2016-12-15, 16:36
  #8797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Fast hur seriös är då kärleken från bondens sida? Finns ingen universal lag på att alla bönder har det ultimata arbetet och att de absolut inte ska byta yrke/flytta till annan gård.

Jag tycker bönderna ska gå in med en annan inställning än: "de jag dejtar ska offra allt för mig".

istället borde de gå in med inställningen: "jag ska kompromissa med de jag dejtar".

Sen förstår jag själva grundtanken med programmet, men om bönderna nu är så "förälskade" i den de valt, varför satsar de inte mer? Det bevisar ju nånstans att de själva inte var så seriösa i dejtandet.

Sen ska ju självklart brevskrivarna också offra sig. Men att det enbart ska vara brevskrivarna som måste offra sig köper jag aldrig.

Jag tycker inte att bönderna är oseriösa för att de inte är beredda att flytta. Det är lite mer komplicerat att bara "satsa" när man är bonde.
Citera
2016-12-15, 17:13
  #8798
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tycker inte att bönderna är oseriösa för att de inte är beredda att flytta. Det är lite mer komplicerat att bara "satsa" när man är bonde.

Ingen förväntar sig att bönderna skall flytta sig. Det är ju en del utav programmet, att de som söker skall vilja flytta in och bo hos den som deras hjärta slår lite extra hårt för.
Citera
2016-12-15, 17:27
  #8799
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Ingen förväntar sig att bönderna skall flytta sig. Det är ju en del utav programmet, att de som söker skall vilja flytta in och bo hos den som deras hjärta slår lite extra hårt för.

Fast om den personen som bonden valt inser att hen aldrig kommer kunna lämna sitt liv för att flytta ut i skogen. Men fortfarande är jättekär i bonden och vill att bonden ska sälja sin gård och flytta till stan, men bonden skiter i det. Hur kär var då bonden från början? Hur mycket var då verkligen bonden beredd att satsa? Dejting kan aldrig enbart gå ut på att en person ska offra sig, och en person ska få allt. Har alla bönder den grundinställningen tycker inte jag det är någon idé att dejta överhuvudtaget.
Citera
2016-12-15, 17:35
  #8800
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Fast om den personen som bonden valt inser att hen aldrig kommer kunna lämna sitt liv för att flytta ut i skogen. Men fortfarande är jättekär i bonden och vill att bonden ska sälja sin gård och flytta till stan, men bonden skiter i det. Hur kär var då bonden från början? Hur mycket var då verkligen bonden beredd att satsa? Dejting kan aldrig enbart gå ut på att en person ska offra sig, och en person ska få allt. Har alla bönder den grundinställningen tycker inte jag det är någon idé att dejta överhuvudtaget.

Bra synvinkel! Det tänkte jag inte på, men du har helt rätt såklart.

Det jag ser till är vilken uppoffring som är svårast att göra.
Citera
2016-12-15, 17:36
  #8801
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tycker inte att bönderna är oseriösa för att de inte är beredda att flytta. Det är lite mer komplicerat att bara "satsa" när man är bonde.

Varför skulle det vara det? Att sälja sin gård och leta nytt arbete i en stad är väl samma sak som att sälja sitt hus/lägenhet och flytta till en bondgård för att leta jobb? Båda delarna är naturligtvis omständliga och innebär en stor påfrestning - oavsett om man är bonde eller inte.

Men att bönderna inte ens överväger det alternativet tycker jag visar på oseriös medverkan. Då var man egentligen inte så kär - när allt kom omkring.

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ungefär så bönderna ser på dejtandet och det tycker inte jag är seriöst. Därmed inte sagt att bönderna måste offra allt och sälja sin gård osv, men att det ALLTID ska vara snack om att brevskrivarna ska göra detta stör mig något fruktansvärt.

Ja du bonde, om du är mer kär i en byggnad än i en annan människa, då kommer du aldrig få riktig kärlek!
Citera
2016-12-15, 17:39
  #8802
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Fast om den personen som bonden valt inser att hen aldrig kommer kunna lämna sitt liv för att flytta ut i skogen. Men fortfarande är jättekär i bonden och vill att bonden ska sälja sin gård och flytta till stan, men bonden skiter i det. Hur kär var då bonden från början? Hur mycket var då verkligen bonden beredd att satsa? Dejting kan aldrig enbart gå ut på att en person ska offra sig, och en person ska få allt. Har alla bönder den grundinställningen tycker inte jag det är någon idé att dejta överhuvudtaget.
Fast nu går ju konceptet ut på att vara bonde, då kan väl de sökande istället söka till Bachelor eller andra liknande program där inte att vara bonde ingår utan helt vanliga yrken där det lättare går att byta ort och jobb, dessa sökande måste väl vara medvetna att bonden har svårt att flytta på sig? Och de söker väl frivilligt till programmet, kan man anta åtminstone?
Citera
2016-12-15, 17:42
  #8803
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Varför skulle det vara det? Att sälja sin gård och leta nytt arbete i en stad är väl samma sak som att sälja sitt hus/lägenhet och flytta till en bondgård för att leta jobb? Båda delarna är naturligtvis omständliga och innebär en stor påfrestning - oavsett om man är bonde eller inte.

Men att bönderna inte ens överväger det alternativet tycker jag visar på oseriös medverkan. Då var man egentligen inte så kär - när allt kom omkring.

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ungefär så bönderna ser på dejtandet och det tycker inte jag är seriöst. Därmed inte sagt att bönderna måste offra allt och sälja sin gård osv, men att det ALLTID ska vara snack om att brevskrivarna ska göra detta stör mig något fruktansvärt.

