2016-12-21, 12:38
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Håller med dig och det är stor skillnad på bara ett par år. Rasismen.

Människor tigger ju inte och river bland sopor för att de har lust.

Samtidigt gör det så många irriterade, samma personer som inte heller skänker.
Vilka krigsflyktingar tigger? Och vem går och river bland sopor?

Flyr du från ett krig och kommer till Sverige får du söka asyl här. Då blir du placerad på ett boende och får mat. Du behöver inte sitta med en pappmugg utanför ICA.

Det du möjligtvis tänker på är zigenare, romer, eu-migranter eller vad de nu benämns för för tillfället. De flyr inte från något krig och har ingen annan anledning till att få asyl här.
Citera
2016-12-21, 12:47
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Nej det hade jag inte
Om jag av någon outgrundlig anledning var tvungen att lämna landet, skulle det bli till någon av de andra nordiska länderna alternativt till ett land där jag behärskar språket till 110% från dag 1
Så handlar det inte om tur att jag är född i Sverige
Citera
2016-12-21, 12:51
Medlem
Tanuss avatar
Om det pga väpnad konflikt var omöjligt att bo kvar i Sverige skulle jag göra såhär:

1. Skicka min äldste son på en spännande resa, genom femton länder där fred råder, i bilars bagageluckor och i icke sjödugliga farkoster över öppet hav till ett land på andra sidan jordklotet som erbjuder livstids bidragsförsörjning helt utan motkrav. Eftersom jag inte har pengarna denna övning kostar så skulle jag skuldsätta mig hos en flyktingsmugglare. Min fru och mina barn blir smugglarens säkerhet tills dess att grabben lyckats skicka hem så pass mycket pengar att skulden är löst. När tiden gått skulle jag coacha sonen att ordna med det administrativa så att jag , min fru och våra mindre barn kan komma efter. Då flyttar vi dit och blir kvar där. Att lära mig språket och följa lagarna i det landet känns inte så viktigt.

2. Jag skulle försöka få iväg fru och barn till den säkerhet som går att finna i de grannländer där det inte pågår väpnad konflikt. Helst Norge eller Danmark där människor är lika oss och det är möjligt för barnen att fortsätta skolgång. Jag skulle själv försöka komma efter den dagen det inte är möjligt att freda vår egendom i hemlandet. När konflikten är slut skulle jag ta med fru och barn tillbaks till Sverige för att återuppbygga det som är förstört.

Välj vilket alternativ, 1 eller 2, du tycker verkar rimligast.
Citera
2016-12-21, 12:54
Avslutad
Om jag håller isär invandringen och invandrarna. Eftersom jag har problem med båda.

Invandringen som politisk ide, målet som varenda politiker tycks sträva efter, det har enbart gjort landet sämre ur alla aspekter. Grov kriminalitet, ökade kostnader på flera områden, religiös fanatism och utbrett kvinnoförtryck, sjukdomar som har kommit tillbaka etc.
Och inte bara har detta genomförts, utan debatten angående det har förts baserad på känslor och inte på saklighet. Det är helt enkelt en oärlig genomförd operation, där "patienten"(=svenska folket) inte har blivit informerad på ett korrekt sätt om riskerna och konsekvenserna.

Invandrarna det är mycket fel där också, kanske inte för dem, men för oss. För mig som vit, europeisk kvinna är det uteslutet att stödja islams inträde i Sverige. Islam ändrar ett land, alltid till det sämre. Med muslimer får du specifika problem med på köpet. Att inte beakta dem innan är otroligt ansvarslöst och på gränsen till grymt. Att med facit i hand fortsätta ösa på är ett sektlikt beteende och något som borde mana till eftertanke och reflektioner. Sverige har haft chansen många gånger att stävja problem i sin linda. Men rädslan över att kränka en kultur eller påstådd utsatt grupp har vägt tyngre. Fenomen som barnäktenskap, tvångsgiften, könsstympning, organiserat kvinnoförtryck, oskuldskontroller, muslimer som reser iväg för att våldta och döda, är saker som man ska slå ner på med full kraft när det uppdagas. Sverige har i stället mesat sig och låtsas som att det inte existerar.

