2016-12-07, 19:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
http://www.hemhyra.se/riks/hutlost-dyrt-att-hyra-bostadsratt

Avregleringen av andrahandshyror ökade utbudet med 4% men hyrorna ökade 35%. Mer än så i Stockholm innerstad när jag tittat på blocket annonser senaste åren.
3 ggr dyrare hyra i andrahand BR jämfört med vad jag hyr i första hand.

Typisk borgerlig lögnpolitik och allt blir bara sämre för många människor, inte ens jag med ett perfekt personligt brev och 1 mille i sparkapital lyckades hyra i andrahand på 10 sökta annonser, en del ute i obygden i en friggebod typ vid Arlanda. Jag får jobb lättare än vad jag lyckades få en andrahandslägenhet med rätt dyr hyra. På andrahandsannonserna fick jag ens inget svar när jag behövde bostad.
Jag har flera 90-talister på jobbet som inte får någon bostad, varken hyresrätt, andrahand eller kan köpa bostadsrätt med sina 22-23000 kr löner. Dom får lånelöfte på 1.2-1.3 miljoner bor sambo och kan inte köpa något ens i 4 mil utanför stan.
Det är helt fantastiskt hur avregleringar allt är av ondo men borgarna ska ha igenom det. T om bilprovningen rusar priserna nu jämfört med tidigare.
Hur i helvete kan man avreglera bilprovningen som bara blir ett oligopol då folk MÅSTE besiktiga bilen. Jo då dom vill privatisera så lyxigare varianter av bilprovningen ska dyka upp på tex östermalm, solsidan så dom slipper vanliga människor där, arbetare eller invandrare så dom kan segregera sig i sin lilla pretto värld. På statliga domäner så måste dom röra sig där som jämlikar mer bland alla andra och stå i kö, i den verkliga världen. Det är en av anledningarna nyliberaler och högern avskyr staten och socialdemokratin.

Jag hatar högern!!

Bilprovningen har aldrig fungerat bättre, tidigare var man tvungen att boka 3 månader i förväg och i bästa fall fick man en tid 06.30 5 mil bort. Nu får man en tid samma dag som man vill boka om man vill.
Citera
2016-12-07, 19:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Bilprovningen har aldrig fungerat bättre, tidigare var man tvungen att boka 3 månader i förväg och i bästa fall fick man en tid 06.30 5 mil bort. Nu får man en tid samma dag som man vill boka om man vill.

Något du är bra på är att ljuga värre än pinochio.
Citera
2016-12-07, 19:53
Medlem
Citat:
Med marknadshyror däremot hade du försökt tvinga mig att bo i jordbro i en skrubb för att leva med hyffsad hyra, ungefär som i USA där svenska brukshyresnivåer hittar man bara i ghettot i södra chicago som är livsfarligt och bara massa luffare som segregerats dit.

Slira inte på sanningen, Slemmet.

Du hade inte varit tvungen, du hade mycket väl kunnat betala marknadshyra. Att du inte vill betala så mycket som andra skulle kunna tänka sig betala är en helt annan sak.

Om du ska köra på linjen att du hade varit "tvungen" så hade du från början behövt hitta på att du var fattig eller arbetslös. Det är du inte.

Vi kan även notera att du som ensamstående bor som du gör inte är ett optimalt nyttjande av bostadsyta.
Senast redigerad av experten10 2016-12-07 kl. 19:55.
Citera
2016-12-07, 19:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Slira inte på sanningen, Slemmet.

Du hade inte varit tvungen, du hade mycket väl kunnat betala marknadshyra. Att du inte vill betala så mycket som andra skulle kunna tänka sig betala är en helt annan sak.

Om du ska köra på linjen att du hade varit "tvungen" så hade du från början behövt hitta på att du var fattig eller arbetslös. Det är inte du inte.

Det finns ingen som vill betala något för någonting om dom inte behövde. Men du kanske är efterbliven och vill göra det?

Jag är arbetslös i perioder, oftast frivilligt och mår skitbra, ibland har jag fått sparken när jag var yngre för att jag har aldrig haft någon arbetsmoral eller kan passa tider. Jag tacklade det genom att vara sjukskriven med simulering i flera år och avancerade till tjänsteman så jag kan lata mig mer på jobbet vilket har ökat min arbetsmoral något och det går längre mellan bidragsperioderna. Givetvis är det en rättighet att jag ska ha råd att bo kvar då med bruksvärdeshyra som tillfälligt ekonomiskt oberoende på bidrag. Blir även svårt att flytta till billigare som kurt-sune vill med hyresvärdars inkomstkrav på 4 ggr årshyran haha.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-07 kl. 20:04.
Citera
2016-12-07, 19:59
Medlem
Citat:
Din låga stadskuld har du bara på pappret och beror på Sverige är världens näst mest privat/företagsmässigt belånade land. Klart det kan se bra ut då...sålänge det varar och skiten inte träffar fläkten vilket det gör snart.
Statsskulden finns i allra högsta grad i verkligheten. Inte som du tror på papperet. Du skulle behöva bättra på din kunskap om verkligheten mycket.

Citat:
Man är inte kommunist för man inte vill hyresvärdar ska skinna folk när folk måste bo och vill ha reglerade vinster på detta område. Man är inte kommunist ifall man vill att hyresvärdar ska bygga billigt med frikonkurrens inom producentledet vilket det inte är idag och med 3.5-4% direktavkastning. Kommunister vill ha noll vinst.
Jag har aldrig fått något riktigt svar på varför du och andra likasinnade inte tar era inkomster och bygger hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra.

