2016-12-21, 06:40
  #1729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det tar betydligt längre tid än ett dygn att analysera och jämföra proverna från en brottsplats till en person.

Han blev släppt av andra skäl, tex tack vare att hans historia håller och han fastnat på övervakningskamera i nån butik i annan del av staden under dådet.

Om det fanns minsta misstanke överhuvudtaget så hade dom aldrig släppt han, även utan bevis hade dom kunna ha han häktad. Vilket är praxis i denna typ av ärende.

Ja sådana analyser kan ta avsevärd tid, Med undantag för krutstänk som man kan analysera genast och kan påvisa ganska säkert. Duschar och tvagar sig GM noga så kan hen bli av med krutstänken på kroppen och i håret. Dock behövde en GM säkert haft en rymddräkt på sig för att inte släppa ifrån sig DNA eller hår/hudflagor mm i synnerhet om det föregåtts en strid med tex kniv mm.

Glasflisor ifrån framrutan kan ha fastnat i kläderna, och kan kvarstå även efter en tvätt. Eftersom sammansättningen hos glassorter alltid varierar lite grand så kan man ju närapå alltid matcha glasflisor emot varandra med mycket stor noggrannhet.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Enligt det polska åkeriet så såg de på GPS att lastbilen kl.15:45 gjorde konstiga manövrar, den krypkörde framåt, sedan backade den lite , sedan körde den fram igen,
det såg ut som terroristen ville lära sig köra, han hade kanske kört en mindre lastbil tidigare,
det är inte lätt att svänga med lastbilen, dock vet vi inte om det fanns svåra tvära svängar på vägen mot julmarknaden,

Hmm, det var då väldigt intressant, förmodligen var han ovan vid växellådan eftersom han joxade omkring, Möjligen att han borde ha haft tfn-kontakt med någon på terroristcentralen som kunde köra, och fått lite tips ? Något IS-callcenter tro ?

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Denna nya Scania hade automatlåda, det underlättar väldigt mycket, med en manuell växellåda med 16 växlar och halvväxlar är det mycket lätt att får motorstopp för en nybörjare,

Jo, de är svåra att använda för nybörjare, dels kan man ju tex missa växlingar i uppförsbackar och bli stående mm,
Dessa halvautomater underlättar ju enormt jämfört med hur det var förr, Förr fanns ju inte ens servo på kopplingen och många gamla chaufförer fick ju problem med vänster höft

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Den polske chuafförens ansikte var sönderslaget, han kämpade, han var både skjuten och knivhuggen, åkerites ägare och tillika hans kusin säger att han var stark, +120kg och att en ensam gärningsman skulle inte klara av honom

Fredens religion har återigen visat vad den tycker om kristna högtider, Det luktar iallafall IS-relaterat lång väg. Dessa
IS-terrorister brukar ju inte direkt vara några muskelberg, klena spetor som man nog lätt kan knäcka alla benen i,
Klart att om de tillbringar mesta tiden med att rabbla Koranen så kan man ju inte förvänta sig att de klarar strid med bara nävarna

Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Hur har händelsen påverkat opinionen i Tyskland senaste dagarna?
Jag hoppas så många som möjligt motsätter sig massinvandring, multikultur och konflikter som kommer av det när man öser in främmande folk och kulturer som inte respekterar oss. Låt skiten få ett slut någon jävla gång!

Det är mycket möjligt att det blir en våg av strejker nu, tex just lastbilstrafiken har ju blivit drabbad tex vid Eurotunneln, och en strejk skulle vara effektiv i att få politikerna att vakna, de kan ignorera mycket men inte om halva Europa står stilla, Lönerna inom detta området har ju också stått stilla länge. .

Guantanamos i Europa är möjligen en lösning, bara att kasta in de mest vrickade islamdårarna där ? - Någon skrev Djävulsön (Devils Island) utanför Franska Guyana, SydAmerika, Men det finns ju en hel del större tomma industribyggnader i gamla ÖstEuropa, bara att kedja dem vid väggarna, spolning med vattenslang efter varje måltid ?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det kan komma förändringar i åkeribranchen.

Övervakade platser där chaufförerna kan sova. Man drar sig nog nu för att bara svänga in på en parkeringsficka.

Fjärrstyrd tändning så att åkeriet kan stoppa en bil som avviker från rutten. Disel har förstås inte tändning, fjärrstyrd insprutning kanske.

Många åkerier i Europa har ju lagt om rutterna så att sömn inte ska behövas inne i hytten, de har avbytare istället.

