2016-12-15, 18:02
  #8809
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willek
Att sälja sin gård är inte som att sälja sin lägenhet. En gård har oftast gått i arv i flera generationer och säljs inte iväg hursomhelst.

Har man den inställningen till livet, att man är mer "fast" vid materiella ting än vid andra människor, då tror inte jag man kan hitta äkta kärlek. Då letar man inte ens efter äkta kärlek...
Citera
2016-12-15, 18:04
  #8810
Medlem
Kan inte alla bara få tycka som de vill kring detta med om det är äkta kärlek eller inte, varför bönderna inte kan flytta osv. Tror inte att det går att enas om det eftersom alla har olika åsikt.
Citera
2016-12-15, 18:05
  #8811
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Bra synvinkel! Det tänkte jag inte på, men du har helt rätt såklart.

Det jag ser till är vilken uppoffring som är svårast att göra.

Fast det där tror jag beror på. Bor man i en hyresrätt, är arbetssökande och inte har ett socialt umgänge i staden man bor i är det självklart ganska lätt att flytta till en gård.

Men har man ett jobb man verkligen trivs med, ett stort socialt umgänge med nära vänner i samma stad, och bonden i sin tur inte har några vänner, då är det en helt annan sak. Då är det brevskrivaren som gör den svåraste uppoffringen.

Säger som sagt inte att bönderna alltid ska flytta, men det ska helt klart vara ett alternativ för dem (om de är seriösa och vill hitta äkta kärlek) om det skulle visa sig att brevskrivaren tvingas göra den största uppoffringen av att flytta. Men så är det ju aldrig, vilket får mig att starkt ifrågasätta hur seriösa bönderna verkligen är.
Citera
2016-12-15, 18:08
  #8812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Varför skulle det vara det? Att sälja sin gård och leta nytt arbete i en stad är väl samma sak som att sälja sitt hus/lägenhet och flytta till en bondgård för att leta jobb? Båda delarna är naturligtvis omständliga och innebär en stor påfrestning - oavsett om man är bonde eller inte.

Men att bönderna inte ens överväger det alternativet tycker jag visar på oseriös medverkan. Då var man egentligen inte så kär - när allt kom omkring.

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ungefär så bönderna ser på dejtandet och det tycker inte jag är seriöst. Därmed inte sagt att bönderna måste offra allt och sälja sin gård osv, men att det ALLTID ska vara snack om att brevskrivarna ska göra detta stör mig något fruktansvärt.

Ja du bonde, om du är mer kär i en byggnad än i en annan människa, då kommer du aldrig få riktig kärlek!

Om man talar om att man är bonde och vill träffa någon som också trivs med det livet så är det ju en annan sak än att bara skriva; "allt ska vara på mina villkor, du ska ge upp allt för att leva som jag vill". Det är lite skillnad och går inte jämföra med det du skriver. Om nu bönderna och brevskrivarna är överens och trivs med sitt val, vad är då problemet?
Citera
2016-12-15, 18:18
  #8813
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Om man talar om att man är bonde och vill träffa någon som också trivs med det livet så är det ju en annan sak än att bara skriva; "allt ska vara på mina villkor, du ska ge upp allt för att leva som jag vill". Det är lite skillnad och går inte jämföra med det du skriver. Om nu bönderna och brevskrivarna är överens och trivs med sitt val, vad är då problemet?

Fast letar man då efter äkta kärlek eller bara någon att umgås med? Letar man efter äkta kärlek måste man kunna vara öppen för ALLT.

Och hur många gånger har vi inte sett när brevskrivarna inte vill flytta till gården? Och då kommer det ju ALLTID fram att bonden minsann inte var så kär som han sa, för han vill inte heller flytta på sig. Inte en enda gång har vi sett en diskussion om att det kanske är bonden som ska flytta?

Men om brevskrivaren flyttar till gården och allt är frid och fröjd, då ser inte jag några problem. Brevskrivarens kärlek kan man ju i detta läge inte ifrågasätta på samma sätt som bondens, för hade bonden gjort likadant för brevskrivaren? Förmodligen inte...
Citera
2016-12-15, 18:21
  #8814
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ju just på grund av detta som programmet finns.
Citera
2016-12-15, 18:29
  #8815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Fast letar man då efter äkta kärlek eller bara någon att umgås med? Letar man efter äkta kärlek måste man kunna vara öppen för ALLT.

