2016-12-16, 06:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hur många gånger har inte dessa personer förfasat sig över saker de anser inte vara gjorda? De har varit katastrof hit och dit ända tills de fått veta att det faktiskt var gjort men inte stod med i deras lilla fup. Masttömningen är ett exempel. Så, vet vi egentligen om polisen gjorde någon rekonstruktion?

Det går inte att ta någonting dessa personer skriver som sanning. De låter övertygande men är fullständigt okunniga och lömska.

Men jag håller med, det skulle vara intressant att se en rekonstruktion av deras teorier istället. De skulle inte vara klara efter en vecka..
Ja, dels en rekonstruktion på den gigantiska sammansvärjningen mot NB med förhandlare, mutor, planteringar osv. Hur, när och varför liksom?
Skulle också vara intressant att via någon form av rekonstruktion få en inblick i de omtalade (av en skribent) kammarspelen. Hur, när och varför liksom? Få veta vad det är som gör att den, till synes, solida tekniska bevisningen egentligen bara är "sporadiska och ologiska" spår? Eller, vems beslut det var (och varför?) att göra Lisas ögon blåare på den berömda bilden? Och hennes jacka i FUP liksom blåaktig istället för rosa? Och att åklagarens och polisens egna behov av att kolla på porrbilder gjorde att de la in såna bilder i FUP, hur kunde det tillåtas? För att inte tala om smyg-tortyren som måste ha utförts av andra poliser än de otroligt pedagogiska och tämligen mesiga förhörsledarna.
Är mycket nu! Bara hälften vore nog.

Eller kanske bättre att hålla sig till verklighetens fakta, blir ju inte så jävla överkomplicerat och osannolikt då?
Går nog inte att göra några rekonstruktioner på den förbannade smörja och ihopdiktade scenarion som visats här. Går liksom aldrig ihop hur man än försöker.
Det brukar vara så med alltför verklighetsfrånvända fantasier.
Skulle vara intressant att veta de olika anledningarna till att man väljer att stå på den överbevisat skyldige mördarens sida.
Hur, när och varför liksom?

Varför väljer man att tro att nästan samtliga inblandade är skyldiga till någon slags delaktighet förutom Nerijus som nästan beskrivs som Kristus, som frälsaren? Och hans maka som den Heliga Irina?
Är det som i forna tiders djävulstro och där djävulen i detta fall symboliseras av åklagaren, polisen, domstolarna, militären m.fl?
2016-12-16, 06:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
I anslutning till mobildelen som hittades i gräset låg också papper från en kexchoklad. Vem hade köpt kexchoklad om inte NB. Det pappret åkte ut genom bilrutan tillsammans med Lisas saker.
Ja, "skit som skit" tänkte nog Nerijus och kastade ut allt löst skräp från bilen.
Bort med offrets tillhörigheter, inget från henne fick ju kopplas till honom.
"Skit som skit" tänkte han nog när han tryckte in kroppen i skåpet också.
Nu var det avklarat, han hade fått sin sjuka tillfredsställelse och kroppen var bara gammalt avlagt skräp som skulle döljas.
2016-12-16, 06:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte det minsta. Han varken presenterats i termer att ha vanföreställningar eller hallucinerar.
Däremot tror jag han är jävligt störd och påföljande jävligt ond.

Nerijus Bilevicius beter sig likt vad som kallas mixed offender.
En organiserad förövare förmår att ha sociala kontakter, leva i relationer, planerar mord och dumpar offret på en annan plats.
Som organiserad förövare har han högst troligt runkat och fantiserat kring en sadistisk fantasi som övergått till planering; en vilja att iscensätta sina sjuka tändningsmönster när inte fantasin är tillräcklig längre - den räcker inte att runka längre, det fungerar inte som stressreducering.
Bara rätt tillfälle uppstå ämnar han slå till: en ensam, ung flicka nånstans i närheten av hans arbetsplats. Det ska även passa planeringen tidsmässigt så att ladan är tom på folk och det samma gäller dumpningen vid Martorp - samt vara en tid där det är legalt för honom att vistas ute med bilen.

