Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Med händelserna i Nice i färskt minner så är det så klart så att många tänker att terrordåd ligger nära till hands. Det verkar också vara polisens huvudspår.
Men, med Nice (och andra dramatiska händelser) i färskt minne vet vi också att initiala uppgifter ofta är osäkra i början. I Nice, till exempel, har jag för mig att man trodde det var flera GM i lastbilen.
Det är också ganska otypiskt att komma undan och det är väl ingen som tagit på sig det än? Den som sprang därifrån kan varit någon som flydde, och att situationen misstolkats. Eller ett påhitt, ja.
Med det sagt skulle jag satsa mina pengar på terrordåd ändå, men tycker man ska vara försiktig med att dra några säkra slutsatser.
Det handlar inte om vad du egentligen tror, utan det handlar om vad du hoppas ha hänt... Du sitter och gråtrunkar och sjunger kumbaja i din falska förhoppning över att detta skall vara ett olycks- och/eller sjukdomsfall - du vill så oerhört gärna att dina muslimska fränder skall få gå friade genom detta... Om du skulle sätta en %-sats på sannolikheten för eller emot ett terrordåd - hur skulle dessa siffror se ut?
Jag anser att det är mer troligt att terroristerna varit minst två (troligtvis två) för att säkerställa att de verkligen skulle kunna kapa en lastbil - chaufförerna brukar ju inte vara några kärringar, precis...