2016-12-21, 06:40
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Håller med dig och det är stor skillnad på bara ett par år. Rasismen.

Människor tigger ju inte och river bland sopor för att de har lust.

Samtidigt gör det så många irriterade, samma personer som inte heller skänker.
Citera
2016-12-21, 07:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Jag hade först och främst flytt till det land i mitt närområde som delar mina grundvärderingar. För mig att fly till ett rikt muslimskt land där man får bidrag och liknande (existerar inte) hade inte varit aktuellt då deras kultur, värderingar och sätt att leva inte är kompatibelt med mitt över huvud taget. Om det inte finns ett land som kan ta emot mig, och som delar mina grundvärderingar, så hade jag accepterat mitt öde och hängt mig istället.
Citera
2016-12-21, 07:19
Medlem
Jag är väldigt fundersam till vuxna män som flyr sitt land.
Som tidigare skribenter skrivit, desartörer eller krigsförbrytare?
Citera
2016-12-21, 09:33
Medlem
0gKolhydraters avatar
Aldrig förstått folk som säger: du/ni har tur att födas i Sverige.

Jag är min pappas arv, förstår du? Jag låg i min pappas pung. Min pappas pung var/är från norden.
Citera
2016-12-21, 10:22
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Aldrig förstått folk som säger: du/ni har tur att födas i Sverige.

Jag är min pappas arv, förstår du? Jag låg i min pappas pung. Min pappas pung var/är från norden.
Var det inte tur att just du låg i din pappas nordiska pung? Du hade lika gärna kunnat ligga i din pappas syriska pung, men det gjorde du inte.
Citera
2016-12-21, 11:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Frågeställningen i sig skulle nog kunna fungera i Filosofi men i sin nuvarande utformning är tråden inte mycket mer än en diskussion kring personliga erfarenheter och åsikter kring ett ämne som snarare hör hemma i I&I.

Filosofi --> Integration och invandring
/Moderator
Citera
2016-12-21, 11:23
Medlem
Det är media och korrupta politiker som förstört för människor.
Media/etablissemanget särbehandlar, sprider propaganda/regelrätta lögner och ställer folk mot folk. Finns ingen trovärdighet kvar i invandringspolitiken.

Sedan vill jag personligen så långt bort från mångkultur som möjligt, då jag redan erfarit det.
Hade varit bättre om man kunnat upprätta säkra zoner i världen, då folk i slutändan ändå trivs bäst med sina egna. Inget rasistiskt med det.

Det är indoktrineringen som matar ut rasism/sexism/nazism osv.. -> folk mot folk.
Citera
2016-12-21, 11:46
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Var det inte tur att just du låg i din pappas nordiska pung? Du hade lika gärna kunnat ligga i din pappas syriska pung, men det gjorde du inte.

Nej, vadå tur?
Jag med miljontals andra bröder låg i min pappas pung, vi är hans arv, jag hade aldrig hamnat i en pung i Syrien eller en pung i Kina.

Jag kunde endast komma från EN pung.
Jag kan inte skapas i en pung tillhörande en syrier. Endast från min pappa, det är inte tur, det är inte ödet, det är biologi.
Citera
2016-12-21, 12:00
Medlem
Citat:

Det är ganska typiskt att framställa de som är kritiska mot invandring som rasister. Skulle man på samma sätt kalla de som är emot brottslighet och våld för rasister?

Jag kan tala om vad jag inte gjort som flykting

- Jag hade inte låtit mina barn vara ute på kvällar och bränna bilar
- Jag hade inte försökt införa en ny religion i det land som tagit emot mig
- Jag hade inte ofredat mitt nya lands kvinnor
- Jag hade försökt förstå kulturen och dämpat de kulturmönster som inte passade i i mitt nya land
- Jag hade inte levt på att sälja knark
- Jag hade inte skaffat vapen
- Jag hade inte fuskat med skatten
- Jag hade inte rånat människor och butiker
- Om jag bosatt mig utan lov, skulle jag inte skräpa ner och sprida avföring
- Jag skulle inte bestulit och rånat åldringar

Kritiken mot invandringen är befogad. Det handlar i många fall inte om rasism eller främlingsfientlighet. Det handlar om att vissa, alldeles för många invandrare missköter sig grovt.

Sedan finns ett annat problem och det är asylrätten! Asylrätten missbrukas grovt, det är långt i från alla som är riktiga flyktingar. Alldeles för många är ekonomiska flyktingar och kostnaderna är enorma. Det är inte underligt.

Du missar en annan sak, kritiken mot invandring är många gånger inte en kritik mot invandrare, utan mot ett system som år efter år tillåter att asylsystemet missbrukas grovt. T.ex. problemet med de ensamkommande är självförvållat! Det finns ingen möjlighet att Sverige skall ta hand om alla ungdomar i världen som ser bättre möjlighet i Sverige än i hemlandet. Nu har Sverige trots detta släppt in tiotusentals unga män som lever på barnhem och familjehem i Sverige. Det kommer att bli enorma problem för årtionden framöver när dessa unga män åker ut från barnhem och familjehem och inser att Sverige inte kan uppfylla de löften som de fått av flyktingsmugglarna.

Sedan är det nog många som inte håller med dig om detta längre: "Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra." - Många i Sverige är rädda för framtiden, för jobb, för bostad, för äldreomsorg, för sjukvård.

Sverige var ett bra land med låg kriminalitet och fungerande sociala skyddsnät. Det är inte så längre, den som blir av med jobbet, blir sjuk, är gammal hamnar i ett hårt och kallt samhälle, som dessutom är väldigt otryggt och fyllt av kriminalitet.

Sverige är förstört av politiker som har fört en ansvarslös invandringspolitik! Det underliga är inte att folk protesterar utan att fler inte protesterar.
Citera
2016-12-21, 12:26
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vad är en demokrati?
Du som förstår på riktigt.
Sprid gärna ut orden brett.
Det gillar jag.
Fast ibland tjänar man på tystnad.

Sverige (Precis som alla "demokratier") är inte en demokrati utan en polyarki.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf

Hur tänkte du här? Delar alla karlar på hela jorden samma magiska pung där spermier transporterar sig?
Senast redigerad av Bewnhur 2016-12-21 kl. 12:29.
Citera
2016-12-21, 12:28
Medlem
Mad monks avatar
Du pratar om riktiga flyktingar inte klanfolk som kan åka hem på "semester". Vanliga regler gäller inte lyxflyktingarna vi släpper in.
Citera
2016-12-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det du efterfrågar är en utopi! Vi skulle aldrig bli så väl behandlade och få så bra hjälp som ALLA får i Sverige, i exempelvis valfritt MENA-land... Det är helt andra förutsättningar då om jag som svensk skulle ställa orimliga krav på samhället som även mången "skötsamma" invällare gör så skulle jag bli utkastat och/eller dödad på momangen...

Det är intressant att du nämner saker som historiskt sett faktiskt hänt.
Ställde inte Européer i MÖ orimliga krav? Hur mycket naturresurser stal man från MÖ? Ska vi kalkylera?
Beteenden? Vet du vad exempelvis européer gjort i länder som Iran? Det står inte i dina historieböcker nej. Du har fel kära vän!

Vet du att det fanns lagar i dessa länder som medförde att européer kunde döda lokalbefolkningen utan några påföljder där? Vill du se våldtäkter på riktigt så forska om händelserna i samma område strax före och efter andra världskriget.
Senast redigerad av IR5 2016-12-21 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in