Citat:
Ursprungligen postat av
0gKolhydrater
Nej, vadå tur?
Jag med miljontals andra bröder låg i min pappas pung, vi är hans arv, jag hade aldrig hamnat i en pung i Syrien eller en pung i Kina.
Jag kunde endast komma från EN pung.
Jag kan inte skapas i en pung tillhörande en syrier. Endast från min pappa, det är inte tur, det är inte ödet, det är biologi.
Du är den du är till följd av dina biologiska arvsanlag, ja. Du kan även hävda att du aldrig hade existerat utan dessa biologiska arvsanlag, ja. Problemet eller turen ligger inte där, utan att dina föräldrar bodde på en icke-krigsdrabbad plats när du föddes. Att dina arvsanlag härstammar från en fredlig zon, snarare än en krigsdrabbad zon.
Antag nu att du aldrig hade blivit född. Istället för dig föddes det en annat barn i någon krigszon. Personen kommer aldrig att kunna vara identiskt lika med dig, men å andra sidan finns det med vårat antagande inget annat du. Den här personen blir alltså som ett substitut för det som är du, även om den inte identiskt är lika med du. Kunde du välja om du skulle bli det ena eller det andra?
Du hade inget val att välja att du skulle bli just den du är idag eller att du skulle födas här i norden. Är det inte tur att du inte föddes i en krigszon?