2016-12-19, 10:35
Medlem
Bild på busschaufför som ska ha bränts ihjäl levande av Jund al-Aqsa i Sarmin:
https://twitter.com/EHSANI22/status/810619018948313088?lang=sv

Jund al-Aqsa beskrivs nästan aldrig som en terrorgrupp i svensk media, utan inkluderas i begreppet "rebeller". Vilket inte är helt fel, då de deltar i allianser som exempelvis i Idlid där Jund al-Aqsa tillsammans med al-Nusra, FSA, Aharar al-Sham och Muslimska Brödraskapets Faylaq al-Sham intog Idlib. Vilket i svensk media skildrades som någon form av befrielse av Idlib.

TV4:s 19-nyheter igår kom runt problemet med att deras omhuldade rebeller låg bakom attacken på bussarna, genom att hävda att "oberoende uppgifter om vilka angriparna är saknas". Rebeller nämndes aldrig. Sen gled man in på att Ryssland motsatte sig att observatörer i Aleppo skulle följa med bussarna.

Rapporteringen om Syrien avslutades med att man visade ett par hundra demonstranter, vilka på bilderna framstod som en mix av vänstermuppar, HBTQ-personer och feminister, som samlats på Myntorget i Stockholm för att manifestera mot kriget. Inslaget kommenterades sedan av en journalist i TV4-studion, som drog slutsatsen att demonstrationen knappast kunde påverka den iskalla Assadregimen, men att det fanns förutsättningar för att liknande möten kunde få oppositionen i Syrien att enas och stärkas.

För den normale nyhetskonsumenten framstår TV4:s inslag förmodligen i bästa fall som konstigt och obegripligt. För de som följer konflikten ser det mest rubbat ut, de sk rebellerna ska framställas så positivt som det är möjligt, medan man tar varje möjlighet att svartmåla Assad och Ryssland.
Citera
2016-12-19, 10:48
Medlem
Någonting som slår mig gång på gång när jag läser om syrien och flyktingar som kommit hit till Sverige.
MÅSTE man verkligen skaffa barn mitt under brinnande jävla blodigt krig eller under flykt därifrån!!!?
Kan man fan inte vänta tills man har lite "fast mark under fötterna" och en ordnad livssituation?
Ok om en kvinna blir våldtagen och inte har möjlighet till abort, inte mycket att göra nåt åt men har läst flera gånger om hela familjer som kommit till Sverige och har en nyfödd eller att kvinnan är höggravid.

http://www.expressen.se/nyheter/mariam-40-gick-flera-timmar-med-nyfodd-bebis/
Citera
2016-12-19, 11:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bild på busschaufför som ska ha bränts ihjäl levande av Jund al-Aqsa i Sarmin:
https://twitter.com/EHSANI22/status/810619018948313088?lang=sv

Jund al-Aqsa beskrivs nästan aldrig som en terrorgrupp i svensk media, utan inkluderas i begreppet "rebeller". Vilket inte är helt fel, då de deltar i allianser som exempelvis i Idlid där Jund al-Aqsa tillsammans med al-Nusra, FSA, Aharar al-Sham och Muslimska Brödraskapets Faylaq al-Sham intog Idlib. Vilket i svensk media skildrades som någon form av befrielse av Idlib.

TV4:s 19-nyheter igår kom runt problemet med att deras omhuldade rebeller låg bakom attacken på bussarna, genom att hävda att "oberoende uppgifter om vilka angriparna är saknas". Rebeller nämndes aldrig. Sen gled man in på att Ryssland motsatte sig att observatörer i Aleppo skulle följa med bussarna.

Rapporteringen om Syrien avslutades med att man visade ett par hundra demonstranter, vilka på bilderna framstod som en mix av vänstermuppar, HBTQ-personer och feminister, som samlats på Myntorget i Stockholm för att manifestera mot kriget. Inslaget kommenterades sedan av en journalist i TV4-studion, som drog slutsatsen att demonstrationen knappast kunde påverka den iskalla Assadregimen, men att det fanns förutsättningar för att liknande möten kunde få oppositionen i Syrien att enas och stärkas.

För den normale nyhetskonsumenten framstår TV4:s inslag förmodligen i bästa fall som konstigt och obegripligt. För de som följer konflikten ser det mest rubbat ut, de sk rebellerna ska framställas så positivt som det är möjligt, medan man tar varje möjlighet att svartmåla Assad och Ryssland.

