2016-12-15, 19:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, den där våldsamma tillbakagången är svår att förstå om man inte har drabbats själv eller levt under en epok när den var vanligt förekommande.

Oerfarna människor tenderar att vara helt oförstående inför tillbakagången.

En het marknad är ju av naturen flytande, påverkad av tillfälligheter och massor av psykologiska faktorer, och det är ett stort att misstag att uppfinna trygghetspunkter åt sig själv.

Detta är ju en spekulationsmarknad, för guds skull, och man kan inte applådera raketpriserna utan att kika på den eventuella baksidan ... det är som att köra rally i skogen och förneka risken att krascha.

Både rekorduppgångar och möjliga totalhaverier ingår i spelet, för ett spel är det ...

Fn tycker jag att övervärderingen av bostäder är intressant, och jag undrar om det finns någon undersökning av sk luftbud (dvs mäklarens och säljarens kompisar blåser upp priset), hur vanliga de är.

Jag antar att sådant här är svårt att kontrollera, och att alla mäklare och säljare skulle ha någon övergripande etik som förhindrar detta, det tror jag inte ett ögonblick.

Och det finns ju inte en chans att en skitdåligt planerad, pytteliten, dragig etta med ett 30 år gammalt kök är värd 3 miljoner, även om ettan ligger mitt i smeten ... eller att ett råtthål i en förort är värt 2 miljoner ...

Nånstans så håller vi på att bedra oss själva totalt ... man kan ju inte stirra sig blind på kalkyler, på marknaden, på spekulationer ... man måste ju titta på vad man får, om det är en bra bostad, om det är en hälsosam miljö osv ...

Det känns ofta som om våra kalkyler och verkligheten inte lirar ihop överhuvudtaget ...

Angående skuggbud: kolla ett program kallat "dold" och som visas på svtplay. De hade en granskning om just detta och jag tror 3/17 mäklare var positiva till att säljaren skulle tillåtas använda sig av bulvaner. Kan tänka mig att det är fler mäklare som uppmuntrar skuggbud när det är sämre tider, 3/17 var mindre än jag trodde.
2016-12-15, 19:51
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Vi har inte den spekulation i bostäder som behövs för att
ett riktigt bubbelscenarion skall kunna uppstå. De flesta köper bostäder för att bo, de kommer att bo kvar så länge de har råd att betala räntor plus eventuella amorteringar.

Vänta lite...?

Om inte jag är helt vilse så handlar ju en stor del av bostadsbubblan om att folk köper bostäder som just investeringar.
Inte för att de verkligen ääääälskar bostaden och vill bo kvar där så länge som möjligt.

Ett supervanligt tankesätt nuförtiden är:
Låna extrema summor > Köp bostadsrätt > Vänta ett par år eller mer > Sälj till sinnessjukt överpris med ofattbara vinster > Tjäna stora pengar!

Störtar bostaden ner i pris så drabbas dessa människor av panik. De sitter där med sina snuskiga skulder och en bostad som tappat värde.
2016-12-15, 20:01
Medlem
När den här bubblan spricker, för det gör den, så står jag där med pengar i handen och skambudar när skeppet sjunkit klart. Nyckeln till att vara framgång i affärer, spel och kärlek är att veta när man ska kliva av tåget.

Priserna just nu är bortom all kontroll och att folk fortfarande med glada miner betalar groteska överpriser för att bo innanför tullarna är för mig helt otroligt.
2016-12-15, 20:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Vänta lite...?

Om inte jag är helt vilse
Jag kan bekräfta att du är vilse.
2016-12-15, 20:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waba
När den här bubblan spricker, för det gör den, så står jag där med pengar i handen och skambudar när skeppet sjunkit klart. Nyckeln till att vara framgång i affärer, spel och kärlek är att veta när man ska kliva av tåget.

Priserna just nu är bortom all kontroll och att folk fortfarande med glada miner betalar groteska överpriser för att bo innanför tullarna är för mig helt otroligt.
Fortsätt drömma.
Himla tråkigt att du fortfarande inte kommer har råd och får bo kvar i din skokartong.

Nyckeln till att vara framgång i affärer, spel och kärlek är att veta hur systemet fungerar. Kunskap gör vinnare.
2016-12-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ganska många bostäder säljs idag med en inflyttning längre fram, på vilket sätt skulle nyprod som säljs innan tillträde vara olikt dessa?

Vanligtvis bor det ju folk i en bostad, och dessa kanske behöver ett par månader eller mer på sig att ta sig till ett nytt boende.
Men varför skriver du utan att tänka det minsta lilla.

Alt A)
Olle köper en framtida bostad Av ett byggbolag vid tiden T0 för X kr. Vid tiden T1, innan tillträde, säljer han den för Y kr till Fia.

