2016-12-13, 14:25
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Pastor Östby verkar alltså under lång tid ha varit engagerad i Knutby och stått på deras sida i vått och torrt. Vore det inte bättre att ta in någon som med lite mer fräscha ögon kan se på vad som händer i församlingen?
Problemet med Östby är att han sedan 2004 står på sektledarnas sida. Det är dem han stött i deras lyxliv med långresor och annat på medlemmarnas bekostnad. Östby gillar att knutbyledare drar in ockerhyror och tar emot gratis och underbetalt arbete av medlemmar.
Han befattar sig inte med att medlemmar periodvis haft det knapert i kontrast till ÅW:s, UF:s, PeGe:s välmåga. Så påvert har några familjer haft det att de lånat makaroner och toapapper av varandra och fått mat nära utgångsmärkning av ICA-handlarn. Dessa medlemmar har inte fått stöd av Östby mot Gränstagängets utsugning.
Citat:
Det skulle vara väldigt intressant att få veta mer om hur det går med hjälpen utifrån från dem som är närmare församlingen än vad jag är.
Två personer som ”utifrån” bistått knutbyledarna på deras färd i fel riktning är Liselotte Frisk och Susan Palmer. De är akademiska religionsvetare. På deras nyspråk kallas manipulativa sekter ”minoritetsreligioner” och ”nya religioner”.
I september befann sig ÅW, PeGe samt två medlemmar vid universitet i Kanada på Susan Palmers kursprogram. De var inbjudna för att presentera Knutbys nya svenska minoritetsreligion.
Citat:
Week Three (Sept. 21) – TYPOLOGIES OF NRMs.
Read TEXT, A:3: Roy Wallis, “Three types of new religious movements”. CHARISMA (cont.)
Topic 2: Knutby Filadelfia - Guest speaker Asa Waldau.
Men just då fick ÅW, PeGe & Co besked hemifrån att deras styrelse fått klart för sig att församlingen ÄR just en sekt; att sektledare UF redan blivit utkastad och att ÅW, hans partner och handler, inte längre var önskvärd.
Den som vill veta hur ÅW & PeGe i det läget hanterade lögn versus ärlighet behöver inte gissa. Skriv eller ring ms Palmer och fråga! Så här såg hon ut och lät för sju år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=wxj5GCxulXs

Liselotte Frisk (på foto märkligt lik Palmer) berömmer sig på Falu högskolas hemsida för att hon fått intervjua ”minoritetsreligioners” medlemmar om barnuppfostran:
Citat:
Efter decennier av forskning på området har Liselotte vunnit respekt.
- Jag är väldigt stolt över att de släppt in oss och till och med låtit oss intervjua deras barn, det värdefullaste de har
http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Aktuellt/Nyheter/Uppvaxter-i-kontroversiella-minoritetsreligioner/

Man tar sig för pannan. Vet inte Liselotte Frisk att sekter som Scientologin, Knutby filadelfia, Jehovas vittnen välkomnar okritiska experter som utåt hävdar att sekten inte är en sekt?

Citat:
Jag undrar vad församlingsmedlemmarna tänker om att det som ÅW och pastorerna har tutat i dem så länge nu plötsligt inte gäller längre.

I söndags predikade Kim Wincent, enligt uppgift om ”förlåtelsens nåd”. Den här veckan kallas till bibelkväll. I fredags återupptogs musikcaféet. Musiken höll inte samma tryck som för ett halvår sedan. Då rockade bandet igång med UF & PaWa som parhästar med stjärnstatus. Nu stod ett B-lag för tamare underhållning.
Särskilt knutbyungdomarna är vilsna. Kanske är det bra att sektens rutiner fortgår på lågvarv? Jag vet inte.
Medlemmar som grunnar på att lämna Knutby behöver tid. Det tar tid att ordna med jobb, ny bostad och att närma sig vänner och anhöriga som man bröt med för femton år sen.
Citera
2016-12-13, 14:48
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Aletheia har haft fler artiklar om Knutby, här bland annat också en intervjuat Peter Gembäck efter Knutby Filadelfias uppsättning av Jesus Christ Superstars 2013.
http://aletheia.se/2013/04/01/jesus-christ-superstar/
https://www.youtube.com/watch?v=83_VyzTWU_0
Urban Fält spelade huvudrollen som Jesus.
Det här verkar vara i en period där församlingen verkar hålla på att överge synen på Jesus gudomlighet, om man lyssnar på intervjun med Gembäck
Tack, för dessa intressanta länkar! De visar att knutbyandan lever vidare och håller stilen inspirerade såsom KB trots allt vad statsmaffian och översta gubbsekten gjort för att själva få kontroll över verksamheten.
Citera
2016-12-13, 15:58
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Problemet med Östby är att han sedan 2004 står på sektledarnas sida. Det är dem han stött i deras lyxliv med långresor och annat på medlemmarnas bekostnad. Östby gillar att knutbyledare drar in ockerhyror och tar emot gratis och underbetalt arbete av medlemmar.
Han befattar sig inte med att medlemmar periodvis haft det knapert i kontrast till ÅW:s, UF:s, PeGe:s välmåga. Så påvert har några familjer haft det att de lånat makaroner och toapapper av varandra och fått mat nära utgångsmärkning av ICA-handlarn. Dessa medlemmar har inte fått stöd av Östby mot Gränstagängets utsugning.

