2016-12-16, 14:18
Medlem
Kanske ska prova 5-htp. Har testat L-tyrosine i en månad nu, tycker det hjälpt mig en del. Lite mer energi, inte lika mycket ångest och depp. Det är ingen mirakelkur men visst känner man skillnad. Tyvärr har jag fått såna bröstsmärtor de senaste veckorna, om det är nu är tyrosinet får jag väl aldrig reda på. Jag tar med med b6 b12 folsyra.
Citera
2016-12-16, 16:50
Medlem
Finns det några risker med att beställa 5-htp/L-tryptofan från ebay? Tänkte om de kan uppstå komplikationer med tullen och om de kan bli böter eller dylikt.
Citera
2016-12-17, 12:26
Medlem
Om jag förstått rätt så ökar serotoninnivån av 5htp medans L-tryptofan öker dopaminet. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har iallafall beställt 5htp och undrar ifall det är bra att blanda med L-tryptofan? Eller om det är bäst att köra dom var för sig.

Väldigt tacksam för svar
Citera
2016-12-17, 22:34
Medlem
after7dayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Om jag förstått rätt så ökar serotoninnivån av 5htp medans L-tryptofan öker dopaminet. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har iallafall beställt 5htp och undrar ifall det är bra att blanda med L-tryptofan? Eller om det är bäst att köra dom var för sig.

Väldigt tacksam för svar

L-Tryptofan bildar till slut Serotonin.

Det är L-Tyrosin som till slut blir till Dopamin.

Kör 5-HTP enskilt och tillsätt B6 samt L-Tyrosin. ((:
Citera
2016-12-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av after7days
L-Tryptofan bildar till slut Serotonin.

Det är L-Tyrosin som till slut blir till Dopamin.

Kör 5-HTP enskilt och tillsätt B6 samt L-Tyrosin. ((:

Okej tackar! Är det nästan ett måsta att ta dessa samtidigt? Eller kan det funka bra med bara 5htp?
Citera
2016-12-18, 11:03
Medlem
Har beställt 5htp redan. Tänkte köpa hem L-tyrosin med.

Någon som vet om denna är bra?

https://www.svensktkosttillskott.se/...6KEaAlIT8P8HAQ

Sen hur mkt ska man ta ungefär per gång? Har försökt hitta svar på detta men hittar ingen riktig rekommendation om det.
Citera
2016-12-18, 14:01
Medlem
moffekoffes avatar
Funderar på att köpa en stacker med dessa:
L-tryptophan: 400 mg
5-HTP: 150 mg
L-theanine: 150 mg
Magnesium citrate: 50 mg
Vitamin B3: 30 mg
Calcium orotate: 20 mg
Vitamin B12: 5 ug

Tror ni att det skulle funka bra mot ångest och depression?

MVH
Citera
2016-12-20, 17:55
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffekoffe
Funderar på att köpa en stacker med dessa:
L-tryptophan: 400 mg
5-HTP: 150 mg
L-theanine: 150 mg
Magnesium citrate: 50 mg
Vitamin B3: 30 mg
Calcium orotate: 20 mg
Vitamin B12: 5 ug

Tror ni att det skulle funka bra mot ångest och depression?

MVH

Botade min post-MDMA-depression. Tycker stacken verkar OK. Funderar lite på hur fan de lyckas mäta upp de exakta mängderna av de olika ämnena i de där små gelatinkapslarna dock..
Citera
2016-12-20, 23:01
Medlem
stollys avatar
Fick just hem ett gäng burkar 5-htp 200mg och ett par burkar GABA 750mg.

Utan att läsa om doser utgick jag ifrån att maxdos måste vara bäst. Men jäklar vilken effekt! Första dagarna uppåt, med lite huvudvärk. Sen mer huvudvärk (har det aldrig annars) och typ frossa/trötthet. Lät bli igår och tappade sugen igen. Vilken dos och tidpunkt är egentligen bäst? Har skummat igenom tråden och hittar ingen konsensus. Allt mellan 50-450mg hittar man. Blandat om det skall tas morgon eller kväll. GABA Har jag låtit bli än så länge. Äter bara 5-htp och magnesium. Vänjer man sig? Borde jag ta en lägre dos? Så jävla snål att jag inte vill slänga burkarna. :-)

Läste någonstans att värken kommer av att serotonin-halterna egentligen är balanserade. Stämmer det?

