2016-12-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, på samma sätt som du dricker med ett sugrör.
Prova det på ett papper, pappret "sugs" fast på sugröret.
Egentligen är det luften utanför sugröret som trycker fast pappret på sugröret.
Pappret är i vägen för den luft som vill in i sugröret för att utjämna trycket.

När du dricker med sugrör så skapar suget undertryck i sugröret och det är den omgivande lufttrycket som pressar in vätska i röret. Tror inte att du förstår vad du pratar om.
Det är samma sak med sugkopparna på vakuumlyftaren det är den omgivande lufttrycket som trycker fast stålet vid sugkopparna.
Senast redigerad av Sebban 2016-12-17 kl. 16:53.
Citera
2016-12-17, 17:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
När du dricker med sugrör så skapar suget undertryck i sugröret och det är den omgivande lufttrycket som pressar in vätska i röret. Tror inte att du förstår vad du pratar om.
Det är samma sak med sugkopparna på vakuumlyftaren det är den omgivande lufttrycket som trycker fast stålet vid sugkopparna.
Ja... Det var ju det jag försökte säga.
Citera
2016-12-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja... Det var ju det jag försökte säga.

Är vi då överens om att det är trycket i atmosfären som pressar ihop ståltackan och sugkopparna och att det är atmosfärtryck som övervinner gravitationen?
Citera
2016-12-18, 11:11
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Du kan inte ta dig till Antarktis utan tillstånd från myndigheter och du kommer inte att få det om du vill resa dit på egen hand.
Rekommenderad läsning; http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006924-om-antarktis_sfs-2006-924

"3 § Det är förbjudet att utan tillstånd enligt denna lag vistas eller bedriva verksamhet i Antarktis.
Första stycket gäller inte
1. överflygning, eller
2. utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet."

Man kan ju undra varför dom har lagt till det där med folkrätten och fria havet, när det frågan om förbud.

4 § Den som vistas eller bedriver verksamhet i Antarktis skall vidta de åtgärder som med anledning av vistelsen eller verksamheten behövs för att
1. förebygga att avfall uppkommer och lämnas kvar i Antarktis,
2. i övrigt skydda och bevara miljön i Antarktis.
Det gäller naturligtvis inte "kvinnor kan kvinnor" som på egen hand vill ta sig till sydpolen
Superkvinnor lämnar inte avfall efter sig.
http://www.utsidan.se/cldoc/nu-ar-johanna-pa-vag-mot.htm

Faktum är att alla som i privat regi vill besöka Antarktis kommer att få avslag med miljöskäl som argument. Forskningsstationerna och forskarna på Antarktis är militärer och deras anläggningar. Det du ser på teve om forskningsstationer i Antarktis är propaganda för att dölja sanningen.
Det här har diskuterats tidigare i tråden, orkar inte upprepa mig.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Jag har inte frågat hur lagstiftningen ser ut.
Citera
2016-12-18, 11:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är vi då överens om att det är trycket i atmosfären som pressar ihop ståltackan och sugkopparna och att det är atmosfärtryck som övervinner gravitationen?
Ja, eftersom det är undertryck i sugkopparna. Det är inte undertryck under dina fotsulor om det är dit du vill komma.
Citera
2016-12-18, 16:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Naturligtvis är det frågan om tro, du har helt enkelt valt att acceptera påståenden från individer som tjänar och tjänar på att det nuvarande systemet bevaras.[/url]
Så är det inte, jag har inte "accepterat" något utan jag har genom studier och empiri kommit fram till slutsatsen att jorden är en sfär.

Tramset om att "acceptera" påståenden sprids bara av obildade människor som inte förstår vad högre utbildning är. Redan på grundskolenivå lär man sig att jämföra teori med praktiska studier som visar att teorin är korrekt.

Exempel på empiriska studier jag själv har gjort och som samtidigt totalt förkastar din världsbild:
- mät avståndet till månen
- mät avståndet och riktning till geostationära satelliter
- mät gravitation i vakuum respektive övertryck.
- kontrollerat att GPS fungerar och hur det fungerar
- tittat på stjärnhimlen på norra respektive södra halvklotet.
- flugit närmaste vägen mellan 2 punkter.
- listan kan göras hur lång som helst...

Så nej, det finns ingen som helst tvekan om vad jorden har för form.

Citat:
Om du på ett trovärdigt sätt kan förklara för mig hur en vakuumlyftare funkar i samverkan med gravitation så skall jag omvärdera dina stolligheter.
https://www.youtube.com/watch?v=qAah8o067ZE

Jag förstår inte ens vad jag ska förklara. Att lyftkranar kan lyfta saker? Hur en sugkopp fungerar?

Jag föreslår att du köper din egen vakuumlyftare och ägnar dig åt lite empiriska studier. Då kanske du begriper att det inte finns någon koppling mellan en sugkopp och gravitation. 69kr kan det väl vara värt?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Kakelredskap-och-tillbehor/Vakuumlyftare-2000018447/
Citera
2016-12-19, 05:50
Medlem
Citat:

Två påståenden har jag markerat, det första är korrekt.
Det andra är helt fel, och dessutom inte alls en följd av det första. Sugkopparna trycks fast på ståltackan, så att det går att lyfta tackan genom att dra i sugkopparna, inget konstigt med det. Det är inte fråga om att "övervinna gravitationen", den finns kvar.
Om du själv lyfter en sten från marken, så övervinner inte dina fingrar gravitationen. Det behövs inte heller, det går bra att lyfta stenen ändå.
Citera
2016-12-19, 17:02
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, du kan se exempelvis Polstjärnan ganska långt söderut på vår platta jord, men inte ända ner till Antarktis isvägg som omringar vår cirkulära jord.

