2016-12-16, 10:55
Medlem
Intressant att försvarsmakten delar min uppfattning om vettig allroundbössa...
Själv köpte jag i år en FNAR och slängde på en Meopta MeoStar R2 2-12x50.
Står finfint i mitt lilla mobförråd..
Funkar ypperligt ut till 600m, går säkert att krama ut lite till men har inte haft tillgång att testa den på längre avstånd ännu.
Citera
2016-12-16, 11:47
Medlem
Knutspetts avatar
På tal om utbildning av vapen. Jag utbildades grundligt på AK4 under min grundutbildning för 30 år sedan. När det sedan var dags för repövning fick vi hämta oss en AK5 från mobförråd. (Där var 0 koll på utlänningen. Man tog bara en bössa, ingen kollade heller om vapnet kom tillbaka efter veckan. Det var tider det!) Ingen som helst utbildning på det vapnet. Men det funkade. Vi hjälptes åt med inskjutning och vapenvård. Måste säga att det var lättare att få en mer samlad träffbild med AK4 än AK5. Att dessutom kunna bekämpa fienden på längre avstånd känns mer rätt än närstridsegenskaper. Fler vill överleva själva idag. Trotts AK4:an är tung och klumpig ger den större trygghet. Saknar sistapatronspärr. Som prickskyttegevär låter mantelrörelsen väl mycket dock.
Citera
2016-12-16, 12:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Hmmm...man kanske skulle söka på en AK4...ligger ju 2 hos en vapenhandlare jag känner...
Citera
2016-12-16, 12:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hypotetisk fråga till någon som tror sig veta:

-Låt säga att man monterat kikarsiktet från ett PSG90, eller motsvarande, på en AK4.

-Hur stor skillnad i presicion skulle det då vara mellan det vapnet och ett PSG90 på, säg 500, 700 och 1000 m? Uttryckt i enheten "spridning mellan ytterskott"

Förutsatt att det är en skicklig skytt, alltså någon som är skarp/prickskytteutbildad. Alternativt civil tävlingsskytt.
Citera
2016-12-16, 15:36
Medlem
i mitt tyckte så träffar jag bättre med en psg90 än med en ak4 med kikarsikte.

Sedan skall sägas att ak4 är väldigt enkel att träffa mkt bra med, så något dåligt vapen är det verkligen inte. Det längsta jag har skjutit med ak4b är 300 meter och man träffar ganska enkelt figurerna (SAAB mål med vanliga plåtfiguren) men det är inte hål i hål träffar.

Det jag ser som negativt med ak4 är att det är ganska mkt smådelar när man har isär den för rengöring, känns som det är lätt att drälla bort tex "gemet" i lite halvmörker när man är trött och stressad.

En annan fundering- ak4an har hanvänts något helt otroligt mycket inom hemvärnet och vad jag har sett har många slitits ut eller förstörts av låsen när man använde sådana. Sedan har jag, ryktesvägen, hört att många gick åt när aimpointskenan skulle sättas på (lyckades ha sönder många, vet som sagt inte om det är sant). Jag har hört, återigen rykten, att försvarsmakten har brist på handelvapen- vet någon om detta stämmer?
Citera
2016-12-16, 15:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Nygammal idé egentligen. Sovjet och Ryssland har hela tiden haft Dragunov i 7,62 mm i den rollen. Amerikanerna återinförde väl gamla M14 för ca tio år sen.
Citera
2016-12-16, 18:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
A3 i Hässleholm. Lustigt nog tycks en inrättning vid namn 'Klamydiagrottan' finnas på alla Sveriges regementsorter

Ah, okej.
Ja nej Piraten i Karlskrona brukar ju kallas klamydiagrotta.

..eller egentligen hela Karlskrona då staden av RFSU fått bemärkelsen Sveriges klamydiatätaste förorter (beräknat i antal invånare %) under ett antal år.

Vet själv vilka tjejer som sprider det.
Citera
2016-12-16, 18:15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

-Låt säga att man monterat kikarsiktet från ett PSG90, eller motsvarande, på en AK4.

-Hur stor skillnad i presicion skulle det då vara mellan det vapnet och ett PSG90 på, säg 500, 700 och 1000 m? Uttryckt i enheten "spridning mellan ytterskott"

Förutsatt att det är en skicklig skytt, alltså någon som är skarp/prickskytteutbildad. Alternativt civil tävlingsskytt.

G3/AK4 har ju utgjort bas till flera bra prickskyttesystem. Det som väl sannolikt ligger den till last vid en sådan jämförelse i standardutförande är kolv (avsaknad av kindstöd i kombination med kikarmontage), trycke (är ju inte riktigt att jämföra med en AI) och piplängd (har oerhört svårt att se hur man skulle kunna hålla en 7,62x51 supersonisk ut till 1000 meter i en 45-isch cm lång pipa).

