Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Även om brottet i sig är mycket "sjukt" så finns det inget i Nerijus beteende som skulle tyda på att han vid mordet led av någon djupgående psykisk störning, någon psykos eller liknande.
För att anses som "sjuk" i lagens mening krävs att misstankar finns om sådan allvarlig störning.
Det finns det inte gällande Nerijus.
Inte det minsta. Han varken presenterats i termer att ha vanföreställningar eller hallucinerar.
Däremot tror jag han är jävligt störd och påföljande jävligt ond.
Nerijus Bilevicius beter sig likt vad som kallas mixed offender.
En organiserad förövare förmår att ha sociala kontakter, leva i relationer, planerar mord och dumpar offret på en annan plats.
Som organiserad förövare har han högst troligt runkat och fantiserat kring en sadistisk fantasi som övergått till planering; en vilja att iscensätta sina sjuka tändningsmönster när inte fantasin är tillräcklig längre - den räcker inte att runka längre, det fungerar inte som stressreducering.
Bara rätt tillfälle uppstå ämnar han slå till: en ensam, ung flicka nånstans i närheten av hans arbetsplats. Det ska även passa planeringen tidsmässigt så att ladan är tom på folk och det samma gäller dumpningen vid Martorp - samt vara en tid där det är legalt för honom att vistas ute med bilen.
Han har dock ett oorganiserat beteende längs grusvägen där nånting händer gällande hans fantasi om det perfekta mordet.
Är han en "normal" person har han ett adrenalinpåslag som ställer till det.
Är han psykopat eller ASP är det mer troligt affektstörningar och aggressioner. Stress påverkar knappast en sån personlighetsstörning och beroende på flackt känsloliv bekommer det inte en sådan person. Rädsla (normal oro) finns inte med i bilden.
NB kan knappast vara normal via det udda och extrema mord han utfört, jag tror således han har en personlighetsstörning.
Jag tror även att han fullständigt glömt bort mobilen, att den varnar för lågt batteri och han går bananas efter grusvägen när han inser att han han kan riskera att spåras.
För övrigt tror jag att hans motiv ligger djupt förankrat i hans förra relation. Han bär på hat och som har med hans ex att göra:
I hans snedvridna kognitiva värld kan jag mycket väl tro att han anser att exet förstört hans tillvaro, portat honom från dottern. Han bygger upp sitt hat och aggressioner och tankar om våld gör att han agerar ut som den ultimata hämnden:
En ung, smal och blond tjej. Ett substitut som motsvarar dottern.
Över tid har denna tanke gjort honom kåt. Han tänder på våldet - vilket är vedertaget inom forskning att så kan ske: det eskalerar och slutligen tänder personen på våldet i sig snarare än det sexuella.
Speciellt om den finns en läggning åt det sadistiska hållet.