Alt B)
Byggbolaget säljer samma bostad vid tiden T1 till Fia för Z kr.

Uppgift 1: Visa att priset till Fia vid tiden T1 skiljer. Dvs att Z är skilt från Y.

Uppgift 2: Visa att priset X vid T0 har någon som helst betydelse, för Fias betalningsvilja vid tiden T1.

Inga fantasier nu. Utan matematisk bevisföring.
2016-12-15, 20:38
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nyckeln till att vara framgång i affärer, spel och kärlek är att veta hur systemet fungerar. Kunskap gör vinnare.
Whatever you say, Buffet
2016-12-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Fed höjde alltså räntan med 0,25 punkter. Om de nu verkligen fortsätter upp under 2017 får vara osagt.

Kommer detta att påverka svenska räntor tror ni? Och vad skulle eventuella räntehöjningar få för effekt i Sverige?
ECB behöver nog höja innan RB kan göra så mycket.

Men att FED retirerar i valutakriget underlättar naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Jag tror att om folk börjar tro att räntan ska stiga så kommer budgivningarna sticka iväg för folk vill nypa en lägenhet och binda till rekordlåg ränta.

Åsikter?
Ditt problem med det är att så gott som alla köpare redan äger en bostad. Dvs de kan lika gärna binda ränta på befintliga lån.
2016-12-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
NEJ. Normalt är att utbudet minskar när bostadsmarknader kraschar. Det här är en sån där typisk kommentar man knappt vet hur man ska besvara, för du är liksom på något vis bergssäker på raka motsatsen av vad empiri faktiskt visar. Och eftersom ingen empiri alls stödjer det du skriver kan du inte ens ha sett det någonstans. Du hittade bara på det?
För att det ska uppstå prisfall måste utbudet överstiga efterfrågan.

Om nu utbudet skall minska så behöver efterfrågan i så fall minska snabbare.
2016-12-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Så 8% av de folkbokförda gick på försörjningsstöd = socialbidrag. Hade man räknat med hela befolkningen då eller bara de i yrkesverksam ålder? Till detta kommer att papperslösa = illegala invandrare numera också kan få socialbidrag. Till dessa kan man lägga en stor grupp som går på a-kassa, på hel eller deltid.
Dock var det inte mer än 8% av inkomsterna. Hur du än ojar dig.

Citat:
Med en insats idag på 15% som många blankolånar till, så leder en prisnedgång med 25% från inköpspriset till att man hamnar med en skuld på 25% av inköpspriset, t.ex. vid separation. Denna förlust får man täcka upp med ytterligare blankolån vid försäljningen för att täcka lånet till banken. Knappast någon vinst där.
Säg då att någon köpte för 100 KSEK för 20 år sedan. Och nu är uppe i 2 MSEK. En tillbakagång på 25% skulle då innebär att dom kan sälja den för 1500 MSEk.

Du lyckas alltså med att få 1500 KSEK - 100 KSEK = + 1400 KSEK till en förlust.

Riktigt hur du lyckas med det vet du väl själv. Men ovanstående borde leda till att ingen tar det du skriver på allvar.

Citat:
Jag har inte detaljstuderat kreditförlusterna vid 1990-talskrisen. Dock var de ganska stora totalt sett, annars hade ju bankerna inte gått så dåligt som de gjorde.
Det kom en rejäl internationell lågkonjunktur. (Som förvärrades i Sverige).
Det gjorde att en hel del företag konkade. Och det åkte bankerna på kreditförluster på. (Huvudproblemet var kommersiella fastigheter).

Men det var bostäder som frågan gällde. Det har du inte svarat på.

Citat:
Då ett antal bostadsrättsföreningar gick omkull borde det skapat kreditförluster inom bostadssektorn.
Det finns hela tiden kreditförluster på bostäder. De är dock väldigt små.

Citat:
Om vi tittar vidare på kreditförluster pga bostadslån till privatpersoner, så blir det ju lurigt, då man i princip inte kan gå i personlig konkurs i Sverige, på ett sådant sätt att dina skulder skrivs av. På det sättet realiseras aldrig kreditförlusterna gentemot privatpersoner, på samma sätt som de gör när ett företag som lånat pengar går i konkurs.
Bankerna måste skriva av dessa som kreditförluster efter ett tag. Notera att dom kan fortfarande ha kvar kravet mot låntagaren. Skulle låntagaren betala till slut blir det en skattepliktig intäkt.

Så du kan begrunda nivån på kreditförluster på bostadslån.

Citat:
Något som är klart är dock att det var väldigt lätt att låna pengar innan 1990-talskrisen, läs bara här om hävstången Gustaf Douglas hade när han byggde sin förmögenhet:
Det är dock ovidkommande när vi talar om bostadslån.
Ska vi bokföra dig som svarslös?
2016-12-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det förekommer mängder av myter kring 90-talskrisen idag som ingen lyckas belägga eller bevisa på något sätt men de upprepas om och om igen av vissa människor.

