2016-12-18, 15:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis klarar marknaden tillfälligt högre räntor, men med stofande skukdkvot ökar känsligheten.
Om räntorna stiger permanent kommer marknaden justeras nedåt och den psykologiska faktorn kommer förstärka den justeringen.

Du undviker fortfarande att besvara frågan, hur länge kan vi ha stigande räntor utan att bopriserna faller enligt dig?

Du påstod från början att bopriserna måste falla om räntorna stiger men nu har du modifierat det påståendet till att det bara gäller om räntorna stiger permanent. Hur lång tid tar det innan du anser att det är permanent, 3, 5 eller 100 år?

Är ditt påstående så vagt att det inte betyder något alls trots att det från början lät så tvärsäkert?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-18 kl. 16:01.
2016-12-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag hittade inte stöd för ditt påstående i det du länkade.
Det du citerade var ett svar på en uppmaning av Trilske. Du behöver bli mer specifik.
2016-12-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Högre efterfrågan på villor pga billiga krediter = man försöker bygga men det går långsamt och är svårt med bra mark, priserna stiger.

Högre efterfrågan på TV apparater pga billiga krediter = Asiaterna bygger fler TV apparater, konkurrens mellan tillverkare, priserna sjunker..
Där hittade du något. Stiger betalviljan över produktionskostnaden så tillverkar leverantörerna mer.
Därför handlas inte varor över produktionskostnaden.

Prisnivån styrs därför av produktionskostnad, så länge nyproduktion sker.

Vill vi köpa fler bilar så stiger inte priserna. I stället producerar biltillverkarna mer.

Citat:
Att du ens jämför bostäder med TV apparater ( ja det gjorde du förut ) säger i princip allt om hur du ser på saken, vilket i praktiken gör det helt omöjligt att någonsin befinna sig på samma planet som dig i en diskussion. Vilket ger slutsatsen att en "mute" funktion här skulle varit guld värd, eftersom man då inte skulle lockas att diskutera dina galenskaper till tankar med dig och därmed spara en del energi och frustration.
Platt-TV har fallit i pris, trots fallande räntor, och trots "gratis pengar". Leverantörerna har rampat upp produktionen i takt med att betalviljan gjort att folk köpt. Dessutom har leverantörernas aktieägare avstått konsumtion och använt pengarna på teknikutveckling som gjort att man kunna sänka priserna.

Så fungerar den kapitalistiska världen.

Och så fungerar det även med bostäder. Stiger priset så byggs det mer, givet att inte produktionskostnaden stigit lika mycket.

De tre senaste åren har bostadspriserna stigit rejält. Mer än produktionskostnaden. Och det har också lett till att nyproduktionen dragit iväg kraftigt. Ökningen av bostadsbyggandet är enormt. Så nog finns det vilja och förmåga att öka produktionen bara ni vill betala vad det kostar.

Men betalviljan varierar över landet. Det finns många obebyggda kvm. Men ni vill inte betala lika mycket för en bostad oavsett läge. Därför är det inte ekonomiskt att bygga överallt.
Men bostadsföretagen tar risk och satsar. Ta t ex lägenheterna i Sätra som hånfullt avfärdades här i tråden. Eller Kista terass. Vill ni inte betala så kan ni inte heller räkna med att det byggs. Och då stiger priserna till det byggs.

Ni drömmer om bostäder men vill inte betala lönerna till de som bygger bostäderna. Men skyller i stället på någon ihopfantiserad spekulation. Något ni misslyckas med att mäta upp.
2016-12-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men ditt ohjäpliga dumhuvud, det var just det enda du tog fram. Du tog alltså fram ett inlägg där jag gav det 55% sannolikhet att vi skulle testa marknaden (några procents prisfall under något tidspann) inom 1.5 år (nu en månad kvar). Det kanske jag får "fel" i, vi ser ut att landa i de övriga 45% av den hypotetiska utfallsfunktionen, varvid gissningen som helhet faller (en gissning vars totala sannolikhet hamnade långt under 50%).

