2016-12-19, 20:42
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du förstår tydligen inte vad (filosofisk) "absolut idealism" betyder.
Jag rekommenderar att du googlar ord eller koncepter du inte förstår.
Jag förstår mycket väl vad du menar men eftersom du kört fast i ditt tillplattade teoretiska filosoferande och denna tråd handlar om det mer praktiskt vetenskapliga så måste vi vidga perspektivet i fler dimensioner för åtminstone sfärisk geometri innan resonemanget kan röra sig framåt.
Citera
2016-12-19, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du förstår tydligen inte vad (filosofisk) "absolut idealism" betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Jag förstår mycket väl vad du menar

Varför ger du mig då ett "goddag ... yxskaft"-svar?

Citat:
men eftersom du kört fast i ditt tillplattade teoretiska filosoferande och denna tråd handlar om det mer praktiskt vetenskapliga så måste vi vidga perspektivet i fler dimensioner för åtminstone sfärisk geometri innan resonemanget kan röra sig framåt.

Vad svamlar du om?
Citera
2016-12-20, 10:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Varför ger du mig då ett "goddag ... yxskaft"-svar?
Vad svamlar du om?
Det du tror jag svamlar om ligger utanför din utilitaristiska begreppsvärld. Om du inte förmår älska dig själv i lika hög grad som dem du vill vara nyttig för finns risk att du blir uppäten. I esoteriska sällskap däremot kan du alltid vara trygg för att inte bli utnyttjad. Där är lika Människovärdet centralt begrepp, lika okränkbart som självklart.
Citera
2016-12-21, 07:05
Medlem
Jag trycker att det är ointressant om Gud existerar eller inte. Mår man bra av att tro på Gud så är det oväsentligt om han finns eller inte. Det är resultatet av tron som är viktigt.
Citera
2016-12-21, 07:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag trycker att det är ointressant om Gud existerar eller inte. Mår man bra av att tro på Gud så är det oväsentligt om han finns eller inte. Det är resultatet av tron som är viktigt.
Jepp. Men om resultatet av tron är att de troende pådyvlar sin tro på andra, då är det inte ovesäntligt längre.

Om du menar resultat i form av välgörenhet osv, så går det att uppnå samma resultat utan att blanda in gudar.
Citera
2016-12-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ja, men tyvärr är det få människor som stannar där.
Citera
2016-12-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jepp. Men om resultatet av tron är att de troende pådyvlar sin tro på andra, då är det inte ovesäntligt längre.
Alla människor pådyvlar sina åsikter på andra. Det gäller inte bara troende utan även ateister och kattuppfödare och stuckatörer och mostrar.

Citat:
Om du menar resultat i form av välgörenhet osv, så går det att uppnå samma resultat utan att blanda in gudar.
Visst, mår man bra av att skänka pengar så går det alldeles utmärkt att göra så utan att tro på något.
Citera
2016-12-21, 08:00
Medlem
Citat:
Alla människor pådyvlar sina åsikter på andra. Det gäller inte bara troende utan även ateister och kattuppfödare och stuckatörer och mostrar.

Visst, mår man bra av att skänka pengar så går det alldeles utmärkt att göra så utan att tro på något.
Hur många kattuppfödare går ut och missionerar, knackar dörr, m.m.?
Citera
2016-12-21, 10:35
Medlem
Citat:

Ja om man som gudstroende håller sin tro personlig, oavsett vilka regler och värderingar det medför, så är det självklart inte ett problem för någon annan.

Jag har t e x inga problem alls med folk som tror att deras gud hatar homosexuella och kvinnor, så länge detta enbart inkluderar de som frivilligt följer denna guds regler. Problemet uppstår först när tron i fråga ska pådyvlas de som inte tror på och inte vill följa denna gud.
Citera
2016-12-21, 18:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Falsk ananlogi. De du räknar upp dömer inte andra till evig plåga i helvetet om man inte följer (så kallad "synd") deras hittepå-regler.
Citera
2016-12-21, 19:10
Medlem
Citat:

Vad har kattuppfödare för åsikter ( som har med titeln "kattuppfödare" att göra?) Eller så är det en falsk analogi?
Citera
2016-12-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Falsk ananlogi. De du räknar upp dömer inte andra till evig plåga i helvetet om man inte följer (så kallad "synd") deras hittepå-regler.
Så du stör dig alltså på att någon dömer dig till evig plåga i helvetet, en plats du inte tro på? Skräms du av tanken på en fantasiplats? Hur kan något som du vet inte finns skrämma dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in