Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-12-20, 22:17
Medlem
Snapcounts avatar
20. desember 2016 kl. 22:07 Obama freder boreområder USAs president Barack Obama har fredet flere havområder utenfor New England og Alaska, og gjort det ulovlig å bore etter olje og gass.

https://www.nrk.no/nyheter/obama-freder-boreomrader-1.13285921

Mmm..., har väl för mig att Trump har sagt att Alaska skall öppnas.., så håller Obama på med regelrätta "fitterier" ?
2016-12-20, 22:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag tror det mest handlar om att vi tycker det är roligare att handla i en affär där personalen firar jul - särskilt som vi köper julklappar för miljarder.

Om någon affär väljer att inte ta del av den shoppingen, är det valfritt. Men det är klart vi berättar det för varandra, så att ingen handlar där av misstag. Det kallas konsumentmakt på vänsterpartistiska och är lite roligt att använda i informationsåldern.

Gnället är alltså information. Att vissa affärer inte vill ha oss som kunder är okej - många affärer vill ha oss som kunder.

God Jul!

Fast det är inte samma sak som att stå och skrika om att det pågår ett krig mot julen och hitta på att företag tar bort juldekorationer osv.

Vill ni att affärer skall fira julen så skall ni även respektera när företag inte är intresserade av det eller är det ytterligare ett område där dubbla måttstockar skall gälla?

Vill man fira en tradition som tog in för att konvertera icke kristna (vilket är varför många kristna grenar inte firar julen då den inte är kristen) så spelar det i slutändan inte någon roll om de inte är intresserade att skrika "god jul" till alla kunder eller sätta en specifik röd färg på sina kaffemuggar.

Det är helt enkelt ett icke problem som i slutändan inte handlar om att försöka och undvika att såra någons känslor utan om att alla inte finner julen lika rolig antingen rent ekonomiskt eller på något annat plan som du och många andra verkar göra.
2016-12-20, 22:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
20. desember 2016 kl. 22:07 Obama freder boreområder USAs president Barack Obama har fredet flere havområder utenfor New England og Alaska, og gjort det ulovlig å bore etter olje og gass.

https://www.nrk.no/nyheter/obama-freder-boreomrader-1.13285921

Mmm..., har väl för mig att Trump har sagt att Alaska skall öppnas.., så håller Obama på med regelrätta "fitterier" ?

Tror det mer handlar om att Fracking nyligen vart erkänt som en aktiv skada för natur och människor, däremot så är jag säker på att Obamas behandling av en viss pipeline är mer av att sätta käppar i hjulen för Trump
2016-12-20, 22:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast det är inte samma sak som att stå och skrika om att det pågår ett krig mot julen och hitta på att företag tar bort juldekorationer osv.

Vill ni att affärer skall fira julen så skall ni även respektera när företag inte är intresserade av det eller är det ytterligare ett område där dubbla måttstockar skall gälla?

Vill man fira en tradition som tog in för att konvertera icke kristna (vilket är varför många kristna grenar inte firar julen då den inte är kristen) så spelar det i slutändan inte någon roll om de inte är intresserade att skrika "god jul" till alla kunder eller sätta en specifik röd färg på sina kaffemuggar.

Det är helt enkelt ett icke problem som i slutändan inte handlar om att försöka och undvika att såra någons känslor utan om att alla inte finner julen lika rolig antingen rent ekonomiskt eller på något annat plan som du och många andra verkar göra.
Klart är att folk som julhandlar vill ha lite julstämning. Företag som inte skänker någon julstämning, får finna sig i att få mindre julhandel. Att det finns ett "krig mot julen" är väl mest nåt importerat från Amerika. De har många judar som ogillar att bli påminda om Jesus.

Här handlar det om att många protesterar när julen avkristnas. Det är något helt annat.

Klart vi respekterar affärer som ogillar julfirande. Vi bara inte handlar där.
2016-12-20, 22:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Klart är att folk som julhandlar vill ha lite julstämning. Företag som inte skänker någon julstämning, får finna sig i att få mindre julhandel. Att det finns ett "krig mot julen" är väl mest nåt importerat från Amerika. De har många judar som ogillar att bli påminda om Jesus.

Här handlar det om att många protesterar när julen avkristnas. Det är något helt annat.

Fast nu pratar vi om just USA också, jag pratar inte om Sverige i detta fall utan om hur det finns de i USA som årligen skriker om att det finns ett krig mot julen osv och hur Trump har lovat att "tvinga" in användandet av "Merry Christmas", och där är det inga judar till min vetskap som har problem med att butikerna firar jul (jag har aldrig hört judar klaga men däremot så har jag hört kristna som klagar över att man firar julen då julen inte är kristen precis som Halloween inte är kristen) men däremot så fort företag väljer att gå en egen väg och kanske inte överdrivet fira julen eller rent av väljer att inte lägga stora pengar (om ens några alls) på att fira julen så blir det ramaskri från många i USA.

Titta bara på Starbucks larveriet förra året där man valde att ändra färgen på sin "julmugg" och där de som är rabiata julälskare även började skrika om att alla de tidigare muggarna även hade termen "Merry Christmas" på sig vilket var en ren lögn samtidigt som man fortsatte skrika om att julen var under anfall och att man försökte att ta bort kristendomen ur det kristna USA (Som för övrigt skall vara sekulärt och man införde endast Gud på sina pengar på 50-Talet som en form av motstånd till Sovjet) osv.

Det är den biten jag ifrågasätter när folk skryter om att Trump skall återinföra användandet av en mening och att man ska tvingas använda det osv.

Citat:
Klart vi respekterar affärer som ogillar julfirande. Vi bara inte handlar där.