Två personer som ”utifrån” bistått knutbyledarna på deras färd i fel riktning är Liselotte Frisk och Susan Palmer. De är akademiska religionsvetare. På deras nyspråk kallas manipulativa sekter ”minoritetsreligioner” och ”nya religioner”.
I september befann sig ÅW, PeGe samt två medlemmar vid universitet i Kanada på Susan Palmers kursprogram. De var inbjudna för att presentera Knutbys nya svenska minoritetsreligion.

Men just då fick ÅW, PeGe & Co besked hemifrån att deras styrelse fått klart för sig att församlingen ÄR just en sekt; att sektledare UF redan blivit utkastad och att ÅW, hans partner och handler, inte längre var önskvärd.
Den som vill veta hur ÅW & PeGe i det läget hanterade lögn versus ärlighet behöver inte gissa. Skriv eller ring ms Palmer och fråga! Så här såg hon ut och lät för sju år sedan.

Liselotte Frisk (på foto märkligt lik Palmer) berömmer sig på Falu högskolas hemsida för att hon fått intervjua ”minoritetsreligioners” medlemmar om barnuppfostran:

http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Aktuellt/Nyheter/Uppvaxter-i-kontroversiella-minoritetsreligioner/

Man tar sig för pannan. Vet inte Liselotte Frisk att sekter som Scientologin, Knutby filadelfia, Jehovas vittnen välkomnar okritiska experter som utåt hävdar att sekten inte är en sekt?

I söndags predikade Kim Wincent, enligt uppgift om ”förlåtelsens nåd”. Den här veckan kallas till bibelkväll. I fredags återupptogs musikcaféet. Musiken höll inte samma tryck som för ett halvår sedan. Då rockade bandet igång med UF & PaWa som parhästar med stjärnstatus. Nu stod ett B-lag för tamare underhållning.
Särskilt knutbyungdomarna är vilsna. Kanske är det bra att sektens rutiner fortgår på lågvarv? Jag vet inte.
Medlemmar som grunnar på att lämna Knutby behöver tid. Det tar tid att ordna med jobb, ny bostad och att närma sig vänner och anhöriga som man bröt med för femton år sen.

Ja, man tar sig för pannan helt rätt och tror inte sina öron!

Denne Josef Östby anser sig rätt person för att hjälpa manipulerade sektoffer, trasiga människor,som efter år av själslig och materiell fångenskap blivit fråntagna sina liv och glädjen över att välja sina liv utan inblandning!

Måtte det snart komma seriösa hjälpare till de medlemmar som vill lämna.
Citera
2016-12-13, 16:45
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
.....Två personer som ”utifrån” bistått knutbyledarna på deras färd i fel riktning är Liselotte Frisk och Susan Palmer. De är akademiska religionsvetare.......
http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Aktuellt/Nyheter/Uppvaxter-i-kontroversiella-minoritetsreligioner/......
Tack för också dessa båda länkar! De ger en betydligt trovärdigare bild av de verkliga förhållandena.
Citera
2016-12-13, 19:21
Medlem
Citat:

Väldigt tråkigt att höra att Östby inte bryr sig om hur medlemmarna har det. Inte särskilt kristligt, kan man tycka.

Att det gick så långt att de inte hade tillräckligt med pengar till mat är chockerande. Men det är klart, sex pastorer på kanske 100 medlemmar, där jag gissar att en del går inte förvärvsarbetar. Det är en rätt tung ekonomisk börda, inga 10 procent där inte.

Citat:

Vad hände när de fick veta vad som hade hänt? Vad tyckte PeGe på riktigt om allt som hände? Såg han sin chans att träda fram som ensam ledare eller var det inte något han ville?

Liselotte Frisk skriver förresten att:

Citat:
Det kan också betraktas som modigt att leva på ett annat sätt än de flesta andra.

På något sätt känns det konstigt att konstatera att det är modigt att välja att leva i en sekt - det är fel fokus som jag ser det. Medlemmarna i Knutby tycker jag enbart synd om - de har hamnat i en soppa där några få personer har skott sig på deras arbete och förtryckt dem. Att då diskutera att de är modiga... Hm. Visst - valet att lämna allt för sin tro är på något sätt modigt även i mina ögon. Men - äh, jag vet inte - det kändes konstigt att läsa.

