mordplatsen som går att knyta till JH, och inga oberoende vittnen heller.

Sen svävar han ut i att JH skulle vara en utsedd syndabock då alla andra har pratat ihop sig om att peka ut honom. Speciellt då han har så dåligt minne så är han ett tacksamt offer då han har svårt att försvara sig.

Advokat Eskeby har ju inte någon lätt uppgift, men var det där verkligen det bästa han kunde komma på? Sannolikheten för att marsianer landade och dödade Madde och sen raderade händelsen ur allas minne är väl något mer sannolik än att det här gänget skulle kunna hitta på en historia och sen återberätta den så konsekvent som de har gjort.
Citera
2016-12-21, 10:48
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
EA och DM var ju ett par som inte var med vid själva mordtillfället. Båda åkte hem från grillkvällen samtidigt. Är det någon som vet varför åklagaren yrkade 2 år på DM medans åklagaren yrkade på 10 år för EA?

Jag har läst igenom hela FUP när den släpptes men kommer på rak arm inte ihåg vad EA gjorde som var så mycket värre än vad DM gjorde. Jag har uppenbarligen glömt något och vore tacksam för upplysning.

Hon var med på planeringen, skickade även ett sms om "jippi blod", till Peo när dom hade hämtat upp Madde med bilen.
Citera
2016-12-21, 10:52
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Här tycker jag att DW:s advokat har en liten poäng:

"Nu berättar advokaten att 21-åringen före grillfesten kontaktade en bekant och frågade om personen ville följa med på grillfesten. Personen kunde inte.
Men hade 21-åringen haft planer på att mörda någon så hade han knappast bjudit in utomstående, hävdar advokaten."
Å andra sidan är Hjärngänget inte kända för att göra något i hemlighet. Halva byn visste ju om vad som hänt bara strax efter... en mer eller mindre..
Citera
2016-12-21, 10:56
Medlem
Doctors avatar
Ljudklipp från JH:s advokat Eskeby:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6593218
Citera
2016-12-21, 11:46
Medlem
Är det inte lite konstigt att MBs advokat först berättar om "löst prat" om att döda Madeleine men sedan menar att rätten måste ta hänsyn till att MB trodde att de bara skulle skrämma henne? Ingenstans i sms och samtalsutskrifter har det väl pratats om att skrämma henne? Konstig strategi tycker jag. Till och med sämre än BHs...

Edit: även POs advokat pratar om att de skulle "skrämmas". Det blir ju bara löjligt. Allt prat innan mordet har ju handlat om att hon skulle bort.
Senast redigerad av tagmaster 2016-12-21 kl. 11:53.
Citera
2016-12-21, 11:59
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Är det inte lite konstigt att MBs advokat först berättar om "löst prat" om att döda Madeleine men sedan menar att rätten måste ta hänsyn till att MB trodde att de bara skulle skrämma henne? Ingenstans i sms och samtalsutskrifter har det väl pratats om att skrämma henne? Konstig strategi tycker jag. Till och med sämre än BHs...

Edit: även POs advokat pratar om att de skulle "skrämmas". Det blir ju bara löjligt. Allt prat innan mordet har ju handlat om att hon skulle bort.

Håller med, Morgårdens plädering kändes mest som en massa ord utan röd tråd.
Citera
2016-12-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo

"Problemet" var "glasögon upp&ner".
Tack för svaret. Vi kan konstatera att Järngänget kan ha humor ibland. Det var ganska kvalificerat skämt med "glasögon upp&ner"!
Citera
2016-12-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det här är en bedrövlig händelse ur så många aspekter. Madde som förlorade livet men även gänget som utförde det, för vad? I stället för att försöka få ett arbete och betala tillbaka skulderna (skitbelopp) valde man att döda henne.

Vad många nu har att se fram emot är tiotalet år i fängelse. När dom kommer ut kommer dom att vara hänvisade till soc för resten av sina liv, något jobb lär dom aldrig få. Dom kommer aldrig att få råd att skaffa sig ett bra boende, åka på semester mm. Så dom får många år på sig att fundera på om det inte varit bättre att betala pengarna än att vara inlåsta och sen komma ut till...... ingenting.

Som sagt tragiskt
Skit belopp..? Vad vet du om det. .. du låter som en rik djävul.som kan tro det.. du vet tamifan nada om dessa och än mindre om madde..ta reda på fakta ..
Citera
2016-12-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ungefär så. Bra beskrivet. Fördjävligt helt enkelt.
Ja, jag kan misstänka att det är därför dett upprör så mycket.. tack
Citera
2016-12-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zudden77
Skit belopp..? Vad vet du om det. .. du låter som en rik djävul.som kan tro det.. du vet tamifan nada om dessa och än mindre om madde..ta reda på fakta ..

Nej det är klart att jag inte vet exakt belopp, även om det skulle vara ett par hundra tusen tycker jag det är ett skitbelopp utslaget på samtliga GM
Citera
2016-12-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det är svårt att dömas till rättspsyk idag så mitt grundtips är att alla får fängelse.

Ja, men någon av dessa kan jag misstänka kan få rättspsyk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in