2016-12-16, 21:47
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
G3/AK4 har ju utgjort bas till flera bra prickskyttesystem. Det som väl sannolikt ligger den till last vid en sådan jämförelse i standardutförande är kolv (avsaknad av kindstöd i kombination med kikarmontage), trycke (är ju inte riktigt att jämföra med en AI) och piplängd (har oerhört svårt att se hur man skulle kunna hålla en 7,62x51 supersonisk ut till 1000 meter i en 45-isch cm lång pipa).

Jag skulle tippa på att kulan är transsonisk någonstans runt 850 meter eller däromkring, och det är väl egentligen där gränsen för skapligt precist skytte.

Sen mäts normalt precision i MoA (avstånd c/c ytterskott i gruppen).

1 MoA egenprecision motsvarar ungefär 3 cm på 100 meter; 5*3 cm på 500 meter och 7*3cm på 700 meter.

Sannolikt AK 4 skulle ligga någonstans 1-2 MoA och PSG 90 > 1 MoA (givet vettigt laddad ammo).

Givet att man tejpar en riser av silvertejp och liggunderlag på kolven och och ett skapligt välmeckat/polerat/rengjort trycke borde väl skillnaden i spridning på 700 meter mellan vapnen vara någonstans kring 10-20 cm (alltså <20 cm för PSG 90 och 30-40 cm för AK4). På ett ungefär.

Mja.

Mk14, M25, M39 och M14 DMR (som togs ur bruk 2010) har väl egentligen bara låda/slutstycke gemensamt med M14 (vet inte om det handlar om nyproducerade lådor eller refurbished hårdvara).

Men M14 som sådan har aldrig tagit ur tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Alltså, 4x är naturligtvis inget att hänga i julgranen - samtidigt kan fältskyttar utan bekymmer skjuta med STR med diopter (alltså ingen förstoring ö-h-t) på över 600.

Den gamla prickskyttemausern hade väl en fast 4 även den, och den fungerade bra ut till 600+.

Naturligtvis är ju en högre förstoring att föredra då det förenklar skyttet. Därmed inte sagt att det är omöjligt att skjuta på 600 med en fast 4.

Avigsidan med en x24 är väl främst att den släpper in lite för lite ljus för att vara funkis i gryning/skymning. Eller vintertid, typ.
Förlåt en gammal beväring.

Jag är utbildad på HK G3 som skarpskytt ~-80 -81. Kravet var mindre än 20 cm spridning på 600 meters håll.

Har även verkat i Hemvärnet genom åren.

Jag skulle i alla lägen välja en HK G3 före andra vapen alla dagar i veckan.

-Det är tyngre att bära än 5,56... JA

Det har verkanskraft från närstrid till en halv kilometer.
Vi har i mobförråden 100 000 tals patroner med hårdspetskärna = dödar en dieselmotor på 400 meters håll eller motsvarande.
Träffbilden är inte den "värsta", men den är robust och det räcker med 20 cm/200m med stålsikte eller 20 cm/600m med kikare.

Mina fem öre.
Citera
2016-12-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Jag är utbildad på HK G3 som skarpskytt ~-80 -81. Kravet var mindre än 20 cm spridning på 600 meters håll.

Vi har i mobförråden 100 000 tals patroner med hårdspetskärna = dödar en dieselmotor på 400 meters håll eller motsvarande.
Träffbilden är inte den "värsta", men den är robust och det räcker med 20 cm/200m med stålsikte eller 20 cm/600m med kikare.

Mina fem öre.
Nej en 7.62 Nato stoppar inte en bil om du inte har tur.
Och vad är en hårdspetskärna? Du menar inte stålkärneprojektil?
Citera
2016-12-16, 22:01
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Vilket innebär något mer än en MoA. Bättre än jag skulle trott, men jag var inte helt off i skattningen. Motsvarar lite mer än en enkrona på 100.

Var det med vanlig kronplugg eller prickskytteladdat; samt hade vapnet någon form av uppgraderat trycke?

Min erfarenhet av kronans std 7,62x51 är att den sprider ungefär femkrona på 100 (fem skott/frontstöd).
Citat:

Mina fem öre.

Jag hoppas inte du tolkade det som att jag klankade ner på AK 4/G3. Jag försökte bara förmedla en skattning av hur den skulle stå sig mot en AIAW.

Min gissning är fortfarande att det skiljer, i bästa fall, ungefär 1 dm på 700 meter.

