2016-12-16, 14:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det tror jag inte ett ögonblick på. Rysslands princip är att Syrien skall vara som det var innan kriget, enat, suveränt och sekulärt.

Ryssland har dock problem med att förhandla med USA, EU och de andra terroristsponsorerna, samtalen har ju lett till oerhört lite framgångar. USA håller inte sina löften t ex. De ger heller ingen humanitär hjälp.
Det verkar som Putin vill köra ett parallellt spår med Turkiet och de har tydligen hjälpt till med evakueringen av Aleppo, sägs det nu. Och i så fall kan man kanske närma sig i andra frågor också.
Om Ryssland bryr sig om att upprätthålla länders suveränitet, varför stöttar man rebeller i Ukraina? Varför stöttar Iran rebeller i Jemen? Dina försök att få Ryssland att framstå som nationers hjältar är tragiskt.
Citera
2016-12-16, 14:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det som skiljer IS från andra islamistgrupperingar är väl just att dom inte samarbetar, IS väg eller ingen väg är det som gäller. Du kanske ska läsa på lite.

Men det är klart, innan var du ju pro-taliban när USA anföll dom, kan inte vara lätt att byta sida.
Hur vet du att de inte samarbetar? Källa?
Jag har aldrig varit för talibanerna.
Citera
2016-12-16, 15:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Om Ryssland bryr sig om att upprätthålla länders suveränitet, varför stöttar man rebeller i Ukraina? Varför stöttar Iran rebeller i Jemen? Dina försök att få Ryssland att framstå som nationers hjältar är tragiskt.
Om vi håller oss till trådämnet, så är det det Ryssland säger sig värna: Syriens suveränitet som land, enighet mellan folkgrupper och olika religioner. Och hittills har de inte brutit mot detta, så ja, jag tror att det är deras syfte.
Det är ju principer som BRICS-gemenskapen håller högt och det tycker jag är bra.
Citera
2016-12-16, 15:07
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Om vi håller oss till trådämnet, så är det det Ryssland säger sig värna: Syriens suveränitet som land, enighet mellan folkgrupper och olika religioner. Och hittills har de inte brutit mot detta, så ja, jag tror att det är deras syfte.
Det är ju principer som BRICS-gemenskapen håller högt och det tycker jag är bra.

Ryssland värnar om sina baser i Syrien, precis som att västländerna värnar om sina ekonomiska intressen(pipeline från Qatar till Turkiet) i Syrien. Detta gäller alla länder dvs inklusive regionala stormakter i området.

Är så jävla trött på såna som ska moralisera om internationella affärer hela tiden...
Citera
2016-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Ryssland är ett av världens största rövhål men ibland kan även ett rövhål göra nytta
Citera
2016-12-16, 15:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Fast de gör ju inte det i Ukraina och Iran gör inte det i Jemen. Om jag minns rätt stöttade Iran upproret i Libyen.
Citat:
Speaking for the first time about this year's Arab uprisings, Ahmadinejad expressed horror at the use of extreme violence and urged governments to listen to their people.

"How can a leader subject his own people to a shower of machine-guns, tanks and bombs? How can a leader bomb his own people, and afterwards say 'I will kill anyone who says anything?'" he said in televised comments.

The Iranian president was speaking a day after Libyan protesters said they were attacked by tanks and warplanes. Leader Muammar Gaddafi said protesters deserved the death sentence, and vowed to die a martyr rather than step down.

http://in.reuters.com/article/idINIndia-55098920110223
Citera
2016-12-16, 15:48
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Löfvén har upptäckt att det förekommer krigsförbrytelser i Aleppo. Han vill sätta al-Assad bakom galler. Om Jemen och Mosul tiger han däremot. Inte ett ord har jag hört från honom och hans utrikesminister. Men där dör väl inga barn?