Dock så måste man komma ihåg att 1970-talet var rätt fullt av lastbilskapningar, det var i regel maffia-relaterat och godset var bytet. En gång hade de snott en långtradare med fisk fast de fick ju lämna den på någon väg för att ruttna, de tagit fel lastbil helt enkelt. Ibland sköts föraren till döds bara för att sno godset. Lastbilskapningarna gjorde att många av (Syd-)Europas chaufförer då var beväpnade. Sverige har mycket kvar att vänta av våld och vansinne om Sverige ska bli fullt multikulturaliserat

Dock var jakten på RAF (Rote Arme Fraktion) på 1970-talet ifrån den tyska militärens sida något i hästväg att det var mycket militärer ute på vägarna i dåvarande VästTyskland.

Fjärrstyrd tändning kommer inte att fungera, det kan ju kosta 100 000 tals kronor eller mycket mer om en lastbil blir stående för en felande killswitch, alltså om godset är typ kyl/frys/färskvaror, missad färjeförbindelse osv. Däremot kan ju en larmknapp liknande den som finns i nästan alla taxibilar/bussar vara ett bra alternativ, den kan ju utökas med ett personlarm som man har på kroppen.

Avviker en lastbil ifrån rutten så kan man ju sätta in verkanseld emot en sådan, det räcker med att skjuta sönder kylaren, den stannar efter ngn kilometer lugnt och fint. Skjuter man föraren den då blir ostyrbar, den kan skada ändå
Citera
2016-12-21, 06:44
  #1730
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Även sett "teleskop" hinder som kommer upp ur marken likt en antenn (som man hade på gamla walkie-talkies) vid broar ect, tror det även är sådana runt Vita huset?

Det finns sådana i Berlin vid bl.a Brittiska ambassaden.
Citera
2016-12-21, 06:48
  #1731
Medlem
charlie1000s avatar
Medias reaktioner är helt proportionslöst.
DN, SvD,Aftonbladet och Expressen samt SVT och SR har samtliga en överslätande attityd efter islamistiska terrordåd, då ofta muslimer får uttala sig på ett fint sätt och beklaga det inträffade.
Man påpekar sedan att "de allra flesta muslimer är laglydiga" etc etc. och att man befarar att hela gruppen kan stigmatiseras. Medierna försöker släta över och agerar apologetiskt.
Men när någon drar av en muslim slöjan så är det ett "förfärligt brott" som det ska "tas avstånd från av alla" med ändlöst kärringsnack i tvsofforna, och speciella program i skolorna.
vilket är väst media?
inte konstigt att folk tappar förtroendet för media.
Citera
2016-12-21, 07:16
  #1732
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Även sett "teleskop" hinder som kommer upp ur marken likt en antenn (som man hade på gamla walkie-talkies) vid broar ect, tror det även är sådana runt Vita huset?

Låter dock inte så billigt. Ska vi sätta upp sådana runt alla julmarknader i landet så lär det inte bli mycket pengar över till annat.

Men det kostar på att ligga på topp och vara "humanitär stormakt"
Citera
2016-12-21, 08:06
  #1733
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det kan komma förändringar i åkeribranchen.

Övervakade platser där chaufförerna kan sova. Man drar sig nog nu för att bara svänga in på en parkeringsficka.

Fjärrstyrd tändning så att åkeriet kan stoppa en bil som avviker från rutten. Disel har förstås inte tändning, fjärrstyrd insprutning kanske.

Överfallslarm.

Du verkar inte vara så bekant med transportbranschen - kostar något pengar = inget sker.

Man har fullt upp med EU regler att jävlas med, annat ligger högt upp (besparingar/lönsamhet) på listan än chaufförernas liv.

Kanske att några få mer välbärgade åkerier kommer presentera några eventuella (PR) förändringar, men jag betvivlar det p.g.a kostnader.
Citera
2016-12-21, 08:07
  #1734
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det kan komma förändringar i åkeribranchen.

Övervakade platser där chaufförerna kan sova. Man drar sig nog nu för att bara svänga in på en parkeringsficka.

Fjärrstyrd tändning så att åkeriet kan stoppa en bil som avviker från rutten. Disel har förstås inte tändning, fjärrstyrd insprutning kanske.

Överfallslarm.

