2016-12-14, 23:45
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
---Min hypotes: Som stand in för Jesus hos ÅW hade UF att förkroppsliga det fåniga mansideal hon beskriver i inspelade förkunnelser: https://www.youtube.com/watch?v=YD_iHX95S_k
I egenskap av knutbypastor var UV däremot (liksom Pege) underordnad ÅW. "Pastor UF" var blott en av ÅW:s drängar. Kombinationen av förnedrande rollspel i ÅW:s kammare & upphöjelsen i sekten kan ha stigit UF åt huvudet. Det bisarra påbudet om celibat för sektens gifta par - var det en återspegling av att UF inte längre var attraherad och funktionell som älskare åt ÅW? Missunnade ÅW sina undersåtar den erotik hon själv inte längre fick?
Hmmm... påbud om celibat för gifta par inom församlingen känner jag inte till något om, lika lite något om huruvida HF eller UF eller någon annan Knutbypastor (förutom maken PW) haft något konkret sexuellt förhållande med ÅW på "kammaren"... en stor del av kvinnors manipulativa förmågor ligger annars IMO just i det faktum att de kan ge sken av att möjligheten till sexuell samvaro ligger inom räckhåll, men en hel massa finurliga avledningsmanövrar ser hela tiden till att mannens/männens intresse och energier förläggs till något annat fysiskt som gagnar damen ifråga, snarare än att något sexuellt möte äger rum... så länge den sexuella dragningskraften kan förmå mannen/männen att vilja komma allt närmre kvinnans ifråga nakna kropp, så har hon således alla möjligheter att till sin egen fördel medelst psykologiska mekanismer styra deras energier bredvid deras föreställda mål, och på så sätt kan hon således "styra" dem, och samtidigt se ner på dem såsom underlägsna lättkontrollerade varelser...

Med en dylik förklaring av ÅW's psykologiska plogstrategi kan hon således mer liknas vid en frikyrklig variant av nunnan Marta, där den lockande sexualiteten dinglas som en mask på kroken framför församlingens manliga pastorer, vilka dock får nöja sig med antingen de fruar de hade när de träffade ÅW, eller de damer som de tilldelas av henne, medan hon själv i de avgörande ögonblicken när hon lockat sina potentiella pentekostala pastorsälskare så nära hon vågar, lämnar dem i sina mest upphetsade tillstånd för att själv förenas med sin egen äkta man, i.e. jesus...

Med den taktiken blir det ju förståeligt att ständigt frustrerade pastorer behöver utlevande musik för att avreagera sina aldrig uttryckta känslor inom, och att ÅW själv kan hävda att hon "aldrig gjort nå't fel", eftersom ju grejen är att hon INTE gör det hon anspelar att hon KANSKE kan tänka sig att göra... detta resonemang borde väl kunna platsa som en eller annan grad av (empatilös) intentionalitet, väl?

Det kan också förklara varför HF aldrig nöjde sig med vad han hade, utan hela tiden behövde "byta fru", därför att vad han egentligen ville ha kunde han aldrig få, eftersom om han eller någon annan pastor fick det, så skulle plogspetsens makt över församlingen upphöra enär då denne någon skulle ha punkterat den kristna pentekostala bubblan om jesu upphöjda gudomlighet och ofelbarhet...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-14 kl. 23:52.
Citera
2016-12-15, 08:24
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aha... då kan det kanske istället vara så då att de flesta kvinnor i församlingen underordnar sig mannen på typiskt kristligt manér, medan det endast är ÅW's uttryckta mansideal som manifesterar den ouppnåeliga fantasivärlden som de övriga sektmedlemmarna dragits in i...
Det är ju det förnuftigt ouppnåeliga som sätter fantasivärlden igång och får inspirationskraften att verka. Det fungerar i alla sammanhang så länge inte storasyster staten lägger sig i och menar sig höra dina tankar bättre än du själv.
Citera
2016-12-15, 09:36
Medlem
Förutom det eviga tjatet om lydnad var Pege ganska duktig på att tjata om "lusta" i sina predikningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Pege
Jag träffade en man en gång... (fnissar till) ...h-han berättade om en pastor, som, mitt i natten hade det ringt på hans dörr, och utanför stod en naken kvinna. Och den här pastorn hade stängt dörren. Den här personen som jag pratar om, det är det största tecken han har på att den här mannen verkligen går med Gud
(FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)

De flesta människor (som inte bara har demoner i huvudet) skulle nog i den situationen anta att något hänt eller kvinnan var förvirrad - hur som helst behövde hjälp. Är det rimligt att första tanken är att kvinnan var där för att fresta mannen? Varpå man undrar: Är det vanligt att man springer runt på nätterna hos varandra i detta ärende.i Gränsta med omnejd?

