2016-12-20, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ska jag definiera ordet "Ni"? Ett vanligt ord i Svenskan, som till och med förstaklassare i grundskola förstår. Är det för komplicerat för dig?
Ja, inte så att så mycket förvånar mig av det jag läser i tråden. Men har det inte gått för långt nu?

Men du hävdade ju att "Ni" inte skulle tolkas som "Jag, Highbanker" , sen säger du just det motsatta i ett försök att få till ett utkast om dålig skolning, vad är det för fel på dig?

Som sagt, en "mute" funktion som helt enkelt inte visar inlägg från vissa skulle helt klart underlätta.

Jag menar självfallet att du ska definera VILKA du avser när du säger ni, hur jävla svårt ska det vara att föra en normal dialog med dig? Du är ju för fan sjuk på riktigt.
2016-12-20, 07:10
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jesses, du får väl försöka läsa något sånär innantill iaf.
Betala mer än vad "det kostar" som du uttryckte det.

Vem menar du skulle ha betalat mellanskillnaden åt oss när vi köpte första gången och de gånger vi flyttat?
Du kan inte ha tänkt för fem öre.
Jag ska försöka vara pedagogisk.

Har du, som köpte för många år sedan efter vad jag förstått, lagt ut mer eller mindre ihoparbetade pengar än vad en person som tar steget in på marknaden idag? Jag skriver "ihoparbetade" eftersom det ju är hela poängen - lägger du 1 MSEK av pengar du tjänat ihop och 2 MSEK i gratis värdeökning är det en ganska stor skillnad mot personen som idag måste ge 3 MSEK kr utan att ha en gratis värdeökning i ryggen. Men fortsätter att klappa dig på magen du.
2016-12-20, 08:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är svårt att få vettiga svar i denna tråd. De vettiga har nog tröttnar på debatten för länge sen, och de som tror på en magisk, osårbar spekulationsmarknad (som tydligen är den första i världshistorien) skriver oftast bara "Bevisa det där du skrev" om man påtalar marknadens uppenbara fällor ... det hela blir inte retorik, det blir sandlådekrig.

Och när någon på fullt allvar kallar räntornas stigande för "fantasi" blir man ju helt ställd, stum.

Någon måste ha stor humor, eller ... nej ... Och ... öh ... öh ... jo ... jo ... räntor måste stiga. Och falla. Och stiga ... och falla igen ... det är det räntor gör. De fluktuerar. Och vi kommer inte att leva med en extrem lågränta i 100 år till ...

Jag var bara tvungen att besvara den där kommentaren om räntan.

Det är ju för galet, att människor verkligen tror såhär ... om man tror att räntorna inte kan stiga, då har man ju inte fattat nånting, och det riktigt sorgliga är: tiotusentals människor som inte fattar sig på ekonomisk teori på högstadienivå (och som inte heller tror att räntan kan stiga), har lånat miljarder kronor - för att spekulera i egna fastigheter ...

Snart kommer vi att få programmet Lyxfällan i en helt ny version, en hela-folket-gråter-version ... den kommande kraschen eller pyspunkan (välj vilket ord ni vill) kommer att få Lyxfällan att blekna för alltid ... alldeles för många svenska betraktar osäkra lån som bergsäkra tillgångar och behandlar sina huslån som bankomater ...

Och jag tycker att en väldigt viktig komponent fattas i alla bubbeldiskussioner ... visst, vi kan prata procent och slå varandra i huvudet med termer (jag kan ganska lite och råkar ofta ut för detta), men vi glömmer alltid den mänskliga faktorn.

Oavsett vilken ränta och statsminister vi har så vilar alltid det yttersta ansvaret på den enskilda individen ... kom inte och skyll på staten eller marknaden eller statsministern om du kör sönder din boendeekonomi ...

Det återstår att se hur svenskarna vårdar den här enorma, porösa bostadsmarknaden ...

Jag ser på med spänning ...

Det är just det. Du gör ett tvärsäkert antagande utan att tänka igenom det först. "Det måste vara så!!" När jag ifrågasätter och ber dig förklara logiken bakom något du ser som självklart så blir du ställd och kan inte svara. Måste stiga och falla? De gör inte detta för att någon tycker det är roligt. De följer ett väldigt specifikt regelverk.