Löfvén sa att "Det måste bli ett slut på kriget! och lät väldigt bestämd. Snudd på att han fick ur sig ett sedvanlig "Nu får det bli ordning och reda på det här!"
Citera
2016-12-16, 15:48
Medlem
Det finns en känsla att kriget ska aldrig ta slut, svårt att förstå vad europeiska politiker vill. Bättre säga "vill de alls någonting?". För att hundra tusen flyktingar är redo att strömma till Europa igen och eu ledare gör ingenting produktiv att lösa situationen i Syrien, bara meningslösa ord
Citera
2016-12-16, 15:52
Medlem
Jofs avatar
Drömscenario.
Ett enigt och kraftfullt FN går in avväpnar alla. Alla vapen ner till ärtbössor konfiskeras. Av alla parter.
Som man gjorde med tyskarna en gång. Nu syrianer; oavsett klan, politisk eller religiös tillhörighet.
Landet sätts under tvångsförvaltning av FN tills dom lugnat ner sig. Flyktingar skeppas tillbaka och får vara med om att bygga upp landet!
Efter några år får dom ha leksaksarme. OM dom sköter sig.

Alla andra scenarior, innebär långt och kvalfullt lidande för alla parter och fortsatt ström av flyktningar till omvärlden. Under oöversiktlig framtid.

Har jag rätt eller fel?
Citera
2016-12-16, 16:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Hur vet du att de inte samarbetar? Källa?

IS och Nusrafronten har stridit mot varandra, nu har dom iofs lugnat sig för att inte tappa manskap i onödan då dom har gemensamma fiender som Assad, Ryssland och USA. Något samarbete finns knappast.

Citat:
Jag har aldrig varit för talibanerna.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Drömscenario.
Ett enigt och kraftfullt FN går in avväpnar alla. Alla vapen ner till ärtbössor konfiskeras. Av alla parter.
Som man gjorde med tyskarna en gång. Nu syrianer; oavsett klan, politisk eller religiös tillhörighet.
Landet sätts under tvångsförvaltning av FN tills dom lugnat ner sig. Flyktingar skeppas tillbaka och får vara med om att bygga upp landet!
Efter några år får dom ha leksaksarme. OM dom sköter sig.

Alla andra scenarior, innebär långt och kvalfullt lidande för alla parter och fortsatt ström av flyktningar till omvärlden. Under oöversiktlig framtid.

Har jag rätt eller fel?

Ett omöjligt scenario då både Ryssland och USA har veto-rätt i säkerhetsrådet.
Citera
2016-12-16, 17:09
Medlem
humanlifes avatar
En talesman för en syrisk oppositionsgrupp (nybildad, verkar det som) säger att Syrien måste få kompensation från Väst och arabländer för den förstörelse de har orsakat i Syrien.

Och det är ju inte mer än rätt, det är klart att Syrien måste få ett ordentligt krigsskadestånd. Men då får politikerna ta pengar ur sina egna fickor den här gången. De måste sluta använda våra skatter till omstörtande verksamhet och krig i andra länder.

Citat:

Countries Destructing Syria Must Pay Compensation to Syrians – Opposition Group

Countries that took part in the destruction of Syria must pay compensation to its people, representative of the Moscow-Cairo-Astana-formed opposition group Qadri Jamil Qadri Jamil said on Friday.
MOSCOW (Sputnik) — He underlined that the money must go to a "special fund, and the Syrian people will decide how to spend it."

"How does the West look at the task to rebuild Syria? They destroyed it, and now they see the task as an opportunity, if it brings them income. The issue that must be solved through negotiations, including negotiations with the UN, is the issue of compensation that those responsible for destruction of Syria must pay to Syrian people. And those must be the Western and Arabic countries," Jamil said during a press-conference at Rossiya Segodnya International Information Agency.

Read more: https://sputniknews.com/middleeast/201612161048662111-syria-compensation-opposition/
Citera
2016-12-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ett omöjligt scenario då både Ryssland och USA har veto-rätt i säkerhetsrådet.

Det är bara en tidsfråga innan dom bestämmelserna ändras, så att Ryssland blir av med sitt veto eller slängs ut ur FN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in