Som alltiallo-/multirollsvapen är dock en AK4, med ett vettigt kikarsikte, att föredra framför en AIAW alla dahar i veckan. Såklart.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-12-16 kl. 22:04.
Citera
2016-12-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
skallen vet jag inte men bör garantera träff på halvfigur på 400-500m över tiden. Det kan inte en AK5 göra.
Rätta mig om jag har fel men är inte AK5 nyare än AK4 och borde därmed vara en uppgradering och klara av sådan som en AK4 inte kan göra?
Citera
2016-12-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Rätta mig om jag har fel men är inte AK5 nyare än AK4 och borde därmed vara en uppgradering och klara av sådan som en AK4 inte kan göra?
Delvis sant med AK5 är mindre i både storlek och kaliber vilket ger fördelar mot AK4an men även nackdelen sämre prestanda på långt håll.
Citera
2016-12-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Delvis sant med AK5 är mindre i både storlek och kaliber vilket ger fördelar mot AK4an men även nackdelen sämre prestanda på långt håll.
Är dock rätt imponerande att man med en AK4 kan pricka, utan kikarsikte, ett mål på upp till 500m.
Citera
2016-12-16, 23:12
Medlem
Citat:
Är dock rätt imponerande att man med en AK4 kan pricka, utan kikarsikte, ett mål på upp till 500m.
Inte det lättaste, har själv inte använt AK4. PB är 700m med KSP58, fast det är ju en helt annan typ av skytte

Hitta detta https://www.thehighroad.org/index.php?threads/how-realistic-is-600-yards-with-iron-sights.367560/ så möjligt är det ju
Citera
2016-12-16, 23:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det är litet olika vapen, och båda är "rätt" beroende på uppgift. Skarpskytten är en soldat som verkar på (relativt kamraterna) långa avstånd och till viss del för materialförstörelse och med ett kraftigare vapen, och långa avstånd betyder att man behöver en tung kula, hög hastighet, god precision och förutsättningar för skytten att träffa. AK4 har den profilen, och med kikarsikte är det rätt nära ett helautomatiskt prickskyttevapen.

AK5 har lättare ammunition, är enklare att skjuta automateld med, är litet mindre, litet lättare (men inte mycket lättare) och är bättre lämpat för självförsvar, närstrid och enskild soldats strid. Framförallt kan man bära med mer ammunition (för strid) men också är vapnet smidigare, mer lättburet och enklare att ha med sig och på sig när man gör annat, till exempel sköter seriösa vapensystem. Den har fällbar kolv, och det fanns bara i liten omfattning till AK4, det gör nytta i fordon. AK4 är en d-a pjäs att svinga runt i bollhavet, så att säga.

För de som undrar om stålkula, så är det standardpatronen till AK4, men det finns en volframkula (pansarprojektil, 7,62 mm Sk Ptr 10 pprj), gemenligen kallad svartspets (den är målad så för att särskiljas) som biter bra på stål, förstör och skadar. Den tror jag dels kostar pengar, dels sliter den på pipan - inget man behöver för att träna med, möjligen vid förevisningar.
Citera
2016-12-17, 00:30
Medlem
DaEzzs avatar
Man har förmodligen även tagit till sig erfarenheterna från Amerikanska linjeförband där man relativt tidigt under strider i Irak och Afghanistan insåg att ett halvautomatiskt precisionsvapen med tyngre kula/kaliber fyller funktionen i SIB att inte bara kunna upprätthålla hög eldhastighet (i motsats till ett repetergevär, men fortfarande med jämförbar precision) utan även penetrera tegelväggar/skydd etc på ett sätt som inte är möjligt med NATO 5,56.
Citera
2016-12-17, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Tack för ett mycket utförligt svar. Jag hade väl kunnat googla, men det ante mig att någon här skulle kunna komma med en matnyttig sammanfattning.

Men hur långt skulle du säga att 4x förstoring och 24 mm objektiv räcker?

Jag vill minnas att PSG 90 har 10 x förstoring?!!
För hög förstoring för skarpskyttar i strid är inte bra om dom ska hitta målet snabbt, jag tror 4x är bra för ändamålet.
Citera
2016-12-17, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man har förmodligen även tagit till sig erfarenheterna från Amerikanska linjeförband där man relativt tidigt under strider i Irak och Afghanistan insåg att ett halvautomatiskt precisionsvapen med tyngre kula/kaliber fyller funktionen i SIB att inte bara kunna upprätthålla hög eldhastighet (i motsats till ett repetergevär, men fortfarande med jämförbar precision) utan även penetrera tegelväggar/skydd etc på ett sätt som inte är möjligt med NATO 5,56.

Nej det har inte alls med det att göra. AK5 är i praktiken slutskjutna och skulle ha börjat ersättas redan, vilket alltså sker nu med gamla AK4or som gått igenom REMO. Att det är kaliberskillnad är bara ett lyckligt, eller olyckligt, sammanträffande. På temat, men det finns en annan tråd för det tror jag, så kommer båda vapnen sannolikt ersättas av någon av de idag vanliga vapnen från exempelvis USA eller Tyskland. Det har testats under en bra tid och kommer nog köpas från den så omhuldade "hyllan", vilket nog kan bli bra.
Citera
2016-12-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Nej det har inte alls med det att göra. AK5 är i praktiken slutskjutna och skulle ha börjat ersättas redan, vilket alltså sker nu med gamla AK4or som gått igenom REMO. Att det är kaliberskillnad är bara ett lyckligt, eller olyckligt, sammanträffande. På temat, men det finns en annan tråd för det tror jag, så kommer båda vapnen sannolikt ersättas av någon av de idag vanliga vapnen från exempelvis USA eller Tyskland. Det har testats under en bra tid och kommer nog köpas från den så omhuldade "hyllan", vilket nog kan bli bra.
Vilket förband har AK4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in