Han har dock ett oorganiserat beteende längs grusvägen där nånting händer gällande hans fantasi om det perfekta mordet.
Är han en "normal" person har han ett adrenalinpåslag som ställer till det.
Är han psykopat eller ASP är det mer troligt affektstörningar och aggressioner. Stress påverkar knappast en sån personlighetsstörning och beroende på flackt känsloliv bekommer det inte en sådan person. Rädsla (normal oro) finns inte med i bilden.

NB kan knappast vara normal via det udda och extrema mord han utfört, jag tror således han har en personlighetsstörning.

Jag tror även att han fullständigt glömt bort mobilen, att den varnar för lågt batteri och han går bananas efter grusvägen när han inser att han han kan riskera att spåras.

För övrigt tror jag att hans motiv ligger djupt förankrat i hans förra relation. Han bär på hat och som har med hans ex att göra:
I hans snedvridna kognitiva värld kan jag mycket väl tro att han anser att exet förstört hans tillvaro, portat honom från dottern. Han bygger upp sitt hat och aggressioner och tankar om våld gör att han agerar ut som den ultimata hämnden:
En ung, smal och blond tjej. Ett substitut som motsvarar dottern.

Över tid har denna tanke gjort honom kåt. Han tänder på våldet - vilket är vedertaget inom forskning att så kan ske: det eskalerar och slutligen tänder personen på våldet i sig snarare än det sexuella.
Speciellt om den finns en läggning åt det sadistiska hållet.
En jättebra beskrivning, sannolikt mycket nära sanningen.

Angående dottern och X:et tror jag också det kan vara så att offret var ett substitut som motsvarar dottern.

Våldet när den sexuella njutningen, ju allvarligare våld desto mera sexuell njutning, det när varandra i hans sjuka värld tills han får den ultimata tillfredsställelsen, den makt och kontroll över offret han ville ha.
2016-12-16, 08:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fullständigt tillräckligt. Det lär vara de minst tidskrävande momenten.
Eller anser du att det tar lång tid att bära ut runt 50 kg sjuttonåring för en vältränad 35 åring?
Överfalla i ett hastigt utfall och släpa in via porten?

Vad det beträffar hans sjuka, absurda parafili har han minst en kvart tillgodo. När hon är död och han saggat ner brallan är partyt över för svinet.

Jag är endast intresserad av vad det var för tid som fanns till godo. Körningen har jag förstått är uppmätt, så vad var det för tid som fanns till godo? Till godo för vad?
2016-12-16, 08:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Rekonstruktion har gjorts vid 2 tillfällen i form av vallning som både åklagaren och försvarsadvokaten åberopade inför HR och åklagaren inför TR. Då var ju alla närvarande, MGM (Nerijus) åklagare, försvarsadvokat, jurymedlemmar och polis så klart, där man gick igenom allt från kopplingsstation till Martorp via kaféet och ladan.

Som på bland annat Utöya med Breivik fast där deltog Breivik mer aktivt.
Citat:
Har precis skrivit att rekonstruktion har gjorts i form av vallning och det 2 gånger. Det ger en bättre bild att vara själv direkt på plats än att titta på inspelad film med varierande aktörer.
Citat:
Japp, plus att både försvarsadvokaten och åklagaren ville ha denna form av rekonstruktion, och inte någon inspelad film vilket säger mindre än vallning.
Citat:
Större sanning är att du bara svamlar. Ja det var vallning för Nerijus var med vid båda tillfällen.
Och ja hur mycket du än bjäbbar och fantiserar så var det mordplatsen han blev vallad på, tekniskt bevisad av kriminaltekniker att det är mordplatsen.

Men du är kanske mer kunnigare än dom trots att du inte var i närheten av mjölkrummet?

Gör ett Edit:
Det var i första hand Inger som kom in med begäran om vallning iHR och åklagaren ville detsamma. Det var inte hovrättens ledamöter som ville det men gick med på det.
Det där var ingen vallning eller rekonstruktion, domstolen kallade det en syn, med den tilltalade kvar i bilen vid flera tillfällen. Detta är en vallning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12705381.ab. Den misstänkta berättar på brottsplatsen hur hon mördade sin pappa. Hon har midjebälte och kan alltså inte agera. Här finns en rekonstruktion: http://www.expressen.se/nyheter/dian...det-pa-froson/. Den misstänkte visar och berättar med egna ord vad som hände. Rekonstruktionen syftar till att visa om mordet gick att utföra på det sätt som mördaren påstod, och samma sak skulle ha skett i lisafallet, men då på det sätt åklagaren påstod.
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det hade fortfarande inte tillfört utredningen något. Eftersom någon tidspress inte förelåg.

