2016-12-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vill inte så några frön, jag ställde en fråga.

Fick du några tillfredsställande svar? Vad tror du om händelsen?

Terrorbrott?
Citera
2016-12-20, 19:44
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så funkar det inte. Det är polisen och åklagaren som måste bevisa att det var han. Varken Tyskland eller Sverige har omvänd bevisföring.

Fast det räcker ju med misstanke.
Bevisen läggs ju fram i domstol senare.
Sedan lär ju taket bli ganska högt med tanke på 10+ döda och terrordåd?
Citera
2016-12-20, 19:47
Medlem
Ratads avatar
Ska bli intressant och se om det är ett nytt litet nätverk, ensam Euro Truck-simulatornörd med teologiska runkfantasier eller kanske det rent av är länkat till tidigare terrorattacker. Jag tror nämligen att de knappt skrapade på ytan i Frankrike och Belgien. Det låter illa i mina öron när tyska myndigheter och förståsigpåare påtalar vikten av att hålla sams, besinna sig och tända ljus (för att Merkel är ledsen i ögat). Som om det var ett nödvändigt offer för politikernas självbild och julstämningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Jag har inte läst allt ni har skrivit, men jag vill bidra med den här informationen som jag hoppas att ingen annan redan har skrivit om:

Det här är en 31 åriga italienska kvinnan som befaras har dött av terroristdådet:

https://www.repstatic.it/content/nazionale/img/2016/12/20/143540743-348d6a38-40e3-43a3-a6ae-24862c1a86d8.jpg

Här pratar italienska tidningar om hur hennes föräldrar försökt kontakta henne och hur de åker till Tyskland för att göra ett DNA-test för att bekräfta dotterns bortgång:

http://www.repubblica.it/esteri/2016/12/20/news/berlino_italiana_dispersa_fabrizia_di_lorenzo-154528177/

Här är hennes twitter:

https://twitter.com/Bizia

Jag har inte kunnat översätta twitter sidan, men vad jag har förstått så var hon en kvinna som jobbade mot fattigdom i världen. Nån annan som kan italienska kanske kan översätta
Det är heller inte 100% säkert att det är hennes twitter, men det ser verkligen ut som det

Vi måste alla offra oss för den bitterrunkande fantasifarbrorns vilja och godhetsaltarets bästa. Det kostar att ligga på topp... eller under en Scania.
Senast redigerad av Ratad 2016-12-20 kl. 19:49.
Citera
2016-12-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dulcis
Fail.

Epic fail om det vittne som följde efter och stod i kontakt med polisen visar sig vara en kollaboratör.

Kollaboratör är väl en sak, tänk om det var GM i egen hög person?

Polisen torde väl ha någorlunda god koll på sina vittnen, misstänks dom som kollaboratörer så lär man väl inte ha några problem med att plocka in dom?

Jag tror att det finns en god anledning till varför inte vittnesuppgifter har läckt.
Citera
2016-12-20, 19:49
Medlem
Harrfenas avatar
Man har väl inte ännu sett min otäcka tanke, att utföra ett dåd
ena dagen för att sedan göra det samma i folkmassorna som
tänder ljus och sörjer. Hoppas vi slipper se detta hända.
Jävla grisar som ger sig på vårat sätt att leva.
Arg & ledsen.
Citera
2016-12-20, 19:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Generellt gillar jag när man tänker utanför den berömda lådan, men din teori tycker jag faller på att om man vill utföra en false flag operation så upptäcks ju det i och med att GM grips/dödas.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Även om det mest troliga såklart är att det handlar om en islamistisk terrorist, så tycker jag nog inte att man ska utesluta andra motiv.

Just det här med att chauffören var judisk kan ju såklart vara en slump, men om inte?

Säg att gärningsmannen är högerextremist och ville begå ett dåd som ser islamistiskt ut. Kanske skulle en sån individ avsiktligt välja att kapa en judisk chaufförs tradare.

Lite långsökt? Jovisst.
Citera
2016-12-20, 19:52
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Fortfarande har IS inte tagit på sig terrorattacken i Berlin.

Men, inte vanligt att IS tar på sig terrordåd som de ligger bakom, när GM överlever:

Citat:
1. A hypothesis I'm exploring with a friend on the terror beat: When an ISIS assailant survives a martyrdom operation, does ISIS claim it?
---
Rukmini Callimachi ‏@rcallimachi 6 min
3. There are 2few cases so not possible 2draw a conclusion but consider these examples: Brussels Museum was 100% IS. Yet group didn't claim
---
Rukmini Callimachi ‏@rcallimachi 4 min
5. Another example: Saleh Abdeslam was a critical part of Nov. 13 Paris attack team. He doesn't die and is eventually caught.

