Citat:
Problemet med Östby är att han sedan 2004 står på sektledarnas sida. Det är dem han stött i deras lyxliv med långresor och annat på medlemmarnas bekostnad. Östby gillar att knutbyledare drar in ockerhyror och tar emot gratis och underbetalt arbete av medlemmar. Han befattar sig inte med att medlemmar periodvis haft det knapert i kontrast till ÅW:s, UF:s, PeGe:s välmåga. Så påvert har några familjer haft det att de lånat makaroner och toapapper av varandra och fått mat nära utgångsmärkning av ICA-handlarn. Dessa medlemmar har inte fått stöd av Östby mot Gränstagängets utsugning.
Citat:
Två personer som ”utifrån” bistått knutbyledarna på deras färd i fel riktning är Liselotte Frisk och Susan Palmer. De är akademiska religionsvetare. På deras nyspråk kallas manipulativa sekter ”minoritetsreligioner” och ”nya religioner”.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta mer om hur det går med hjälpen utifrån från dem som är närmare församlingen än vad jag är.
I september befann sig ÅW, PeGe samt två medlemmar vid universitet i Kanada på Susan Palmers kursprogram. De var inbjudna för att presentera Knutbys nya svenska minoritetsreligion.
Citat:
Men just då fick ÅW, PeGe & Co besked hemifrån att deras styrelse fått klart för sig att församlingen ÄR just en sekt; att sektledare UF redan blivit utkastad och att ÅW, hans partner och handler, inte längre var önskvärd.
Week Three (Sept. 21) – TYPOLOGIES OF NRMs.
Read TEXT, A:3: Roy Wallis, “Three types of new religious movements”. CHARISMA (cont.)
Topic 2: Knutby Filadelfia - Guest speaker Asa Waldau.
Read TEXT, A:3: Roy Wallis, “Three types of new religious movements”. CHARISMA (cont.)
Topic 2: Knutby Filadelfia - Guest speaker Asa Waldau.
Den som vill veta hur ÅW & PeGe i det läget hanterade lögn versus ärlighet behöver inte gissa. Skriv eller ring ms Palmer och fråga! Så här såg hon ut och lät för sju år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=wxj5GCxulXs
Liselotte Frisk (på foto märkligt lik Palmer) berömmer sig på Falu högskolas hemsida för att hon fått intervjua ”minoritetsreligioners” medlemmar om barnuppfostran:
Citat:
http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Aktuellt/Nyheter/Uppvaxter-i-kontroversiella-minoritetsreligioner/
Efter decennier av forskning på området har Liselotte vunnit respekt.
- Jag är väldigt stolt över att de släppt in oss och till och med låtit oss intervjua deras barn, det värdefullaste de har
- Jag är väldigt stolt över att de släppt in oss och till och med låtit oss intervjua deras barn, det värdefullaste de har
Man tar sig för pannan. Vet inte Liselotte Frisk att sekter som Scientologin, Knutby filadelfia, Jehovas vittnen välkomnar okritiska experter som utåt hävdar att sekten inte är en sekt?
Citat:
Jag undrar vad församlingsmedlemmarna tänker om att det som ÅW och pastorerna har tutat i dem så länge nu plötsligt inte gäller längre.
I söndags predikade Kim Wincent, enligt uppgift om ”förlåtelsens nåd”. Den här veckan kallas till bibelkväll. I fredags återupptogs musikcaféet. Musiken höll inte samma tryck som för ett halvår sedan. Då rockade bandet igång med UF & PaWa som parhästar med stjärnstatus. Nu stod ett B-lag för tamare underhållning.
Särskilt knutbyungdomarna är vilsna. Kanske är det bra att sektens rutiner fortgår på lågvarv? Jag vet inte.
Medlemmar som grunnar på att lämna Knutby behöver tid. Det tar tid att ordna med jobb, ny bostad och att närma sig vänner och anhöriga som man bröt med för femton år sen.

Hur kan man då bemästra detta bättre än de flesta?
ve