2016-12-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bara för att KPI började mätas 1980 betyder inte att det är mer rätt att sätta alla linjer vid samma nivå det året. Det är lika rätt att sätta nivåerna vid samma nivå nu och låta de vara vid olika nivåer tidigare men det ger ett annat intryck.

Poängen med invändningen är att det är ogrundat att utgå från att nivån på bopriserna var rätt 1980 och fel nu. Det kan lika gärna vara precis tvärtom, att priserna är rätt nu och för låga tidigare.

Så är det ju. Därför jag skrev att det var märkligt att allt jämförs med 1980.

Citat:
Den här grafen har dessutom satt alla linjer på 100 år 1995 och inte 1980. Alltså inte ens vid början på grafen år 1989. Ser vi närmare på nivån 1989 då grafen börjar ser vi att KPI ligger runt 75 jämfört med 100 för permanentboende. Skulle båda börja på samma nivå 1989 skulle skillnaden i slutet bli betydligt mindre än i den här grafen.

Alltså grafer och statistik kan användas för att lura läsaren.

Visst är det så.
Bopriserna har ju ändrats kraftigt jämfört med KPI pga allmännyttans utförsäljningar av HR bl.a
Det GÅR INTE att jämföra bopriser nu kontra 1980 då förutsättningarna var så skilda. Nu gissar jag, men säg att det var 10% BR och 90% HR på den tiden och att det nästan är tvärtom nu.
2016-12-20, 16:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Så är det ju. Därför jag skrev att det var märkligt att allt jämförs med 1980.

Och i just det här exemplet valdes tydligen 1995 som referenspunkt av någon anledning.
2016-12-20, 17:00
Medlem
Citat:
Och i just det här exemplet valdes tydligen 1995 som referenspunkt av någon anledning.

Skulle ju varit intressantare att se en graf från 1980 i sådant fall... men inte ens det hade gett något, men bättre hade det varit.
2016-12-20, 17:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Skulle ju varit intressantare att se en graf från 1980 i sådant fall... men inte ens det hade gett något, men bättre hade det varit.

Att KPI började mätas då gör inte att den intressanta mätperioden är från den tidpunkten. Överhuvudtaget är det ett feltänk att utgå från att en gammal nivå är "rätt" och den nuvarande nivån "fel".

Om man alls vill slå fast att nivån vid någon tidpukt var fel så är det mer rimligt att säga att äldre nivåer var fel eftersom vi nu har mer information och därför bättre underlag för att avgöra vad som är en rimlig nivå. Men även sådana påståenden anser jag är klart tvivelaktiga utan annat underlag än just prisförändringen.

Men är man oseriös så kan man alltid skapa en graf som passar ens egen agenda.
2016-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Att KPI började mätas då gör inte att den intressanta mätperioden är från den tidpunkten. Överhuvudtaget är det ett feltänk att utgå från att en gammal nivå är "rätt" och den nuvarande nivån "fel".

Om man alls vill slå fast att nivån vid någon tidpukt var fel så är det mer rimligt att säga att äldre nivåer var fel eftersom vi nu har mer information och därför bättre underlag för att avgöra vad som är en rimlig nivå. Men även sådana påståenden anser jag är klart tvivelaktiga utan annat underlag än just prisförändringen.

Men är man oseriös så kan man alltid skapa en graf som passar ens egen agenda.

Problemet är att om man inte kan se en anomali jämfört med historiska data är man nog förblindad av sin egen agenda.

Här börjar vi 1970.

http://1.bp.blogspot.com/-XEdqxCAfBLM/VDPfUURUetI/AAAAAAAAbc8/v1V-aruF0x8/s1600/bostadsratter_1980-2014p.png

http://4.bp.blogspot.com/-J46fD-qsm1U/TqKAEr3xtEI/AAAAAAAAGoY/hV4Gr6oObng/s1600/bostadsbubblan.png
Senast redigerad av highbanker 2016-12-20 kl. 18:55.
2016-12-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Alltså, om jag inte visste så mycket om din nedsatta förmåga vid det här laget skulle jag förstås frågat om det är det svenska språket du har problem med. Men det är liksom inte en chans, det är inte ett ord som "ni" du inte fattar. Det är analysen du inte fattar så fort du använder ord som "ni", för plötsligt blir mer än en person inblandad och du får totalt hjärnsläpp. Det är som när du ska lägga ihop två olika dataset för en analys - ditt huvud exploderar och du skriver något långt inlägg under mer eller mindre psykos istället.
Som vanligt handlar det bara om att jag skulle vara korkad på många olika sätt. Men du lyckas aldrig ge något stöd för det.

Borde du inte själv börja undra varför du bara kan producera personangrepp och aldrig något rationellt.