Det är så mycket konstigt och obegripligt med medias rapportering. Ekot rapporterade i lördags att flera tusen IS krigare dödats i Mosul men inget om eventuellt dödade civila. Medans i Aleppo finns det inga uppgifter om dödade regimtrogna krigare men att det dödades 82 människor varav 13 kvinnor och 11 barn... siffror har de när det passar mediabilden. Jag är förbannad när svensk journalism inte längre är opartiska utan bedriver åsiktsjournalism.
Citera
2016-12-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Kommer inte att bli konfrontationer mellan den syriska och turkiska armen så länge den stora mäktiga ryska björnen är kvar i Syrien. Erdogan är en fegis. Hans största mål är att försvaga kurderna ordentligt. Resten är ett skådespel.
Det är troligt. Men jag skrev "bana väg för". Jag tolkar kartorna som att det vore ett gyllene strategiskt läge för de rebeller som Turkiet hjälper fram att möta SAA från två fronter. Och kanske sista chansen; Idlib-provinsen är lättare för Syrien att skära av annars.
Citera
2016-12-19, 13:50
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Någonting som slår mig gång på gång när jag läser om syrien och flyktingar som kommit hit till Sverige.
MÅSTE man verkligen skaffa barn mitt under brinnande jävla blodigt krig eller under flykt därifrån!!!?
Kan man fan inte vänta tills man har lite "fast mark under fötterna" och en ordnad livssituation?
Ok om en kvinna blir våldtagen och inte har möjlighet till abort, inte mycket att göra nåt åt men har läst flera gånger om hela familjer som kommit till Sverige och har en nyfödd eller att kvinnan är höggravid.

http://www.expressen.se/nyheter/mariam-40-gick-flera-timmar-med-nyfodd-bebis/

Haha, någonting som har kommit på min och flertalet vänners tankar också.

Det kan finnas flertalet olika anledningar till varför folk skaffar barn trots att de lever i usla förhållanden. Den mest klassiska förklaringen torde vara att barnen fungerar som en garanti att man tas hand om vid äldre ålder. Denna förklaring kan delvis förklara varför kärringarna ploppar ut unge efter unge. Syrien lär vara fattigt och under en uppbyggnadsprocess när kriget är över, och då kommer föräldrarna behöva barnen som vårdare vid hög ålder, då staten kommer knappast tillföra den servicen.

En annan anledning kan vara att man har mist flertalet släktingar eller familjemedlemmar under krigets gång, och svaret på det blir att avla nya.

En tredje förklaring kan helt enkelt vara att man är dumkonservativa muslimer utan någon som helst konsekvenstänk på vad det är för värld man föder in sina barn till. Det är inte sällan tankarna förs till denna förklaringsmodell när man ser en halvfet, beslöjad kärring bli intervjuad med sina fem barn under 10 år som springer runt i bakgrunden.

Så någonstans bland dessa förklaringsmodeller lär du hitta ditt svar ^^.
Citera
2016-12-19, 13:59
Medlem
humanlifes avatar
Någon frågade efter källan till opinionsmätningen i Le Figaro. Här är den, tyvärr mycket lite text, de redovisar bara resultatet av frågan : Vill ni att Bashar al-Assad skall sitta kvar vid makten i Syrien ?
58% svarade ja och 42 % svarade nej. Nästan 90 000 personer svarade.

Andra media har uppmärksammat detta och förvånats. Det är ju också intressant, de tar för givet att folkmajoriteten fortfarande sväljer lögnerna.

Jag tror också att liknande mätningar skulle ge liknande resultat i övriga Europa. Men nu är det väl ingen som vågar göra någon fler.

Souhaitez-vous que Bachar el-Assad reste ā la tęte de la Syrie ?

http://www.lefigaro.fr/actualites/2016/12/13/01001-20161213QCMWWW00108-souhaitez-vous-que-bachar-el-assad-reste-a-la-tete-de-la-syrie.php

Edit: Le Figaro är en välrenommerad fransk tidning.
Senast redigerad av humanlife 2016-12-19 kl. 14:09.
Citera
2016-12-19, 14:12
Medlem
halvblinds avatar
Jag begriper inget av USA:s agerande - eller rättare sagt icke-agerande.
Här sägs att två shiadominerade byar - Fua och Kefraya - är belägrade av rebeller.
Vore det inte på sin plats att ta en liten satellitövervakningsbild och sedan skicka en drös med drönare på rebellerna?
Håller USA dessa om ryggen? Svårbegripligt då de ju samarbetar med shia i Irak!
Är Syrien en no-gozon för USA?
Är det nån som kan förklara?
Citera
2016-12-19, 14:18
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
...och några år dessförinnan gjorde alawitiska soldater saker som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=-tHa5_Bg3jY

Det är självklart vidrigt att en helt vanlig soldat får sona med sitt liv bara för att han delar religion med de banditgäng som torterar och mördar regimmotståndare av olika slag. Men man måste förstå att det finns en anledning till att hatet finns där och att hat föder hat, hur klyschigt det än må låta. I det syriska kriget finns knappt någon god sida kvar.

Du har självklart helt rätt, Assads soldater är inga änglar. Det ända jag ville poängtera med det jag länkade var att det inte är ett dugg synd om dom här terroristerna. Mördaren i den videon jag länkade är från Tunisien, vad i all världen gör han i Syrien? Han har alltså åkt hundratals mil för att plundra och mörda och nu när dom twittrar ut sina "sista meddelanden" ska vi tycka synd om dom?

