Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag tror att du underskattar den skada som Bolton skulle kunna ställa till med som andre man. Visst, Tillerson är högste chef, men Bolton är insidern som jobbat med detta hela sitt liv och har de kontakter som behövs för att ställa till med sattyg.
Dock undrar jag om Trump verkligen kommer att utse Bolton till andre man. Om syftet var att blidka den nykonservativa falangen i kongressen som ogillar Tillerson borde han ha tillkännagivit båda utnämningarna samtidigt. Nu har krypskyttet mot Tillerson redan tagit full fart.

Att Bolton är på gång till *någon* form av post med inflytande tror jag säkert, gubben är inte direkt någon diplomat till karaktären annars men har på senare tid tonat ner antirysk retorik. Det måste vara något rätt saftigt pris som får Bolton att offra sig så här
Det andra stycket du skriver kan ju lika gärna tyda på motsatsen, dvs att Trump väntar med att utse Bolton till vice för att få det att framstå som en kompromiss så att falangen känner att den vunnit något.
Jag är numera övertygad om att Trump har en rätt tydlig plan för hur den nya utrikespolitiken ska se ut, det verkar vara viktigt för honom och jag kan tänka mig att Flynn styr en del i bakgrunden, eller har Trumps öra. Jag tror därför inte han kommer tillåta att den onödiga konflikten med Ryssland fortsätter eskalera även om Bolton så skulle bli nr 1 i slutändan.
Iran kan nog däremot få det jobbigt de närmaste 4 åren, men så hade det nog blivit även under Hillary eller oavsett vem som blir utrikesminister.
Synd kan jag tycka, tror Iran har potential, men ärligt talat är avspänning med Ryssland absolut prio 1 och betydligt viktigare för oss i Europa än vad som händer med Iran.