2016-12-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag brukar ta en morgonfika på en mack söder om Stockholm. Noterar numera att personalen inte ens packar upp morgonblarrorna. De ligger ihopbundna med snöre i deras fack och väntar på returnering. Personalen spar tid och arbete såtillvida.

De säljer fler enskilda ex av "Jakt", "Hem" eller valfri nisch-tidning än av de två morgonlögnarna.

Det är nära nu...

Haha, helt underbart!

Det säger allt om tillståndet för DN & co
Citera
2016-12-17, 01:55
Medlem
Fizzlors avatar
Om man bara tittar på utvecklingen de senaste 5-10 åren så inser man snabbt hur jävla rökta MSM är, framför allt i Sverige!

- De sitter med gigantiska konstnader för lokaler, printmaskiner, distributionskedjor (inget av detta behövs längre iom internet), att försöka ställa om nu kommer innebära totalt blodbad. Man måste ner till 1/10 av personalstyrkan, minst, för att få skiten att gå runt. Då ska man konkurrera med alternativa sidor som kört såhär redan från dag 1, lycka till.

- Hela företagsmodellen bygger på intäkter som man inte haft på hur länge som helst, samt mer eller mindre 0 konkurrens.

- Större delen av deras produkt är snodd från utländsk media. Det egna materialet är ofta kraftigt vinklat och utelämnar viktiga detaljer.

- De blir gång på gång förnedrade av alternativmedia.

Blir förvånad om de finns kvar alls efter 2020. Deras förtroende är totalt förbrukat, ingen vill få någon annans åsikter och agendor nedkörda i halsen var och varannan dag.
Citera
2016-12-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Om man bara tittar på utvecklingen de senaste 5-10 åren så inser man snabbt hur jävla rökta MSM är, framför allt i Sverige!
Vill bara påpeka att USA:s senaste presidentval vanns genom att en kandidat ignorerade och t o m vann väljare genom att öppet häckla MSM. Han vann valet genom att använda sociala- och alternativa plattformar.

NY Times tömmer minst 8 våningsplan i byggnaden de köpte 2007 (äger 58% enligt wikipedia) på Manhattan för att kunna tjäna pengar som hyresvärd i stället för på sin tidningsverksamhet:
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-16/new-york-time-will-vacate-8-floors-its-headquarters-generate-significant-rental-reve
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_New_York_Times_Building

Allt sker i en rasande fart, troligtvis över hela världen om man har tid att titta på siffrorna.
Citera
2016-12-17, 13:27
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiwozejy-213
Vill bara påpeka att USA:s senaste presidentval vanns genom att en kandidat ignorerade och t o m vann väljare genom att öppet häckla MSM. Han vann valet genom att använda sociala- och alternativa plattformar.

En av anledningarna till att jag gillade Trump från första början Helt underbart hur han tvingar journalisterna att kröka rygg och göra precis som han säger.

Citat:
NY Times tömmer minst 8 våningsplan i byggnaden de köpte 2007 (äger 58% enligt wikipedia) på Manhattan för att kunna tjäna pengar som hyresvärd i stället för på sin tidningsverksamhet:
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-16/new-york-time-will-vacate-8-floors-its-headquarters-generate-significant-rental-reve
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_New_York_Times_Building

Allt sker i en rasande fart, troligtvis över hela världen om man har tid att titta på siffrorna.

Det där är stort, riktigt stort. Om en gigant som NYTimes, med alla deras resurser och humankapital, knappt kan hålla skeppet flytande så innebär det att svensk pyttemedia inte har en jävla chans. Enda utvägen är att sadla om till 100% online med allt vad det innebär.
Kraftigt minskad personal, kraftigt minskade utgifter OCH intäkter, kraftigt minskad prestige, kraftigt ökad konkurrens om läsare.
Lite mer nischade tidningar med trogen läsarkrets som typ FriaTider kommer nog få sig en rejäl uppsving när de stora drakarna dör sotdöden.
Citera
2016-12-17, 18:58
Medlem
Shamdons avatar
Någon som har lite insikt i hur andra länders "public service" ser ut nuförtiden jämfört med tidigare?
(Tittarsiffror, lyssnarsiffror, drar de ner på folk, hur väl fungerar deras anpassning till interwebs och vad det nu kan vara?)
Citera
2016-12-17, 19:19
Medlem
persona.von.gratas avatar
Klart som sausage-spad att gammelmedia närmar sig ättestupan.
När till och med en konservativ person som jag har slutat "konsumera" papperstidningar, tv-nyheter, nättidningar och FM-radio, måste det vara illa för den erbjudande parten.
Alternativmedia (nätforum och smala nättidningar) samt podcasts matchar mycket bättre med mitt informationsbehov än DN och SVT.
Jag skulle gladeligen betala fullt pris för DN om nätversionen hade integritetssäkrat kommentatorsfält och papperstidningen släppte PK-sargen. Jag menar absolut inte att man ska börja hylla NordiskaMotståndsRörelsen utan syftar på att man ska ägna sig åt vanlig traditionell journalistik. Jag menar, ska vi ha öppna gränser och naivt mottagande i landet bara för att det finns ett somaliskt isbandylag och en syrisk läkare i Borlänge?
Hade dagens situation inträffat på 90-talet hade mediakåren haft stoff för flera månader. Men så hade vi även luciabeslutet och ansvarstagande politiker.
Citera
2016-12-18, 13:23
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag brukar ta en morgonfika på en mack söder om Stockholm. Noterar numera att personalen inte ens packar upp morgonblarrorna. De ligger ihopbundna med snöre i deras fack och väntar på returnering. Personalen spar tid och arbete såtillvida.

