2016-12-14, 23:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Att Putin gillar valet är förstås för att Tillerson kommer att säkerställa att oljepriserna stiger, vilket i sin tur gynnar Putins regim. Dessutom hoppas han säkert på "tjänster och gentjänster". Att förhandla med djävulen har ju sitt pris.

60 dollar fatet..

Det är "det" magiska priset per fat (generellt sagt) som triggar mer fracking och att öppna kranarna mer i USA. Man har återkommit till det här i Norge. Så koncensus är att det inte blir något mer 100 dollar per fat.

(står ju mycket om oljepriserna i ekonominyheter här..)

Men allt är ju invecklat "hit och dit", och har ju själv återkommit till att USA/Ryssland inte kan bli "bästa kompisar" i.o.m senaten i USA.

McCain och Rubio har ju alleredan börjat att knorra i.o.m Tillersons nomination.

Trumps problem med ett närmande till Ryssland går via senaten..
Citera
2016-12-15, 01:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Den här artikeln kommer Stabskapten länka till så fort det bekräftats att John Bolton nominerats till vice utrikesminister så det känns rimligt att kommentera den redan nu. För det första så verkar artikelförfattaren Daniel Larison, som vi sett tidigare i tråden, vara överdrivet intresserad av att leta efter fel och brister hos Donald Trump. Han skriver exempelvis:

Alltså: Det är inte troligt att Trump valt att nominera Bolton till utrikesminister för att blidka GOP:s neocon-falang eftersom de båda herrarna verkar ha en liknande syn på Iran. Problemet är att Larison bortser från det lilla faktum att Donald Trump och John Bolton har olika åsikter inom en mängd områden: Syrien, Irak, EU och Ryssland exempelvis. Han inte bara bortser från detta faktum, han ljuger om det i sin artikel:

Daniel Larison citerar också Scott McConnell i sin artikel:

Detta låter oerhört tramsigt. Visst, John Bolton kommer ha inflytande inom utrikesdepartementet men det kommer vara begränsat. McConnell får det att låta som att det är Bolton som nominerats till utrikesminister men det är i själva verket Rex Tillerson som kommer sätta agendan inom utrikesdepartementet och han lär inte sitta still om Bolton försöker leka boss.

Jag vidhåller att John Bolton kommer nomineras till vice utrikesminister på grund av att det blir lättare för Donald Trump att skapa acceptans för Rex Tillerson om Bolton ingår i paketet. Sen ska man naturligtvis inte inbilla sig att Trump i hemlighet avskyr Bolton, det verkar ju onekligen som att de båda herrarna kommer bra överens på det personliga planet och dessutom så ställde sig Bolton bakom Trumps kandidatur ganska tidigt. Detta till trots så tror jag att Trump helst av allt velat hålla Bolton borta från utrikespolitiken.

Jag tror att du underskattar den skada som Bolton skulle kunna ställa till med som andre man. Visst, Tillerson är högste chef, men Bolton är insidern som jobbat med detta hela sitt liv och har de kontakter som behövs för att ställa till med sattyg.

Dock undrar jag om Trump verkligen kommer att utse Bolton till andre man. Om syftet var att blidka den nykonservativa falangen i kongressen som ogillar Tillerson borde han ha tillkännagivit båda utnämningarna samtidigt. Nu har krypskyttet mot Tillerson redan tagit full fart.
Citera
2016-12-15, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har krypskyttet mot Tillerson redan tagit full fart.

Japp. Helt enligt plan. Får man anta. Låt dem gå på efterbrännare nu så har de inget att komma med när det blir allvar.
Perfekt.
Citera
2016-12-15, 09:55
Medlem
Citat:
Jag tror att du underskattar den skada som Bolton skulle kunna ställa till med som andre man. Visst, Tillerson är högste chef, men Bolton är insidern som jobbat med detta hela sitt liv och har de kontakter som behövs för att ställa till med sattyg.

Det här är just därför Bolton är ett bra val. Han kommer göra sitt bästa för att rensa ut skräpet som finns på utrikesdepartementet. Du vet, de där som omedelbart gick Kinas kommunistpartis ärenden efter att Trump snackat med Taiwans president.
Citera
2016-12-15, 10:29
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Dock undrar jag om Trump verkligen kommer att utse Bolton till andre man. Om syftet var att blidka den nykonservativa falangen i kongressen som ogillar Tillerson borde han ha tillkännagivit båda utnämningarna samtidigt. Nu har krypskyttet mot Tillerson redan tagit full fart.

Att Bolton är på gång till *någon* form av post med inflytande tror jag säkert, gubben är inte direkt någon diplomat till karaktären annars men har på senare tid tonat ner antirysk retorik. Det måste vara något rätt saftigt pris som får Bolton att offra sig så här

Det andra stycket du skriver kan ju lika gärna tyda på motsatsen, dvs att Trump väntar med att utse Bolton till vice för att få det att framstå som en kompromiss så att falangen känner att den vunnit något.