Assads soldater begår också grova krigsförbrytelser, men jag kan på något sätt förstå deras hat mer. De har blivit av med sina liv, de ville kanske gifta sig och studera. Men nu har de istället tvingats att i 6 år slåss mot wahhabiter och mördare från hela världens hörn. Med det sagt var det du länkade vidrigt och ska självklart fördömas.
Citera
2016-12-19, 14:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du måste verkligen sluta hitta på saker och ljuga om vad jag har skrivit och inte skrivit.
Det är inte rapporter från FN och liknande som är bevis på Israels dödande av civila palestinier, utan det är tusentals vittnesmål från de drabbade och deras närstående. Jag nämnde FN mest för att påtala att de också har konstaterat detta, men de gör som bekant ingenting.

Vad gäller om Assad och Ryssland medvetet dödar civila så är det märkligt nog från västmedia som knappt finns på plats i Syrien, som kommer med anklagelserna. Inser du inte själv det absurda i detta. De har ljugit om Assad i flera år och du sätter ändå din tillit till dem. Hur kan det komma sig? Varför tror du på västmedias sanslösa lögner om Syrien?

Folket i Syrien stödjer sin president t om mer nu än före kriget och så skulle det inte vara om de utsattes för onödigt våld. De vill bli av med terroristerna, så det kan bli fred i landet igen. Men det vill uppenbarligen inte du.
Om du nämnde FN måste det betyda att du har förtroende för deras arbete? Om så är fallet förstår jag inte varför du gnäller fortfarande. Du visar ju min poäng. Vittnesmål om Assads bombningar av civila också, eller väljer du att ignorera dessa?

Återigen, varför tar du upp västmedia som om det vore källan? Det är mängder av icke-statliga organisationer med huvudmål att dokumentera och utreda krigsbrott. Du verkar vara besatt av "västmedia". Det handlar om FN, Amnesty och HRW m.m.
Citera
2016-12-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Någon frågade efter källan till opinionsmätningen i Le Figaro. Här är den, tyvärr mycket lite text, de redovisar bara resultatet av frågan : Vill ni att Bashar al-Assad skall sitta kvar vid makten i Syrien ?
58% svarade ja och 42 % svarade nej. Nästan 90 000 personer svarade.

Andra media har uppmärksammat detta och förvånats. Det är ju också intressant, de tar för givet att folkmajoriteten fortfarande sväljer lögnerna.

Jag tror också att liknande mätningar skulle ge liknande resultat i övriga Europa. Men nu är det väl ingen som vågar göra någon fler.

Souhaitez-vous que Bachar el-Assad reste ā la tęte de la Syrie ?

http://www.lefigaro.fr/actualites/2016/12/13/01001-20161213QCMWWW00108-souhaitez-vous-que-bachar-el-assad-reste-a-la-tete-de-la-syrie.php

Edit: Le Figaro är en välrenommerad fransk tidning.
Jo, men han som efterfrågade källan var ju inte ens nöjd med detta eftersom han menade att Le Figaro "inflitrerats" av ryska agenter i syfte att påverka en poll i Frankrike, för att skapa en opinion för ett krig i Syrien så att Ryssland kan få ta del av förmånliga oljekontrakt!
Citera
2016-12-19, 14:30
Medlem
Bluffen kring 7-åriga Bana är avslöjad. Det var hennes mor som begick bedrägeri genom att utge sig för att vara dottern. Här poserar hon på bild med en naiv reporter som köpt bluffen med hull och hår.

https://www.almasdarnews.com/article/around-50-buses-leave-east-aleppo-full-militants-civilians-including-infamous-bana
Citera
2016-12-19, 14:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Du har självklart helt rätt, Assads soldater är inga änglar. Det ända jag ville poängtera med det jag länkade var att det inte är ett dugg synd om dom här terroristerna. Mördaren i den videon jag länkade är från Tunisien, vad i all världen gör han i Syrien? Han har alltså åkt hundratals mil för att plundra och mörda och nu när dom twittrar ut sina "sista meddelanden" ska vi tycka synd om dom?

Assads soldater begår också grova krigsförbrytelser, men jag kan på något sätt förstå deras hat mer. De har blivit av med sina liv, de ville kanske gifta sig och studera. Men nu har de istället tvingats att i 6 år slåss mot wahhabiter och mördare från hela världens hörn. Med det sagt var det du länkade vidrigt och ska självklart fördömas.
Jag vill säga samma sak om Hezbollah samt iranska, pakistanska, afghanska och irakiska miliser som har invaderat Aleppo.

Saken är att sådant förekommer i stor skala, fast de skryter inte om det. Däremot finns vittnesmål som bekräftar just sådana behandlingar som i videolklippet. Faktum är att båda sidor begår krigsbrott. På samma gång måste man erkänna att Assadregimen begår det i större skala (det är ju en stat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in