Lär nog inte hjälpa.
Man kan hyra lastbilar som skedde vid Nice dådet samt att man ska nog inte stirra sig blind på enbart lastbilar,en van eller större bil kan utföra nog med förödelse exempelvis på en fullsatt marknad eller gångstråk med mycket folk det har vi sett exempel på från Israel.

Tycker förövrigt det är mycket anmärkningsvärt att någon inte verkar ha sett GM lämna lastbilen och platsen.
"Deras bästa ledtråd i mördarjakten är fordonets gps."
__________________
Senast redigerad av 2big4you 2016-12-21 kl. 08:16.
Citera
2016-12-21, 08:13
  #1735
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Enligt det polska åkeriet så såg de på GPS att lastbilen kl.15:45 gjorde konstiga manövrar, den krypkörde framåt, sedan backade den lite , sedan körde den fram igen,
det såg ut som terroristen ville lära sig köra, han hade kanske kört en mindre lastbil tidigare,
det är inte lätt att svänga med lastbilen, dock vet vi inte om det fanns svåra tvära svängar på vägen mot julmarknaden,

Denna nya Scania hade automatlåda, det underlättar väldigt mycket, med en manuell växellåda med 16 växlar och halvväxlar är det mycket lätt att får motorstopp för en nybörjare,

Den polske chuafförens ansikte var sönderslaget, han kämpade, han var både skjuten och knivhuggen, åkerites ägare och tillika hans kusin säger att han var stark, +120kg och att en ensam gärningsman skulle inte klara av honom
Intressant. Dock så blir väl fysiska förmågan betydligt nedsatt om gm satt en kula i honom. Edit: Sett bilder på chauffören, Lukas Urban, och han ser definitivt ej ut som en 120-kilosbjässe.

Men om det var flera gärningsmän som hjälptes åt att mörda chauffören så finns det en hel terrorcell i Berlin och då kanske vi tyvärr får räkna med fler dåd i en nära framtid. Väldigt obehagligt.
__________________
Senast redigerad av Herostratos 2016-12-21 kl. 08:54.
Citera
2016-12-21, 08:20
  #1736
Medlem
RonPaul2008s avatar
Har de tagit honom än? Det var ju en kille som sprang efter honom i flera minuter, han ljög eller?
Citera
2016-12-21, 08:29
  #1737
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Har de tagit honom än? Det var ju en kille som sprang efter honom i flera minuter, han ljög eller?

Nej han ljög inte. Däremot är det politiskt sprängstoff att deet var en asylsökande som begick dådet. Om du tycker sverige är sjukt pk så är Tyskland tre resor värre. Man vill inte att tyska folket ska vakna och Merkel med regering är direkt skyldiga till det som skett. Skenheligt att gå dit och lägga blommor nör hon har varigt medveten om vad som skulle hönda med den nuvarande flyktingpolitiken.
Citera
2016-12-21, 08:38
  #1738
Medlem
angelfuck666s avatar
Kan man tänka sej att skotten som man inte vet om/när de avlossats eller inte i själva verket varit lastbilens tryckluftsbromsar som låtit, alternativt någon slang som brustit? Det skulle kunna tänkas påminna om skott i en ovan och chockad persons öron. Isåfall kan ju polacken ha skjutits redan långt före torget.
Citera
2016-12-21, 08:40
  #1739
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Låter dock inte så billigt. Ska vi sätta upp sådana runt alla julmarknader i landet så lär det inte bli mycket pengar över till annat.

Men det kostar på att ligga på topp och vara "humanitär stormakt"

London har dessa "teleskop" grejer som kommer upp ur marken i sina bussfiler. Dom fälls ner automatiskt när bussen kommer och åker upp bakom bussen, finns otroligt roliga videos på youtube med folk som försöker dra bussfiler å drar rätt in i en stolpe!

EDIT:
Bus bollards
https://m.youtube.com/results?q=bus%20bollards&sm=1
__________________
Senast redigerad av Mailmans 2016-12-21 kl. 08:51.
Citera
2016-12-21, 08:45
  #1740
Medlem
CSilfverbielkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
London har dessa "teleskop" grejer som kommer upp ur marken i sina bussfiler. Dom fälls ner automatiskt när bussen kommer och åker upp bakom bussen, finns otroligt roliga videos på youtube med folk som försöker dra bussfiler å drar rätt in i en stolpe!

Finns också en hel del sådana stolpar i Paris, utanför finare hotell, vissa gågator och monument.

Var det alltså lastbilschauffören, polacken, som hittades död i lastbilen och föraren, terroristen, som hann fly?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in