Jag skulle tippa på att kulan är transsonisk någonstans runt 850 meter eller däromkring, och det är väl egentligen där gränsen för skapligt precist skytte.

Sen mäts normalt precision i MoA (avstånd c/c ytterskott i gruppen).

1 MoA egenprecision motsvarar ungefär 3 cm på 100 meter; 5*3 cm på 500 meter och 7*3cm på 700 meter.

Sannolikt AK 4 skulle ligga någonstans 1-2 MoA och PSG 90 > 1 MoA (givet vettigt laddad ammo).

Givet att man tejpar en riser av silvertejp och liggunderlag på kolven och och ett skapligt välmeckat/polerat/rengjort trycke borde väl skillnaden i spridning på 700 meter mellan vapnen vara någonstans kring 10-20 cm (alltså <20 cm för PSG 90 och 30-40 cm för AK4). På ett ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nygammal idé egentligen. Sovjet och Ryssland har hela tiden haft Dragunov i 7,62 mm i den rollen. Amerikanerna återinförde väl gamla M14 för ca tio år sen.
Mja.

Mk14, M25, M39 och M14 DMR (som togs ur bruk 2010) har väl egentligen bara låda/slutstycke gemensamt med M14 (vet inte om det handlar om nyproducerade lådor eller refurbished hårdvara).

Men M14 som sådan har aldrig tagit ur tjänst.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-12-16 kl. 18:33.
Citera
2016-12-16, 18:42
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:

Jag gjorde min militärtjänst i slutet av 80-talet som ordonnans/prickskytt.
Efter gröntjänsten lämnade jag in min AK 5:a och kvitterade ut en helt ny AK 4:a med kikarsikte.

Enligt min erfarenhet duger AK 4:an mycket bra upp till 7-800 meter.
PSG90 har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Citera
2016-12-16, 19:04
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
G3/AK4 har ju utgjort bas till flera bra prickskyttesystem. Det som väl sannolikt ligger den till last vid en sådan jämförelse i standardutförande är kolv (avsaknad av kindstöd i kombination med kikarmontage), trycke (är ju inte riktigt att jämföra med en AI) och piplängd (har oerhört svårt att se hur man skulle kunna hålla en 7,62x51 supersonisk ut till 1000 meter i en 45-isch cm lång pipa).

Jag skulle tippa på att kulan är transsonisk någonstans runt 850 meter eller däromkring, och det är väl egentligen där gränsen för skapligt precist skytte.

Sen mäts normalt precision i MoA (avstånd c/c ytterskott i gruppen).

1 MoA egenprecision motsvarar ungefär 3 cm på 100 meter; 5*3 cm på 500 meter och 7*3cm på 700 meter.

Sannolikt AK 4 skulle ligga någonstans 1-2 MoA och PSG 90 > 1 MoA (givet vettigt laddad ammo).

Givet att man tejpar en riser av silvertejp och liggunderlag på kolven och och ett skapligt välmeckat/polerat/rengjort trycke borde väl skillnaden i spridning på 700 meter mellan vapnen vara någonstans kring 10-20 cm (alltså <20 cm för PSG 90 och 30-40 cm för AK4). På ett ungefär.

Mja.

Mk14, M25, M39 och M14 DMR (som togs ur bruk 2010) har väl egentligen bara låda/slutstycke gemensamt med M14 (vet inte om det handlar om nyproducerade lådor eller refurbished hårdvara).

Men M14 som sådan har aldrig tagit ur tjänst.

Tack för ett mycket utförligt svar. Jag hade väl kunnat googla, men det ante mig att någon här skulle kunna komma med en matnyttig sammanfattning.

Men hur långt skulle du säga att 4x förstoring och 24 mm objektiv räcker?

Jag vill minnas att PSG 90 har 10 x förstoring?!!
Citera
2016-12-16, 19:10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Tack för ett mycket utförligt svar. Jag hade väl kunnat googla, men det ante mig att någon här skulle kunna komma med en matnyttig sammanfattning.

Alltså, 4x är naturligtvis inget att hänga i julgranen - samtidigt kan fältskyttar utan bekymmer skjuta med STR med diopter (alltså ingen förstoring ö-h-t) på över 600.

Den gamla prickskyttemausern hade väl en fast 4 även den, och den fungerade bra ut till 600+.

Naturligtvis är ju en högre förstoring att föredra då det förenklar skyttet. Därmed inte sagt att det är omöjligt att skjuta på 600 med en fast 4.

Avigsidan med en x24 är väl främst att den släpper in lite för lite ljus för att vara funkis i gryning/skymning. Eller vintertid, typ.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-12-16 kl. 19:27.
Citera
2016-12-16, 19:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

Jag har 1-6x24 på min AR och på 300 m är det lite si och så med träffen med 4x förstoring, det funkar...jag träffar men det är svårt att få ihop träffbilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in