2016-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Inget av det du listar krävs för att priserna ska falla. Det enda som krävs är att det är fler som tror på fallande priser än det är som tror på stigande. Det är inte krångligare än så. Det kan i sin tur orsakas av vad som helst. Eftersom priserna stiger snabbare än lönerna så finns det självklart en gräns då människor börjar tycka att priserna är för höga i relation till det behov de har av en bostad Ett välbetalt jobb kanske motiverar en etta för 5 miljoner, men inte en för 100 miljoner.

Gränsen är i hög grad psykologisk till sin natur eftersom den enskilde köparen har svårt att överblicka både vad den momentana och totala kostnaden och likaledes bruksvärdet kommer att bli. När priserna planar ut så vet vi att gränsen är nådd. Börjar de falla så kommer de förväntningar som styr marknaden nu att bli de motsatta, d.v.s. presumtiva köpare tror att det blir billigare att köpa om man avvaktar och att säljare att man får mindre betalt om man avvaktar. Sedan faller priserna till en lägstanivå, där (på samma sätt som vid högstanivån) marknaden tycker att det är så väldigt billigt att det inte borde kunna bli billigare. En etta i Stockholms innerstad kanske man inte köper för 2 miljoner mitt under en brinnande, episk, finanskris (tänk 1929 gånger 10 om ni behöver) men om den kostar 500000? 250000? Rinse and repeat.

Ja du har en poäng att marknaden är styrd av framtida förväntningar på ännu högre priser - Men samtidigt - Var ska folk bo? Om massvis av ägare till bostäder vill sälja samtidigt för att de tror att priserna är på väg ner, var ska dessa människor ta vägen? Bli inneboende hos familj/vänner kanske funkar för de yngre, hyresrätter finns inte i överflöd, köpa något mindre och billigare kanske en del gör. Ett ökande utbud och sjunkande priser, låt säg 10-20%, tror jag skulle innebära att andra ser sin chans att äntligen köpa något och slår till, därför blir troligtvis inte nedgången så stor.

Jag tror personligen att jag missade den största risken för att priserna ska börja sjunka - Restriktivare kreditgivning. Den dagen folk inte får låna dessa stora summor blir det svårt för folk att köpa och då kommer priserna sjunka!

Men samtidigt krymper nog utbudet då det likt i våras blir folk som drar tillbaka sina objekt då få vill sälja med förlust. Därför tror jag inte nedgången blir så stor som vissa påstår, 30-50%.

Det man kan konstatera är att priserna inte kan fortsätta i denna takt i all evighet (Om det inte blir rejäla löneökningar, hyperinflation som äter upp lånen, räntan blir permanent extremt låg som nu). Frågan är bara när det planar ut/kommer en nedgång. Blir det år 2017 eller 2034?
2016-12-17, 22:56
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraibland
Ja du har en poäng att marknaden är styrd av framtida förväntningar på ännu högre priser - Men samtidigt - Var ska folk bo?

De bor någonstans nu och jag tänker mig att det är där de kommer att bo. Det behövs inga säljruscher för att priserna ska gå ner. Priserna kan falla hur mycket som helst om det skapas en förväntan på prisfall. Hur går det till? Genom att (när priserna faller) säljare kommer att acceptera ett lägre pris än det förra riktmärket på ett liknande objekt. Varför? För att priserna på bostäder faller och att det rationella just då är att sälja så fort som möjligt. Precis som det rationella nu (för en apa) är att köpa så fort som möjligt.
2016-12-17, 23:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bubbelpratarna har i ganska många år pratat om ras, krasch, REA etc. Kollaps har även nämnts.
Nivåerna på nedgång har varierat. Vissa har pratat om 50%. Andra har varit ännu längre ned. 75%?

Här är en som kommit på andra tankar: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Här har vi en annan som säger att det ska ned 30% från nivån för exakt 3 år sedan. Och detta skulle ske senast idag. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Facit är snarare att det stigit 40%. Ett ganska rejält fel.

Här är en bubbelpratare som pratar om 50%: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?, (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Just den här bubblaren kommer nog försöka rädda sig med att det är ca 1 månad kvar).

Men verkligheten har tagit en helt annan väg. Priserna har fortsatt uppåt. Dvs de har haft fel.
Då du nog är oklar över prisändringarna så länkar jag ett index: http://www.valueguard.se/index
Du borde greja att utläsa att det gått upp och inte ned.

Hur läser du Trillske, egentligen?
2016-12-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
De bor någonstans nu och jag tänker mig att det är där de kommer att bo. Det behövs inga säljruscher för att priserna ska gå ner. Priserna kan falla hur mycket som helst om det skapas en förväntan på prisfall. Hur går det till? Genom att (när priserna faller) säljare kommer att acceptera ett lägre pris än det förra riktmärket på ett liknande objekt. Varför? För att priserna på bostäder faller och att det rationella just då är att sälja så fort som möjligt. Precis som det rationella nu (för en apa) är att köpa så fort som möjligt.