Vad är det som styr räntan och varför skulle dessa parametrar förändras så att räntan stiger? Detta borde vara ganska för dig enkelt att förklara eftersom det är "självklart".
2016-12-20, 08:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jo, det har gått för långt. Alldeles för långt. I den tråd av lägst kvalitet jag någonsin följt är du den dummaste deltagaren vid det här laget. Du har sedan länge passerat Svennes obildade nonchalans och Kurts charmiga bonde-bubbla, men nu är du fan bevisat dummare än Strausburg, snubben som dels inte gjorde ett enda försök att vara seriös, dels var hög på märkliga kombinationer av substanser när han skrev i forumet.

Det enda du håller på med här i tråden är att gnälla som en liten trilsken barnunge på att tråden håller låg kvalitet. Det är patetiskt att du som aldrig presterar någon som helst kvalitet klagar över låg kvalitet om och om igen. Om du slutar skriva så höjs omedelbart snittnivån på inläggen.

Det är din gnälliga attityd som gör att du aldrig lyckas med något i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Jag ska försöka vara pedagogisk.

Har du, som köpte för många år sedan efter vad jag förstått, lagt ut mer eller mindre ihoparbetade pengar än vad en person som tar steget in på marknaden idag? Jag skriver "ihoparbetade" eftersom det ju är hela poängen - lägger du 1 MSEK av pengar du tjänat ihop och 2 MSEK i gratis värdeökning är det en ganska stor skillnad mot personen som idag måste ge 3 MSEK kr utan att ha en gratis värdeökning i ryggen. Men fortsätter att klappa dig på magen du.

De som har lyssnat på oss gick in långt tidigare men du bör också fundera över om de som går in idag får högre eller lägre bokostnader än vad de som gick in för några år sedan fick då.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-20 kl. 08:57.
2016-12-20, 09:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det där är säkert en stor del av sanningen, och det finns nog hundratals olika sätta att tackla bostadsmarknaden, beroende på ålder, yrke, tur, otur, personlighet osv.

Vissa har hanterat sina affärer ärligt och idogt, tänkt sunt och jobbat hårt, och vissa har bara åkt med på ett bananskal, utan koll alls ... och det är ju lätt att låta stöddig i denna tråd - där man är anonym.

Man kan ju undra hur många lyckostar (som köpt loss, köpt bostäder som blev värdefulla utan att det var tänkt så osv) som sitter och skryter på nätet, fast dom bara är kloner av Forrest Gump

De som "köpte loss" (som det fint heter) är ju en särskilt härlig grupp, som blivit hårdsponsrad av skattebetalarna. Inget bråkande och konkurrerande här inte. Det var bara att "köpa loss", till ett pris som inte hade med nån sund marknad att göra alls ... och så har vi sköna ränteavdrag, superlåg ränta, låga eller obefintliga amorteringskrav osv ...

Ingen kan förneka att bostadsmarknaden har blivit smörjd de senaste åren ...

Och när skiten sjunker ihop som en sufflé kommer man ändå att skrika "Det är statens fel, som ströp marknaden!" Som vanligt ... Dumma staten ... och att staten betalar för en uppumpad marknad som i princip ligger i respirator, det är ingen tacksam för ...

Den här instabila Frankenstein-marknaden (som är ett lappverk av marknadsmässiga och statliga tillfälligheter) kommer inte att hålla så länge till ...

Jag kan se vissa uppenbara faror för tillfället, men finner ingen anledning att tjata om dom, och diskussionen i tråden känns helt kluven och omöjlig att föra ... det går ju inte att bemöta människor som tror att jorden är platt liksom ... eller människor som tror att en superlåg ränta är nåt att lita på ...

... eller människor som jobbar stenhårt på en spekulationsmarknad, utan att själva förstå att det är en spekulationsmarknad Det är ju helt sjukt ...

Tråden är kluven. Och det går inte att kommunicera med det motsatta lägret, som lever i total förnekelse ...

Och att diverse debattörer skriver jättelånga inlägg som helt misslyckas med att bemöta mina centrala argument, samtidigt som jag anklagas för att ignorera meddebattörernas argument, det tycker jag bara är komiskt

Någon krasch tänker jag inte sia detaljerat om. Jag saknar helt kunskaper för att skissa en sådan, men jag är säker på att den kommer. Jag tror dock inte att jorden går under. Och hela bostadsmarknaden kommer inte att implodera ... jag tror att de största sprickorna kan uppstå där man minst anar det, tex i nybyggda skrytområden ...