Jag är numera övertygad om att Trump har en rätt tydlig plan för hur den nya utrikespolitiken ska se ut, det verkar vara viktigt för honom och jag kan tänka mig att Flynn styr en del i bakgrunden, eller har Trumps öra. Jag tror därför inte han kommer tillåta att den onödiga konflikten med Ryssland fortsätter eskalera även om Bolton så skulle bli nr 1 i slutändan.
Iran kan nog däremot få det jobbigt de närmaste 4 åren, men så hade det nog blivit även under Hillary eller oavsett vem som blir utrikesminister.
Synd kan jag tycka, tror Iran har potential, men ärligt talat är avspänning med Ryssland absolut prio 1 och betydligt viktigare för oss i Europa än vad som händer med Iran.
Citera
2016-12-15, 17:23
Medlem
longbow4ys avatar
Ryan Zinke som inrikesminister.
Intressant:
Citat:
A Republican, he previously served as a member of the Montana Senate, representing Senate District 2 from 2009 to 2011
He was a Navy SEAL from 1986 until 2008, and retired with the rank of Commander.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_Zinke
Citera
2016-12-15, 17:32
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ryan Zinke som inrikesminister.
Intressant:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_Zinke

Ska USA styras av en militärjunta eller vad är det frågan om? (Med tanke på att var och varannan har militärbakgrund)
Citera
2016-12-15, 19:53
Medlem
MrSkargards avatar
Enligt New York Times så vill Rex Tillerson inte ha John Bolton som vice utrikesminister. Antingen ljuger NYT eller så jobbar Tillerson för mullorna i Iran, enligt experten10-logik finns inga andra alternativ.
Citera
2016-12-15, 20:51
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Enligt New York Times så vill Rex Tillerson inte ha John Bolton som vice utrikesminister. Antingen ljuger NYT eller så jobbar Tillerson för mullorna i Iran, enligt experten10-logik finns inga andra alternativ.

Definitivt en intressant artikel,

http://mobile.nytimes.com/2016/12/14/us/politics/john-bolton-state-dept-deputy.html

Nyt har ofta initierat skvaller så det kan nog mycket väl vara sant. Intressant också att se att motståndet även mot Bolton fortfarande är stort inom GOP. Säger en del om hur stridig Bolton är.
Men vem kan då bli vice?
Citera
2016-12-15, 20:52
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Att Bolton är på gång till *någon* form av post med inflytande tror jag säkert, gubben är inte direkt någon diplomat till karaktären annars men har på senare tid tonat ner antirysk retorik. Det måste vara något rätt saftigt pris som får Bolton att offra sig så här

Det andra stycket du skriver kan ju lika gärna tyda på motsatsen, dvs att Trump väntar med att utse Bolton till vice för att få det att framstå som en kompromiss så att falangen känner att den vunnit något.

Jag är numera övertygad om att Trump har en rätt tydlig plan för hur den nya utrikespolitiken ska se ut, det verkar vara viktigt för honom och jag kan tänka mig att Flynn styr en del i bakgrunden, eller har Trumps öra. Jag tror därför inte han kommer tillåta att den onödiga konflikten med Ryssland fortsätter eskalera även om Bolton så skulle bli nr 1 i slutändan.
Iran kan nog däremot få det jobbigt de närmaste 4 åren, men så hade det nog blivit även under Hillary eller oavsett vem som blir utrikesminister.
Synd kan jag tycka, tror Iran har potential, men ärligt talat är avspänning med Ryssland absolut prio 1 och betydligt viktigare för oss i Europa än vad som händer med Iran.

Jag börjar undra om inte den hårda retoriken mot Iran var en rökridå. Närmandet till Ryssland och stödet till Assad var indicier men med utnämningen av Tillerson till utrikesminister så blir det starkare än så. I så fall är det Saudiarabien som är den riktiga måltavlan. Trump har även givit sina revisorer i uppdrag att gå igenom de 500 bolagen i affärsimperiet och göra sig av med de som har någon form av koppling till Saudiarabien. Allt skulle bli logiskt med tanke på att den tidigare amerikanska administrationen stöttat IS i syfte att få bort Assad och förverkliga planen om en gaspipeline till Europa från Saudiarabien. Istället blir det gas från Ryssland...med god hjälp från Exxon förstås. Givetvis vet också Trump att det är Saudiarabien som är den största sponsorn både av islamistisk terror i väst och den pågående islamiseringen av Europa.
Citera
2016-12-15, 20:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

http://mobile.nytimes.com/2016/12/14/us/politics/john-bolton-state-dept-deputy.html

Nyt har ofta initierat skvaller så det kan nog mycket väl vara sant. Intressant också att se att motståndet även mot Bolton fortfarande är stort inom GOP. Säger en del om hur stridig Bolton är.
Men vem kan då bli vice?

Rudy Giuliani kanske? Han lär dock med stor sannolikhet vilja ha mer rampljus än vad en post som vice utrikesminister kan ge.
Citera
2016-12-15, 21:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Men vem kan då bli vice?

New York Times försöker ju lansera den gamle Iran-Contrasskurken och PNAC:aren Eliott Abrams i stället.

Säger egentligen allt man behöver veta om NYT. Det finns inte en krigshetsande nykonservativ som NYT inte älskar och sluter i sin famn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in