2016-12-21, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sorry begriper inte vad du menar. Menar du att det finns vissa kvinnor som ska få leva fritt o obekymrade och andra som är "bitches" som kan liksom offras om de får lite beskydd??

Märklig kvinno- och människosyn!
Skulle Lotta varit "mer värd" en andra - eller var hon också en av Martin "bitches"

Alla kvinnor skulle få leva fritt och tryggt, om alla Martinar satt inne.
En bitch i fängelsevärden är en annan kille, som Martin kan sätta på och köra med som han vill. Den drabbade bitchen behöver vi inte bry oss om, han sitter ju också där för att avtjäna ett straff.

Nä, Lotta är inte mer värd än andra kvinnor, förutom dig då.
Citera
2016-12-21, 15:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
1. Vi kan inte i förväg låsa in alla som kommer att misshandla någon i framtiden.
Det är omöjligt och finns inte.

2. Eftersom vi inte VET vilka som kommer att bli våldsamma så är vi försiktiga med vårt umgänge

Det är inte konstigare än att man låser sin ytterdörr eller håller koll på plånboken i fickan.
Man bjuder inte hem en notorisk tjuv som stulit ens saker tidigare.

3. Man är fullständigt fri att välja sitt umgänge o sin kärlek. Det är därför ingen hade lov att hindra Lotta att göra som hon ville (som vissa här har föreslagit)

Vi tycker nog att det är jäkligt trist för henne att hon står där barskrapad. Men de flesta är nog överens om att hon själv bidrog till att det hände. Hon kunde naturligtvis inte veta att han skulle ta allt hon ägde o tömma hemmet - men sannolikheten var väldigt stor. Så stor att många skulle tycka att hon var en idiot som lät det hålla på och Försäkringsbolagen skulle aldrig ersätta en krona av det han stal - de bedömer det nämligen som självförvållat.

.

1. Vi kan låsa in den som misshandlar som i Lottas fall där hon polisanmälde Martin och där han var anhållen i sin frånvaro. I det läget när anmälan görs, så finns det medel att ha typen inlåst.
Samma gäller återfall i grova våldsbrott vilket ska innebära kännbara straff.
2.Många gånger vet man detta så det är klart att anmälan och till och med dom som är dömda för grov misshandel utgör en stor risk att upprepa sitt mönster. Dom ska straffas hårdare för varje återfall i brott givetvis.

Vilka vi? Och vilka är dom flesta? Blanda inte in försäkringsbolagen i detta eftersom det inte finns med i bilden gällande Lotta och Martin. Inte heller vet du vad olika försäkringar har för villkor utan sitter som en efterbliven och hittar nya påstående om hur Lotta får skylla sig själv.
Citera
2016-12-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det fetade, bör du säga till alla Martinar.
Han hade inte behövt bli munk, bara för att han satt inne, finns ju bitches som ställer upp för lite beskydd. Så hade alla "Lottor" och andra, kunnat leva fritt, säkert och obekymrat.

Eftersom du verkar ha svårt att begripa hur tjejer fungerar i situationer med Martintyper, så tycker jag att du ska skriva ett brev till Martin och fråga hur han gör. För det är väl det du sitter och fiskar efter här? Hur Du, ska kunna fånga in och behålla en tjej som lyder din minsta vink. Jag, tänker inte ge dig de tipsen, även om jag förklarat en del, i tidigare inlägg.

Vilken kille eller tjej som helst, kan hamna i fel sällskap. Även du. Det är plättlätt att ge goda råd till andra, samt tala om för dem hur de ska agera. Jag gör det själv ibland, dock inte så ihärdigt som du. Men när man väl sitter där själv, så är alla goda råd och förnuft borta. Trots det, så gjorde Lotta massor av saker rätt. Att hon inte var perfekt, eller agerade så, är mänskligt och fullt begripligt.

Jag tycker att Lotta var stark och gjorde vad hon kunde, vilket var en hel del. Själv hade jag inte orkat med hälften.

Att man KAN styra över sina handlingar oavsett vilka känslor man har gäller ALLA människor – såväl lottor som martins.