De säljer fler enskilda ex av "Jakt", "Hem" eller valfri nisch-tidning än av de två morgonlögnarna.

Det är nära nu...

Även mitt jobb omfattar mycket resande och "fika på mackar".

Jag har noterat exakt samma fenomen som du. Intressant är att det är först senaste månaderna som jag noterat detta. Något är på väg att hända helt klart.

Det går fort nu.

Undrar vilken av de första "stora" tidningarna som kommer att lägga ner pappersupplagan?

Det kommer att vara en gigantisk prestigeförlust för den som är först. Men därefter lär det gå undan och bli fler. Lite som en lavin. Eller en bristande fördämning. Det kommer naturligtvis att heta att man "satsar digitalt" och "väger in miljöaspekterna"
Citera
2016-12-18, 13:54
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Någon som har lite insikt i hur andra länders "public service" ser ut nuförtiden jämfört med tidigare? (Tittarsiffror, lyssnarsiffror, drar de ner på folk, hur väl fungerar deras anpassning till interwebs och vad det nu kan vara?)

Inte riktigt vad du frågar efter men här är några huvudnyheter:

I Sverige så höjs licensavgiften med 5.6% för att finansiera Ensam präst söker.

I Danmark så framkom det nyligen att regeringen vill privatisera TV2 och sänka licensavgiften. Utgångspunkten där är att public service ska syssla med nyheter och inte realityserier som i Sverige.

I Norge så har man bestämt sig för att TV-avgiften ska ersättas med en "medieavgift" som kommer vara kopplat till person eller hushåll. Sannolikt finansiering via skattesedeln.

I Finland pågår en omorganisering av Yle efter att det framkommit att man tvingats mörka granskning av politiker och flera journalister har lämnat. Osäker på vad det resulterar i.

I England ändrade man nyligen sitt system så att inte bara TV:n är licenspliktig utan du måste även betala när du använder "BBC iPlayer" (likt SVT Play utan livesändning). Förhoppningen är att det ska dra in ytterligare £150m om året.

I Polen har det skett enorma förändringar under året när många har fått sparken. Enligt regeringen så handlar det om politiska aktivister som tagit över public service men enligt SVT/SR så handlar det om politiskt motiverad utrensning för att slippa negativ kritik.

2012 i Ungern så slog man samman tre TV-kanaler till en och tog bort samtliga regionala. Samtidigt så sparkades två tredjedelar av de anställda.

Källor är SVT/SR/Journalisten/Resume.
Citera
2016-12-18, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Även mitt jobb omfattar mycket resande och "fika på mackar".

Jag har noterat exakt samma fenomen som du. Intressant är att det är först senaste månaderna som jag noterat detta. Något är på väg att hända helt klart.

Det går fort nu.

Undrar vilken av de första "stora" tidningarna som kommer att lägga ner pappersupplagan?

Det kommer att vara en gigantisk prestigeförlust för den som är först. Men därefter lär det gå undan och bli fler. Lite som en lavin. Eller en bristande fördämning. Det kommer naturligtvis att heta att man "satsar digitalt" och "väger in miljöaspekterna"

SvD lär ligga risigt till, Det spekulerades friskt för flera år sedan om att nedläggningen skulle komma vilken dag som helst. Många trodde att deras mål var att hålla ut till valet 2014 och att det sedan skulle vara slut med SvD som papperstidning. Det var såhär i efterhand uppenbart lite för optimistiska spekulationer då de fortfarande är med i spelet och vad jag förstått inte haft några större nedskärningspaket de senaste åren. Schibstedt försökte väl sälja tidningen häromåret dock men ingen tyckte det var värt priset (vad var det nu? 250 miljoner de ville ha? vill minnas det)

Gissar fortfarande att SvD är de första som ryker, helt enkelt för att de är den minsta av de fyra stora. Men det här är mest baserat på uppgifter jag läst tidigare i den här tråden och en magkänsla, jag är inte speciellt insatt i hur deras ekonomi ser ut just nu och om de har stabiliserat sig efter de stora nedskärningarna för några år sedan.