Och hur många gånger har vi inte sett när brevskrivarna inte vill flytta till gården? Och då kommer det ju ALLTID fram att bonden minsann inte var så kär som han sa, för han vill inte heller flytta på sig. Inte en enda gång har vi sett en diskussion om att det kanske är bonden som ska flytta?

Men om brevskrivaren flyttar till gården och allt är frid och fröjd, då ser inte jag några problem. Brevskrivarens kärlek kan man ju i detta läge inte ifrågasätta på samma sätt som bondens, för hade bonden gjort likadant för brevskrivaren? Förmodligen inte...

Som sagt, kan inte alla få tycka som de vill? Jag har redan sagt vad jag tycker om detta, känns inte som jag behöver dra en gång till. Kan bara konstatera att jag inte håller med dig.
Citera
2016-12-15, 18:37
  #8816
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Som sagt, kan inte alla få tycka som de vill? Jag har redan sagt vad jag tycker om detta, känns inte som jag behöver dra en gång till. Kan bara konstatera att jag inte håller med dig.

Agree to disagree
Citera
2016-12-15, 18:38
  #8817
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju just på grund av detta som programmet finns.

Ja, men hur seriöst är programmet då? Och hur seriösa är bönderna? Det är det jag vill få fram.
Citera
2016-12-15, 18:53
  #8818
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Klart det är frivilligt att söka. Men letar du efter kärlek på DINA villkor och ej på GEMENSAMMA villkor så tror inte jag man kan finna äkta kärlek. Om man nu är mer förälskad i sitt jobb än i en annan person, varför då ens leta efter kärlek?

Det bönderna letar efter är inte kärlek på riktigt utan bara någon att umgås med på deras villkor och det tycker inte jag är seriöst, oavsett vilket format man nu än dejtar i.

Varför inte? Är väl frivilligt för alla dem som vill, eller ska det förbjudas menar du?
Man får tycka vad man vill om det hela men det är vuxna människor som avgör vad dem vill eller inte, finns oerhört mycket dumt som människor gör hela tiden, varför ska detta vara värre än annat dejtande?
Ibland kammar man hem den rätta och ibland köper man grisen i säcken.
Men man måste våga försöka, finns flera av bönderna som fortfarande lever med dem de valde i programmet och det verkar ju ha gått bra för dem!
Citera
2016-12-15, 18:55
  #8819
Medlem
Kan man inte både vilja hitta kärleken och vara bonde? Eller måste man välja vad som är viktigast? Känns ganska tveksamt om något av paren kommer att fortsätta tillsammans.
Citera
2016-12-15, 19:03
  #8820
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför inte? Är väl frivilligt för alla dem som vill, eller ska det förbjudas menar du?
Man får tycka vad man vill om det hela men det är vuxna människor som avgör vad dem vill eller inte, finns oerhört mycket dumt som människor gör hela tiden, varför ska detta vara värre än annat dejtande?
Ibland kammar man hem den rätta och ibland köper man grisen i säcken.
Men man måste våga försöka, finns flera av bönderna som fortfarande lever med dem de valde i programmet och det verkar ju ha gått bra för dem!

Säger jag ingenting emot. Det jag saknar är diskussionen om bönderna och deras uppoffringar. Ta bara exemplet Per/Carola. Carola verkar (på vad som skrevs i detta forum) inte vara så sugen på att flytta till Pers gård. Kanske inte tillräckligt kär? Kanske något annat som hindrar. Vad vet jag. Men då framstår det som att det är Carola som sätter stopp för en fortsatt relation. Men Per då? Hur mycket är han beredd att fortsätta med relationen?

Den vinkeln borde också tas upp, diskuteras och Linda borde fråga i programmet "Men du då Per? Är du beredd att flytta till Stockholm, om du nu älskar Carola så mycket som du säger?". Men det kommer hon inte göra, och det är det som stör mig. För oavsett vad "villkoren" var innan de började dejta, så har ju nu känslor uppkommit hos båda, men är det då bara Carolas känslor som ska ifrågasättas? Eftersom hon (enligt denna tråd) inte vill flytta till Per och därmed är det hon som dödar relationen. Enligt mig dödar Per den lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in