Citat:
Ursprungligen postat av
wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.
När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.
Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?
(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Det är ganska typiskt att framställa de som är kritiska mot invandring som rasister. Skulle man på samma sätt kalla de som är emot brottslighet och våld för rasister?
Jag kan tala om vad jag inte gjort som flykting
- Jag hade inte låtit mina barn vara ute på kvällar och bränna bilar
- Jag hade inte försökt införa en ny religion i det land som tagit emot mig
- Jag hade inte ofredat mitt nya lands kvinnor
- Jag hade försökt förstå kulturen och dämpat de kulturmönster som inte passade i i mitt nya land
- Jag hade inte levt på att sälja knark
- Jag hade inte skaffat vapen
- Jag hade inte fuskat med skatten
- Jag hade inte rånat människor och butiker
- Om jag bosatt mig utan lov, skulle jag inte skräpa ner och sprida avföring
- Jag skulle inte bestulit och rånat åldringar
Kritiken mot invandringen är befogad. Det handlar i många fall inte om rasism eller främlingsfientlighet. Det handlar om att vissa, alldeles för många invandrare missköter sig grovt.
Sedan finns ett annat problem och det är asylrätten! Asylrätten missbrukas grovt, det är långt i från alla som är riktiga flyktingar. Alldeles för många är ekonomiska flyktingar och kostnaderna är enorma. Det är inte underligt.
Du missar en annan sak, kritiken mot invandring är många gånger inte en kritik mot invandrare, utan mot ett system som år efter år tillåter att asylsystemet missbrukas grovt. T.ex. problemet med de ensamkommande är självförvållat! Det finns ingen möjlighet att Sverige skall ta hand om alla ungdomar i världen som ser bättre möjlighet i Sverige än i hemlandet. Nu har Sverige trots detta släppt in tiotusentals unga män som lever på barnhem och familjehem i Sverige. Det kommer att bli enorma problem för årtionden framöver när dessa unga män åker ut från barnhem och familjehem och inser att Sverige inte kan uppfylla de löften som de fått av flyktingsmugglarna.
Sedan är det nog många som inte håller med dig om detta längre: "Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra." - Många i Sverige är rädda för framtiden, för jobb, för bostad, för äldreomsorg, för sjukvård.
Sverige var ett bra land med låg kriminalitet och fungerande sociala skyddsnät. Det är inte så längre, den som blir av med jobbet, blir sjuk, är gammal hamnar i ett hårt och kallt samhälle, som dessutom är väldigt otryggt och fyllt av kriminalitet.
Sverige är förstört av politiker som har fört en ansvarslös invandringspolitik! Det underliga är inte att folk protesterar utan att fler inte protesterar.