Citat:
Inget av det du listar krävs för att priserna ska falla. Det enda som krävs är att det är fler som tror på fallande priser än det är som tror på stigande. Det är inte krångligare än så. Det kan i sin tur orsakas av vad som helst. Eftersom priserna stiger snabbare än lönerna så finns det självklart en gräns då människor börjar tycka att priserna är för höga i relation till det behov de har av en bostad Ett välbetalt jobb kanske motiverar en etta för 5 miljoner, men inte en för 100 miljoner.
Gränsen är i hög grad psykologisk till sin natur eftersom den enskilde köparen har svårt att överblicka både vad den momentana och totala kostnaden och likaledes bruksvärdet kommer att bli. När priserna planar ut så vet vi att gränsen är nådd. Börjar de falla så kommer de förväntningar som styr marknaden nu att bli de motsatta, d.v.s. presumtiva köpare tror att det blir billigare att köpa om man avvaktar och att säljare att man får mindre betalt om man avvaktar. Sedan faller priserna till en lägstanivå, där (på samma sätt som vid högstanivån) marknaden tycker att det är så väldigt billigt att det inte borde kunna bli billigare. En etta i Stockholms innerstad kanske man inte köper för 2 miljoner mitt under en brinnande, episk, finanskris (tänk 1929 gånger 10 om ni behöver) men om den kostar 500000? 250000? Rinse and repeat.
Gränsen är i hög grad psykologisk till sin natur eftersom den enskilde köparen har svårt att överblicka både vad den momentana och totala kostnaden och likaledes bruksvärdet kommer att bli. När priserna planar ut så vet vi att gränsen är nådd. Börjar de falla så kommer de förväntningar som styr marknaden nu att bli de motsatta, d.v.s. presumtiva köpare tror att det blir billigare att köpa om man avvaktar och att säljare att man får mindre betalt om man avvaktar. Sedan faller priserna till en lägstanivå, där (på samma sätt som vid högstanivån) marknaden tycker att det är så väldigt billigt att det inte borde kunna bli billigare. En etta i Stockholms innerstad kanske man inte köper för 2 miljoner mitt under en brinnande, episk, finanskris (tänk 1929 gånger 10 om ni behöver) men om den kostar 500000? 250000? Rinse and repeat.
Ja du har en poäng att marknaden är styrd av framtida förväntningar på ännu högre priser - Men samtidigt - Var ska folk bo? Om massvis av ägare till bostäder vill sälja samtidigt för att de tror att priserna är på väg ner, var ska dessa människor ta vägen? Bli inneboende hos familj/vänner kanske funkar för de yngre, hyresrätter finns inte i överflöd, köpa något mindre och billigare kanske en del gör. Ett ökande utbud och sjunkande priser, låt säg 10-20%, tror jag skulle innebära att andra ser sin chans att äntligen köpa något och slår till, därför blir troligtvis inte nedgången så stor.
Jag tror personligen att jag missade den största risken för att priserna ska börja sjunka - Restriktivare kreditgivning. Den dagen folk inte får låna dessa stora summor blir det svårt för folk att köpa och då kommer priserna sjunka!
Men samtidigt krymper nog utbudet då det likt i våras blir folk som drar tillbaka sina objekt då få vill sälja med förlust. Därför tror jag inte nedgången blir så stor som vissa påstår, 30-50%.
Det man kan konstatera är att priserna inte kan fortsätta i denna takt i all evighet (Om det inte blir rejäla löneökningar, hyperinflation som äter upp lånen, räntan blir permanent extremt låg som nu). Frågan är bara när det planar ut/kommer en nedgång. Blir det år 2017 eller 2034?