Så om du vet att det skedde fram med fakta och bevis.

Jag kan tänka mig att en del föreningar som går i konkurs, både då och nu, dessutom är föreningar utan medlemmar. Vid nybyggnation upprättar man en förening utan boende inför försäljningen av bostäderna innan bygget är färdigt. Havererar sedan byggprojektet under resans gång kommer föreningen att sättas i konkurs av byggherren och ingen privatperson lider någon direkt skada av det.
På 80-talets andra hälft blev det mer och mer populärt att stå i kö till nyproduktion av HSB-BR. Dessa såldes till underpris. Man så hade HSB hembud på dessa i 2 år. Därefter kunde man sälja sin HSB-BR och tjäna en hacka.

Men vid lågkonjunkturen som kom i börja på 90-talet och skattereformen som sänkte avdragsrätten från 50-80% ned till 30%, minskade viljan att köpa, och just nybildade BRF kunde få problem att sälja alla BR. Och det förekom att någon ny BRF gick under.
2016-12-15, 21:53
Medlem
Citat:
Det uppstår ju enorma problem, när cynismen och spekulationen når sin kulmen.
??
Kan du inte hålla dig till saken.

Citat:
Det enda värde som finns kvar finns på köparens bankkonto, området runt bostaden utarmas, inget ges till det, och de som verkligen behöver bostaden (de som jobbar i området och har barn osv) blir åsidosatta, bara för att en svinrik person ska bli ännu rikare. Det är ju bedrövligt.
1. Den som säljer har något på bankkontot. Säljaren har tvärtom mindre kvar på bankkontot. Du har missförstått väldigt fundamentala saker här.

2. Varför i all världen skulle områden runt bostaden utarmas? Det är ju precis tvärtom så att kinesen betalar för slitage och förbrukning utan att slita och förbruka. Indirekt parasiterar de andra på honom.
Du har missförstått även detta.

3. Det står dig och andra fritt att gå in och köpa bostaden istället för kinesen och skänka till de som behöver. Varsågoda. Du kan inte skylla er oförmåga på kinesen.

4. När kinesen köper kan säljaren betala för en ny bostad (med pengarna säljaren fick av kinesen). Tvärtemot dina vanföreställningar ökar bostadsytan i landet av att kinesen köper. Felet som du och de flesta andra gör är att ni tänker bara i ett (oftast egoistisk och missunnsamt) steg.

5. Kinesen blir inte rikare av att betala underhåll, förbrukning, kapitalkostnaden för något han inte utnyttjar. Tvärtom blir han fattigare. Du förstår inte de mest fundamentala mekanismerna i samhället.

Citat:
Nej, detta är inte lite som att köpa en bil och låta den stå. En bostad är en absolut livsnödvändighet, och det är därför som spekulationen blir så cynisk. Man kan istället jämföra med mat. Jaha, jag köper all mjölk som finns och häller ut den ... det ska väl folk skita i. Nej, självklart inte.
Tvärtom är det precis som att jag har en bil jag inte använder.
Blir någon utan bil?
I dina fantasivärld är det kanske så. Men i verkligheten har bara en bilhandlare en bil mindre i sitt lager. Och så beställs det en bil till av tillverkaren.

När du måste dra till med all mjölk som finns, i stället till att hålla dig till att en kines köper en bostad, borde göra att du själv inser att du inte klarar av ett resonemang.

Citat:
Det måste finnas bredare och djupare tänk.
När du läst de svar du fått borde en insikt komma om att det du behöver är i första hand ett tänk överhuvudtaget. Du tänker inte innan du skriver.

Citat:
Det måste finnas nåt annat än penningen och den råa egoismen som styr. Annars går vi under, eller rättare sagt: vi håller på att gå under.
Visst kan vi gå tillbaka till en ekonomi utan betalmedel. Men är du säker på att du vill tillbaka till, tja, ca 1300-talet? Då fanns inte ens utedass. Och dit vill du skicka alla svenskar.

Citat:
Nu är en förfärande stor del av ekonomin bunden i bostadssektorn
Hur fick du den till förfärande stor?
Den omsätter kanske 120 mdr. Hur står del av BNP är det? 3%?

Citat:
men blåögda låtsasmiljonärer tycker jag inte om ...
Och det är väl där som skon klämmer.
En del har köpt BR. Och när produktionskostnaden ökat, så har deras BR ökat lika mycket.
Och du blir sur för att dom har assets som blivit mer värda.

Och råkar du på sådana på jobbet som dessutom skrävlar om sin framsynthet, så kokar du väl över med känslor.

Så det handlar bara om känslor för dig. Därför hittar vi ingen rationalitet i dina inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in