2016-12-20, 16:37
  #11257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte berört vem som står för kravet på kontantinsats utan bara att ditt påstående om detta var fel.



Du skrev att det inte finns krav på kontantinsats men verkligheten är en annan. Bankerna är tvingade till att kräva en kontantinsats om minst 15%.

Nej det är inte fel. Hade vi pratat om banklån hade det varit rätt men det gör vi inte, vi pratar bostäder. Det finns inga krav på att man ska ha 15% av beloppet för att få köpa en lägenhet/hus.
Citera
2016-12-20, 17:10
  #11258
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är inte en dyr lösning. Om man inte tänker deportera dom är det den billigaste lösningen att bygga nytt.

Ok så en xc 90 är billigare än en Volvo 240?
Citera
2016-12-20, 17:11
  #11259
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om 2 personer behöver en bil för att ta sig till jobbet därför att om båda inte arbetar så faller samhället ihop, vad är då bäst, att bygga en till bil eller att låta en av dem vara arbetslös?

Vad är det för fel på begagnade bilar?
Citera
2016-12-20, 18:01
  #11260
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det är inte fel. Hade vi pratat om banklån hade det varit rätt men det gör vi inte, vi pratar bostäder. Det finns inga krav på att man ska ha 15% av beloppet för att få köpa en lägenhet/hus.

Och hur ska du köpa en bostad utan en kontantinsats på minst 15% menar du?
Om du inte lånar är det just kontantinsats du ordnar, har du inte förstått det?
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-20 kl. 18:10.
Citera
2016-12-20, 23:07
  #11261
Medlem
slemhogs avatar
Ockrarna slår till igen, i detta fall hefab. Bostadsbristen ska byggas bort med hyror som iaf slemhog aldrig kommer betala och hoppas ingen annan heller gör det(tyvärr är folk tvungna)

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=128315

8342 kr för 37 m2 1 rum och kök, är det ett skämt eller?

Sen planlösningen på det https://bostad.stockholm.se/uploads/399937planritning.pdf

Man får inte ens en sniken 120 säng, soffa med divan och normaltstor tvbänk på 150 cm och bokhylla i den där skitlägenheten. Dessutom massa dead space som upptas av en stor gång och hallen och köket tar plats. Dom bygger urdåligt nuförtiden, många nyproduktion ser ut såhär nu och det syns att dom planerar lgh på det sätt att få ut som mest cash, dvs inte planerar alls. Knappt några 1 rummare har dålig planlösning som byggdes 1950-2006. Dom har även börjat anlägga källarförråden i lägenheten som man får betala för för att dom ska sko sig med ännu mer cash.

Men man får gratis bredband iaf värde 299 kr/mån men då tillkommer varmvatten på 200 kr/mån istället. Vill man bada några ggr i veckan så går vattenräkningen upp till 600-800 kr/mån då vattnet kostar minst 60 kr/m3 medans i min lgh ingår varmvatten i hyran precis som alla lägenheter fram till år 2006-2008 någonting.

Fuck nyproduktion, är nybliven Porsche ägare nu istället och med 3500 i hyra och skuldfri då kan man investera i motorbåtar och beg porsche bilar. Prisnivåerna på båtar och bilar är på samma nivå som år 2000-2005. En bra affär, båtar och porsche håller värdet så man blir rik av äga det jämfört med köpa en spritt ny volvo som rasar i värde.
Att äga dom prylar jag gör nu och spara pengar som jag gör på mitt lite över medelinkomsttagarjobb kan man ju glömma ifall man ska slanta iväg 9000-10 000 kr/mån för en 1 rummare till dessa hyresavskum som borde arkebuseras.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-12-20 kl. 23:10.
Citera
2016-12-20, 23:10
  #11262
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om det är billigare att betala bostadsrätter eller hyresrätter är väl ganska orelevant. Det är ännu billigare att deportera packet som inte ska vara här.

Problem löst.

Det kan blir rejält dyrt det också.

Exempel:
http://www.expressen.se/gt/fyra-resor-for-en-miljon--anda-ar-mohaned-kvar/
Citera
2016-12-21, 07:32
  #11263
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Bilprovningen har aldrig fungerat bättre, tidigare var man tvungen att boka 3 månader i förväg och i bästa fall fick man en tid 06.30 5 mil bort. Nu får man en tid samma dag som man vill boka om man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Något du är bra på är att ljuga värre än pinochio.