En skrev tidigare i tråden att det är tankar och idéer det är fel på och inte människorna. Jag håller inte med. Man kan aldrig bortse från det genetiska arvet och IQ-biten. I Sverige får invandrarna en fristad, ändå ställer de till enorma problem i relation till hur många de är till antalet. De är genetiskt annorlunda oss och med ett mycket lägre snitt-IQ. Det påverkar självklart dem som grupp. Generellt lågt IQ+Islam är sämsta tänkbara kombination för ett västerländskt land.

Personligen gillar inte jag den radikalt ändrade stadsbilden, med inpackade muslimkvinnor överallt. De säger mångkultur, men allt jag ser är samma muslimska kultur. Minst 85% av kvinnomuslimerna i mitt bostadsområde bär slöja och heltäckande klädsel. Det är en deprimerande bild som jag inte vill ha i Sverige.

OnT: Jag skulle försöka ta mig till ett land som delar min kultur och mina värderingar.
Senast redigerad av GenesisP 2016-12-21 kl. 13:15.
Citera
2016-12-21, 12:58
Bannlyst
1. Få av dom som säger sig vara flyktingar är verkligen det.

2. Flyktingar tigger aldrig.

Men hade jag haft oturen att födas i valfritt land i Mellanöstern eller Afrika så hade jag givetvis försökt flytta till ett så bra västerländskt land som möjligt för att höja min levnadsstandard. Jag hade givetvis ljugit och gjort allt för att få uppehållstillstånd, sedan hade jag bara skakat på huvudet och tänkt att landet är fruktansvärt naivt som faktiskt trodde på mig.
Senast redigerad av Pfogg 2016-12-21 kl. 13:06.
Citera
2016-12-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Har du sett en jordglob? Dessa "flyktingar" tar sitt pick och pack, flyttar över kontinenter genom en uppsjö med diverse länder för att hamna i ett land så väsenskilt från det man är van vid. Det är ingalunda flyktingbeteende. Man är inte flykting i dess egentliga term. För då hade man dragit sig undan till närmast lugna område för att återvända när tillfälle ges. Så som finnarna och norrmän, danskar gjorde när de flydde till Sverige under andra världskriget. De lyckades försörja sig själva från dag ett. Dagens pack driver runt på vår bekostnad kräver det ena och andra och klarar inte fixa jobb på 10 samtidigt som de knullar fram nya parasiter som skall mättas av oss. Och du undrar varför folk har tröttnat? Svenska gamlingar och unga tvingas stå tillbaka från sin lagaliga rätt för skitfolk som vi på intet sätt har något ansvar tränger sig in i landet. Det är slut på tycksyndom mentaliteten i stora delar av svensson, och det kommer visa sig.
Citera
2016-12-21, 13:13
Medlem
Bara en bråkdel av dessa 165000 som kom förra året är riktiga flyktingar från områden där krig råder. Vi säger cirka 130000 är från områden där krig inte existerar och de har hört att i Sverige får man höga bidrag för noll motkrav på sig. Av dessa bidrag kan man köpa det mesta man behöver i livet. Sånna saker som man bara kan drömma om i deras länder.

De riktiga flyktingarna är de som vi ser på rapport på tv varenda dag i sönderbombade städer och byar i mellanöstern. De är riktiga flyktingar, de vill inte lämna deras länder då de stannar kvar tills döden skiljer dom åt. Dessa som kommer ända hit till lilla sverige gör det för en sak bara och det är CASH "livstids försörjning utan motkrav"

Varför stannar de inte kvar i Grekland, Italien, Makedonien, Bulgarien, Ungern m.m. i dessa länder existerar inga bidrag och då är inte länder aktraktivt längre
Citera
2016-12-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Håller med dig och det är stor skillnad på bara ett par år. Rasismen.

Människor tigger ju inte och river bland sopor för att de har lust.

Samtidigt gör det så många irriterade, samma personer som inte heller skänker.

Och EXAKT varför tror du att det blivit så då? Kan öppet missbruk eller skenande kriminalitet samt försämrade livsvillkor för ursprungsbefolkningen något med saken att göra?
Citera
2016-12-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är intressant att du nämner saker som historiskt sett faktiskt hänt.
Ställde inte Européer i MÖ orimliga krav? Hur mycket naturresurser stal man från MÖ? Ska vi kalkylera?
Beteenden? Vet du vad exempelvis européer gjort i länder som Iran? Det står inte i dina historieböcker nej. Du har fel kära vän!

