Det är en nyare Scania och dessa är lättkörda vad avses växellådan, Det är troligen den halvautomatiska växellådan som växlar själv när det behövs, Behöver bara använda kopplingen vid start ifrån stillastående. Man kan dock byta till manuellt läge och själv sköta växlingarna med hjälp av spak och koppling.
Berlin byggdes upp efter WW2, men stora delar av staden var anpassad efter den tidens krav. Det finns säkert många ställen där det är så trångt och svårt att vända med en så stor bil, att man kan fastna, och blir tvungen att backa hela vägen tillbaka.
Troligen hade GM rekat hela körningen flera ggr innan, för jag antar att det ligger inne mitt i smeten, förmodligen svårt att hitta in dit, trots GPS. Många GPSer är inte anpassade för att man kör en så stor bil, vad gäller korsningars vidd, vändradie osv.
Positivt var väl att GM/Föraren inte kunde få upp en hög fart, vilket ju kräver ganska lång fri sträcka, trots mycket motorstyrka.
vi vet ingenting om terroristen, han kan ha gått en arbetsmarknadsutbildning till lastbilschuafför i Tyskland, han kan ha kört lastbil i sitt hemland, hur många lastbilschuafförer finns det i Afganistan och Pakistan eller Syrien? hundratusentals...
kanske har han övningskört med sin kusin tidigare, kanske är han väldigt händig och snabblärd,
en tallang
vi vet ingenting om terroristen, jag tvivlar att han var ensam, detta dådet var noga förberett,
terroristen blev säkert upphämtad av kumpaner, fast säkrare vore om han helt enkelt tog cykeln eftersom det finns kameror i bussar och på den närbelägna tågstationen,
polisen kollar nu genom kameror på bussar och tågstationen, en nackdel för utredarna är att Berlin har väldigt få kameror, hade det varit London centrum då hade det funnits hundratals kameror
Tydligen hittade man inga spår på Pakistanierns kläder utav krut eller blod, DNA eller liknande. Inget heller i förarhytten ifrån honom. Man får ju anta att tyska Polisen varit grundliga vilket de har ett välmurat rykte om att vara, så antagandet att han inte hade någonting med detta att göra är förmodligen riktigt. Han blir inte tillbakaskickad till Pakistan förräns hans ansökan har behandlats.
Afghanistanier eller Pakistanier det är väl omtvistat, gränsområdena är ju oroliga och har varit så sedan 1948, folk flyter och flyttar ju säkert omkring där emellan länderna. Och de lever på opium- och heroin-handel och annat knark förstås.
I Norra Indien har man dock satsat rätt mycket på att hålla efter "buset". Så det påstås ha blivit lugnare där, så "buset" har väl flyttat över till Afghanistan/Pakistan istället.
Nu har jag ju ingen aning om Pakistaniern verkligen är ifrån Norra Pakistan där Talibanerna/Al Quaida "busar" som värst, de flesta Pakistanier som är därifrån uppger väl något annat - tex Karachi eller Lahore som hemvist
Ja precis, om terroristen körde själv så behövde det vara mest raka spåret. Jag kan inte tänka mig att någon med bara personbilsvana skulle kunna klara av att köra en sådan i stadstrafik, det är tex skitlätt att råka ut för tjuvstopp, ta kurvor för snävt och fastna mm, Man kan också välta ett sådant fordon om man inte tänker sig för, tex i en rondell. Det är också svårt att backa, säkert är det 98 av 100 nybörjarchaufförer som inte klarar av att backa med släpet påkopplat, tex runt ett hörn, om de inte tränat innan. De som ska klara av körkortsprovet måste kunna klara av backningsmomentet. Även om en som kört länge i yrket väljer ju oftast att planera sin körning så att knepiga backningsmanövrer undviks. Anledningen är ju inte bara manöversvårigheten utan även den att släpets bakkant är ju 20-24 meter bakom hytten, man har ju svårt att se om man backar på något eller inte. Nu finns det ju bra backningskameror men alla bilar + släp har ju inte detta.
Men vad beträffar den dödade polske chauffören så var han säkert så rutinerad att i stort sett alla trafiksituationer behärskades.