Ja du bonde, om du är mer kär i en byggnad än i en annan människa, då kommer du aldrig få riktig kärlek!
Men de kanske trivs med att vara bonde, sen när har de sagt att träffa någon betyder mer än vara bonde? Och programmet är frivilligt för de sökande, de behöver inte vara med om de inte gillar det, eller hur?
Citera
2016-12-15, 17:46
  #8804
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Varför skulle det vara det? Att sälja sin gård och leta nytt arbete i en stad är väl samma sak som att sälja sitt hus/lägenhet och flytta till en bondgård för att leta jobb? Båda delarna är naturligtvis omständliga och innebär en stor påfrestning - oavsett om man är bonde eller inte.

Men att bönderna inte ens överväger det alternativet tycker jag visar på oseriös medverkan. Då var man egentligen inte så kär - när allt kom omkring.

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ungefär så bönderna ser på dejtandet och det tycker inte jag är seriöst. Därmed inte sagt att bönderna måste offra allt och sälja sin gård osv, men att det ALLTID ska vara snack om att brevskrivarna ska göra detta stör mig något fruktansvärt.

Ja du bonde, om du är mer kär i en byggnad än i en annan människa, då kommer du aldrig få riktig kärlek!

Nej så kan det ju vara men då har ju bonden valt det, får väl skylla sig själv då, för dem är väl vuxna människor och offrar dem kärlek för sitt jobb så är det väl deras beslut?
Citera
2016-12-15, 17:47
  #8805
Medlem
Hur ska deltagarna kunna fortsätta vara bönder om de flyttar till en lägenhet i stan? Programmet handlar ju om bönder och om man inte själv vill bo på landet och leva lantliv, ja då är nog Bonde söker inte rätt. Det handlar inte om att bönderna ska sälja sina gårdar och skaffa ett nytt jobb, utan att de ska fortsätta vara bönder och hitta någon som vill dela det livet. Eftersom de sökande vet vad det handlar om så är det ingen som riskerar att bli lurad. Det är helt frivilligt att lämna gården om man känner att man inte trivs med att bo på landet. Så förutsättningarna ser inte riktigt ut som det gör i vanliga fall då båda ska vara beredda att satsa och kunna tänka sig att flytta. Ser inget oseriöst alls med att vara bonde och få hjälp med att hitta kärleken.

Bönderna får givetvis lämna sin gård och livet som bonde om de vill, det är ju upp till var och en.
__________________
Senast redigerad av AlexandraIda 2016-12-15 kl. 17:49.
Citera
2016-12-15, 17:50
  #8806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Varför skulle det vara det? Att sälja sin gård och leta nytt arbete i en stad är väl samma sak som att sälja sitt hus/lägenhet och flytta till en bondgård för att leta jobb? Båda delarna är naturligtvis omständliga och innebär en stor påfrestning - oavsett om man är bonde eller inte.

Men att bönderna inte ens överväger det alternativet tycker jag visar på oseriös medverkan. Då var man egentligen inte så kär - när allt kom omkring.

"Mitt namn är Hugelak och jag söker en intresserad tjej som ska vara beredd att ge upp allt och hädanefter tillägna hela sitt liv åt det jag tycker om".
Om jag skrev följande kontaktannons på valfri dejtingsajt, hur seriös i mitt dejtande framstår jag som då?

Det är ungefär så bönderna ser på dejtandet och det tycker inte jag är seriöst. Därmed inte sagt att bönderna måste offra allt och sälja sin gård osv, men att det ALLTID ska vara snack om att brevskrivarna ska göra detta stör mig något fruktansvärt.

Ja du bonde, om du är mer kär i en byggnad än i en annan människa, då kommer du aldrig få riktig kärlek!

Att sälja sin gård är inte som att sälja sin lägenhet. En gård har oftast gått i arv i flera generationer och säljs inte iväg hursomhelst.
Citera
2016-12-15, 17:51
  #8807
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Hur ska deltagarna kunna fortsätta vara bönder om de flyttar till en lägenhet i stan? Programmet handlar ju om bönder och om man inte själv vill bo på landet och leva lantliv, ja då är nog Bonde söker inte rätt. Det handlar inte om att bönderna ska sälja sina gårdar och skaffa ett nytt jobb, utan att de ska fortsätta vara bönder och hitta någon som vill dela det livet. Eftersom de sökande vet vad det handlar om så är det ingen som riskerar att bli lurad. Det är helt frivilligt att lämna gården om man känner att man inte trivs med att bo på landet. Så förutsättningarna ser inte riktigt ut som det gör i vanliga fall då båda ska vara beredda att satsa och kunna tänka sig att flytta. Ser inget oseriöst alls med att vara bonde och få hjälp med att hitta kärleken.
Nej jag kan inte heller förstå varför man stör sig på det?
Vill man inte bo på landet och flytta dit bonden bor så är det väl bara att skippa att söka till programmet, hur svårt kan det vara?
Citera
2016-12-15, 18:00
  #8808
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men de kanske trivs med att vara bonde, sen när har de sagt att träffa någon betyder mer än vara bonde? Och programmet är frivilligt för de sökande, de behöver inte vara med om de inte gillar det, eller hur?

Klart det är frivilligt att söka. Men letar du efter kärlek på DINA villkor och ej på GEMENSAMMA villkor så tror inte jag man kan finna äkta kärlek. Om man nu är mer förälskad i sitt jobb än i en annan person, varför då ens leta efter kärlek?

Det bönderna letar efter är inte kärlek på riktigt utan bara någon att umgås med på deras villkor och det tycker inte jag är seriöst, oavsett vilket format man nu än dejtar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in