Anser, likt det som gjordes, att en vallning var mer effektivt i detta fall. Nu blev det två och med olika medverkande.
Hur vet du att det inte förelåg någon tidpress? Har du gjort rekonstruktion?

Se ovan, det var ingen vallning.
Citat:
Ursprungligen postat av Angel22
Develi...En kompis som bor ganska nära Blomberg.
Vi träffades vid Cafet i aug 2016, sedan körde vi från Cafe till Martorp förbi NB,s bostad.
Därefter körde vi från Martorp till NB,s bostad.
Och klockade tiderna.
Vi körde därefter från NB,s bostad till affären och klockade det.
Vi körde ingen rally, vi körde i en hastighet som vi kunde föreställa oss och det dammade vid några tillfällen.
När vi kollade klockorna så hade Vi 8 minuter till godo, trotts att Vi inte Rally körde.
Så det du säger tidigare om att tiden mycket väl räcker till. Håller Vi med om till fullo.

Vi vet ju inte exakt hur lång tid det tog för NB att överfalla Lisa.
Men enligt flera olika tids speglar så har NB mycket väl hunnit med att köra aktuella vägar enligt vittnen.
Han har också haft bra tid att med våld träna in Lisa i skåpet, och sedan åka hem och röka som inget hade hänt.
USSHHH för sådana personer.
Tiderna för rallyt kan mätas och beräknas på en karta. Det fanns tid för det efter att NB var hemma och rökte, och vinkade till Gustav. Det intressanta är tiden före detta. Hur lång tid tog det för din kompis att locka dig över vägen? Hur lång tid tog det att överfalla dig och släpa dig till mjölkrummet? Hur lång tid tog det att hänga upp och tejpa dig? Hur länge förlustade sig kompisen över din kropp? Hur lång tid tog det att skära ner dig, packa in dig i plast och lägga dig i bilen?
Citat:
Rekonstruktion för att kolla om det går att lura henne över vägen? Bara för att du inte klarar av att begripa hur det går till att lura ett offer så innebär det inte att rätten är lika tappad gällande inlevelseförmåga.
Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran av trovärdigt förlopp att ha kört från baksidan, blivit tvungen att köra fram till porten då han glömt nåt (tex hjälmen) men uppenbart fick det dig att hålla käften om bilplaceringen, alltid nåt:
Det tonade ner ditt repetitiva tjat där du överfixerar på vissa detaljer dag ut och dag in och har en uppenbar brist att se helheter, sammanhang och inlevelseförmåga. Därav krav på onödiga rekonstruktioner.
Det fick mig att hålla käften om bilplaceringen, eftersom du medgav att jag hade rätt. Bilen kom dit ca 18:46. Då var Lisa redan död, förloppet gick fortare när Lisa hängde sig själv än om hon hade tvingats till alla moment.
2016-12-16, 09:45
Medlem
Så var det verkligen en tillfällighet att just detta hände L?

L hade jobbat på Cafet ett antal gånger och då fått skjuts varenda gång. Första gången hon ska åka hem själv händer detta vidriga!

Det var en eller två? andra tjejer som också åker mopped, som också parkerar sina moppar där L parkerat sin. Men de hände aldrig dom någonting...

Det hände L Första gången hon skulle åka hem själv, så är det verkligen en slump?
Jag vete fan...
2016-12-16, 10:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fick mig att hålla käften om bilplaceringen, eftersom du medgav att jag hade rätt. Bilen kom dit ca 18:46. Då var Lisa redan död, förloppet gick fortare när Lisa hängde sig själv än om hon hade tvingats till alla moment.
När det går emot dig en längre tid så brukar du avrunda med att ljuga om medhåll.
Jag har aldrig hållit med dig din fjant.
2016-12-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Så var det verkligen en tillfällighet att just detta hände L?

