Citat:
G3/AK4 har ju utgjort bas till flera bra prickskyttesystem. Det som väl sannolikt ligger den till last vid en sådan jämförelse i standardutförande är kolv (avsaknad av kindstöd i kombination med kikarmontage), trycke (är ju inte riktigt att jämföra med en AI) och piplängd (har oerhört svårt att se hur man skulle kunna hålla en 7,62x51 supersonisk ut till 1000 meter i en 45-isch cm lång pipa).
Jag skulle tippa på att kulan är transsonisk någonstans runt 850 meter eller däromkring, och det är väl egentligen där gränsen för skapligt precist skytte.
Sen mäts normalt precision i MoA (avstånd c/c ytterskott i gruppen).
1 MoA egenprecision motsvarar ungefär 3 cm på 100 meter; 5*3 cm på 500 meter och 7*3cm på 700 meter.
Sannolikt AK 4 skulle ligga någonstans 1-2 MoA och PSG 90 > 1 MoA (givet vettigt laddad ammo).
Givet att man tejpar en riser av silvertejp och liggunderlag på kolven och och ett skapligt välmeckat/polerat/rengjort trycke borde väl skillnaden i spridning på 700 meter mellan vapnen vara någonstans kring 10-20 cm (alltså <20 cm för PSG 90 och 30-40 cm för AK4). På ett ungefär.
Mja.
Mk14, M25, M39 och M14 DMR (som togs ur bruk 2010) har väl egentligen bara låda/slutstycke gemensamt med M14 (vet inte om det handlar om nyproducerade lådor eller refurbished hårdvara).
Men M14 som sådan har aldrig tagit ur tjänst.
Jag skulle tippa på att kulan är transsonisk någonstans runt 850 meter eller däromkring, och det är väl egentligen där gränsen för skapligt precist skytte.
Sen mäts normalt precision i MoA (avstånd c/c ytterskott i gruppen).
1 MoA egenprecision motsvarar ungefär 3 cm på 100 meter; 5*3 cm på 500 meter och 7*3cm på 700 meter.
Sannolikt AK 4 skulle ligga någonstans 1-2 MoA och PSG 90 > 1 MoA (givet vettigt laddad ammo).
Givet att man tejpar en riser av silvertejp och liggunderlag på kolven och och ett skapligt välmeckat/polerat/rengjort trycke borde väl skillnaden i spridning på 700 meter mellan vapnen vara någonstans kring 10-20 cm (alltså <20 cm för PSG 90 och 30-40 cm för AK4). På ett ungefär.
Mja.
Mk14, M25, M39 och M14 DMR (som togs ur bruk 2010) har väl egentligen bara låda/slutstycke gemensamt med M14 (vet inte om det handlar om nyproducerade lådor eller refurbished hårdvara).
Men M14 som sådan har aldrig tagit ur tjänst.
Citat:
Förlåt en gammal beväring. Alltså, 4x är naturligtvis inget att hänga i julgranen - samtidigt kan fältskyttar utan bekymmer skjuta med STR med diopter (alltså ingen förstoring ö-h-t) på över 600.
Den gamla prickskyttemausern hade väl en fast 4 även den, och den fungerade bra ut till 600+.
Naturligtvis är ju en högre förstoring att föredra då det förenklar skyttet. Därmed inte sagt att det är omöjligt att skjuta på 600 med en fast 4.
Avigsidan med en x24 är väl främst att den släpper in lite för lite ljus för att vara funkis i gryning/skymning. Eller vintertid, typ.
Den gamla prickskyttemausern hade väl en fast 4 även den, och den fungerade bra ut till 600+.
Naturligtvis är ju en högre förstoring att föredra då det förenklar skyttet. Därmed inte sagt att det är omöjligt att skjuta på 600 med en fast 4.
Avigsidan med en x24 är väl främst att den släpper in lite för lite ljus för att vara funkis i gryning/skymning. Eller vintertid, typ.
Jag är utbildad på HK G3 som skarpskytt ~-80 -81. Kravet var mindre än 20 cm spridning på 600 meters håll.
Har även verkat i Hemvärnet genom åren.
Jag skulle i alla lägen välja en HK G3 före andra vapen alla dagar i veckan.
-Det är tyngre att bära än 5,56... JA
Det har verkanskraft från närstrid till en halv kilometer.
Vi har i mobförråden 100 000 tals patroner med hårdspetskärna = dödar en dieselmotor på 400 meters håll eller motsvarande.
Träffbilden är inte den "värsta", men den är robust och det räcker med 20 cm/200m med stålsikte eller 20 cm/600m med kikare.
Mina fem öre.