2016-12-16, 22:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
[quote=Svenne-i-Banan|59305893]Du kom med ett tvärsäkert och reservationslöst påstående och när jag påpekade att det inte överensstämmer med verkligheten så säger du att du har vissa reservationer men vägrar att berätta mer. Är du bara en tom tunna som skramlar?

Citat:
Dessa "korta intervaller" har pågått i flera år och ändå har inte hände inte det som du så tvärsäkert påstod skulle hända, varför inte då?[/
QUOTE]
Ser du du över en dryg 20 ås period så har du sjunkande räntor, att räntorna tillfälligt stiger ledde bla till att bostadsmarknaden tillfälligt stannade upp, för att när allahiansen började sänka fastighetsskatter och skatt på lönearbete så tog det fart igen. Så sambandet är uppenbart.
2016-12-17, 00:43
Medlem
JoeL431s avatar
Hur påverkas innerstaden, linne/vasa främst i Göteborg vid en eventuell bubbla. Antar att det är ganska trygga köp även vid högre summor eller kan även de fastigheterna tappa mycket värde vid eventuell bostadsbubbla?
2016-12-17, 06:03
Medlem
CASHFL0Ws avatar
En sak jag funderar på mycket är vilka som kan tänkas gynnas på att bubblan spricker.
Rent investeringsmässigt.
Kan det vara bankerna?
2016-12-17, 08:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad säger empiri då.
Som sagt är det något du bör ha koll på. Eller i pinsammare fall googla. Din självvalda inkompetens är din egen, ingen annans.

Citat:

Men några saker framgår ur tråden.

* Bubbelpratarna har haft helt fel.

* Bubbelförnekarna har haft tämligen rätt.
Okej din fantiserande vimspelle. Ta nu och bevisa detta: visa vart så kallade bubbelpratare har haft fel. Till och med "helt fel". Eftersom du skriver i plural har du här flera exempel på lager. Bara att plocka fram, det måste vara jätteenkelt.

För det kan väl inte vara så illa att du sitter och ljuger i panik nu också?

Svenne har slingrat sig varje gång. Du har däremot gång efter annan påstått att du inte gillar fantasier; du kan omöjligen slingra dig här.
Senast redigerad av Trillske 2016-12-17 kl. 08:23.
2016-12-17, 11:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ser du du över en dryg 20 ås period så har du sjunkande räntor, att räntorna tillfälligt stiger ledde bla till att bostadsmarknaden tillfälligt stannade upp, för att när allahiansen började sänka fastighetsskatter och skatt på lönearbete så tog det fart igen. Så sambandet är uppenbart.

Så hur många år kan räntorna stiga utan att bopriserna faller enligt dig?
Kan du svara på det eller har du ingen aning?
2016-12-17, 12:40
Medlem
http://www.di.se/nyheter/banken-rantan-sanks-nasta-vecka/

Ser vi -0,6% nästa vecka tror ni? Effekt på bostadspriser?
2016-12-17, 12:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så hur många år kan räntorna stiga utan att bopriserna faller enligt dig?
Kan du svara på det eller har du ingen aning?
Nu har iofs räntorna sjunkit stadigt sedan 90 talet.
2016-12-17, 12:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu har iofs räntorna sjunkit stadigt sedan 90 talet.

Om det hade varit så skulle du inte kunna uttala dig om vad som händer med stigande räntor men nu är det så att vi har haft en period av flera år under 2000-talet med stigande räntor och stigande bopriser.

Frågan som du inte besvarade kvarstår alltså, hur många år anser du är maxgränsen för stigande räntor utan att bopriserna faller?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-17 kl. 13:18.
2016-12-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som sagt är det något du bör ha koll på. Eller i pinsammare fall googla. Din självvalda inkompetens är din egen, ingen annans.

Okej din fantiserande vimspelle. Ta nu och bevisa detta: visa vart så kallade bubbelpratare har haft fel. Till och med "helt fel". Eftersom du skriver i plural har du här flera exempel på lager. Bara att plocka fram, det måste vara jätteenkelt.

För det kan väl inte vara så illa att du sitter och ljuger i panik nu också?

Svenne har slingrat sig varje gång. Du har däremot gång efter annan påstått att du inte gillar fantasier; du kan omöjligen slingra dig här.
Bubbelpratarna har i ganska många år pratat om ras, krasch, REA etc. Kollaps har även nämnts.
Nivåerna på nedgång har varierat. Vissa har pratat om 50%. Andra har varit ännu längre ned. 75%?