Ni har ju identifierat behovet att billiga hyreslägenheter. Är det av illvilja ni inte bygger och hyr ut?

EDIT: Ser att du naturligtvis skall hyra ut till folk som inte kan bete sig som folk.

Citat:
Vart får ni kommunist ifrån?
Framförallt ur det du skriver.
Citera
2016-12-07, 20:00
Medlem
Citat:
Det finns ingen som vill betala något för någonting om dom inte behövde. Men du kanske är efterbliven och vill göra det?

Jag är arbetslös i perioder, oftast frivilligt och mår skitbra, ibland har jag fått sparken när jag var yngre för att jag har aldrig haft någon arbetsmoral eller kan passa tider. Givetvis är det en rättighet att jag ska ha råd att bo kvar då med bruksvärdeshyra. Blir även svårt att flytta till billigare som kurt-sune vill med hyresvärdars inkomstkrav på 4 ggr årshyran haha.

Varför ska det vara en rättighet för just dig? Att du bor där innebär att den "rättigheten" inskränks för någon annan som velat bo där du bor till samma kostnad.

Din påstådda brist på arbetsmoral kan du själv åtgärda till en duglig nivå.
Citera
2016-12-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Om marknadskrafterna ska råda fullt ut då ska det inte förekomma några bidragssystem överhuvudtaget och då får inga mindre bemedlade någon bostad eller "komma in på marknaden" som du väljer att uttrycka det.
??
Det står dig och likasinnade fritt att ta av era inkomster och ordna ett bidragssystem, där ni kan sänka hyran för andra.
Citera
2016-12-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ja exakt! Det är en illusion att tro på att marknadskrafter ska vara av godo i alla möjliga sammanhang.
Av godo är synnerligen subjektivt.

Men kan tänka så här i stället:

* Hur många väljer att bo resten av deras liv i Nordkorea hellre än Sydkorea. I Sydkorea råder marknadskrafterna, och levnadsstandarden stiger kraftigt.
Citera
2016-12-07, 20:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
??
Det står dig och likasinnade fritt att ta av era inkomster och ordna ett bidragssystem, där ni kan sänka hyran för andra.

Du ska betala skatt, helst mycket, för mina bidragsperioder och subventionering av nya hyresrätter så jag kan bo med bra standard och billigt i bra områden.

Du betalar gladeligen för 1-2 miljoner invandrare på bidrag så då har du inget emot att betala till mig.
Citera
2016-12-07, 20:08
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Något du är bra på är att ljuga värre än pinochio.
Vad ljög jag om nu ?
Nu börjar det bli offtopic att diskutera bilprovning men,

Hade tidigare ett arbete då jag inte visste i förväg när jag kunde göra saker som att åka till bilprovningen. Någon enstaka lucka fanns, oftast tidiga mornar. Det var lögn i helvete att hitta en tid de få timmar per vecka man visste var möjliga om man inte var ute i extremt god tid och valde en plats långt bort.

De senaste åren har jag bokat tid och åkt iväg och besiktat samma dag.

För övrigt tjänar jag mycket mer än du gör.

Jag hatar vänstern!
Citera
2016-12-07, 20:10
Medlem
Citat:
Lögn och förbannad dikt!

Att vi har en lång kö till hyresrätter beror på högerpolitik i borgerligt styrda kommuner och städer det senaste 20 åren, och på riksnivå varje gång högern har suttit vid makten. Borgarna har konstant förminskat antalet HR via ombildningar till BR och man har dessutom hela tiden eftersträvat efter att fördyra boendet i såväl befintliga som nya HR, och därmed sänkt efterfrågan på nybyggda HR genom borttagna subventioner.
Nej.

Att det är långa köer beror på att du och andra som gillar hyresregleringen inte tagit av era inkomster och byggt hyreshus och hyrt ut till bruksvärdeshyra.

Varför har ni inte gjort det? Är det av illvilja, eller?

------------------------------
Att det skett ombildningar beror på att de boende vill det.
Du får fundera på hur du ska straffa dom för att dom har fel åsikt. Ni kommunister har ju lång erfarenhet av sådant.
Citera
2016-12-07, 20:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Vad ljög jag om nu ?
Nu börjar det bli offtopic att diskutera bilprovning men,

Hade tidigare ett arbete då jag inte visste i förväg när jag kunde göra saker som att åka till bilprovningen. Någon enstaka lucka fanns, oftast tidiga mornar. Det var lögn i helvete att hitta en tid de få timmar per vecka man visste var möjliga om man inte var ute i extremt god tid och valde en plats långt bort.

De senaste åren har jag bokat tid och åkt iväg och besiktat samma dag.

För övrigt tjänar jag mycket mer än du gör.

Jag hatar vänstern!

Jag älskar vänstern.

Vänstern har gjort jag kan gå på bidrag ibland och må bra precis som ockraren och rövaren kurt-sune som går hemma och drar och sitter på flashback hela tiden, jobba med statligt och ha slappt arbetstempo och 7 veckors semester och emellanåt sitta snack skit med en kollega i flera timmar bla om bostadsmarknaden. subventioner, billiga hyresrätter, välfärd, sjukvård och mycket mycket mer.

Sen finns det valmöjligheter som ni i högern gillar och ni nyliberaler kan ju slava heltid i 50-60 år, 50-60 tim i veckan med 5 veckors semester och dö av en hjärtattack dagen innan ni fyller 75 då Fredrik Ruinfeldt ger er pension.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-07 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in