Detta utfall använder du som underlag till att ljuga ihop en trygg världsbild av att jag är en "bubbelpratare som sitter och har fel hela tiden". Hur kan du med med din egen säregna diskussions-taktik misslyckas med att se att du lider av sådan kognitiv dissonans att det skulle kunna sjukdoms-klassas? Ditt infantila sätt att hantera denna data går ju rakt emot varenda inlägg du skriver.
Jag plockade fram tre bra exempel. Där man inte bara jämrade sig över verkligheten, eller ägnade sig åt verklighetsbefriat LSD-rus.

Vad gäller termen "kognitiv dissonans" har du inte förstått vad det betyder. Det innebär att man bär på icke-kompatibla uppfattningar samtidigt, och är frustrerad över det.

(Ett exempel på kognitiv dissonans skulle vara att någon har uppfattningen att det spekulationsköps BR. Samtidigt som vederbörande konstaterar att boendeutgifterna inte indikerar någon spekulation. Den kollisionen blir frustrerande för denne. Notera här att det krävs viss intellektuell förmåga för att kunna räkna ut inkompabiliteten. På så vis är det ju ett erkännande från dig).

Hos mig hittar du inga icke-kompatibla uppfattningar, eftersom jag baserar mina på uppmätt data. Sedan är det ovidkommande vad jag råkar gilla det eller inte. Jag får gilla läget och justera mina uppfattningar efter verkligheten. Den där frustrationen ser du inte hos mig. (Och varsågod att hitta någon inkonsistens i vad jag skrivit om bostadspriser).

Att du däremot är frustrerad över något lär inte undgått någon. Däremot tror jag inte någon lyckats lista ut över vad. Dina inlägg är så virriga att inte ens jag lyckas dechiffrera dom. Och då är jag ändå ganska duktig på sådant.
2016-12-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De tre senaste åren har bostadspriserna stigit rejält. Mer än produktionskostnaden. Och det har också lett till att nyproduktionen dragit iväg kraftigt. Ökningen av bostadsbyggandet är enormt. Så nog finns det vilja och förmåga att öka produktionen bara ni vill betala vad det kostar.
Följande figur kan vara illustrativ http://www.scb.se/contentassets/48c61d11cfd94f24a7ed1860f51a3fe0/dia-sv.png

För småhus ser vi hur produktionen faller under åren 2006-2012. då står priserna tämligen still med an produktionskostnaden stiger. Det blir svårare och svårare att gå runt på att bygga. Men sedan drog priserna iväg. Och då går man runt på att bygga och vi ser hur antalet byggstarter mer än fördubblats sedan 2012. En mycket kraftig ökning.
För lägenheter ser vi en snarlik ökning i byggstarter från 2012. En dryg fördubbling.

Byggjobbarna vill ha lön. Så länge ni betalar den så bygger dom. Men dom höjer den hela tiden. Det får ni förlika er med så länge ni omhuldar deras rätt att göra det.

---------------------------------------
EDIT: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/tabell-och-diagram/paborjade-nybyggda-bostadslagenheter/
Lite mer data. Men kan se att det byggdes inte mycket under Göran Perssons tid.
Senast redigerad av Alpha101 2016-12-18 kl. 18:22.
2016-12-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ni drömmer om bostäder men vill inte betala lönerna till de som bygger bostäderna. Men skyller i stället på någon ihopfantiserad spekulation. Något ni misslyckas med att mäta upp.

Jag bor redan där jag vill bo, du fantiserar något enormt verkar det som.
2016-12-18, 21:23
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Jag bor redan där jag vill bo, du fantiserar något enormt verkar det som.
För övrigt är det kul att nyliberalerna i tråden klappar sig på magen och smackar fram att man minsann får betala vad det kostar när allt de själva gjort är att hänga med på värdestegringen, eller har jag fel?
2016-12-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
För övrigt är det kul att nyliberalerna i tråden klappar sig på magen och smackar fram att man minsann får betala vad det kostar när allt de själva gjort är att hänga med på värdestegringen, eller har jag fel?