Martin kan vara hur arg han vill, men han ska inte slå.

Och Lotta kan vara hur kär/kåt som helst – men hon ska låta bli Martin, eftersom martintyper är ohälsosamma för ens hälsa.

Det är inte omöjligt att känna en sak - och göra en annan. Man känner för en kaka – men man tar inte den, eftersom den kortsiktiga belöningen överväger inte den långsiktiga plågan..

Du har förresten en märklig kvinnosyn. “Bitches” kan man offra, men lottor ska få leva fritt och bekymmerslösa liv..

Det är väl detta som hela mörkläggningen handlar om. Man vill inte erkänna att just Lotta var en av dessa bitches som för en väldigt modest gentjänst ställde upp på alla fyra. Hon fick lite kokain och blev bjuden på några öl och trisslotter. Sen ställde hon upp I vått och torrt för psykot. Han fick göra vad han ville med henne och hon till och med skällde ut vårdpersonalen när de INTE ville skriva ut mer medicin för psykot..
Citera
2016-12-21, 16:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag tror inte att det finns några tjejer där Martin ska spendera sin framtid. Men han träffar nog någon "bitch", om han tappar tvålen i duschen.

Varför Lotta inledde ett förhållande med honom, trots vad hon visste, kan bara Lotta svara på (eller just det, det kan hon ju inte). Vissa har rakt av stämplat henne som idiot. Själv inser jag att inget är svart eller vitt, samt att människor är mångfasetterade och komplexa. Så jag aktar mig noga för att stämpla en kvinna som misshandlats till döds av knytnävar för idiot.

Men idiotstämpeln sätts väl isåfall av de som synes mena att hon inte skulle kunna rå för att hon nu var tillsammans med en man som var dömd för grova våldsbrott? Eller om man kategoriskt ska bortse från vissa val hon gjorde med hänvisning till att "hon rår inte för det" (att hon ljög för bekanta och närstående, att hon festar med att snorta kokain tillsammans med den våldsamma pojkvännen etc)?
Det är detta jag vänder mig mot när man sedan menar att "samhället" eller anhöriga borde ha gjort något.

"Sno" har en bra poäng med att "samhället" inte kan göra vettiga förebyggande insatser utifrån en felaktigt beskriven verklighet.
Citera
2016-12-21, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att man KAN styra över sina handlingar oavsett vilka känslor man har gäller ALLA människor – såväl lottor som martins.

Martin kan vara hur arg han vill, men han ska inte slå.

Och Lotta kan vara hur kär/kåt som helst – men hon ska låta bli Martin, eftersom martintyper är ohälsosamma för ens hälsa.

Det är inte omöjligt att känna en sak - och göra en annan. Man känner för en kaka – men man tar inte den, eftersom den kortsiktiga belöningen överväger inte den långsiktiga plågan..

Du har förresten en märklig kvinnosyn. “Bitches” kan man offra, men lottor ska få leva fritt och bekymmerslösa liv..

Det är väl detta som hela mörkläggningen handlar om. Man vill inte erkänna att just Lotta var en av dessa bitches som för en väldigt modest gentjänst ställde upp på alla fyra. Hon fick lite kokain och blev bjuden på några öl och trisslotter. Sen ställde hon upp I vått och torrt för psykot. Han fick göra vad han ville med henne och hon till och med skällde ut vårdpersonalen när de INTE ville skriva ut mer medicin för psykot..

Stensäker, på allt, som vanligt. Talar gärna om vad andra SKA göra. Men har ingen koll på kvinnliga resp. manliga bitches. En manlig bitch i fängelset, som Martin eventuellt sätter på eller plågar, bryr jag mig inte om. Sitter man inne på samma avd. som Martin, så har man antagligen begått grova brott. Gör det min människosyn dålig, så må det vara så. Hellre det, än att han är ute och slår ihjäl vanligt folk.

Hade Lotta varit en bitch, så hade hon fått stryk långt innan hon träffade Martin. En kvinnlig bitch, är en Martinlightvariant. Vilket Lotta INTE var.