Annars är det väl Expressen som ligger risigast till, Deras video/tv online satsning betalade sig visst inte på långa vägar och med tanke på att den betydligt större aftonbladet lär ha sjunkit en bit under 100k i daglig upplaga nu lär det inte vara glada miner på den mindre expressen.
Citera
2016-12-18, 15:26
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
SvD lär ligga risigt till, Det spekulerades friskt för flera år sedan om att nedläggningen skulle komma vilken dag som helst. Många trodde att deras mål var att hålla ut till valet 2014 och att det sedan skulle vara slut med SvD som papperstidning. Det var såhär i efterhand uppenbart lite för optimistiska spekulationer då de fortfarande är med i spelet och vad jag förstått inte haft några större nedskärningspaket de senaste åren. Schibstedt försökte väl sälja tidningen häromåret dock men ingen tyckte det var värt priset (vad var det nu? 250 miljoner de ville ha? vill minnas det)

Gissar fortfarande att SvD är de första som ryker, helt enkelt för att de är den minsta av de fyra stora. Men det här är mest baserat på uppgifter jag läst tidigare i den här tråden och en magkänsla, jag är inte speciellt insatt i hur deras ekonomi ser ut just nu och om de har stabiliserat sig efter de stora nedskärningarna för några år sedan.

Annars är det väl Expressen som ligger risigast till, Deras video/tv online satsning betalade sig visst inte på långa vägar och med tanke på att den betydligt större aftonbladet lär ha sjunkit en bit under 100k i daglig upplaga nu lär det inte vara glada miner på den mindre expressen.

Ryktet gör gällande att Bonnier ville ha 250 miljoner för att ta över SvD.
Om inte skattebetalarna årligen bidragit med ungefär 50 miljoner till SvD:s verksamhet hade tidningen varit nedlagd för längesen.

Andraandningen 2014-10-31. (FB) Gammelmedias annalkande död
Citat:
Det negativa värdet av SvD är enligt Bonniers 250 miljoner.

http://www.di.se/di/artiklar/2014/10/31/bonnier-svd-nej-tack/
http://www.journalisten.se/nyheter/bonnier-ville-ha-betalt-att-ta-over-svd#.VFObGazsCIk.twitter
Citat:
Dagens Industri uppger i papperstidningen i dag att Schibsted och Bonnier förde diskussioner om en försäljning av Svenska Dagbladet förra hösten.

Enligt DIs källor ska Bonnier ha velat ha 250 miljoner kronor av Schibsted för att ta över tidningen, eftersom man räknade med att det skulle kosta ”runt 250 miljoner kronor att lägga ned tidningen”.

Det låter som att SvD nu äntligen är på väg att läggas ned.
Senast redigerad av Grodfrityr 2016-12-18 kl. 15:31.
Citera
2016-12-18, 17:11
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory

Presstödda SvD ska ligga på femte plats, efter GP.
Ett antal pers tror att SvD ger upp pappersupplagan först.
(FB) AB ner DN upp - Vilket papperstidning i Sverige tror du försvinner först? *Omröstning
Isf försvinner den nog helt och hållet eller lägger ner kultur, sport mm.

Tror Aftonbladet lägger ner print först, strax innan Expressen ger upp.

Detta under en ganska kort övergångsfas, tills Expressen försvinner helt. Troligen först av alla. Regionala upplagorna GT och KvP försöker själva eller köps upp, men utan framgång. Betalningsviljan blir för låg för vad som ännu är huvudintäkt för kvällspressen - print.

(FB) Massmedieprofessorn: "Expressen är snart död"
(2006- )
Citera
2016-12-18, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Presstödda SvD ska ligga på femte plats, efter GP.
Ett antal pers tror att SvD ger upp pappersupplagan först.
(FB) AB ner DN upp - Vilket papperstidning i Sverige tror du försvinner först? *Omröstning
Isf försvinner den nog helt och hållet eller lägger ner kultur, sport mm.

Tror Aftonbladet lägger ner print först, strax innan Expressen ger upp.

Detta under en ganska kort övergångsfas, tills Expressen försvinner helt. Troligen först av alla. Regionala upplagorna GT och KvP försöker själva eller köps upp, men utan framgång. Betalningsviljan blir för låg för vad som ännu är huvudintäkt för kvällspressen - print.

(FB) Massmedieprofessorn: "Expressen är snart död"
(2006- )

Sportredaktionen på SvD har redan försvunnit. Försvann i samband med det stora nedskärningspaketet för några år sedan. All sport köps in från andra redaktioner om jag fattat saken rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in