Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Klart är att folk som julhandlar vill ha lite julstämning. Företag som inte skänker någon julstämning, får finna sig i att få mindre julhandel. Att det finns ett "krig mot julen" är väl mest nåt importerat från Amerika. De har många judar som ogillar att bli påminda om Jesus.
Här handlar det om att många protesterar när julen avkristnas. Det är något helt annat.
Fast nu pratar vi om just USA också, jag pratar inte om Sverige i detta fall utan om hur det finns de i USA som årligen skriker om att det finns ett krig mot julen osv och hur Trump har lovat att "tvinga" in användandet av "Merry Christmas", och där är det inga judar till min vetskap som har problem med att butikerna firar jul (jag har aldrig hört judar klaga men däremot så har jag hört kristna som klagar över att man firar julen då julen inte är kristen precis som Halloween inte är kristen) men däremot så fort företag väljer att gå en egen väg och kanske inte överdrivet fira julen eller rent av väljer att inte lägga stora pengar (om ens några alls) på att fira julen så blir det ramaskri från många i USA.
Titta bara på Starbucks larveriet förra året där man valde att ändra färgen på sin "julmugg" och där de som är rabiata julälskare även började skrika om att alla de tidigare muggarna även hade termen "Merry Christmas" på sig vilket var en ren lögn samtidigt som man fortsatte skrika om att julen var under anfall och att man försökte att ta bort kristendomen ur det kristna USA (Som för övrigt skall vara sekulärt och man införde endast Gud på sina pengar på 50-Talet som en form av motstånd till Sovjet) osv.
Det är den biten jag ifrågasätter när folk skryter om att Trump skall återinföra användandet av en mening och att man ska tvingas använda det osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Klart vi respekterar affärer som ogillar julfirande. Vi bara inte handlar där.
Bra för där ligger ditt ansvar och din rätt som konsument ingen skall få tvinga dig att handla någonstans där du inte vill spendera dina pengar precis som ingen skall få tvinga ett företag att fira eller inte fira julen eller någon annan form av helg som antingen är religiöst eller icke religiöst kopplad.