Du återkommer hela tiden till det sexuella. "Galet sex", "stå på alla fyra", "kåt" osv. osv. Börjar ana vad "mörkläggningen" egentligen handlar om.
Du är bitter.
Men jag kan trösta dig med att du inte har något att vara bitter eller avundsjuk på. Martin är inlåst och Lotta död. Försök fila lite på din kvinnosyn, så ska du se att det lossnar för dig också, såsmåningom.

God Jul på dig.
Citera
2016-12-21, 16:05
Medlem
Citat:
Stensäker, på allt, som vanligt. Talar gärna om vad andra SKA göra. Men har ingen koll på kvinnliga resp. manliga bitches. En manlig bitch i fängelset, som Martin eventuellt sätter på eller plågar, bryr jag mig inte om. Sitter man inne på samma avd. som Martin, så har man antagligen begått grova brott. Gör det min människosyn dålig, så må det vara så. Hellre det, än att han är ute och slår ihjäl vanligt folk.

Hade Lotta varit en bitch, så hade hon fått stryk långt innan hon träffade Martin. En kvinnlig bitch, är en Martinlightvariant. Vilket Lotta INTE var.

Du återkommer hela tiden till det sexuella. "Galet sex", "stå på alla fyra", "kåt" osv. osv. Börjar ana vad "mörkläggningen" egentligen handlar om.
Du är bitter.
Men jag kan trösta dig med att du inte har något att vara bitter eller avundsjuk på. Martin är inlåst och Lotta död. Försök fila lite på din kvinnosyn, så ska du se att det lossnar för dig också, såsmåningom.

God Jul på dig.

Där ser man, det finns alltså "bitchar" och så finns det Lottor... hur är det med din egen kvinnosyn? Lotta höll ju igång exet med förhoppningar om att de skulle bli de två igen samtidigt som hon var tillsammans med Martin... Men hon kanske var så förälskad i förälskelsen så hon inte visste vad hon gjorde... eftersom hon nu absolut inte var idiot och allt? Jaja, hjärtat hennes lämnades väl intakt kanske.
Citera
2016-12-21, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men idiotstämpeln sätts väl isåfall av de som synes mena att hon inte skulle kunna rå för att hon nu var tillsammans med en man som var dömd för grova våldsbrott? Eller om man kategoriskt ska bortse från vissa val hon gjorde med hänvisning till att "hon rår inte för det" (att hon ljög för bekanta och närstående, att hon festar med att snorta kokain tillsammans med den våldsamma pojkvännen etc)?
Det är detta jag vänder mig mot när man sedan menar att "samhället" eller anhöriga borde ha gjort något.

"Sno" har en bra poäng med att "samhället" inte kan göra vettiga förebyggande insatser utifrån en felaktigt beskriven verklighet.

Snyggt. Så nu ska du svänga om, och ge förvararna av Lotta skulden för att vissa kallar henne idiot.
Ingen har sagt att hon inte kunde "rå för" att hon träffade Martin. Det hon inte kunde rå på, var dock hur det hela utvecklade sig.

Snos felaktigt beskrivna verklighet, din, min, Lottas, Martins eller vems?
Vi har två läger här i tråden. Ska vi ha en omröstning och se vems verklighet som vinner, så att vi kan utgå från det i vidare diskussioner?

Så du vänder dig emot att Martin borde suttit inne långt innan han träffade Lotta? Du tycker inte att samhället borde se till så att vanligt folk kan leva i trygghet, utan att behöva vara vaksamma och rädda för sådana som Martin? Hade samhället/kriminalvården inte släppt ut honom, så hade Lotta levt idag. Men de lät honom gå, eftersom de ansåg honom redo för ett liv i frihet, samt att han var "färdigvårdad". Ska vi inte kunna lita på att samhället håller farligt folk inspärrat?
Citera
2016-12-21, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Där ser man, det finns alltså "bitchar" och så finns det Lottor... hur är det med din egen kvinnosyn? Lotta höll ju igång exet med förhoppningar om att de skulle bli de två igen samtidigt som hon var tillsammans med Martin... Men hon kanske var så förälskad i förälskelsen så hon inte visste vad hon gjorde... eftersom hon nu absolut inte var idiot och allt? Jaja, hjärtat hennes lämnades väl intakt kanske.