Ungefär så fungerar psykologin ja, och samtidigt brukar folk hänvisa till Stockholms bostadskö som någon form av riktmärke för hur stor efterfrågan är, när sanningen är den att väldigt många i den kön redan har en bostad idag, ofta bostadsrätt men man står i kön som försäkring eller som möjlighet att casha.

Därför avspeglar kötiden inte den verkliga efterfrågan från folk utan bostad.
2016-12-18, 00:14
Bannlyst
Citat:
Men verkligheten har tagit en helt annan väg. Priserna har fortsatt uppåt. Dvs de har haft fel. Då du nog är oklar över prisändringarna så länkar jag ett index: http://www.valueguard.se/index

Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Haha, det är ju på gränsen till pinsamt och ändå fortsätter man. Självkritik, vad är det??
Minns i somras bland annat när amorteringskravet trädde i kraft. Oj oj oj vad det snackades domedagar då

Jag tyckte först att amorteringskravet såg ut att fungera, borde alltjämt göra det. Men det är mer än ett halvår sedan tillbaka. Penningmängdens ökning i år är drygt 8%, ett mycket högt tal. Bubblan har alltså vuxit och några förnekare har sannerligen inte dykt upp. Det har istället blivit värre. Alpha är som han är, nu resonerar han som Kurt-Sune. "Uteblivet ras pekar på frånvaron av en bubbla". Men Alpha vet mycket väl vad en bubbla är. En bubbla är inte ett prisras, har aldrig varit. Prisraset är bubblan som spricker.

Vad bör vi kalla massinvandringen? Jag föreslår uttrycket "en tickande bomb" eller något annat som svensken redan tappat kontrollen över. Med er logik kan invandringen kallas för "framgångssaga". Bomben har inte briserat så propagandan stämmer säkert. Det är istället berikning både här och där, nödvändig är den också.
Senast redigerad av Mertillen 2016-12-18 kl. 00:19.
2016-12-18, 10:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Bubbelpratarna har i ganska många år pratat om ras, krasch, REA etc. Kollaps har även nämnts.
Nivåerna på nedgång har varierat. Vissa har pratat om 50%. Andra har varit ännu längre ned. 75%?

Här är en som kommit på andra tankar: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Här har vi en annan som säger att det ska ned 30% från nivån för exakt 3 år sedan. Och detta skulle ske senast idag. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Facit är snarare att det stigit 40%. Ett ganska rejält fel.

Här är en bubbelpratare som pratar om 50%: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?, (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Just den här bubblaren kommer nog försöka rädda sig med att det är ca 1 månad kvar).

Men verkligheten har tagit en helt annan väg. Priserna har fortsatt uppåt. Dvs de har haft fel.
Då du nog är oklar över prisändringarna så länkar jag ett index: http://www.valueguard.se/index
"Om vi då säger att jag till 55% tror att vi kommer få ett test inom 1.5 år"

Åh nej, vad synd att jag la alla mina besparingar på den här stensäkra gissningen. Seriöst, var detta det enda du hittade när du letade ett år tillbaka, och du tror att det gör mig till "en bubbelpratare som sitter och har fel hela tiden"?

Du borde skämmas så mycket mer över dig själv än du gör.
2016-12-18, 12:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det hade varit så skulle du inte kunna uttala dig om vad som händer med stigande räntor men nu är det så att vi har haft en period av flera år under 2000-talet med stigande räntor och stigande bopriser.

Frågan som du inte besvarade kvarstår alltså, hur många år anser du är maxgränsen för stigande räntor utan att bopriserna faller?
Givetvis klarar marknaden tillfälligt högre räntor, men med stofande skukdkvot ökar känsligheten.
Om räntorna stiger permanent kommer marknaden justeras nedåt och den psykologiska faktorn kommer förstärka den justeringen.
2016-12-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hur läser du Trillske, egentligen?
Hur tänkte du där?

Du kommer med något som låter som en invändning, men lämnar ingen som helst information om vad du invänder om.

Hur har du tänkt att någon läsare skall förstå vad det är du invänder om? Eller anser du att det går bra för läsarna att koka ihop vilka fria fantasier som helst?
2016-12-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
"Om vi då säger att jag till 55% tror att vi kommer få ett test inom 1.5 år"

Åh nej, vad synd att jag la alla mina besparingar på den här stensäkra gissningen. Seriöst, var detta det enda du hittade när du letade ett år tillbaka, och du tror att det gör mig till "en bubbelpratare som sitter och har fel hela tiden"?

Du borde skämmas så mycket mer över dig själv än du gör.
Det enda?? Jesses varför skulle jag hålla på och rota igenom hundratals sidor.

Det där räcker. Ta i stället och rannsaka er själva. Och fråga er hur det kan bli så tokigt för er. Vad ni missat för fakta. Och vad det är som gör att ni fortfarande håller fast vid era föreställningar.

