Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
Klart som sausage-spad att gammelmedia närmar sig ättestupan.
När till och med en konservativ person som jag har slutat "konsumera" papperstidningar, tv-nyheter, nättidningar och FM-radio, måste det vara illa för den erbjudande parten.
Alternativmedia (nätforum och smala nättidningar) samt podcasts matchar mycket bättre med mitt informationsbehov än DN och SVT.
Jag skulle gladeligen betala fullt pris för DN om nätversionen hade integritetssäkrat kommentatorsfält och papperstidningen släppte PK-sargen. Jag menar absolut inte att man ska börja hylla NordiskaMotståndsRörelsen utan syftar på att man ska ägna sig åt vanlig traditionell journalistik. Jag menar, ska vi ha öppna gränser och naivt mottagande i landet bara för att det finns ett somaliskt isbandylag och en syrisk läkare i Borlänge?
Hade dagens situation inträffat på 90-talet hade mediakåren haft stoff för flera månader. Men så hade vi även luciabeslutet och ansvarstagande politiker.
TV-Nyheter kommer inte gå till "ättestupan" på lång sikt; passivt medie samt "gratis". Problemen kommer vara lokaltidningarna. Kolla bara på räckviddssiffrorna från SIFO Orvesto (Print), i stort sett alla dagstidningar/gratistidningar tappar i räckvidd (exkluderat dom som ökat utgivningsområde) Helår 2015 kontra 2016:1, 2016:2, 2016:3 är riktigt dystra siffror. Om det nya presstödsförslaget går igenom, kommer exempelvis Dalademokraten med säkerhet gå i graven, då presstöden antagligen inte kommer bli tillräckligt för täcka tryck och distribution.