Jag är för jämställdhet.
Det finns män, och så finns det "djur" som Martin, som inte kan benämnas som man.
Givetvis, finns det då även kvinnor, som Lotta. Sedan finns det givetvis bitches, i den kvinnliga kåren, som gör livet surt för de som kommer i deras väg. Dessa kan inte benämnas som kvinnor.

Lågt att dra in Lotta och Pers relation. Det sårar bara Per. Men FYI så har vissa killar svårt att gå vidare, även om man ber dem. Träffade en gammal kille idag jag inte sett på 25 år. Han blev rent till sig, och pratade om hur han drömt om mig, inte kunde släppa mig samt ville ha fortsatt kontakt. Trots att jag berättade att jag var upptagen. I övrigt vet jag inte var du läst om de förhoppningar hon skulle gett Per? Oavsett, så har jag svårt att se på vilket vis den relationen skulle vara väsentlig för det öde hon mötte?
Citera
2016-12-21, 18:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
. Gör det min människosyn dålig, så må det vara så. Hellre det, än att han är ute och slår ihjäl vanligt folk.

Hade Lotta varit en bitch, så hade hon fått stryk långt innan hon träffade Martin. En kvinnlig bitch är en Martinlightvariant. Vilket Lotta INTE var.

Men allvarligt talat - vad har du för människosyn??

I min värld är alla likaberättigade till ett liv utan våld eller att behöva "sättas på" som bitch.
Alla är mänskliga varelser och värdefulla för sig själva och sina närmaste. Det gäller såväl Martin som andra fängelsedömda. Det gällde f övrigt Lotta också - därför skulle hon satt värde på sig själv och som Angelica inte accepterat hans våld.

Hur kan du dessutom vara så säker på att Lotta inte tillhörde gruppen som du klassar som "bitch" vilka tydligen enligt dig förtjänar att våldtas och misshandlas?

Tänk om hon var en kvinnlig " bitch" - då har ju du postat en massa inlägg att det var synd om henne - när du egentlig tycker att hon förtjänade såväl misshandel som sexuellt våld.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-21 kl. 18:47.
Citera
2016-12-21, 18:52
Medlem
Citat:
Snyggt. Så nu ska du svänga om, och ge förvararna av Lotta skulden för att vissa kallar henne idiot.
Ingen har sagt att hon inte kunde "rå för" att hon träffade Martin. Det hon inte kunde rå på, var dock hur det hela utvecklade sig.

Snos felaktigt beskrivna verklighet, din, min, Lottas, Martins eller vems?
Vi har två läger här i tråden. Ska vi ha en omröstning och se vems verklighet som vinner, så att vi kan utgå från det i vidare diskussioner?

Så du vänder dig emot att Martin borde suttit inne långt innan han träffade Lotta? Du tycker inte att samhället borde se till så att vanligt folk kan leva i trygghet, utan att behöva vara vaksamma och rädda för sådana som Martin? Hade samhället/kriminalvården inte släppt ut honom, så hade Lotta levt idag. Men de lät honom gå, eftersom de ansåg honom redo för ett liv i frihet, samt att han var "färdigvårdad". Ska vi inte kunna lita på att samhället håller farligt folk inspärrat?

Du har inte läst exempelvis IQ130s inlägg.
Det fetade; de flesta människor har potential att vara farliga. Även i de stater där människor avrättas så är det ju inte så att brottsligheten upphör. Du kan ju inte garantera att Lotta skulle levt sitt liv utan att bli misshandlad även om man låst in Martin på livstid första resan. Det finns väl de som aldrig blivit fällda för brott som plötsligt gör det.
Jag väder mig inte mot att Martin måhända skulle suttit längre. Har du läst mina inlägg i tråden så ser du också vad jag anser om att man lät den planerade behandlingen (som han själv sökte) rinna ut i sanden. Men det förändrar inte faktum att Lotta trots allt valde att vara tillsammans med honom, fastän hon kände till hans bakgrund. Och nej, jag ska inte säga att det var idiotiskt, naivt kanske, jag antar att del i det kan vara att hon inbillade sig att just deras förhållande skulle få honom att bättra sig.