* Det har sagts att om bara priserna stagnerar, så att folks tro på stigande priser upphör så kommer priserna att rasa. Då pekar jag på just stagnerande villa-priser i ca 6 år. Då borde folk ha gett upp och villapriserna rasat. Men så skedde inte. Något i er föreställningsvärld är fundamentalt fel.

* Det talas om att priserna stiger för att "pengar är gratis". Aka låg ränta. Men när jag då frågar varför inte andra varor stiger i pris för att "pengar är gratis", så får jag inget svar. Bara en massa gny om att det är annorlunda för just bostäder. Men ingen kan svara på varför det skulle vara det. Något i er föreställningsvärld är fundamentalt fel.

* Det talas om spekulation. Men tittar vi på hyror för HR och boendeutgift för BR så ser vi inte att den senare dragit iväg. Någon den skulle ha gjort om priserna varit uppspekulerade.

* Det talas om prisfall långt under produktionskostnad. Då påtalar att nyproduktionen kommer att upphöra (för överskådlig tid). De som är villiga att betala för nyproduktion som ligger skyhögt över priser på befintliga bostäder är helt försumbart. Dvs byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa i parti och minut. Då kan ingen peka på det felaktiga i det, men däremot kommer det emotionellt gny i massor. Någon som inser att det nog stämmer börjar mumla om att det kommer att byggas simplare bostäder. (Men denne förstår inte att de är billigare redan idag. Även den produktionskostnaden behöver halveras).

Det är som om hjärnorna sprungit och gömt sig för er.
Jag kan förstå om någon reagerar emotionellt på stigande priser, när vi tom ser fallande priser på en del andra varor. (T ex sådant som görs i nyliberala ekonomier där fri lönesättning och vinst är tillåtet).
Men när nu hårda fakta kommer fram i tråden så borde det stämma till eftertanke.

Följande tankar saknas helt:
* Hoppsan, det är inte dyrare att bo i BR än HR. Men då är inte priserna uppspekulerade iaf.
* Hoppsan, andra varar blir ju inte dyrare av den låga räntan. Snarare tvärtom. Då har detta inget med låg nominell ränta att göra.
* Hoppsan, bostadspriserna har inte stigit mer än vad produktionskostnaden ökat. Men då är det där orsaken till prisuppgången ligger.

Men någon sådan tankeverksamhet ser vi inget spår av.
2016-12-18, 14:43
Medlem
Citat:
* Det talas om att priserna stiger för att "pengar är gratis". Aka låg ränta. Men när jag då frågar varför inte andra varor stiger i pris för att "pengar är gratis", så får jag inget svar. Bara en massa gny om att det är annorlunda för just bostäder. Men ingen kan svara på varför det skulle vara det. Något i er föreställningsvärld är fundamentalt fel.

Högre efterfrågan på villor pga billiga krediter = man försöker bygga men det går långsamt och är svårt med bra mark, priserna stiger.

Högre efterfrågan på TV apparater pga billiga krediter = Asiaterna bygger fler TV apparater, konkurrens mellan tillverkare, priserna sjunker.

Att du ens jämför bostäder med TV apparater ( ja det gjorde du förut ) säger i princip allt om hur du ser på saken, vilket i praktiken gör det helt omöjligt att någonsin befinna sig på samma planet som dig i en diskussion. Vilket ger slutsatsen att en "mute" funktion här skulle varit guld värd, eftersom man då inte skulle lockas att diskutera dina galenskaper till tankar med dig och därmed spara en del energi och frustration.
2016-12-18, 14:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Hur tänkte du där?

Du kommer med något som låter som en invändning, men lämnar ingen som helst information om vad du invänder om.

Hur har du tänkt att någon läsare skall förstå vad det är du invänder om? Eller anser du att det går bra för läsarna att koka ihop vilka fria fantasier som helst?

Jag hittade inte stöd för ditt påstående i det du länkade.
2016-12-18, 15:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det enda?? Jesses varför skulle jag hålla på och rota igenom hundratals sidor.
Men ditt ohjäpliga dumhuvud, det var just det enda du tog fram. Du tog alltså fram ett inlägg där jag gav det 55% sannolikhet att vi skulle testa marknaden (några procents prisfall under något tidspann) inom 1.5 år (nu en månad kvar). Det kanske jag får "fel" i, vi ser ut att landa i de övriga 45% av den hypotetiska utfallsfunktionen, varvid gissningen som helhet faller (en gissning vars totala sannolikhet hamnade långt under 50%).

Detta utfall använder du som underlag till att ljuga ihop en trygg världsbild av att jag är en "bubbelpratare som sitter och har fel hela tiden". Hur kan du med med din egen säregna diskussions-taktik misslyckas med att se att du lider av sådan kognitiv dissonans att det skulle kunna sjukdoms-klassas? Ditt infantila sätt att hantera denna data går ju rakt emot varenda inlägg du skriver.
Senast redigerad av Trillske 2016-12-18 kl. 15:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in