Citat:

Ja, förlåtelse lär ju vara ett ämne som pastorerna vill prata mycket om nu. I svenska kyrkan handlade i stället tredje advent om någon (Johannes) som går före och visar andra vägen.

Jag förstår inte heller riktigt Kims roll. Han var väl pastor och lämnade sedan församlingen men bor kvar i byn? Varför gör han inträde igen?
Citera
2016-12-13, 19:50
Medlem
binocularss avatar
Citat:
/---/

I söndags predikade Kim Wincent, enligt uppgift om ”förlåtelsens nåd”.
/---/

Förlåtelse kommer efter bekännelse, och den av KiWi eftertraktade förlåtelsen borde i rimlighetens namn och i en frisk omgivning få anstå tills han och de andra som figurerat i ledningen under de gångna decennierna har varit öppna om hur de sprungit Den Högheligas ärenden och lytt hennes minsta vinkar. Klädsamt hade också en öppenhjärtig tillbakablick på deras ad hoc-religions läromässiga kringelikrokar varit, ty det är inte bara Kristi Brud-läran man behöver ta sig en ordentlig funderare på.

Fru Frisk bär ett namn som förpliktigar, skulle man kunna skämta till det om det inte var gravallvarliga saker som avhandlades, och man bör kanske ha en något bredare kompetens än religionsvetarens om man ska studera så aparta sociologiska sammanhang som en urspårad sekt utgör. Att i sken av akademisk objektivitet göra tvärsäkra uttalanden om saker man inte till fullo har kapacitet eller kompetens att bedöma är ett skott under vattenlinjen på hela universitets- och lärdomsvärlden, i en tid då vetenskaplighet behöver hävdas, försvaras och förklaras mer än någonsin.

Men alla stolligheter, hur bisarra de än är, får förr eller senare sina "nyttiga idioter" som bedårats i arrangerade och väl förberedda "naturliga möten" och trots akademiska ambitioner inte är bekanta med begrepp som potemkinkulisser alls eller så besjälade av att ha fått "förtroendet" att de mister sin klarsyn redan innan de har avlagt själva besöket.

Riktig akademisk forskning syftar till att vara värderingsfri. Här sköt sig någon i foten redan i startblocken, och aningslösheten är så stor att det skrävlas om det på högskolans hemsida. Sicken tossa, hade jag nog utbrustit om jag hade varit skåning.
Citera
2016-12-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Jag är alls ingen expert på området, men gissar att narcissistisk personlighetsstörning kan vara en orsak.
Apropå det har jag några funderingar. Vissa säger att en viss fd sektledare med eventuell npd var en expert på att få människor att "känna sig sedda" när hon är på "det humöret". Jag vet inte om det är generellt för människor med den personlighetsstörningen (har sökt på nätet men inte hittat något om det). Hur som helst får jag inte ihop det med informationen att NPD-personer saknar förmåga till empati. Hur kan man då bemästra detta bättre än de flesta?

Bara en fundering från mig på kvällskvisten även om det kanske är inaktuellt nu ...

---

Vem har för övrigt bestämt hyrorna Pege tar ut och om de är skäliga? Är det Gurd?

---

Vad är det för övrigt som ska förlåtas enligt Kiwi? Det är väl inte så försonande att kasta ut någon med bara ett tält med sig hipp som happ?
Citera
2016-12-13, 22:32
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Apropå det har jag några funderingar. Vissa säger att en viss fd sektledare med eventuell npd var en expert på att få människor att "känna sig sedda" när hon är på "det humöret". Jag vet inte om det är generellt för människor med den personlighetsstörningen (har sökt på nätet men inte hittat något om det). Hur som helst får jag inte ihop det med informationen att NPD-personer saknar förmåga till empati. Hur kan man då bemästra detta bättre än de flesta?

Kanske gäller för NPD-personen att "få människor känna sig sedda", om det gäller för egen vinning?

Smickra för att dra nytta av fördelar. Empatin saknas för andra, gäller bara en själv.

Man menar väl normalt sett att en empatisk människa känner för andras väl.
Citera
2016-12-13, 23:13
Medlem
ovemolss avatar
Om någon här vill se en annan sida av KB församlingen:
https://www.youtube.com/watch?v=o64Zw7PkHpI&t=174s
Härliga röster, otrolig ensemble och snygg produktion tycker i alla fall jag / ve
Citera
2016-12-14, 00:02
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw

Bara en fundering från mig på kvällskvisten även om det kanske är inaktuellt nu ...---

Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Kanske gäller för NPD-personen att "få människor känna sig sedda", om det gäller för egen vinning?