Har möjligen tid att besikta idag nu på morgonen/förmiddagen, kollade precis om det finns någon bra tid.
Finns tider 08:20, 08:40, 09:00, 09:20, 10:40,.......

Regleringar och monopol fungerar sällan.

Med marknadshyror skulle vi på sikt se samma förbättring av tillgänglighet.
Citera
2016-12-21, 07:51
  #11264
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ockrarna slår till igen, i detta fall hefab. Bostadsbristen ska byggas bort med hyror som iaf slemhog aldrig kommer betala och hoppas ingen annan heller gör det(tyvärr är folk tvungna)

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=128315

8342 kr för 37 m2 1 rum och kök, är det ett skämt eller?

Sen planlösningen på det https://bostad.stockholm.se/uploads/399937planritning.pdf

Man får inte ens en sniken 120 säng, soffa med divan och normaltstor tvbänk på 150 cm och bokhylla i den där skitlägenheten. Dessutom massa dead space som upptas av en stor gång och hallen och köket tar plats. Dom bygger urdåligt nuförtiden, många nyproduktion ser ut såhär nu och det syns att dom planerar lgh på det sätt att få ut som mest cash, dvs inte planerar alls. Knappt några 1 rummare har dålig planlösning som byggdes 1950-2006. Dom har även börjat anlägga källarförråden i lägenheten som man får betala för för att dom ska sko sig med ännu mer cash.

Men man får gratis bredband iaf värde 299 kr/mån men då tillkommer varmvatten på 200 kr/mån istället. Vill man bada några ggr i veckan så går vattenräkningen upp till 600-800 kr/mån då vattnet kostar minst 60 kr/m3 medans i min lgh ingår varmvatten i hyran precis som alla lägenheter fram till år 2006-2008 någonting.

Fuck nyproduktion, är nybliven Porsche ägare nu istället och med 3500 i hyra och skuldfri då kan man investera i motorbåtar och beg porsche bilar. Prisnivåerna på båtar och bilar är på samma nivå som år 2000-2005. En bra affär, båtar och porsche håller värdet så man blir rik av äga det jämfört med köpa en spritt ny volvo som rasar i värde.
Att äga dom prylar jag gör nu och spara pengar som jag gör på mitt lite över medelinkomsttagarjobb kan man ju glömma ifall man ska slanta iväg 9000-10 000 kr/mån för en 1 rummare till dessa hyresavskum som borde arkebuseras.

Med ett väl fungerande bidragssystem till låginkomsttagare skulle de kunna komma ned till en rimlig månadskostnad.

Båtskatt och lyxbilsskatt skulle kunna bekosta höjning av bostadsbidrag.
Citera
2016-12-21, 07:59
  #11265
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ockrarna slår till igen, i detta fall hefab. Bostadsbristen ska byggas bort med hyror som iaf slemhog aldrig kommer betala och hoppas ingen annan heller gör det(tyvärr är folk tvungna)
Kul att du erkänner hur du definierar "bostadsbrist" iaf.

Kostar inte en ny BMW 100 k så ska någon annan betala mellanskillnaden. Lägg det på skatten bara. Det är en mänsklig rättighet att köra en ny BMW. Eller hur slemmet?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=128315

8342 kr för 37 m2 1 rum och kök, är det ett skämt eller?

4171 kr var är väl inte så blodigt?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sen planlösningen på det https://bostad.stockholm.se/uploads/399937planritning.pdf

Passar den inte din smak är det väl bara att titta efter en annan?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Man får inte ens en sniken 120 säng, soffa med divan och normaltstor tvbänk på 150 cm och bokhylla i den där skitlägenheten. Dessutom massa dead space som upptas av en stor gång och hallen och köket tar plats. Dom bygger urdåligt nuförtiden, många nyproduktion ser ut såhär nu och det syns att dom planerar lgh på det sätt att få ut som mest cash, dvs inte planerar alls. Knappt några 1 rummare har dålig planlösning som byggdes 1950-2006. Dom har även börjat anlägga källarförråden i lägenheten som man får betala för för att dom ska sko sig med ännu mer cash.

Skor sig och skor sig? Nya lgh är dyra precis som nya bilar..

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Men man får gratis bredband iaf värde 299 kr/mån men då tillkommer varmvatten på 200 kr/mån istället. Vill man bada några ggr i veckan så går vattenräkningen upp till 600-800 kr/mån då vattnet kostar minst 60 kr/m3 medans i min lgh ingår varmvatten i hyran precis som alla lägenheter fram till år 2006-2008 någonting.