L hade jobbat på Cafet ett antal gånger och då fått skjuts varenda gång. Första gången hon ska åka hem själv händer detta vidriga!

Det var en eller två? andra tjejer som också åker mopped, som också parkerar sina moppar där L parkerat sin. Men de hände aldrig dom någonting...

Det hände L Första gången hon skulle åka hem själv, så är det verkligen en slump?
Jag vete fan...

Två faktorer orsakar det hela.
Lisa blev kvar ensam.
NB hade klivit över tröskeln, han hade bestämt sig, förmodligen
redan dagen innan.
Att det blev just Lisa tror jag är en ren slump.
Hon passade tyvärr in i hans fantasibild.
2016-12-16, 10:47
Medlem
Citat:
De grandiosa Fåtöljexperterna borde ut och valla sig själva eller göra en rekonstruktion för att inse att det är ett fullt möjligt förlopp tidsmässigt. Problemet sitter i skallen på vissa.

Exakt. Lägg därtill att Hurtig själv på ort och ställe kunde bekanta sig med lokaler och vägsträckor. Om han haft några tvivel om rimligheten i åklagarens beskrivning av gärningen hade han propsat på rekonstruktion i sin resningsansökan. (Eller bekostat en egen och infogat resultatet av den i sin resningsansökan.)
Jag inbjuder fåtöljexperterna att göra om det jag själv gjort på platsen. Se om jag har fel. Kolla av era egna konkurrerande hypoteser "in real life". Jag har klockat tiden mellan Blomberg och Martorp i båda riktningarna. Jag har inget att invända mot polisens klockningar. Jag har klockat tiden med bil fram till kopplingsstationen ifrån olika utgångspunkter. Jag har klockat Adrianas löptid till kopplingsstationer från olika utgångspunkter genom att löpa själv. Adrianas beskrivning kan åtminstone inte den vägen omkullkastas. Det går inte på det underlag som är vid kopplingsstationen att säkra några däcksavtryck. Från kopplingsstationen går en liten väg direkt upp till Blomberg 10. Nerijus kunde alltså efter sitt försök med Adriana på några sekunder förflytta sig till en plats där han har fullt legitima skäl att vistas. Jag har kollat mobilmasternas förmåga att korrekt positionsbestämma på olika platser omkring caféet. Funkade bra bara då masterna tvärs över Kinneviken hade "line of sight"-kontakt med min mobil. Så res er ur fåtöljerna säger jag bara.
2016-12-16, 10:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lisa blev kvar ensam.
redan dagen innan.
Ja, otroligt olyckliga omständigheter gjorde att Lisa blev hans offer. Han var laddad, han var redo, som ett blodtörstigt odjur från avgrunden. Lisa hade maximal otur. Hade det inte blivit Lisa då hade någon annan flicka fått sätta livet till, avrättad av odjuret pga hans sjuka sexualsadistiska lustars skull. Och, hade han inte blivit avslöjad och fått sitt straff så hade han garanterat fortsatt att mörda för sin njutnings skull. Dödandet brukar nämligen ge mersmak för de sexualsadistiska kräken. Men nu är han inlåst, tack och lov, och förhindrad att lustmörda fler unga flickor.
2016-12-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lisa blev kvar ensam.
redan dagen innan.

Han hade sett Adriana. Brunbränd, musklig och fin. Det var nationaldag och lite trafik så han bestämde sig för att slå till. Det sket sig för Adriana tyckte han var lite "svettig, stressad och komplicerad". Han blev tvungen att pippa på Irina på kvällen för att lätta på trycket. Det hjälpte inte. Han var ändå i full "attack-mode" dagen därpå. Han chansade på att någon skulle bli ensam kvar. Det blev Lisa.
Senast redigerad av X-pert 2016-12-16 kl. 11:13.
2016-12-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jasså. Det säger du det. Hur vet du det, att de visste? Nu låter du som vänner till familjen var verkligen med i konspirationen.

Hur vet du att det var NB som kastade grejerna? Han lämnade inte DNA på grejerna. Kom inte och säg att han tog handskar på sig.

Det är konstigt att det inte finns någon spår på Lisas tillhörigheter, även från Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in