Amerikas storstäder på östkusten skulle synas från t.ex. Storbritanniens västkust?

Skämtar du?

Missat att det finns massor av grejer emellan kontinenterna som gör att du inte ser nåt, såsom exempelvis dis, dimma, snöoväder, chemtrails etc, etc...

Jordens krökning?

Det finns ingen som helst krökning på jorden, det är bara en myt, en faktoid!

Och nu är du säkert ivrig på att få lite vetenskapliga bevis för det?

Okej, se exempelvis denna vetenskapliga video, där man kan se Superdomen i New Orleans ända från Mandeville, trots att det skiljer mer än 40 kilometer, vilket skulle vara en omöjlighet ifall jorden hade kurvaturen som du påstår...

https://www.youtube.com/watch?v=RY8q1tD-G8E

När du nu sett detta bevisas för dig i och med denna förträffliga video, hur vore det om du tar vetenskapen dit den för dig, det vill säga att jorden de facto är platt!

Lust att kommentera videon?

Som sagt, polstjärnan går inte att se från södra halvklotet och det finns ingen sydlig polstjärna. Däremot finns det ju en imaginär punkt som himlavalvet tycks rotera kring även på södra halvklotet, men då roterar stjärnhimlen medurs istället för moturs som vi är vana vid på norra halvklotet. Hur förklarar ni plattskallar det? Tillsammans med att månen är vänd uppochned jämfört vad vi är vana vid borde väl vara alldeles tillräckligt för att spräcka plattskallarnas myt om platta jorden.
Citera
2016-12-20, 11:09
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Tillsammans med att månen är vänd uppochned jämfört vad vi är vana vid borde väl vara alldeles tillräckligt för att spräcka plattskallarnas myt om platta jorden.

Dödsstöten för DoÅ o Co's verklighetsfrämmande feberfantasier!

https://sciencebasedlife.wordpress.com/2012/09/06/science-fact-514/
Citera
2016-12-20, 13:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det funkar likadant på en platt jord om du reser rakt västerut, du färdas i cirkel och kommer tillbaka till utgångspunkten. Skillnaden är att om du reser söderut så stöter du på Antarktis var du än på jorden du startar din resa.

Du menar på fullt allvar att fartyg och flygplan inte kan hålla en rak kurs trots att de har både tröghetsnavigering och GPS? Utan att de åker omkring i cirklar utan att märka det?

Jösses människa, skärp till dig. Är du verkligen så här korkad? (En retorisk fråga)
Citera
2016-12-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Jag har inte frågat hur lagstiftningen ser ut.

Du frågade varför inga frilansare har varit på Antarktis och kollat. Svaret är att man måste ha tillstånd, för att kunna åka dit och som du säger, se skiten. Nu tror jag ju inte att man kommer att se skiten i alla fall, eftersom lufttrycket minskar ju närmare man kommer isdomen och vi kommer aldrig att kunna ta oss tillräckligt nära för att se den även om det hade varit tillåtet. Enligt min teori.
Citera
2016-12-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så är det inte, jag har inte "accepterat" något utan jag har genom studier och empiri kommit fram till slutsatsen att jorden är en sfär.

Tramset om att "acceptera" påståenden sprids bara av obildade människor som inte förstår vad högre utbildning är. Redan på grundskolenivå lär man sig att jämföra teori med praktiska studier som visar att teorin är korrekt.

Exempel på empiriska studier jag själv har gjort och som samtidigt totalt förkastar din världsbild:
- mät avståndet till månen
- mät avståndet och riktning till geostationära satelliter
- mät gravitation i vakuum respektive övertryck.
- kontrollerat att GPS fungerar och hur det fungerar
- tittat på stjärnhimlen på norra respektive södra halvklotet.
- flugit närmaste vägen mellan 2 punkter.
- listan kan göras hur lång som helst...

Så nej, det finns ingen som helst tvekan om vad jorden har för form.

Jag förstår inte ens vad jag ska förklara. Att lyftkranar kan lyfta saker? Hur en sugkopp fungerar?

Jag föreslår att du köper din egen vakuumlyftare och ägnar dig åt lite empiriska studier. Då kanske du begriper att det inte finns någon koppling mellan en sugkopp och gravitation. 69kr kan det väl vara värt?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Kakelredskap-och-tillbehor/Vakuumlyftare-2000018447/

Ja, jag undrar hur luftryck kan övervinna gravitation? Har frågat dig ett antal gånger vad gravitationen är men har ännu inte fått nån förklaring.

Naturligtvis finns det ingen koppling mellan sugkopp och gravitation eftersom gravitation inte existerar och jag anser att vakuumlyftaren bevisar det klart och tydligt att det du kallar gravitation är tryck, densitet och flytkraft.

Hur mäter man gravitation? Är det med Nasas gravitationsmätare? Undrar också hur du mäter avståndet till månen? Låter intressant, berätta mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in