2016-12-17, 19:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Ööh? Om du skalar ner lite, menar du då att jag kan servera ett öl som gått över datum med nästan två månader till mina vänner utan att de ger mig näsblod?

MVH/Gnomegirl.

Som flera redan skrivit, fullt drickbart. Sedan så är den inte bättre än när den var färsk, snarare tvärt om. Fast troligen så kommer ingen att ens märka det med sådan öl.
Citera
2016-12-17, 19:39
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som flera redan skrivit, fullt drickbart. Sedan så är den inte bättre än när den var färsk, snarare tvärt om. Fast troligen så kommer ingen att ens märka det med sådan öl.
Bra talat och exakt vad jag menade.
Om de rynkar på näsan tvingar jag dem att dricka det.

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-12-17, 20:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ööh? Om du skalar ner lite, menar du då att jag kan servera ett öl som gått över datum med nästan två månader till mina vänner utan att de ger mig näsblod?

MVH/Gnomegirl.
Det beror ju lite på dina vänners preferenser. Hade jag blivit serverad en Bellman hade jag inte uppskattat den, oavsett om den var "färsk" eller gammal, men om dina vänner är av typen "köpa billigt som fan i Tyskland" så går det säkert hem.
Citera
2016-12-17, 21:34
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror ju lite på dina vänners preferenser. Hade jag blivit serverad en Bellman hade jag inte uppskattat den, oavsett om den var "färsk" eller gammal, men om dina vänner är av typen "köpa billigt som fan i Tyskland" så går det säkert hem.

Nej men du är ju en sådan som helst vill slurka din öl från analöppningen på en överviktig Polsk homofil, och sådana brukar inte dyka upp på mina middagar. Men tack för visat intresse iallafall.

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-12-17, 21:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nej men du är ju en sådan som helst vill slurka din öl från analöppningen på en överviktig Polsk homofil, och sådana brukar inte dyka upp på mina middagar. Men tack för visat intresse iallafall.

MVH/Gnomegirl
Jaha? Varför detta påhopp? Men visst, då vet jag att jag inte behöver lägga någon energi på dina frågor i framtiden.
Citera
2016-12-17, 21:53
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Jaha? Varför detta påhopp? Men visst, då vet jag att jag inte behöver lägga någon energi på dina frågor i framtiden.

Perfekt!
Håll det löftet är du bussig.

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-12-18, 08:52
Medlem
folkobobs avatar
Citat:
Ljus lageröl, som Bellman, vars enda egentliga "feature" är kolsyra, tappar sin karaktär efter ca sex månader, men de blir inte otjänliga direkt efter det. En kolsyrefattig ljus lager på 6 % gör ingen ledsen glad, men är det bara berusning som är målet så spelar det kanske mindre roll hur det smakar?

Hur är egentligen skillnaden i lagringstid när det gäller flaska kontra burk? Eftersom solljus är en bov i dramat så borde burköl hålla sig bättre avsevärt mycket längre.
Citera
2016-12-18, 10:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkobob
Hur är egentligen skillnaden i lagringstid när det gäller flaska kontra burk? Eftersom solljus är en bov i dramat så borde burköl hålla sig bättre avsevärt mycket längre.
Ja, hållbarheten blir betydligt bättre. Detta märks framförallt på vissa typer av öl där humlen "tröttnar" relativt fort. I fallet med lageröl så är det framförallt att burken är helt tät, vilket inte alltid är fallet med flaskor, som gör att ölet häller sig fräscht längre.
Citera
2016-12-18, 11:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkobob

Lagring eller förvaring? Med "lagring" avses typiskt sett att man vill se en viss utveckling av produkten över tid, en förbättring eller åtminstone önskvärd förändring (som lagrade ostar, viner, etc.). När det gäller hållbarhet, dvs. att hålla ölen så nära ursprungsskick som möjligt under så lång tid som möjligt så är burk överlägset. När det däremot gälller lagring så är jag mera tveksam. De flesta traditionella lagringsöl (belgiska quads, imp stouts och porters, suröl, m.m.) brukar vara på flaska, och jag föredrar nog det kärlet om syftet är att lagra. Det finns några få exempel på "lagringsöl" som kommer på burk (exv. Ten Fidy), men eftersom det inte går att köpa samma öl på flaska och lagra sida vid sida så är det svårt att uppskatta vilken som får positivast utveckling över tid.
Citera
2016-12-21, 04:47
Medlem
Då jag precis gett mig in i ölträsket så tänkte jag att det var dags att prova en Guinness för första gången. Tyvärr fick det bli att köpa hem en burk från Systemet, istället för att dricka det direkt från fat. Ett problem bara: Jag har inga Guinnessglas hemma. De enda liknande jag har rymmer ca 33cl, annars har jag ölmuggar som rymmer 50cl, men de är ju dock breda och raka i formen.

Vad rekommenderar ni? Skall jag fylla det mindre glaset, eller köra på det större som saknar korrekt form? Det spelar ingen roll om lite av ölen går till spillo, vill primärt prova ölen denna gång med bästa möjliga smakresultat. Ifall den faller mig i smaken så blir det självklart att köpa till passande glas.
Citera
2016-12-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-Sir
Då jag precis gett mig in i ölträsket så tänkte jag att det var dags att prova en Guinness för första gången. Tyvärr fick det bli att köpa hem en burk från Systemet, istället för att dricka det direkt från fat. Ett problem bara: Jag har inga Guinnessglas hemma. De enda liknande jag har rymmer ca 33cl, annars har jag ölmuggar som rymmer 50cl, men de är ju dock breda och raka i formen.

Vad rekommenderar ni? Skall jag fylla det mindre glaset, eller köra på det större som saknar korrekt form? Det spelar ingen roll om lite av ölen går till spillo, vill primärt prova ölen denna gång med bästa möjliga smakresultat. Ifall den faller mig i smaken så blir det självklart att köpa till passande glas.

Ta muggen som rymmer 50cl!
Tror du smaken blir annorlunda om du väljer ett glas det står Guinness på!
Citera
2016-12-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Ta muggen som rymmer 50cl!
Tror du smaken blir annorlunda om du väljer ett glas det står Guinness på!

Jag antar att du ej läste igenom mitt inlägg? Det är formen på glaset jag frågade om, ej om ett stycke tryckt text på glaset bidrar till någon smakskillnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in