2016-12-14, 09:15
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Väldigt intressant och klokt av Trump att välja Tillerson som utrikesminister. USA kommer få en helt ny utrikespolitik, hoppas innerligt att den kommer vara bra för alla samtliga.

Trump skulle ha varit president under slutet av 80- och början på 90-talet. Då tror jag inte att relationerna mellan Ryssland och Väst skulle vara så kyliga som idag. Då USA bokstavligt talat körde över Ryssland med en sådan ignorans att man skapade det geopolitiska läget som finns idag. Mycket kunde ha förhindras bara om USA skulle ha varit villiga att hjälpa Ryssland på fötter efter Sovjets fall.
Citera
2016-12-14, 09:40
Medlem
baggebo1s avatar
Stephen Miller blir "Assistant to the President and Senior Advisor to the President for Policy". Miller låg bakom en hel del av de radikala och riktigt bra talen i valkampanjen, det är ju bra. Mindre bra att det som såg ut att bli judenrein nu redan är inne på sin tredje folkmördare.

https://theconservativetreehouse.com/2016/12/13/stephen-miller-appointed-to-trump-administration-job-senior-advisor-to-president-for-policy/
Citera
2016-12-14, 13:37
Medlem
MrSkargards avatar
Den här artikeln kommer Stabskapten länka till så fort det bekräftats att John Bolton nominerats till vice utrikesminister så det känns rimligt att kommentera den redan nu. För det första så verkar artikelförfattaren Daniel Larison, som vi sett tidigare i tråden, vara överdrivet intresserad av att leta efter fel och brister hos Donald Trump. Han skriver exempelvis:

Citat:
It is possible that appointing Bolton is just a sop to hard-liners and the movement conservatives that wanted him in the top job, but I’d guess that it means more than that. Given the anti-Iranian leanings of virtually all other Trump national security appointees, Bolton would unfortunately fit in only too well with the rest of the team.

Alltså: Det är inte troligt att Trump valt att nominera Bolton till utrikesminister för att blidka GOP:s neocon-falang eftersom de båda herrarna verkar ha en liknande syn på Iran. Problemet är att Larison bortser från det lilla faktum att Donald Trump och John Bolton har olika åsikter inom en mängd områden: Syrien, Irak, EU och Ryssland exempelvis. Han inte bara bortser från detta faktum, han ljuger om det i sin artikel:

Citat:
Russia policy may be the only area where Trump and Bolton genuinely disagree, but we will have to see how real that difference is.

Daniel Larison citerar också Scott McConnell i sin artikel:

Citat:
Does he fully recognize that Bolton, in the key State Department managerial position, would shape the department at its middle levels for years to come, effectively ensuring Trump’s own stated views were marginalized and received no bureaucratic support?

Detta låter oerhört tramsigt. Visst, John Bolton kommer ha inflytande inom utrikesdepartementet men det kommer vara begränsat. McConnell får det att låta som att det är Bolton som nominerats till utrikesminister men det är i själva verket Rex Tillerson som kommer sätta agendan inom utrikesdepartementet och han lär inte sitta still om Bolton försöker leka boss.

Jag vidhåller att John Bolton kommer nomineras till vice utrikesminister på grund av att det blir lättare för Donald Trump att skapa acceptans för Rex Tillerson om Bolton ingår i paketet. Sen ska man naturligtvis inte inbilla sig att Trump i hemlighet avskyr Bolton, det verkar ju onekligen som att de båda herrarna kommer bra överens på det personliga planet och dessutom så ställde sig Bolton bakom Trumps kandidatur ganska tidigt. Detta till trots så tror jag att Trump helst av allt velat hålla Bolton borta från utrikespolitiken.
Citera
2016-12-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Stephen Miller blir "Assistant to the President and Senior Advisor to the President for Policy". Miller låg bakom en hel del av de radikala och riktigt bra talen i valkampanjen, det är ju bra. Mindre bra att det som såg ut att bli judenrein nu redan är inne på sin tredje folkmördare.

https://theconservativetreehouse.com/2016/12/13/stephen-miller-appointed-to-trump-administration-job-senior-advisor-to-president-for-policy/

Tar du om det där sista så att någon annan än du förstår?

