2016-12-20, 19:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Han som följde efter "terroristen" lär inte ha sprungit efter en random person som sprang från platsen då jag misstänker att ganska många sprang när de blev varse om lastbilen. Om han jagade fel person är det ändå helt osannolikt att ingen annan såg chauffören som lämnade fordonet och kan lämna ett bra signalement.

Det stämmer men...

-Vitner skal ha fulgt etter en person fra traileren etter angrepet til vedkommende ble pågrepet, men vitnene skal også ha mistet mannen av syne på et tidspunkt.

http://live.tv2.no/berlin-tragedien?innlegg=563592540
Citera
2016-12-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Han som följde efter "terroristen" lär inte ha sprungit efter en random person som sprang från platsen då jag misstänker att ganska många sprang när de blev varse om lastbilen. Om han jagade fel person är det ändå helt osannolikt att ingen annan såg chauffören som lämnade fordonet och kan lämna ett bra signalement.

Jag har läst eller hört att han tappade bort den som han sprungit efter , men lämnade ett signalement på honom till polisen. Hur lång tid det tog från borttappningen till gripandet vet jag inte.

Så pakistaniern kanske inte ens var vid marknaden. Greps 2 km ifrån.
Citera
2016-12-20, 19:58
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu skriver dw att man släppt den pakistanska 23-åringen i brist på bevis.

Varför blev han misstänkt? För att han gjorde misstaget att springa därifrån!?

Det kan vara så också att man låtsas att man inte har bevis och vill få tag på dom andra och skuggar denna person istället. Bara ren spekulation.
Citera
2016-12-20, 19:58
Medlem
MrSkargards avatar
23-åringen har väl inte pekats ut av någon? Han omhändertogs väl på grund av att han stämde in bra på det signalement ett vittne lämnat gällande gärningsmannen?
Senast redigerad av MrSkargard 2016-12-20 kl. 20:02.
Citera
2016-12-20, 20:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med händelserna i Nice i färskt minner så är det så klart så att många tänker att terrordåd ligger nära till hands. Det verkar också vara polisens huvudspår.

Men, med Nice (och andra dramatiska händelser) i färskt minne vet vi också att initiala uppgifter ofta är osäkra i början. I Nice, till exempel, har jag för mig att man trodde det var flera GM i lastbilen.

Det är också ganska otypiskt att komma undan och det är väl ingen som tagit på sig det än? Den som sprang därifrån kan varit någon som flydde, och att situationen misstolkats. Eller ett påhitt, ja.

Med det sagt skulle jag satsa mina pengar på terrordåd ändå, men tycker man ska vara försiktig med att dra några säkra slutsatser.

Det handlar inte om vad du egentligen tror, utan det handlar om vad du hoppas ha hänt... Du sitter och gråtrunkar och sjunger kumbaja i din falska förhoppning över att detta skall vara ett olycks- och/eller sjukdomsfall - du vill så oerhört gärna att dina muslimska fränder skall få gå friade genom detta... Om du skulle sätta en %-sats på sannolikheten för eller emot ett terrordåd - hur skulle dessa siffror se ut?

Jag anser att det är mer troligt att terroristerna varit minst två (troligtvis två) för att säkerställa att de verkligen skulle kunna kapa en lastbil - chaufförerna brukar ju inte vara några kärringar, precis...
Citera
2016-12-20, 20:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Självklart, man får nog anta att den GM man verkligen söker har bott på samma asyl-hotell och i brist på annat så plockade man in denna för polisen kända personen. Tydligen en känd sexualförbrytare.

Greps inte den första mgm i närheten av platsen eller har jag missat något?

Vet att snuten raidade ett flyktingläger men inte vad som hände därefter
Citera
2016-12-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
23-åringen har väl inte pekats ut av någon? Han omhämdertogs väl på grund av att han stämde in bra på det signalement ett vittne lämnat gällande gärningsmannen?

Ja, det och att han var känd av polisen sedan tidigare.

Sexualbrottsling som möjligen även är känd för nån form av radikalism. Skrikit allahu akbar i förhör kanske?
Citera
2016-12-20, 20:03
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Generellt gillar jag när man tänker utanför den berömda lådan, men din teori tycker jag faller på att om man vill utföra en false flag operation så upptäcks ju det i och med att GM grips/dödas.
Det är inte så långt utanför din anglicism/"lådan". Mina spekulationer i fallande ordning:
  1. "Nyfrälst" islamist som valde ett judiskt åkeri (två flugor i en smäll).
  2. "Judisk konspiration".
  3. Ren tillfällighet att åkeriet var judiskt (Åkeriägarens namn stod på lastbilen).

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Att bli islamist verkar vara en process som bara tar några veckor. Varenda jävel verkar ha varit bus som "funnit gud" och sedan har det gått åt helvete och skaffats skägg och sån där ful imammössa på några timmar. Känns som en jävligt latent drift.
Grattis, du har börjat inse att det är ett problem som inte enbart kan "bombas" bort.
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-12-20 kl. 20:12.
Citera
2016-12-20, 20:03
Bannlyst
Citat:
23-åringen har väl inte pekats ut av någon? Han omhämdertogs väl på grund av att han stämde in bra på det signalement ett vittne lämnat gällande gärningsmannen?

stämmer, viktig missuppfattning att peka ut. Gm stämde på signalement, han var inte utpekad direkt av förföljaren och den senare fick aldrig upp spåret efter den förra efter att han tappade bort honom.
Citera
2016-12-20, 20:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Polacken kan vara ensam GM. När han körde in i marknadsplatsen fick han in en julgran
och ett halvt marknadsstånd genom vindrutan. Blev då så illa skadad att han strax efter avled.
Myndigheterna har bekräftat att han levde när han plockades ur hytten.
Han var antingen påtänd eller full. Eller både och.

Tragisk olycka.
Intressant teori. Det verkar faktisk osannolikt att en gärningsman kunnat ta sig ur lastbilen och försvinna spårlöst från plasten. Folk skulle förstås ha hållit kvar denna på brottsplatsen.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
23-åringen har väl inte pekats ut av någon? Han omhändertogs väl på grund av att han stämde in bra på det signalement ett vittne lämnat gällande gärningsmannen?

Vilket tyder på att GM var omaskerad när han löp ifrån brottsplatsen..
Citera
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Finns det någon info om vem detta vittne är?
Och är detta vittne ensam om att ha sett Pakistanern?
Inte för att jag tror att någon är så iskall men i teorin skulle detta vittne i själva verket vara GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in