Sedan tycker jag det är lute märkligt att dy synes mena att om man skulle sitta inne att det liksom skulle vara fritt fram för Martin att ta för sig, det tycker jag är lute märklig inställning. I fängelse väljer du ju inte ditt umgänge på samma sätt som Lotta faktiskt hade möjlighet till. Jag gör ingen skillnad på skyldigheten att vara någons bitch beroende på vad de har mellan benen.
Citera
2016-12-21, 19:04
Medlem
Citat:
Jag är för jämställdhet.
Det finns män, och så finns det "djur" som Martin, som inte kan benämnas som man.
Givetvis, finns det då även kvinnor, som Lotta. Sedan finns det givetvis bitches, i den kvinnliga kåren, som gör livet surt för de som kommer i deras väg. Dessa kan inte benämnas som kvinnor.

Lågt att dra in Lotta och Pers relation. Det sårar bara Per. Men FYI så har vissa killar svårt att gå vidare, även om man ber dem. Träffade en gammal kille idag jag inte sett på 25 år. Han blev rent till sig, och pratade om hur han drömt om mig, inte kunde släppa mig samt ville ha fortsatt kontakt. Trots att jag berättade att jag var upptagen. I övrigt vet jag inte var du läst om de förhoppningar hon skulle gett Per? Oavsett, så har jag svårt att se på vilket vis den relationen skulle vara väsentlig för det öde hon mötte?

På vilket sätt är det "lågt", om det var uppgjort att han vid något tillfälle skulle anmäla att Martin misshandlat Lotta, vad tror du han riskerar att se ut som i egenskap av expojkvän? Nu menar jag också att hon i sak inte behöver berätta för expojkvänner om hon har nytt förhållande, även om hon talas vid med expojkvännen då och då. Men hon hade trots allt påstått att det var slut med Martin och sedan visar det sig i FUPen att så var inte fallet riktigt. Det handlar inte om någon som blivit misshandlad till döds av någon de flyr ifrån.
Att det är sårande för Per är väl beklagligt, men det är väl vad jag kan se knappast hans fel vad som hände med Lotta?
Citera
2016-12-21, 19:16
Avslutad
Citat:
Men allvarligt talat - vad har du för människosyn??

I min värld är alla likaberättigade till ett liv utan våld eller att behöva "sättas på" som bitch.
Alla är mänskliga varelser och värdefulla för sig själva och sina närmaste. Det gäller såväl Martin som andra fängelsedömda. Det gällde f övrigt Lotta också - därför skulle hon satt värde på sig själv och som Angelica inte accepterat hans våld.

Hur kan du dessutom vara så säker på att Lotta inte tillhörde gruppen som du klassar som "bith" vilka tydligen enligt dig förtjänar att våldtas och misshandlas?

Tänk om hon var en kvinnlig " bitch" - då har ju du postat en massa inlägg att det var synd om henne - när du egentlig tycker att hon förtjänade såväl misshandel som sexuellt våld.

Men hjärtat då, Du är väl inte i den sitsen att du kan anklaga andra för att ha dålig människosyn!?
Du, som i inlägg efter inlägg anklagar en kvinna som blivit sönderslagen till döds, för att vara en idiot. Detta utan att ens ha träffat henne.

Manliga bitchar i fängelset, har inte min sympati. Sitter man på samma avd. som Martin, så har man begått grova brott.

Lotta var ingen kvinnlig bitch. Inte Butch heller. Hon vägde 50 kilo och inget jag läst, tyder på att hon skulle varit varken det ena eller andra. Kvinnliga bitchar, förtjänar inte misshandel och sexuellt våld. Det gör ingen. Du får läsa tråden, så ser du hur bitchdiskussionen började.

En kvinnlig bitch är inte detsamma som en manlig. Capish?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in