Bra för där ligger ditt ansvar och din rätt som konsument ingen skall få tvinga dig att handla någonstans där du inte vill spendera dina pengar precis som ingen skall få tvinga ett företag att fira eller inte fira julen eller någon annan form av helg som antingen är religiöst eller icke religiöst kopplad.
2016-12-20, 22:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Fast nu pratar vi om just USA också, jag pratar inte om Sverige i detta fall utan om hur det finns de i USA som årligen skriker om att det finns ett krig mot julen osv och hur Trump har lovat att "tvinga" in användandet av "Merry Christmas", och där är det inga judar till min vetskap som har problem med att butikerna firar jul (jag har aldrig hört judar klaga men däremot så har jag hört kristna som klagar över att man firar julen då julen inte är kristen precis som Halloween inte är kristen) men däremot så fort företag väljer att gå en egen väg och kanske inte överdrivet fira julen eller rent av väljer att inte lägga stora pengar (om ens några alls) på att fira julen så blir det ramaskri från många i USA.

Titta bara på Starbucks larveriet förra året där man valde att ändra färgen på sin "julmugg" och där de som är rabiata julälskare även började skrika om att alla de tidigare muggarna även hade termen "Merry Christmas" på sig vilket var en ren lögn samtidigt som man fortsatte skrika om att julen var under anfall och att man försökte att ta bort kristendomen ur det kristna USA (Som för övrigt skall vara sekulärt och man införde endast Gud på sina pengar på 50-Talet som en form av motstånd till Sovjet) osv.

Det är den biten jag ifrågasätter när folk skryter om att Trump skall återinföra användandet av en mening och att man ska tvingas använda det osv.

Bra för där ligger ditt ansvar och din rätt som konsument ingen skall få tvinga dig att handla någonstans där du inte vill spendera dina pengar precis som ingen skall få tvinga ett företag att fira eller inte fira julen eller någon annan form av helg som antingen är religiöst eller icke religiöst kopplad.
Japp. Om du inte säger God Jul kommer du få böter!

Du mår inte riktigt bra idag?

Tror du Trump kommer tvinga folk att fira jul?

Edit: Nej, jag ska köra på det här. Du ska tvingas att firia jul och äta skinka och säga God Jul. Annars ska du gasas ihjäl.
2016-12-20, 22:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Erkänt av Hamstern på flashback.

EPA har annars kommit ut med att det inte är riskfritt, vill du läsa hela studien så finns den i länken.

https://www.epa.gov/hfstudy

Hur gick det med din kanadensiska fara som du skröt om förut, jag väntar fortfarande på ett svar från dig kring om man bör bygga en mur mot Kanada också då den rapporten som du själv hänvisade till som bevis för illegala röster visade på att 44% av rösterna var av vita väljare.
2016-12-20, 22:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Japp. Om du inte säger God Jul kommer du få böter!

Du mår inte riktigt bra idag?

Tror du Trump kommer tvinga folk att fira jul?

Nu vet jag inte om det var jag som var otydlig eller om du missförstod mig, det jag ifrågasätter är de som slår sig på bröstet över att man ska sluta säga "Happy Holidays" och istället endast skall säga "Merry Christmas" och att Trump skall införa det.

Det kommer alltid att finnas de som vill tvinga på folk att säga vissa fraser osv, hur de har planerat att implementera det är en helt annan femma som jag ärligt talat inte kan svara på då jag inte är emot yttrandefrihet.
2016-12-20, 22:53
Medlem
Citat:
EPA har annars kommit ut med att det inte är riskfritt, vill du läsa hela studien så finns den i länken.

https://www.epa.gov/hfstudy

Inte intresserad. Jag visste redan vad EPA skulle säga innan de ens påbörjade sin "studie".

Citat:
Hur gick det med din kanadensiska fara som du skröt om förut,

Vad var det nu igen? Att Treadau eller hur det nu stavas är Fidel Castros biologiske son? Tror inte att jag tagit upp det tidigare.

Citat:
jag väntar fortfarande på ett svar från dig kring om man bör bygga en mur mot Kanada också då den rapporten som du själv hänvisade till som bevis för illegala röster visade på att 44% av rösterna var av vita väljare.

Så det var därför Clinton vann New Hampshire, Maine och delstaten Washington. Intressant!
2016-12-20, 22:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Inte intresserad. Jag visste redan vad EPA skulle säga innan de ens påbörjade sin "studie".

Att Fracking är en stor risk för att kontaminera dricksvattnet och därmed inte är ett hållbart alternativ?

Vad bra varför tramsar du då?

Citat:
Så det var därför Clinton vann New Hampshire, Maine och delstaten Washington. Intressant!

Det var du själv som påstod att det fanns backning för att Clintons 2 miljoner röster var illegala och hänvisade till en rapport som sa att 44% av tidigare illegala väljare var vita.
2016-12-20, 22:59
Medlem
Citat:
Att Fracking är en stor risk för att kontaminera dricksvattnet och därmed inte är ett hållbart alternativ?

Vad bra varför tramsar du då?

Jaså, du säger det.

Citat:
Det var du själv som påstod att det fanns backning för att Clintons 2 miljoner röster var illegala och hänvisade till en rapport som sa att 44% av tidigare illegala väljare var vita.

Ska vi vara noga nu så är det troligare att dessa väljare är döda väljare än att de är kanadensare.
2016-12-20, 23:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jaså, du säger det.

Det är vad EPA säger och du själv sa att du kunde säga vad de skulle säga innan de påbörjade utredningen.

Så hur skall du ha det nu?

Citat:
Ska vi vara noga nu så är det troligare att dessa väljare är döda väljare än att de är kanadensare.

Fast det var inte vad din egna rapport sa, läser du inte ens länkarna som du delar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in