Rukmini Callimachi
‏@rcallimachi
6. What does ISIS do? In release after release, other attackers are eulogized. Saleh Abdeslam ignored as if he didn't take part in attack
---
Rukmini Callimachi ‏@rcallimachi
7. Still going back through my archive so correct me if I'm wrong, but I can't seem to find an ISIS claim for the Thalys train shooting
---
Rukmini Callimachi ‏@rcallimachi
9. Final example is the Chelsea bombings by a man who paid homage to ISIS spokesman Adnani in his journal. Taken alive. No claim.

https://twitter.com/rcallimachi/status/811271973951127552

Forts.
Citat:
10. Final final example: Sid Ahmed Ghlam, who was directed by ISIS to carry out Villejuif church shooting in 2015. Taken alive. No claim.

11. Why would ISIS not claim these attacks? A hypothesis is that terror group knows they will be questioned & don't want to give police ammo

12. I have been poring over some 100,000 pages of intelligence and interrogation records from Ghlam case as well as Thalys, Paris attacks

13. What's interesting to note is how European interrogators got almost nothing out of captured attackers. Saleh Abdeslam has shared nothing

14. Same goes apparently for Mehdi Nemmouche, and Sid Ahmed Ghlam made up a tall tale for how he "found" automatic weapons in bag on street

15. Thalys train shooter said nothing until a few wks ago, when @JcBrisard proved he had shared a hotel room with Paris plotter Abaaoud

16. It's as if ISIS has figured out the weakness of our incarceration system: They know they can't be forced to speak, so they stay silent

17. Yet as intriguing as these examples are, there are too few data points regarding attackers taken alive to make an informed conclusion
Citera
2016-12-20, 19:53
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetStitches
Hur in i HELVETE är det möjligt att GM kommit undan en sån här gärning? Det är inte möjligt.

Har aldrig varit någon konspirationsteoretiker, men det luktar fan mygel om hela den här händelsen, skumt är att jag har en känsla av samband mellan det här dådet och mordet på rysslands ambassadör, just p.g.a det är också en sjukt märklig händelse. Varför? Jo, för att jag har sett extremt, extremt många mord över internet och jag har sett lik som råkat ut för våld även i verkliga livet, Ryssarnas ambassadör lämnar inte efter sig EN ENDA SYNLIG droppe blod, efter hela (9!!!) skott i ryggen, först och främst, det är inte möjligt, för det andra att Rysslands ambassadör skulle inviga ett museum utan en enda livvakt mitt i ankara, det är lika osannolikt som att man skulle träffa Obama i den lokala turkkiosken.

Tror nog det inte är så svårt. Han hoppar ut och springer in i en massa folk och försvinner. Det är bara de första som ser han och vet vem han är. Folket bakom skaran vet inte vem han är och ser bara någon springa. Och sen kan han lunka bort i lagom takt utan att dra till sig folk. Sen är väldigt många chockade och har tunnelseende.
Citera
2016-12-20, 19:53
Medlem
Han som följde efter "terroristen" lär inte ha sprungit efter en random person som sprang från platsen då jag misstänker att ganska många sprang när de blev varse om lastbilen. Om han jagade fel person är det ändå helt osannolikt att ingen annan såg chauffören som lämnade fordonet och kan lämna ett bra signalement.
Citera
2016-12-20, 19:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Generellt gillar jag när man tänker utanför den berömda lådan, men din teori tycker jag faller på att om man vill utföra en false flag operation så upptäcks ju det i och med att GM grips/dödas.

Fast gärningsmannen är ju varken fast eller död.
Citera
2016-12-20, 19:56
Medlem
Madagascars avatar
Nu skriver dw att man släppt den pakistanska 23-åringen i brist på bevis.

Varför blev han misstänkt? För att han gjorde misstaget att springa därifrån!?
Citera
2016-12-20, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Jag skulle mer ta fasta på att bilen är helsvart, IS färger. Att gm flytt och att IS inte tagit på sig det tyder på.....ja att de inte är klara med denna rond givetvis.

det blir ett jävla kaos i dessa sitiationer, vad säger att gm inte hade en bil bakom som ploackade upp föraren och sen i kaoset jags fel person. inte omöjligt. vittnen tar fel hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in