Miller verkar ha koll på läget. Smart kille. Mycket bra val.
Citera
2016-12-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Detta till trots så tror jag att Trump helst av allt velat hålla Bolton borta från utrikespolitiken.

Varför skulle han vilja göra det? Är Trump hemlig agent åt mullorna?

Poängen med att sätta in Bolton i utrikesdepartementen är att rensa ut i vänsterråttboet kallat utrikesdepartementet. Den där McConnell eller Larison vilket riksmongo som skrev artikeln anser tydligen att det är något dåligt. Det gränsar till landsförräderi att ha en sådan åsikt.

Notera att packet på utrikesdepartementet direkt gick det Kinas kommunistpartis ärenden när de fick veta att Trump pratat med Taiwans president. Bolton däremot stödde Trump.

Detta har du problem med. Jag blir fysiskt sjuk när jag läser din inlägg.
Senast redigerad av experten10 2016-12-14 kl. 17:03.
Citera
2016-12-14, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag blir fysiskt sjuk när jag läser din inlägg.
Nej men vad bra! Hoppas sjukdomen är dödlig!
Citera
2016-12-14, 18:22
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Varför skulle han vilja göra det? Är Trump hemlig agent åt mullorna?

Poängen med att sätta in Bolton i utrikesdepartementen är att rensa ut i vänsterråttboet kallat utrikesdepartementet. Den där McConnell eller Larison vilket riksmongo som skrev artikeln anser tydligen att det är något dåligt. Det gränsar till landsförräderi att ha en sådan åsikt.

Notera att packet på utrikesdepartementet direkt gick det Kinas kommunistpartis ärenden när de fick veta att Trump pratat med Taiwans president. Bolton däremot stödde Trump.

Detta har du problem med. Jag blir fysiskt sjuk när jag läser din inlägg.

Jag tror inte, till skillnad från dig, att John Bolton är en simpel karriärist som villigt anpassar sig efter sina chefer. Han är i mina ögon en ideolog med en världsbild som han vill genomdriva till hundra procent. Tack och lov att han "bara" kommer bli vice utrikesminister.
Citera
2016-12-14, 18:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte, till skillnad från dig, att John Bolton är en simpel karriärist som villigt anpassar sig efter sina chefer. Han är i mina ögon en ideolog med en världsbild som han vill genomdriva till hundra procent. Tack och lov att han "bara" kommer bli vice utrikesminister.

En världsbild mullorna inte gillar alltså.
Citera
2016-12-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Att Putin gillar valet är förstås för att Tillerson kommer att säkerställa att oljepriserna stiger, vilket i sin tur gynnar Putins regim. Dessutom hoppas han säkert på "tjänster och gentjänster". Att förhandla med djävulen har ju sitt pris.

Jag tror du överdriver det inflytande Tillerson och Putin har över oljepriset. Visst kan enskilda statsmän påverka priset på marginalen(tillfälligt) men prissättningen görs av marknaden främst och den är mer komplex än många tror.

Det finns enbart kortsiktiga vinster i att försöka skapa någon form av politisk oro enbart för att höja priserna på oljan och så korkad är knappast Tillerson eller Putin heller för den delen. Konsekvenserna skulle helt enkelt vara alltför dyrköpta.
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-12-14 kl. 18:41.
Citera
2016-12-14, 18:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
En världsbild mullorna inte gillar alltså.

En världsbild som inte Donald Trump gillar.
Citera
2016-12-14, 18:48
Medlem
Citat:
En världsbild som inte Donald Trump gillar.

Trump är hemlig agent åt mullorna?

Bolton är en solklar amerikansk nationalist. Mullorna gillar inte sånt...
Citera
2016-12-14, 18:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Trump är hemlig agent åt mullorna?

Bolton är en solklar amerikansk nationalist. Mullorna gillar inte sånt...

Man behöver inte vara en Iran-agent för att man ogillar John Boltons neokonservativa världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in