Smickra för att dra nytta av fördelar. Empatin saknas för andra, gäller bara en själv.

Man menar väl normalt sett att en empatisk människa känner för andras väl.
Citat:
Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte
https://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Att medikalisera Knutbypastorerna och i efterhand eller utifrån försöka förstå deras beteenden och gärningar medelst en lämplig psykologisk diagnos, t.ex. NPD tar IMO bort fokus från den möjligheten att kanske ÅW i Sveriges i många avseenden jämställda land bibringats möjligheten att förverkliga sina egna typiskt kvinnliga egenskaper på ett sätt som kanske inte är möjligt någon annan stans... Att män generellt sett slåss och krigar sinsemellan av egoistiska skäl är ju ett välkänt faktum som motarbetas via skola och lagstiftning o.s.v., men att kvinnor generellt sett i första hand värnar om sina egna barn som en förlängning av sin egen individualitet är IMO en sällan uttryckt tankegång...

IMO så framstår den undermedvetna kraftmätningen mellan olika kvinnors/mödrars inflytandesfärer, samverkande som de är/var inom en manligt organiserad pyramidstrukturerad religiös församling som en bättre förklaring till skeendena i Knutby än någon i efterhand påklistrad psykologisk diagnos... Att kvinnor i alla tider farit offer för patriarkaliska världsreligioners logik är ju välkänt, men i Knutby kan man IMO se hur männen istället farit offer för hur normala kvinnor naturlgt och "fritt" beter sig inom manligt uppbyggda logiska bibelhierarkier ...

SS t.ex. kan man ju enkelt se som både inledningsvis en konkurrent till ÅW såväl som senare ett offer för HF... HF å andra sidan kan man ju se som vilken flickvänshavande ungdom som helst om det inte vore för de religiöst obligatoriska giftermålen med påföljande frireligiöst skilsmässoomöjliga återvägsgränder, där naturlig död och "hemgång" dessvärre inte särskiljdes från mord inom den i grunden kristna församlingens vardagliga vokabulär...

Utan att själv ha träffat ÅW eller de andra kvinnorna i Knutbyförsamlingen så verkar deras generella mänskliga inställningar och attityder IMO inte vara speciellt mycket annorlunda än övriga feministers i Sverige som t.ex. i flera fall lyckats ställa fäder inför rätta och döma dem för incest med sina egna barn trots att de senare visat sig vara oskyldiga, eller t.ex. påverkat opinionen till nackdel för "allmänläkaren och obducenten" vilket resulterade i att de blev moraliskt dömda men juridiskt frikända... att sedan HF såklart var manipulativ och SS ett offer för HF och deras straff rättvisa, behöver alltså inte IMO innebära att församlingsledningen i övrigt bäst kan begripas genom någon medicinsk diagnos... snarare är det nog någon form av "spiritual illness" de lider av, i likhet med t.ex. de som lider av missbruksproblematik oavsett om det är "hoarding", spelmissbruk, sexmissbruk, OCD eller något liknande...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-14 kl. 00:13.
Citera
2016-12-14, 00:47
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
........
Utan att själv ha träffat ÅW eller de andra kvinnorna i Knutbyförsamlingen så verkar deras generella mänskliga inställningar och attityder IMO inte vara speciellt mycket annorlunda än övriga feministers i Sverige som t.ex. i flera fall lyckats ställa fäder inför rätta och döma dem för incest med sina egna barn trots att de senare visat sig vara oskyldiga, eller t.ex. påverkat opinionen till nackdel för "allmänläkaren och obducenten" vilket resulterade i att de blev moraliskt dömda men juridiskt frikända... att sedan HF såklart var manipulativ och SS ett offer för HF och deras straff rättvisa, behöver alltså inte IMO innebära att församlingsledningen i övrigt bäst kan begripas genom någon medicinsk diagnos... snarare är det nog någon form av "spiritual illness" de lider av, i likhet med t.ex. de som lider av missbruksproblematik oavsett om det är "hoarding", spelmissbruk, sexmissbruk, OCD eller något liknande...

Att nämna feminister/feminism i Knutby var/är ungefär som att svära i kyrkan.

Tvärtom, uttryckte man oerhörd beundran för manliga ideal. Det framgår av otaliga predikningar.
Många av dem riktigt "lustiga". "Patriarkat" är snarast ett understatement.

Kristi Brud själv var bara undantaget som bekräftade regeln.
Citera
2016-12-14, 06:50
Medlem
GustafKroons avatar
Favorit i repris.

Även drottning Tirsa har sitt mansideal

Kristi brud i högform
https://www.youtube.com/watch?v=YD_iHX95S_k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto