Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-18, 23:17
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Tyvärr,så har jag förlorat intresset för längdsporten,det är inte alls samma sak nu att krypa upp i soffan och kolla vinterstudion.
Efter avslöjandena som varit i Norge,som har förstört sporten. Sundby och Johaug,men tyvärr säkert bara toppen på det norska doping berget.
Hade dom tagit tag i problemet på allvar hade det kanske känts bättre,men myglandet fortsätter...
Norge är på god väg att begrava en av dom finaste idrotterna 😠.
Vad i hell...singland håller egentligen Antidoping Norge på med???
De är så arroganta att de inte ens har anmält Johaugs avstängning till FIS, vilket de är skyldiga att göra.
På FIS hemsida ser det fortfarande ut som hon är "aktiv" och tillåten att tävla.
www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-upptackten-om-johaug-vacker-ilska
Citat:
Att Norges antidopingbyrå inte meddelat Fis att hon inte är tillåten att tävla gör advokaten Olli Rauste väldigt upprörd.
– Norges motsvarighet till finska ADT borde ha underättat Fis att hon inte får vara med och tävla, säger Rauste enligt den finska tidningen Ilta-Sanomat.
Han menar att det finns regler som Norge måste följa.
Jag hoppas verkligen att FIS eller WADA vågar statuera exempel och överklaga Antidoping Norges beslut om de ger Johaug ett omotiverat kort straff.
Senast redigerad av HälsingeBocken 2016-12-18 kl. 23:21.
Citera
2016-12-18, 23:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Vad i hell...singland håller egentligen Antidoping Norge på med???
De är så arroganta att de inte ens har anmält Johaugs avstängning till FIS, vilket de är skyldiga att göra.
På FIS hemsida ser det fortfarande ut som hon är "aktiv" och tillåten att tävla.
www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-upptackten-om-johaug-vacker-ilska

Jag hoppas verkligen att FIS eller WADA vågar statuera exempel och överklaga Antidoping Norges beslut om de ger Johaug ett omotiverat kort straff.
Borde inte detta, att de inte anmält, göra att i hennes straff så kommer hon inte kunna tillgodoräkna sig den tiden?
Citera
2016-12-19, 00:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Cancerbehandling består inte av prestationshöjande medel i vilket fall, så det är helt ointressant.

När fuskarnas fuskare, Lance Armstrong, drabbades av testikelcancer i mitten av 90-talet så fick han bl.a. testosterondoser som ett led i behandlingen, och många menar att han hade nytta av detta när han återupptog cykelkarriären.

Citat:
Meh, kortison är katabolt så nej det har ingen prestationshöjande effekt.

Kortison ingår i många fuskares "cocktails", bl.a. i nyss nämnde Lance Armstrongs.
Citera
2016-12-19, 05:14
Bannlyst
Citat:
Olika förutsättningar. Visst håller med om det, men man ska komma ihåg att t o m de allra bästa kan ha oturen att dra på sig diverse skador eller sjukdomar. Kan man då medicineras eller genom nån typ av rehabilitering komma tillbaka så är det helt ok i min bok. Men därför krävs det att man har koll på hur aktiva ska medicineras utan att det ska leda till att personen i fråga får ut mer effekt en icke medicinerade.
Man ska inte ge upp sin dröm hur som helst.

det är ju det som är helt omöjligt att mäta exakt. Dom kan inte mäta om du blir 5 sekunder bättre på 10 km om du äter medicin. 5 sekunder som i många fall kan vara frågan om medalj eller inte.

Det lättaste och absolut mest rättvisa hade ju varit om man tillät medicin under rehabilitering men när du då ska tävla ska dessa mediciner vara ute ur kroppen.

Tycker det om astmamedicinen är att jämföra med han sydafrikanen som sprang på konstgjorda ben. är man nu så sjuk så man måste använda sig av diverse hjälpmedel i tävling så kanske man inte ska få tävla helt enkelt, såvida man nu nu är 1000% säker att det inte ger en fördel vilket, som sagts innan, är extremt svårt att bevisa.
Citera
2016-12-19, 06:18
Bannlyst
har det sagt nåt om legkov? jävla odjur när man ser dels hur han tränar men också hur han åkt.

Att ryssar är dopade kan väl ändå inte förvåna någon? Är väl den nation som varit överlägset mest dopad både inom skidsporten men även inom dom flesta andra idrotter. Doping i länder som usa och ryssland är kultur helt enkelt och man ser det inte som fusk utan det är bara nåt man måste göra för att bli bäst, ta medalj och tjäna pengar.

läs och och ändra er syn på skidåkning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5456428
Citera
2016-12-19, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8
har det sagt nåt om legkov? jävla odjur när man ser dels hur han tränar men också hur han åkt.

Att ryssar är dopade kan väl ändå inte förvåna någon? Är väl den nation som varit överlägset mest dopad både inom skidsporten men även inom dom flesta andra idrotter. Doping i länder som usa och ryssland är kultur helt enkelt och man ser det inte som fusk utan det är bara nåt man måste göra för att bli bäst, ta medalj och tjäna pengar.

läs och och ändra er syn på skidåkning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5456428
Jag förstår inte vad du ser för skillnad på Ryssland och Norge? Varför väljer du att gå så hårt mot Ryssland och inte Norge?
Citera
2016-12-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Jag förstår att du har goda avsikter men har du tänkt på hur lång den listan skulle bli?

Hur ska man kunna göra dopingkontroll utan att veta vad man ska leta efter?

Tänk om tänkt rätt. Jag hoppas att du inte har otur denna gång.

Att ha en lista med tillåtna mediciner/ämnen, som bevisligen inte är prestationshöjande, är väl bättre än förslaget att inte tillåta några mediciner alls. Att inte tillåta några som helst mediciner skulle ju bara göra att det fanns ännu fler ämnen att leta efter vid dopingkontrollerna.

Så hoppa ned från dina höga hästar!
Citera
2016-12-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Att ha en lista med tillåtna mediciner/ämnen, som bevisligen inte är prestationshöjande, är väl bättre än förslaget att inte tillåta några mediciner alls. Att inte tillåta några som helst mediciner skulle ju bara göra att det fanns ännu fler ämnen att leta efter vid dopingkontrollerna.

Tanken är god,men risken är väl att det blir samma sak som med drogerna,det ändras en substans i medicinen och vips är det något annat som inte finns med på listan.
Det är tyvärr för många kryphål,inget som egentligen ska behöva diskuteras.
Idrotten ska vara ren!!!
Citera
2016-12-19, 18:03
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
När fuskarnas fuskare, Lance Armstrong, drabbades av testikelcancer i mitten av 90-talet så fick han bl.a. testosterondoser som ett led i behandlingen, och många menar att han hade nytta av detta när han återupptog cykelkarriären.

Kortison ingår i många fuskares "cocktails", bl.a. i nyss nämnde Lance Armstrongs.

Ja det var vad jag trodde också, men jag hade inte på fötterna för att debattera vidare
Citera
2016-12-19, 18:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Nu förvanskar du faktiskt det som sades. Yvette sa att "nån kabel har gått sönder". Om det var en strömkabel så hade Ferrys lösning kunnat lösa problemet.
Det gör jag inte, det togs upp vid ett antal tillfällen och det talades aldrig om att det var strömlöst utan bara utan internet.
Det fanns källor och det här är ändå vinterstudien som har ca: en timme på sig mellan loppen att presentera TV-tittarna fakta men här tog man chansen att låta MP propaganda slå igenom i direktsändning.

"en trasig optisk fiberkabel gör att hela La Clusaz*står utan internet"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6590928

"En optisk fiberkabel gick sönder vilket gjorde att hela den franska staden stod utan internet. "
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/B9KjQ/beskedet-tavlingen-kors--sandningen-funkar
Citera
2016-12-19, 20:38
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det gör jag inte, det togs upp vid ett antal tillfällen och det talades aldrig om att det var strömlöst utan bara utan internet.
2:25 in i sändningen säger Yvette att "nån kabel har gått sönder", att allt ligger nere och att det inte finns internet. Det finns många scenarier där en elkabel kan orsaka störningar i internettrafiken. Du kan du skriva var i sändningen Ferry säger att solkraft skall lösa vad som senare visade sig vara en avgrävd fiberkabel.

http://www.svtplay.se/video/11486462/vinterstudion/vinterstudion-18-dec-09-15
Citera
2016-12-19, 21:44
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina

Jag kommenterade vad du skrev, ditt förslag att skrota dopinglistan med förbjudna substanser till förmån för en lista med tillåtna substanser. Huruvida att förbjuda "alla mediciner" är ett sämre förslag eller inte än ditt förslag är en annan sak. Håll dig till sak! Ditt förslag att slopa dopinglistan till förmån för en lista med tillåta ämnen är teoretiskt och praktiskt ogenomförbart. Jag försår att du har goda intentioner med förslaget, men det är ogenomtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in