Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller med.

Ja, nu vill jag se följande stafettlag: Haag - Stina - Wikén/Rydqvist - Dyvik (om nu inte Nordström har kommit i praktslag). Egentligen skulle jag vilja ha Stina på sista men jag ser inte så många alternativ på de klassiska sträckorna.

- - -

Ryska laget till La Clusaz:
Evgeniy Belov, Stanislav Volzhentsev, Jevgenij Dementiev. Alexander Legkov, Andrei Melnichenko, Sergei Ustyugov, Alex Chervotkin och Yermil Vokuev.

Kvinnor : Yulia Belorukova, Alisia Zhambalova, Pauline Kalsina, Natalia Nepryaeva, Anastasia Sedova, Jelena Soboleva, Julia Tchekaleva och Darya Vedenina.

Vokuev och Vedenina enbart söndagens stafett. Har spekulerats att Legkov och Ustiugov inte skulle vara med La Clusaz men nu verkar de vara med.

Vore intressant att se Haag på en förstasträcka, skulle Ebba fortsätta köra på och utvecklas, så är det ju framför allt denna sträcka som kan bli aktuell i ett VM för Haag..

Kalla & Stina bör normalt vara givna, skulle Ebba ta hand om tredje, så får väl resten (Ida, Falk, Haag, Sofia, Dyvik, Wikén, Sundling m.fl.) rikta in sig på att tävla om en förstasträcka..
2016-12-15, 16:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
https://youtu.be/SyGds2O7RAg?t=1h40m55s

Utgående från videon tror jag att Magnussonbacken är den röda sträckan här (från höger till vänster):
http://aijaa.com/ZpYQeo

Jag är inte helt säker på slutet av backen, men början av backen borde åtminstone stämma.

Du har rätt. Bjarne säger i klippet från 78 (5:20 in) "ja nu är de då på väg in i den tunga tunga backen mot hopptornet". Jämför med årets VM-stafett banor så kör man ner för Magnussonbacken från 600-750m och sedan åker på tillbakavägen den tunga stigningen 50m till höger om Magnussonbacken och når toppen högre upp än vad Magnusson gjorde?
2016-12-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du har rätt. Bjarne säger i klippet från 78 (5:20 in) "ja nu är de då på väg in i den tunga tunga backen mot hopptornet". Jämför med årets VM-stafett banor så kör man ner för Magnussonbacken från 600-750m och sedan åker på tillbakavägen den tunga stigningen 50m till höger om Magnussonbacken och når toppen högre upp än vad Magnusson gjorde?

Ja, det tycker jag också. Den tuffaste delen av Magnussonbacken är i början (vilket framgår av höjdkurvorna), så den åker man inte utför, men toppen är nu ungefär 15m meter högre på grund av att man åker längre västerut (stigningen mellan 1100 och 1300).
2016-12-15, 16:37
Medlem
Tråkigt med Ida hade behövt komma igång mer än hon gjort och en förkylning hjälper ju inte till... Hoppas hon inte hunnit smitta någon fler dom umgås ju rätt tätt och rumskompisen borde ligga illa till...
2016-12-15, 16:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Ja, det tycker jag också. Den tuffaste delen av Magnussonbacken är i början (vilket framgår av höjdkurvorna), så den åker man inte utför, men toppen är nu ungefär 15m meter högre på grund av att man åker längre västerut (stigningen mellan 1100 och 1300).

Ska man nu värdera klassiska och fristilsbanorna på stafetten så är de ganska likvärdiga.

- - - - -

TdS för Ida?
2016-12-15, 17:03
Medlem
Citat:

Är ändå inte speciellt lång åkt tid upp för i Magnusson backen först ca 30 rätt brat på slutet.. sedan går de ju platt och lätt utför innan dom är i bild igen vid 8.6 för att ta sista knäppen på ca 30 sek för att nå toppen...
2016-12-15, 21:43
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är ändå inte speciellt lång åkt tid upp för i Magnusson backen först ca 30 rätt brat på slutet.. sedan går de ju platt och lätt utför innan dom är i bild igen vid 8.6 för att ta sista knäppen på ca 30 sek för att nå toppen...

Menar du att det inte är så mycket att göra i den backen? För lätt?

Jag kommer inte ihåg siffrorna från Faluns stafettbanor, men är inte Lahtis bägge banor i närheten av Faluns klassiska i total climb?
2016-12-15, 22:07
Medlem
Väldig urkraft i Magnusons forcering för övrigt. Hård karl det där.
2016-12-15, 22:07
Medlem
Citat:
Menar du att det inte är så mycket att göra i den backen? För lätt?

Jag kommer inte ihåg siffrorna från Faluns stafettbanor, men är inte Lahtis bägge banor i närheten av Faluns klassiska i total climb?

Som backen var 89 och 01 tycker jag inte den var så extrem när jag åkte den tycker utgången är på varvet var värre . Jag har bara sprungit i Falun upp för backen och tycker den är jobbigare...Magnusson backen som den var 89 var ju upp delad i två delar tycker jag mer

Som banan var 89 tror jag man måste vara väldigt stark där för att åka ifrån en grupp... på herrsidan tror jag inte de hade fungerat alls i göra de idag... men damloppen är ju annorlunda
2016-12-16, 09:18
Medlem
R.O.S.Hs avatar
På damsidan borde det bli Haag wiken dyvik Nilsson
Rydqvist kan inte åka halvmil och Nordström kommer från lågland

Vill gärna ge Burman en fair chans på första
Olsson och Johansson i mitten om nu Olsson tänkt åka två lopp
Ren duell mellan Lindblad och Ekström om sista
2016-12-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
På damsidan borde det bli Haag wiken dyvik Nilsson
Rydqvist kan inte åka halvmil och Nordström kommer från lågland

Vill gärna ge Burman en fair chans på första
Olsson och Johansson i mitten om nu Olsson tänkt åka två lopp
Ren duell mellan Lindblad och Ekström om sista

Jönsson vill nog åxå ha ett ord med om en plats första sträckan kan ju vara för han men håller med ser nog mer att man satsar på Burman där
2016-12-16, 14:06
Medlem
Tydligen bättre förhållanden i Frankrike än väntat... men varningar för att de kan bli trångt och bökigt och hända olyckor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in