Och som zeitun kommenterade i den tråden: Får man impulser att kasta sig över varandra bara för att man inte har kläder på sig? Jag tror det är fler än jag som varit med om att som yngre, i ett gäng badat utan kläder en varm sommarnatt, utan att det mynnat ut i någon slags orgie. Det var väl mer att alla klädde på sig igen sedan ...
Senast redigerad av joannaw 2016-12-15 kl. 09:39.
Citera
2016-12-15, 09:59
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Förutom det eviga tjatet om lydnad var Pege ganska duktig på att tjata om "lusta" i sina predikningar.
(FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)
De flesta människor (som inte bara har demoner i huvudet) skulle nog i den situationen anta att något hänt eller kvinnan var förvirrad - hur som helst behövde hjälp.....
Så som de flesta pastorala anekdoter skall nog inte heller den här tolkas bokstavligt
Citera
2016-12-16, 11:56
Medlem
Någon som vet mer om församlingens nya lära om Jesus? Det sägs att de har omprövat kyrkans klassiska tro på Jesus som Guds son, men jag har inte fått klart för mig hur de har omprövat detta. Har de kommit fram till en tydlig slutsats, eller prövar de bara nya tankegångar? Det har ju funnits flera olika tolkningar på Jesu person i kyrkans historia. Har församlingen anslutit sig till någon historisk tolkning? T.ex. att Jesus var en helt vanlig människa, med ett gudagivet uppdrag. Eller att Jesus blev gudomlig efter att han döptes, och att det gudomliga lämnade honom på korset. Eller något annat?
Citera
2016-12-16, 14:26
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Någon som vet mer om församlingens nya lära om Jesus? Det sägs att de har omprövat kyrkans klassiska tro på Jesus som Guds son, men jag har inte fått klart för mig hur de har omprövat detta. Har de kommit fram till en tydlig slutsats, eller prövar de bara nya tankegångar? Det har ju funnits flera olika tolkningar på Jesu person i kyrkans historia. Har församlingen anslutit sig till någon historisk tolkning? T.ex. att Jesus var en helt vanlig människa, med ett gudagivet uppdrag. Eller att Jesus blev gudomlig efter att han döptes, och att det gudomliga lämnade honom på korset. Eller något annat?
Församlingen verkar ju vara i konstant förändring i.o.m. att pastorerna lämnar den en efter en... först HF, och nu senast UF och ÅW... så huruvida någon tydlig församlingsslutsats kan skönjas är nog upp till var och en att bedöma... ÅW utvecklade i alla fall sin syn på Gud, jesus och den helige ande c:a 7 min. in i denna intervjun, men eftersom hon nu uppenbarligen lämnat församlingen så kanske det är PG's syn som numera gäller ... och han har en gång sagt så här:
Citat:
– Det vi ser i Bibeln är att Jesus benämns som Gud. Men på vilket sätt skulle han vara Gud? Det är inte så lätt att förstå, och vi följer den teologi som finns. Jesus var människa och han var Guds son. Men om han var ett med Gud Fadern, eller Gud på ett annat sätt, det ställer jag mig ödmjuk inför. Det här är saker som är större än oss själva, kanske kommer vi inte att förstå dem förrän i nästa rike, säger Peter Gembäck.