Här är en som kommit på andra tankar: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Här har vi en annan som säger att det ska ned 30% från nivån för exakt 3 år sedan. Och detta skulle ske senast idag. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Facit är snarare att det stigit 40%. Ett ganska rejält fel.

Här är en bubbelpratare som pratar om 50%: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?, (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Just den här bubblaren kommer nog försöka rädda sig med att det är ca 1 månad kvar).

Men verkligheten har tagit en helt annan väg. Priserna har fortsatt uppåt. Dvs de har haft fel.
Då du nog är oklar över prisändringarna så länkar jag ett index: http://www.valueguard.se/index
Du borde greja att utläsa att det gått upp och inte ned.
2016-12-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bubbelpratarna har i ganska många år pratat om ras, krasch, REA etc. Kollaps har även nämnts.
Nivåerna på nedgång har varierat. Vissa har pratat om 50%. Andra har varit ännu längre ned. 75%?

Här är en som kommit på andra tankar: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Här har vi en annan som säger att det ska ned 30% från nivån för exakt 3 år sedan. Och detta skulle ske senast idag. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Facit är snarare att det stigit 40%. Ett ganska rejält fel.

Här är en bubbelpratare som pratar om 50%: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?, (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Just den här bubblaren kommer nog försöka rädda sig med att det är ca 1 månad kvar).

Men verkligheten har tagit en helt annan väg. Priserna har fortsatt uppåt. Dvs de har haft fel.
Då du nog är oklar över prisändringarna så länkar jag ett index: http://www.valueguard.se/index
Du borde greja att utläsa att det gått upp och inte ned.

Haha, det är ju på gränsen till pinsamt och ändå fortsätter man. Självkritik, vad är det??
Minns i somras bland annat när amorteringskravet trädde i kraft. Oj oj oj vad det snackades domedagar då
2016-12-17, 18:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Haha, det är ju på gränsen till pinsamt och ändå fortsätter man. Självkritik, vad är det??
Minns i somras bland annat när amorteringskravet trädde i kraft. Oj oj oj vad det snackades domedagar då

Nej det är inte på gränsen att vara pinsamt, det är långt över gränsen. En del bubbelbabblare har nu åtminstone lärt sig att bara säga att det ska rasa men vägrar att ange från eller till vilken nivå eller när det ska inträffa. De är tvärsäkra på sin sak men vägrar att berätta vad det är de är tvärsäkra på.

Ett exempel är solen här ovan som uttalade sig kategoriskt att priserna måste rasa om räntorna stiger men när man påtalar att senast räntorna under några års tid steg, då steg också bopriserna. Då svarar han att några år är för kort tid men vägrar svara på hur lång tid med stigande räntor som krävs för att fallet ska bli oundvikligt som han påstod från början.
2016-12-17, 18:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Måste bara fråga den här stollen, tror du fortfarande nu tre år senare att det ska falla 30% från den nivån som gällde för tre år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Absolut! Jag menar att de ska ner 30% från dagens nivåer inflationsjusterat och att så kommer ske under de kommande tre åren. Jag har en klart mörkare syn än många andra men det bygger jag på att svensk ekonomi sedan en tid tillbaks drivs till stor del av hushållens konsumption. Just hushållens konsumption är nu något som Riksbanken menar ska öka långsammare än de tidigare prognostiserat och detta TROTS att de sänkt både räntan och räntebanan.
Den slutsats jag drar av det är att det kommer komma höjda riskvikter på lån och möjligen (även om jag inte tror det) även amorteringskrav.

Som sagt, jag tror vi ska ned ganska kraftigt och jag gjorde ett ganska långt inlägg några sidor tillbaks där jag målade upp mitt scenario.

Hoppas jag har fel och du har rätt!

Magnus fick denna kommentar på sitt inlägg också, känns argumenten igen? Detta var alltså för tre år sedan och sedan dess har det stigit 40%:

Citat:
Ursprungligen postat av FreeWorldNow
Ja verkligen en intressant höst. Är nog väldigt dumt att köpa hus nu, super-mega-stor bostadsbubbla i åtminstone Stockholm.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-17 kl. 18:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in