Jag tror också att vi S-holmare kommer att få käka upp vår självgodhet, och ingen kommer att tycka synd om oss
Åter igen uttrycker du en lång harang över du bristande förståelse för systematiken och din egen bitterhet över att vara ekonomiskt felpositioneras. Det är uppfriskande att du även erkänner att du är medveten om din bristande kunskap. Den självinsikten verkar vara sällsynt.

Din bristande kunskap och din medvetenhet om bristerna hindrar dig dock inte att göra tvärsäkra slutsatser om framtiden. Ser du själva dilemmat?

Ju okunnigare folk är ju säkrare verka det vara i sin åsikt om framtiden. De skulle vara komiskt om de inte samtidigt vara så himla bittra över att alltid ha fel.
2016-12-20, 09:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är mest ett väldigt tjafsande i tråden nu. Kan inte någon bjuda på lite intressant data istället? Skuldkvot i Sverige i jämförelse med länder som upplevt en bubbla? Graf med ränta och huspriser i jämförelse med länder som upplevt en bubbla?
2016-12-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är mest ett väldigt tjafsande i tråden nu. Kan inte någon bjuda på lite intressant data istället? Skuldkvot i Sverige i jämförelse med länder som upplevt en bubbla? Graf med ränta och huspriser i jämförelse med länder som upplevt en bubbla?

Nej, sådan data skulle bara avfärdas med självgodhetsmaffians standardsvar "men Sverige är unikt och kan inte jämföras med andra länder"
2016-12-20, 10:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det förutsätter förstås att skuldkvoten är det man behöver hålla ögonen på.

Jag tycker andra faktorer är betydligt intressantare. Tex Inkomst i förhållande till räntekostnader. Eller varför inte antal bostäder i förhållande till personer i befolkningen. Nya bostäder i förhållande till befolkningstillväxt.

Skuldkvoten brukar inte vara det som orsakar kollapser. Oftast är det andra saker.
2016-12-20, 10:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej, sådan data skulle bara avfärdas med självgodhetsmaffians standardsvar "men Sverige är unikt och kan inte jämföras med andra länder"
Eller varför inte en en av mina favoriter? "Siffror som visar fel sak är fabricerade av PK maffian"
2016-12-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Skuldkvoten brukar inte vara det som orsakar kollapser. Oftast är det andra saker.

Det är väldigt ovanligt att färd utan bilbälte är orsaken till en olycka, däremot fungerar avsaknaden av bälte som en katalysator när det gäller konsekvensen av olyckan när den väl inträffar.

Jag varnar för obalanser som jag inte anser långsiktigt hållbara, vad som sedan blir den utlösande faktorn är helt ovidkommande. Historiskt brukar triggern aldrig vara densamma så att leta mönster där och tro att allt är lugnt bara för att man inte hittar något verkar osedvanligt korkat.
2016-12-20, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Ska nog ta och göra en egen graf över min boendekostnad de senaste 6 åren och samtidigt visa min löneökning.

Och jag är inte ensam om att ha gjort den resan.

Det blir nog en graf du skulle älska.

Jo sverige i unikt i det avseendet att vi inte har vakanser på vare sig hyrda eller ägda bostäder i våra större städer. Och det beror i sin tur på en av världens hårdaste hyresregleringar, som i sig är unikt.

Lägg där till ett "gynnsamt" världsekonomiskt läge som ger oss låga räntor så är det inte så konstigt att priserna gått upp de senaste åren.
2016-12-20, 10:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det förutsätter förstås att skuldkvoten är det man behöver hålla ögonen på.

Jag tycker andra faktorer är betydligt intressantare. Tex Inkomst i förhållande till räntekostnader. Eller varför inte antal bostäder i förhållande till personer i befolkningen. Nya bostäder i förhållande till befolkningstillväxt.

Absolut. Mina datapunkter var bara exempel. Jag tycker bara att det är intressantare att diskutera kring data istället för den pajkastningen som tråden nu resulterat i. Inkomst i förhållande till räntekostnader är intressant, absolut!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in