– Det viktiga är vad jag kan applicera i mitt liv. Jesus levde och var människa, ett föredöme som vi kan ta efter. Vi ser inte treenigheten som en frälsande fråga. Gud kommer att döma oss utifrån vad vi har gjort mot den lilla människan, inte hur vi förstod treenighetsläran.
http://www.dagen.se/dokument/flera-kallor-laran-om-kristi-brud-lever-i-knutby-1.104477

På vilket sätt dessa synpunkter skiljer sig från andra pingstförsamlingar kan ju den intresserade jämföra på denna sidan där frågor och svar om Pingströrelsen finns beskrivna, men som jag ser det verkar Knutbyförsamlingens officiella teologi vara beroende av hur församlingens ledande pastor för tillfället uttrycker sig och därför i högsta grad "levande" och föränderlig...

Att han säger att "Gud kommer att döma oss utifrån vad vi har gjort mot den lilla människan" kanske då kan ses mot bakgrund av hur Charlotte Essén beskriver förutsättningarna för Knutbyförsamlingens barn, medan amerikanskan Marlene Winell i sin tur beskriver de sju stegen som hon och andra indoktrinerade sektbarn funnit hjälpsamma när de till slut av olika anledningar börjar våga undersöka mindre dogmatiska tankegångar... hon talar bl.a. om "Religious Trauma Syndrome"... t.ex. i denna intervju och hon talar om svårigheterna med att lämna en dogmatiskt religiös övertygelse såsom liknande svårigheterna med att ta sig ur ett missbruk...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-16 kl. 14:51.
Citera
2016-12-16, 18:37
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Församlingen verkar ju vara i konstant förändring i.o.m. att pastorerna lämnar den en efter en... först HF, och nu senast UF och ÅW... så huruvida någon tydlig församlingsslutsats kan skönjas är nog upp till var och en att bedöma... ÅW utvecklade i alla fall sin syn på Gud, jesus och den helige ande c:a 7 min. in i denna intervjun, men eftersom hon nu uppenbarligen lämnat församlingen så kanske det är PG's syn som numera gäller ... och han har en gång sagt så här:

På vilket sätt dessa synpunkter skiljer sig från andra pingstförsamlingar kan ju den intresserade jämföra på denna sidan där frågor och svar om Pingströrelsen finns beskrivna, men som jag ser det verkar Knutbyförsamlingens officiella teologi vara beroende av hur församlingens ledande pastor för tillfället uttrycker sig och därför i högsta grad "levande" och föränderlig...

Att han säger att "Gud kommer att döma oss utifrån vad vi har gjort mot den lilla människan" kanske då kan ses mot bakgrund av hur Charlotte Essén beskriver förutsättningarna för Knutbyförsamlingens barn,

Charlotte Esséns bok Sektbarn är mycket bra. Läs gärna hela kapitlet som Studentroland länkat till:

http://charlotteessen.se/bocker/sektbarn-de-utvalda-for-paradiset/kapitelutdrag-sektbarn-hur-mar-egentligen-barnen-i-knutby-filadelfia/

Det är förfärlig läsning om hur det gått till i sekten.

Citat från olika predikningar, som detta:

Men Gud, hur ska vi göra? Alla våra barn går i skolan! De går i ett system där de blir tvingade att tro någonting de inte vill tro./…/ I ett samhälle, så ljuger folk. Vi får ju säga som det är! De ljuger!
Ur predikan av Åsa Waldau, 23 april 2006

Döm själv!
Citera
2016-12-16, 20:09
Medlem
Det var väl aldrig så att Pege redan innan känt till vad UF höll på med och ÅW "skyddade"? Jag vet inte men läste det på en norsk blogg.

Är isåfall Pege en lämplig ledare?

Man får i och för sig känslan att många i sekten vet det ena och andra om varandra (kanske olagligheter? ) utan att tycka de behöver göra något åt det.