Kör inga droger utom måttligt alkohol och en spliff om året typ.
Citera
2016-12-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolly
Fick just hem ett gäng burkar 5-htp 200mg och ett par burkar GABA 750mg.

Utan att läsa om doser utgick jag ifrån att maxdos måste vara bäst. Men jäklar vilken effekt! Första dagarna uppåt, med lite huvudvärk. Sen mer huvudvärk (har det aldrig annars) och typ frossa/trötthet. Lät bli igår och tappade sugen igen. Vilken dos och tidpunkt är egentligen bäst? Har skummat igenom tråden och hittar ingen konsensus. Allt mellan 50-450mg hittar man. Blandat om det skall tas morgon eller kväll. GABA Har jag låtit bli än så länge. Äter bara 5-htp och magnesium. Vänjer man sig? Borde jag ta en lägre dos? Så jävla snål att jag inte vill slänga burkarna. :-)

Läste någonstans att värken kommer av att serotonin-halterna egentligen är balanserade. Stämmer det?

Kör inga droger utom måttligt alkohol och en spliff om året typ.
Ska du inte prova att ta GABA också då? Har för mig det var hela grejen.

Jag har kört L-tyrosine med b6b12 folsyra och tycker inte det är lika bra som för en månad sen. Trist. Men kör ett tag till.
Citera
2016-12-21, 20:51
Medlem
Provade "5-HTP PLUS" 50mg, som även innehåller B6 5mg, och magnesiumcitrat 50mg ett tag. Åt det i kombination med L-tyrosin, men det enda som hände var huvudvärk, trötthet och kass mage. Ingen bättring från mitt mångåriga "Ior-mående". Troligtvis var det magnesiumet som gjorde mig kass i magen. Tål - vad jag vet - bara malat när det gäller magnesium.

Jag har även provat att bara köra L-tyrosin utan 5-HTP en tid. Ingen skillnad!

Äter även Strattera, D3, K2, Krillolja (omega 3), Astaxin, och Thorne Pic-mins (för Zink, Selen, Mangan, Krom, Molybden, Bor, Vanadin).

Ibland äter jag L-theanin, Somnia (som insomningshjälp med Ashwagandha och Kamomill), och nyponpulver.

Jag tänkte att 5-htp och L-tyrosin skulle kunna få mig lite mer uppåt och att Serotonin och Dopamin skulle kunna vara bra att fylla upp då min Strattera som sätts in sedan 2 veckor tillbaka ökar noradrenalin, men icke! Är jag kanske på ett snedspår?

Det enda som har fått mitt humör att blomma ut på 30 år efter en barndom med kraftig understimulans var alldeles i början av en period med Elvanse (vilken med amfetamin ökar dopaminet). Men det var bara med just de allra första dagarna med det som var riktigt bra. Jag fick till och med en annan och mer positiv röst, slapp vara sömnig och irriterad det mesta av dagarna. Koncentrationen som jag har problem med då jag har ADD blev okej! Dock konstaterade jag efter att gång på gång ha behövt trappa upp Elvanse, och nått maxdosen på 70mg, vilken även den snart kändes otillräcklig, att jag måste ta en annan väg.

Det jag huvudsakligen är inne på nu är hur jag skulle kunna öka dopaminnivån på naturlig väg, och inte tillfälligt. Det är det JAG tror på för att kunna få ett trevligare liv.

Nu undrar jag om det kan vara värt att försöka mer med 5-HTP genom att köpa ett utan tillsatser, stödja med magnesiummalat och mitt B-komplex som jag ändå äter dagligen, och L-tyrosin, och även prova att lägga till GABA som vissa har nämnt kan behöva läggas till.

Beklagar babblig text, men jag känner mig aldrig riktigt färdig när jag berättar. Hoppas att någon kan komma med någon intressant idé.
Citera
2016-12-26, 16:52
Medlem
Om man äter benzo/z-analoger/lyrica eller dricker alkohol nån gång i veckan på helgen sådär, är det farligt att käka 5-HTP? Kan detta också ge Serotonergt syndrom? Vilken dos rekommenderar ni annars?

Jag lider av depression, vilka kosttillskott rekommenderar ni förutom 5 HTP? Jag tränar och lever hälsosamt men det räcker inte har jag märkt.

Jag misstänker att jag har brist på något eftersom jag inte känner glädje av någonting och får inga endorfiner efter ett träningspass osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in