Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Men idiotstämpeln sätts väl isåfall av de som synes mena att hon inte skulle kunna rå för att hon nu var tillsammans med en man som var dömd för grova våldsbrott? Eller om man kategoriskt ska bortse från vissa val hon gjorde med hänvisning till att "hon rår inte för det" (att hon ljög för bekanta och närstående, att hon festar med att snorta kokain tillsammans med den våldsamma pojkvännen etc)?
Det är detta jag vänder mig mot när man sedan menar att "samhället" eller anhöriga borde ha gjort något.
"Sno" har en bra poäng med att "samhället" inte kan göra vettiga förebyggande insatser utifrån en felaktigt beskriven verklighet.
Snyggt. Så nu ska du svänga om, och ge förvararna av Lotta skulden för att vissa kallar henne idiot.
Ingen har sagt att hon inte kunde "rå för" att hon träffade Martin. Det hon inte kunde rå på, var dock hur det hela utvecklade sig.
Snos felaktigt beskrivna verklighet, din, min, Lottas, Martins eller vems?
Vi har två läger här i tråden. Ska vi ha en omröstning och se vems verklighet som vinner, så att vi kan utgå från det i vidare diskussioner?
Så du vänder dig emot att Martin borde suttit inne långt innan han träffade Lotta? Du tycker inte att samhället borde se till så att vanligt folk kan leva i trygghet, utan att behöva vara vaksamma och rädda för sådana som Martin? Hade samhället/kriminal
vården inte släppt ut honom, så hade Lotta levt idag. Men de lät honom gå, eftersom de ansåg honom redo för ett liv i frihet, samt att han var "färdigvårdad". Ska vi inte kunna lita på att samhället håller farligt folk inspärrat?