Citat:
Du kommer inte fatta det här heller, så spoilern är inte ämnad för dig. Det är bara en recap så andra slipper lägga tid på det.
Spoilern är ganska intetsägande. Vad som hänt är följande:
1. Jag skriver att bubbelpratarna haft fel.
2. Du efterfrågar stöd för det.
3. Jag levererar tre exempel.
4. Du löper amok med personangrepp. Och gormar om att det var för lite om dig. Varvid jag påtalar att det inte bara handlar om dig. Och så repeteras steg 4 om och om igen.

Citat:
Jo, det har gått för långt. Alldeles för långt. I den tråd av lägst kvalitet jag någonsin följt är du den dummaste deltagaren vid det här laget. Du har sedan länge passerat Svennes obildade nonchalans och Kurts charmiga bonde-bubbla, men nu är du fan bevisat dummare än Strausburg, snubben som dels inte gjorde ett enda försök att vara seriös, dels var hög på märkliga kombinationer av substanser när han skrev i forumet.
Kan då ni bubbelpratare bli mer rationella. Utgå från fakta och göra logiskt/matematiskt oantastliga rationella analyser.

Men det kommer inte att hända. Eller hur?

-----------------------------------------
EDIT:
en lite kul tillbaka blick till: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Senast redigerad av Alpha101 2016-12-20 kl. 19:44.
2016-12-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan då ni bubbelpratare bli mer rationella. Utgå från fakta och göra logiskt/matematiskt oantastliga rationella analyser.

Ställ upp en formel för att beräkna mänsklig psykologi, lycka till!

Ser fram mot att få beskåda resultatet
2016-12-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men du hävdade ju att "Ni" inte skulle tolkas som "Jag, Highbanker" , sen säger du just det motsatta i ett försök att få till ett utkast om dålig skolning, vad är det för fel på dig?
Vänligen visa var jag sagt det motsatta.

Citat:
Som sagt, en "mute" funktion som helt enkelt inte visar inlägg från vissa skulle helt klart underlätta.
Otäckt när verkligheten knackar på dörren.

Citat:
Jag menar självfallet att du ska definera VILKA du avser när du säger ni, hur jävla svårt ska det vara att föra en normal dialog med dig? Du är ju för fan sjuk på riktigt.
Varför frågar du inte om du är osäker?

Jag brukar fråga hur ni mätt upp den däringa bostadsbubblan. (Inte så att jag får några svar direkt).
2016-12-20, 20:06
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ställ upp en formel för att beräkna mänsklig psykologi, lycka till!

Ser fram mot att få beskåda resultatet
Jag vill gärna ha en formel för oförutsedda händelser. Hur räknar man t.ex. ut att en rysk ambassadör ska bli skjuten?
2016-12-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag brukar fråga hur ni mätt upp den däringa bostadsbubblan. (Inte så att jag får några svar direkt).

och jag brukar svara rätt tydligt hur jag ser på saken.

M3, KPI, bostadspriser.

Har jag sagt många gånger.
2016-12-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Jag ska försöka vara pedagogisk.
Utmärkt. Men du borde vara det i dina svar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Har du, som köpte för många år sedan efter vad jag förstått, lagt ut mer eller mindre ihoparbetade pengar än vad en person som tar steget in på marknaden idag? Jag skriver "ihoparbetade" eftersom det ju är hela poängen - lägger du 1 MSEK av pengar du tjänat ihop och 2 MSEK i gratis värdeökning är det en ganska stor skillnad mot personen som idag måste ge 3 MSEK kr utan att ha en gratis värdeökning i ryggen. Men fortsätter att klappa dig på magen du.
Nu har jag väl talat om för dig minst en gång tidigare att jag och andra som köpt bostäder tidigare åkt på att betala vad det kostade. (Och vad det kostade har berott på produktionskostnad. Då).

Sedan har jag frågat vem du menar skulle ha lagt mellanskillnaden, om du nu inte klarar av att ta in informationen om att vi betalat. Men det har du inte svarat på. Varför inte det?
Du har bara 3 val:
a) Vi har betalat vad det kostar, när vi har köpt. (De flesta av oss har köpt/sålt flera ggr).
b) Vi har inte betalat full ut. Någon annan har gått in och betalat mellanskillnaden.
c) Byggjobbarna jobbade gratis (helt eller delvis).

Vilken annan möjlighet ser du?

---------------------------
Och som jag förklarat får dig. Men som inte märks det minsta att du tagit in, är att vi åkt på onödigt hög fastighetsskatt för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.
Även att vi åkt på att betala onödig vinstskatt för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.

Även att vi åkt på att betala onödigt stor lagfart för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.

Kan du nu bekräfta att du tagit emot den informationen och kommer att ha beaktat den i dina fortsatta skriverier.

Dvs jag har bara haft nackdel av stigande bostadspriser.
2016-12-20, 20:17
Medlem
Citat:
och jag brukar svara rätt tydligt hur jag ser på saken.

M3, KPI, bostadspriser.

Har jag sagt många gånger.
Men det är ju bara några termer. Var är logiken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in