En ledare har väl någon slags ansvar? Men vad vet jag?
Senast redigerad av joannaw 2016-12-16 kl. 20:28.
Citera
2016-12-17, 10:32
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Någon som vet mer om församlingens nya lära om Jesus? Det sägs att de har omprövat kyrkans klassiska tro på Jesus som Guds son, men jag har inte fått klart för mig hur de har omprövat detta. Har de kommit fram till en tydlig slutsats, eller prövar de bara nya tankegångar?.....
Citat:
Församlingen verkar ju vara i konstant förändring i.o.m. att pastorerna lämnar den en efter en... först HF, och nu senast UF och ÅW... .... som jag ser det verkar Knutbyförsamlingens officiella teologi vara beroende av hur församlingens ledande pastor för tillfället uttrycker sig och därför i högsta grad "levande" och föränderlig....
Såsom typisk för pingströrelsen så är det inte läran utan upplevelsen som är det viktiga. Hur bibelorden skall tolkas är upp till var och en att själv ta ansvar för. Gudsbilden måste formas efter varje persons innersta behov och ideal. I Nya Kyrkan liksom i moderna församlingar bråkar man inte heller om saken. Enda kravet man ömsesidigt måste ställa är att församlingen eftersträvar att vara lika öppen som individen och att man gemensamt försöker visa sin goda vilja till omvärlden. Det är detta man i högsta grad visar genom musiklivet med barn och ungdomsverksamheten i Knutby som otvivelaktigt blivit inspirerat genom Åsa. https://www.youtube.com/watch?v=dPbqndE5Vnk
Detta är så långt ifrån gubbsektens eller orättsstatens hemliga mentalitet och fula knep man kan komma.
Citera
2016-12-17, 11:14
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Charlotte Esséns bok Sektbarn är mycket bra.....
Det är förfärlig läsning om hur det gått till i sekten.

Citat från olika predikningar, som detta:
Men Gud, hur ska vi göra? Alla våra barn går i skolan! De går i ett system där de blir tvingade att tro någonting de inte vill tro./…/ I ett samhälle, så ljuger folk. Vi får ju säga som det är! De ljuger!
Ur predikan av Åsa Waldau, 23 april 2006
Döm själv!
Essén i sitt esse som akademiskt skolvrak är min bedömning. Frågan är vilket skikt av samhället som skall kallas asocialt och sekteristiskt. Översta gubbskiktet vet jag bestämt ljuger och håller bestämda sanningar för sig själva medan de med hemligstaten gör helt oskyldiga ansvariga för vad de själva inte kunnat få grepp om.
Citera
2016-12-19, 17:43
Medlem
Citat:

Att han säger att "Gud kommer att döma oss utifrån vad vi har gjort mot den lilla människan" kanske då kan ses mot bakgrund av hur Charlotte Essén beskriver förutsättningarna för Knutbyförsamlingens barn, medan amerikanskan Marlene Winell i sin tur beskriver de sju stegen som hon och andra indoktrinerade sektbarn funnit hjälpsamma när de till slut av olika anledningar börjar våga undersöka mindre dogmatiska tankegångar... hon talar bl.a. om "Religious Trauma Syndrome"... t.ex. i denna intervju och hon talar om svårigheterna med att lämna en dogmatiskt religiös övertygelse såsom liknande svårigheterna med att ta sig ur ett missbruk...
Hej studentroland!
Jag har just läst ditt inlägg nr 4485, du har skrivit mer än flitigt sedan du kom med på Flaschback!
Du har en mycket vid kännedom om det mesta o ditt ordförråd är enormt rikt, jag gissar på att du har en heltidstjänst framför tangentbordet!
Och alla dessa fina ord du elegant svänger dig med, det är nästan så att man får ha en Professors examina för att kunna följa dig!
Jag ska ge dig en fråga "som förmodligen är för enkel": Vad sa ÅW till HF, som fick honom att knipa käft inför domstolen?
Med vänlig hälsning nedslepp.
Citera
2016-12-19, 20:22
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Hej studentroland!
Jag har just läst ditt inlägg nr 4485,---
Mitt inlägg nr. 4485??? Inlägget med detta nummer i denna tråden skrevs ju av JoannaW ???
Hursomhelst, tack för upphaussningen av mina "eleganta ordvändningar" , men vad Åsa sagt till Helge eller nå'n annan är ju svårt att som utomstående veta...det enda man har att utgå ifrån är ju vad varje enskild person i Knutbydramat sagt till media liksom, och man får dra sina egna slutsatser baserat på det... och vad Helge sagt och inte sagt inför domstolen står väl i polisprotokollen antar jag, vilka jag dessvärre(?) inte läst... vad Helge sagt till media finns ju f.ö. nedskrivet på hans hemsida...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in