Haha nej då du slår huvudet på spiken, deras självgodhet över att helt enkelt haft tur som en tok känner inga gränser. Det humoristiska är dessutom att dom på allvar tror att dom är någon form av framgångsrika investerare som knäckt koden till att blir rika

Det sorgliga är alla människoöden i spåren av en sådan här bubbla, det får man inte glömma bort även om man vill täppa till truten på idioterna som ser ner på de som försöker hjälpa dom genom ansvarsfullt tänkande.
2016-12-18, 21:39
Bannlyst
Citat:

Problemet är ju att hela väst har blivit fattigare, år efter år efter år och att inflationen förstör alla vanliga människors gemensamma framtid. Finns ju ingen värdestegring, det ser ju bara ut så när prislapparna fått sig nya och högre siffror.
2016-12-18, 22:03
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Haha nej då du slår huvudet på spiken, deras självgodhet över att helt enkelt haft tur som en tok känner inga gränser. Det humoristiska är dessutom att dom på allvar tror att dom är någon form av framgångsrika investerare som knäckt koden till att blir rika

Det sorgliga är alla människoöden i spåren av en sådan här bubbla, det får man inte glömma bort även om man vill täppa till truten på idioterna som ser ner på de som försöker hjälpa dom genom ansvarsfullt tänkande.

Från början kände jag stort medlidande med alla som kommer att bli ruinerade då bubblan väl sätter sig och det gör jag väl fortfarande även om jag nu, tyvärr, börjar bli alltmer avtrubbad och likgiltig tack vare ena halvan av trådens skribenter. En berusad åsna skulle kunna se galenskapen men ingen verkar reflektera över riskerna och alla bara köper och köper och är glada över att ha fått en bankomat att skaffa en ny XC60 med. För egen del skulle jag hellre bo i min kontant betalade bil tillsammans med en krukväxt och en sovsäck än att betala flera miljoner för en etta, och då tjänar jag ändå mer än 98% (ja) i min åldersgrupp. Jag betackar mig vidare för att betala för spillrorna då det skiter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Problemet är ju att hela väst har blivit fattigare, år efter år efter år och att inflationen förstör alla vanliga människors gemensamma framtid. Finns ju ingen värdestegring, det ser ju bara ut så när prislapparna fått sig nya och högre siffror.
Om du har några länkar på temat lättillgängligt så tar jag gärna del av dem, annars googlar jag runt lite
Senast redigerad av Scrofa 2016-12-18 kl. 22:12.
2016-12-19, 07:41
Bannlyst
Citat:
Om du har några länkar på temat lättillgängligt så tar jag gärna del av dem, annars googlar jag runt lite

Finns inga länkar. Det är bara jag som tänker.

Bostadsmarknaden är ett pyramidspel. Utan nya tillskott underifrån stagnerar prisutvecklingen och sedan faller den. Värdestegring övergår till förluster men inga förluster som drabbar dagens 15-åringar. Dessa ska också flytta hemifrån någon gång är det ju tänkt. Dessutom, det finns inte en enda nationell ekonomi som är hållbar när den är beroende av krediter, inflation, skuldsättning och spekulation i fortsatt ökande bopriser.
2016-12-19, 10:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag plockade fram tre bra exempel. Där man inte bara jämrade sig över verkligheten, eller ägnade sig åt verklighetsbefriat LSD-rus.
Nej, du plockade inte fram fler saker jag har skrivit. Sedan återgår du här - än en gång - till att skriva som om dina rader ovan plötsligt betyder att jag har skrivit något. Du är en idiot. Du förstår inte saker; inte ens trådarna du råder över helt själv när du formulerar ett inlägg.

Och ja Alpha, jag förstår att du blir ledsen när jag kallar dig inkompetent. Du ville så gärna vara något annat. Det är en sak att vara korkad, och det är inte alltid något som ens behöver/bör påpekas. Men när din inkompetens så konsekvent används på ett sätt som framställer andra i dålig dager måste det tyvärr uttryckas.

Även om det är införstått att du själv inte kommer lära dig av det. Eller av något annat för den delen
Senast redigerad av Trillske 2016-12-19 kl. 10:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in