2016-12-09, 22:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Och du har naturligtvis vetenskapligt trovärdiga belägg för det du påstår?

Att exempelvis solnedgångar och soluppgångar kan ses på vår platta jord, har med perspektiv, refraktion och atmosfär att göra!

Du ber mig om trovärdiga belägg för det?

Okej, då ska jag försöka tillfredsställa din önskan. Här ser du det hela beräknat matematiskt, men glöm inte att se även del 2 som är ännu intressantare:

https://www.youtube.com/watch?v=XOdfn0CgRrg

Lust att kommentera videon?

Inser du nu att även solens rörelser runt vår platta cirkelrunda jord kan förklaras!
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-09 kl. 22:52.
Citera
2016-12-09, 22:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det har ni självklart inte. Hade det funnits ens en tillstymmelse till bevis så hade de varit vetenskapligt publicerade.

Faktum är att det är precis tvärtom: det finns massor med bevis för att jorden inte är platt. Det är till och med så enkelt som att en platt jord är vetenskapligt omöjlig. Det funkar inte, det går inte ihop, det är en omöjlighet.

Det är ingenting jag tror. Det är ett faktum.

Du kommer nu med ett vilt påstående, och då är det du som har bevisbördan!

Vi har väntat länge nu med att ni förnekare ska ge oss nåt minsta lilla bevis för att jorden inte är platt, vi väntar alltjämt på något...

Hur kommer det sig att ni har så himla svårt att ge handfasta vetenskapliga bevis för er teori?
Citera
2016-12-09, 22:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vi har väntat länge nu med att ni förnekare ska ge oss nåt minsta lilla bevis för att jorden inte är platt, vi väntar alltjämt på något... [/b]

Fast nej, det är plattjordstroende som har det kravet på sig, det finns empirisk data sedan flera århundraden tillbaka som säger att jorden inte är platt.

Vad har du för bevis utöver påståenden från youtube?
Citera
2016-12-09, 23:16
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Man kan se månen och stjärnorna trots perspektiv och avståndet till dessa, och med detta i åtanke skulle ljuset från t.ex. Amerikas storstäder på östkusten synas från t.ex. Storbritanniens västkust, men detta gör de icke, då jordytans krökning förhindrar detta...

Ja, du kan se exempelvis Polstjärnan ganska långt söderut på vår platta jord, men inte ända ner till Antarktis isvägg som omringar vår cirkulära jord.

Amerikas storstäder på östkusten skulle synas från t.ex. Storbritanniens västkust?

Skämtar du?

Missat att det finns massor av grejer emellan kontinenterna som gör att du inte ser nåt, såsom exempelvis dis, dimma, snöoväder, chemtrails etc, etc...

Jordens krökning?

Det finns ingen som helst krökning på jorden, det är bara en myt, en faktoid!

Och nu är du säkert ivrig på att få lite vetenskapliga bevis för det?

Okej, se exempelvis denna vetenskapliga video, där man kan se Superdomen i New Orleans ända från Mandeville, trots att det skiljer mer än 40 kilometer, vilket skulle vara en omöjlighet ifall jorden hade kurvaturen som du påstår...

https://www.youtube.com/watch?v=RY8q1tD-G8E

När du nu sett detta bevisas för dig i och med denna förträffliga video, hur vore det om du tar vetenskapen dit den för dig, det vill säga att jorden de facto är platt!

Lust att kommentera videon?
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-09 kl. 23:59.
Citera
2016-12-09, 23:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Solen anses ligga ca 3000 mil bort, inte några tiotals mil!
Ett tomt påstående som du helt saknar belägg för.

Citat:
Det finns väldigt logiska, matematiska beräkningar på att solen befinner sig på ca 3000 mils avstånd!

Det finns självklart inga korrekta och vetenskapligt accepterade beräkningar som visar något liknade.
Citera
2016-12-09, 23:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Läs tillbaka i tråden.

Tråden heter "Flat Earth - Jorden är platt", bevisa det tack.

Du vill inte ge några som helst bevis för att jorden är en glob, men vill mycket gärna ha bevis för att jorden de facto är platt?

Har jag förstått dig rätt?

Okej, då får jag försöka uppfylla din önskan och ge dig bevis för att jorden är platt, men då måste du först ta del av bevisen *innan* du fortsätter i ditt förnekarkorståg även i denna tråd!

Du kan ju börja med att se videon jag länkade precis härovan till AndersM79!

Återkom när du sett videon, den är endast 4:47 minuter lång, så förhoppningsvis har du koncentrationsförmågan till det...
Citera
2016-12-09, 23:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du kommer nu med ett vilt påstående, och då är det du som har bevisbördan

Det är svårt att välja mellan allt som falsifierar den platta jorden, det finns så ohyggligt mycket att välja på. Men vi kan väl börja med det faktum att den närmsta vägen mellan två punkter inte är ett rakt sträck utan en storcirkel.

Fast allt det här är redan nämnt i tråden hur många gånger som helst och det känns extremt tjatigt att börja om bara för att du inte orkar läsa tråden.

Citat:
Vi har väntat länge nu med att ni förnekare ska ge oss nåt minsta lilla bevis för att jorden inte är platt, vi väntar alltjämt på något...
Hur kommer det sig att ni har så himla svårt att ge handfasta vetenskapliga bevis för er teori?

Du är som vanligt helt förvirrad. Tråden heter Flat Earth och har diskuterar vi den platta jorden.
Vill du diskutera den sfäriska jorden så skapar du en tråd under vetenskap.
Citera
2016-12-09, 23:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Påståendet att jorden är platt kommer omedelbart i strid med mänsklig erfarenhet och människornas samlade kunskap sedan tusentals år. En lååång rad sådana exempel har getts i den här tråden - läs innantill!

Helt uppåt väggarna fel!

All mänsklig erfarenhet säger att jorden är platt! Alla våra sinnen säger det, logiken säger det, förnuftet säger det, alla vetenskapliga experiment som någonsin gjorts säger det...

Visste du exempelvis att staten Kansas i USA är så otroligt platt, så att det inte går att bli plattare där...

Hade jorden varit en glob, så hade det varit en omöjlighet med 700 kilometer platt jord...

Citat:
Helt fel - vattnet (i haven) finner sin nivå pga jordens gravitation och rotation. Det leder till en rotationsellipsoidisk form, som är nästan sfärisk.

Jordens gravitation?

Vad svamlar du om?

Gravitationen är en vetenskaplig myt, ingen forskare har någonsin lyckats förklara den. Av den enkla anledningen att den inte finns. Den så kallade gravitationen är en tryckkraft, inte en dragkraft, och är en effekt av massans påverkan på eter!

Okej?

Jordens rotation?

Den enda rotationen jorden har, är dess årliga axelrotation (östlig riktning), i vinkelmässig synk med solens årliga omloppsbana (östlig riktning längs ekliptikan/zodiaken) kring vår stationära centrumplacerade Moder Jord, då jorden följer solens rörelse, inte stjärnornas, vilket bevisas av exempelvis att solen överallt på jorden står som högst på himlen klockan 12 på dagen, under årets alla veckor och månader!

Eller tror du på dagens vetenskapliga flum, att folket kring ekvatorn håller på och tokroterar i 1674 kilometer i timmen?

Galenskaper min herre!

Citat:
Låter vansinnigt absurt att prata om ett 10000 meter långt fartyg! Finns det många sådana?

Ponera att du och jag byggde ett fartyg som är en mil långt (tar lite tid bara men fullt möjligt), tror du då att det skulle finnas ett luftglapp på nästan 4 meter i fören och aktern, som det skulle göra enligt jorden är en boll-teorin?

Svara nu!

Tror du verkligen det?
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-09 kl. 23:58.
Citera
2016-12-10, 00:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Att årstiderna är omvända i Sverige och i Australien är vad man kan förvänta sig av en sfärisk jordmodell. Att månen är uppochned i Australien när man jämför med Sverige är också något man förväntas se.

Vilket man utan problem kan förvänta sig på vår platta jord!

Citat:
Att ett fartyg som seglar mot horisonten försvinner bakom horisonten förutspås också av modellen. Det finns ingen anledning att förvänta sig något av detta med en platt jordmodell.

Du är fullständigt ute och seglar min kära vän!

Ta en titt här, 10-11 minuter inne i videon, så ser du att det inte är någon som helst krökning som gör att fartyg försvinner, utan perspektiv:

https://www.youtube.com/watch?v=beCkNhOIXkg

(Perfekt länk för att åskådliggöra detta, då den ger dig en vetenskaplig förklaring till varför du har helt fel kring just detta med fartyg och horisonter)

Okej?

Nu vill jag att inte någon längre kommer dragandes med detta usla pseudoargument för att jorden skulle vara en boll...
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-10 kl. 00:44.
Citera
2016-12-10, 00:16
Medlem
Citat:
Att exempelvis solnedgångar och soluppgångar kan ses på vår platta jord, har med perspektiv, refraktion och atmosfär att göra!

Du ber mig om trovärdiga belägg för det?

Okej, då ska jag försöka tillfredsställa din önskan. Här ser du det hela beräknat matematiskt, men glöm inte att se även del 2 som är ännu intressantare:

https://www.youtube.com/watch?v=XOdfn0CgRrg

I videon påstår författaren att han för första gången i vetenskapens historia har beräknat atmosfärens ljusbrytande förmåga. Ren lögn, hur atmosfären kan bryta ljusstrålar är välkänt sedan århundraden. (Dessutom har han fel.)
Citat:
Inser du nu att även solens rörelser runt vår platta cirkelrunda jord kan förklaras!
Nej, ingen av videorna kan förklara hur solen kan röra sig i en cirkulär bana över den platta jorden. För att solen (och allt annat på himlen) ska kunna göra det måste det finnas en kraft som ger denna cirkulära rörelse. Utan den kraften rör sig solen rakt fram.

En fråga till den "fantastiske youtubeforskaren": Varför inte publicera forskningsresultaten i en vetenskaplig tidskrift? Världsberömmelse och Nobelpriset i fysik är självklara.

Egentligen begriper jag inte varför någon (inklusive jag själv) ägnar tid åt att debattera detta dravel. Platt-jord-hypotesen innebär så många motsättningar med mänsklighetens samlade kunskaper och erfarenheter att den är uppenbart orimlig. (Be mig inte rabbla exempel, det finns hur många som helst tidigare i den här tråden).
Citera
2016-12-10, 00:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns empirisk data sedan flera århundraden tillbaka som säger att jorden inte är platt.

Såsom vad?

Vi väntar med spänning på minsta lilla data för boll-teorin...
Citera
2016-12-10, 00:33
Medlem
Citat:
Helt uppåt väggarna fel!

All mänsklig erfarenhet säger att jorden är platt! Alla våra sinnen säger det, logiken säger det, förnuftet säger det, alla vetenskapliga experiment som någonsin gjorts säger det...

Visste du exempelvis att staten Kansas i USA är så otroligt platt, så att det inte går att bli plattare där...

Hade jorden varit en glob, så hade det varit en omöjlighet med 700 kilometer platt jord...

Jordens gravitation?

Vad svamlar du om?

Gravitationen är en vetenskaplig myt, ingen forskare har någonsin lyckats förklara den. Av den enkla anledningen att den inte finns. Den så kallade gravitationen är en tryckkraft, inte en dragkraft, och är en effekt av massans påverkan på eter!

Okej?

Jordens rotation?

Den enda rotationen jorden har, är dess årliga axelrotation (östlig riktning), i vinkelmässig synk med solens årliga omloppsbana (östlig riktning längs ekliptikan/zodiaken) kring vår stationära centrumplacerade Moder Jord, då jorden följer solens rörelse, inte stjärnornas, vilket bevisas av exempelvis att solen överallt på jorden står som högst på himlen klockan 12 på dagen, under årets alla veckor och månader!

Eller tror du på dagens vetenskapliga flum, att folket kring ekvatorn håller på och tokroterar i 1674 kilometer i timmen?

Galenskaper min herre!

Ponera att du och jag byggde ett fartyg som är en mil långt (tar lite tid bara men fullt möjligt), tror du då att det skulle finnas ett luftglapp på nästan 4 meter i fören och aktern, som det skulle göra enligt jorden är en boll-teorin?

Svara nu!

Tror du verkligen det?

Läs innantill i den här tråden! Svar på allt detta finns där, och jag tänker inte rabbla upp allt detta igen. Gör det, istället för att sprida denna dynga av oförskämdheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in