Det är väl vettigt att den som gör av med mest varmvatten också betalar för sig själv? Det är det fina med nyproduktion.

Men som vanligt vill du att dina grannar ska få betala för ditt jacuzzibadande.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fuck nyproduktion, är nybliven Porsche ägare nu istället och med 3500 i hyra och skuldfri då kan man investera i motorbåtar och beg porsche bilar. Prisnivåerna på båtar och bilar är på samma nivå som år 2000-2005. En bra affär, båtar och porsche håller värdet så man blir rik av äga det jämfört med köpa en spritt ny volvo som rasar i värde.

Många som tycker så i det hyresreglerade beståndet. Men har du frågat de bostadslösa vad de tycker om det?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Att äga dom prylar jag gör nu och spara pengar som jag gör på mitt lite över medelinkomsttagarjobb kan man ju glömma ifall man ska slanta iväg 9000-10 000 kr/mån för en 1 rummare till dessa hyresavskum som borde arkebuseras.

Hört talas om att man kan dela bostad?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-21 kl. 08:15.
Citera
2016-12-21, 17:26
  #11266
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Det kan blir rejält dyrt det också.

Exempel:
http://www.expressen.se/gt/fyra-resor-for-en-miljon--anda-ar-mohaned-kvar/
Skjut ihjäl dom ifall dom inte lämnar frivilligt.
Citera
2016-12-21, 19:40
  #11267
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Med ett väl fungerande bidragssystem till låginkomsttagare skulle de kunna komma ned till en rimlig månadskostnad.

Båtskatt och lyxbilsskatt skulle kunna bekosta höjning av bostadsbidrag.

Haha, klart du ska ha högre skatt på just dom status prylar jag kämpat mig till nu, din avundsjuke nyliberal.
Jag och alla andra i hyresrätt ska ha samma nettokostnad som en bostadsrätt och som det varit i 75 års tid. I nuläget bor jag billigare än dom som belånar sig för en ny motsvarande bostadsrätt. Hade jag däremot bott kvar i min första borätt hade min månkostnad varit 1500 kr lägre än idag. Tänkte lösa det genom att byta till mig en allmänyttig 3:a med 6700 i hyra, bra planlösning och hyra ut ett rum för 4500 kr. 4500 kr är inte farligt och man måste ju få in cash då det är besvärligt att ha någon i sin lägenhet, även lena, 49, vårdbiträde kan hyra ut ett rum och få väldigt låg hyra. Pengana går till hyresgästen istället för en gniden stenrik hyresvärd. Fair play.

Även temporärt fattiga personer som mig som måste gå på bidrag ibland förtjänar låg hyra så vi kan bo kvar. Vi bor ju faktiskt också i sämre standard ...

Det fina med bruksvärdessystemet är att alla möjliga människor får drägliga hyror, även jag när jag var arbetare, student eller bidragstagare. Samtidigt när man har flis som mig nu och bra jobb, så kan man köpa mycket mer roliga prylar och fina möbler, än att låsa fast allt kapital i boendet och var lånetorsk som blir ruinerad ifall bubblan rasar.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-12-21 kl. 19:54.
Citera
2016-12-21, 20:00
  #11268
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kul att du erkänner hur du definierar "bostadsbrist" iaf.

Kostar inte en ny BMW 100 k så ska någon annan betala mellanskillnaden. Lägg det på skatten bara. Det är en mänsklig rättighet att köra en ny BMW. Eller hur slemmet?




Nej, det är ingen mänsklig rättighet att köra just en ny bmw. Just med bilar funkar det lika bra med en volvo v70, det är ju inte så man sabbar sin hälsa att köra en beg standard bil. Det gör man däremot att bo i en container eller mögelhus med 16 grader temperatur som hyresvärden skruvat ner för spara flis som du vill fattiga och arbetare ska göra. Det är därför bostadsmarknaden reglerades hårt i Sverige för att dåliga boendemiljöer och girighet förstör människors hälsa och ekonomi med marknadshyror och avsaknad av rättigheter ställer hela livet på ända.

Att du inte förstår skillnaden på boende, bilar eller ett paket mjölk visar vilken intellektuell krympling och missfoster du är. Har du ens någonsin läst om Maslows behovstrappa? Det gjorde man i gymnasiet.

Men det kommer alltid va en självklarhet för mig att köra premiumbilar, då jag är sparsam, går rätt vägar eller tar det jag vill ha i livet.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-12-21 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in