Vet du att det fanns lagar i dessa länder som medförde att européer kunde döda lokalbefolkningen utan några påföljder där? Vill du se våldtäkter på riktigt så forska om händelserna i samma område strax före och efter andra världskriget.

Du menar de oljekällor som de kringresande beduinerna hatade? Dessa naturutvinningar som ägarna till marken fick skälig betalning då de varken satsade en krona eller en svettdroppe på att bygga upp det de lever av idag. För de hade varken intresse eller förståelse eller kunskap. Dvs exakt som idag. De fattar inte varför man måste bygga saker från grunden men de nyttjar gärna västerländsk teknik när den väl finns. Parasit beteende kallas det för i djurvärlden.
Citera
2016-12-21, 13:22
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Nej, vadå tur?
Jag med miljontals andra bröder låg i min pappas pung, vi är hans arv, jag hade aldrig hamnat i en pung i Syrien eller en pung i Kina.

Jag kunde endast komma från EN pung.
Jag kan inte skapas i en pung tillhörande en syrier. Endast från min pappa, det är inte tur, det är inte ödet, det är biologi.
Du är den du är till följd av dina biologiska arvsanlag, ja. Du kan även hävda att du aldrig hade existerat utan dessa biologiska arvsanlag, ja. Problemet eller turen ligger inte där, utan att dina föräldrar bodde på en icke-krigsdrabbad plats när du föddes. Att dina arvsanlag härstammar från en fredlig zon, snarare än en krigsdrabbad zon.

Antag nu att du aldrig hade blivit född. Istället för dig föddes det en annat barn i någon krigszon. Personen kommer aldrig att kunna vara identiskt lika med dig, men å andra sidan finns det med vårat antagande inget annat du. Den här personen blir alltså som ett substitut för det som är du, även om den inte identiskt är lika med du. Kunde du välja om du skulle bli det ena eller det andra?

Du hade inget val att välja att du skulle bli just den du är idag eller att du skulle födas här i norden. Är det inte tur att du inte föddes i en krigszon?
Citera
2016-12-21, 13:24
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Hur tänkte du här? Delar alla karlar på hela jorden samma magiska pung där spermier transporterar sig?
Jag lekte lite med samma ord som skribenten använde för att beskriva att personen hade tur som har en svensk pappa och inte en syrisk pappa. Då inte sagt att det nödvändigtvis måste vara sämre att ha en syrisk pappa. Det handlar mer om att man inte ska vara född in i ett drabbat eller utsatt område.
Citera
2016-12-21, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du är den du är till följd av dina biologiska arvsanlag, ja. Du kan även hävda att du aldrig hade existerat utan dessa biologiska arvsanlag, ja. Problemet eller turen ligger inte där, utan att dina föräldrar bodde på en icke-krigsdrabbad plats när du föddes. Att dina arvsanlag härstammar från en fredlig zon, snarare än en krigsdrabbad zon.

Antag nu att du aldrig hade blivit född. Istället för dig föddes det en annat barn i någon krigszon. Personen kommer aldrig att kunna vara identiskt lika med dig, men å andra sidan finns det med vårat antagande inget annat du. Den här personen blir alltså som ett substitut för det som är du, även om den inte identiskt är lika med du. Kunde du välja om du skulle bli det ena eller det andra?

Du hade inget val att välja att du skulle bli just den du är idag eller att du skulle födas här i norden. Är det inte tur att du inte föddes i en krigszon?

Så lösningen är varje gång en "krigszon" uppstår att alla flyttar till Sverige och till Europa? Eller att alla föds här från början? Om alla de som befinner sig på flykt i världen stod utanför Sveriges gräns i morgon? Tar du emot dem då? Kanske 50 miljoner människor.

Uppstår krigszonerna ur tomma intet? Har inte befolkningen i länderna något med det att göra? Varför är det oftare krig i vissa länder men i andra inte krig alls? Mentalitet? Genetik? Religion? Annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in