Citat:
Ursprungligen postat av
Scrofa
Mycket mer än vad? Min poäng är ju att ni/de som hängt med i svängen i många år har betalat markant mindre än vad dagens förstagångspyramidare får göra och nu förnöjt sitter och mässar att dagens priser är skäliga.
Buhu.
Det där är säkert en stor del av sanningen, och det finns nog hundratals olika sätta att tackla bostadsmarknaden, beroende på ålder, yrke, tur, otur, personlighet osv.
Vissa har hanterat sina affärer ärligt och idogt, tänkt sunt och jobbat hårt, och vissa har bara åkt med på ett bananskal, utan koll alls ... och det är ju lätt att låta stöddig i denna tråd - där man är anonym.
Man kan ju undra hur många lyckostar (som köpt loss, köpt bostäder som blev värdefulla utan att det var tänkt så osv) som sitter och skryter på nätet, fast dom bara är kloner av Forrest Gump
De som "köpte loss" (som det fint heter) är ju en särskilt härlig grupp, som blivit hårdsponsrad av skattebetalarna. Inget bråkande och konkurrerande här inte. Det var bara att "köpa loss", till ett pris som inte hade med nån sund marknad att göra alls ... och så har vi sköna ränteavdrag, superlåg ränta, låga eller obefintliga amorteringskrav osv ...
Ingen kan förneka att bostadsmarknaden har blivit smörjd de senaste åren ...
Och när skiten sjunker ihop som en sufflé kommer man ändå att skrika "Det är statens fel, som ströp marknaden!"

Som vanligt ... Dumma staten ... och att staten betalar för en uppumpad marknad som i princip ligger i respirator, det är ingen tacksam för ...
Den här instabila Frankenstein-marknaden (som är ett lappverk av marknadsmässiga och statliga tillfälligheter) kommer inte att hålla så länge till ...
Jag kan se vissa uppenbara faror för tillfället, men finner ingen anledning att tjata om dom, och diskussionen i tråden känns helt kluven och omöjlig att föra ... det går ju inte att bemöta människor som tror att jorden är platt liksom ... eller människor som tror att en superlåg ränta är nåt att lita på ...
... eller människor som jobbar stenhårt på en spekulationsmarknad, utan att själva förstå att det är en spekulationsmarknad

Det är ju helt sjukt ...
Tråden är kluven. Och det går inte att kommunicera med det motsatta lägret, som lever i total förnekelse ...
Och att diverse debattörer skriver jättelånga inlägg som helt misslyckas med att bemöta mina centrala argument, samtidigt som jag anklagas för att ignorera meddebattörernas argument, det tycker jag bara är komiskt
Någon krasch tänker jag inte sia detaljerat om. Jag saknar helt kunskaper för att skissa en sådan, men jag är säker på att den kommer. Jag tror dock inte att jorden går under. Och hela bostadsmarknaden kommer inte att implodera ... jag tror att de största sprickorna kan uppstå där man minst anar det, tex i nybyggda skrytområden ...
Jag tror också att vi S-holmare kommer att få käka upp vår självgodhet, och ingen kommer att tycka synd om oss