2016-12-12, 17:00
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Men jösses! newage 2.0 bevisar att gud finns?

Ja, jag kan inte exakt detaljerna, men det ska stämma helt och hållet! För innan jag ville ta till mig att jag är GUD, så var det viktigt för mig att det utgick från sanningen, något som hundra % säger hur det är!

För jag gillar inte svar som "förmodligen" är det så här osv! Jag vill veta säkert! Det var därför som jag fastnade just för "New Age Flum" eftersom det i sig är ett bevis!

Men jag kan inte beviset, i så fall får du prata med våran mästare eller våran adept av 3e grad
Citera
2016-12-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om inte 2.0 versionen håller måttet, är det väl bara att vänta tills 3.0 manifesterar sig.

Tror precis jag fick den i inlägget ovan
Citera
2016-12-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ja, jag kan inte exakt detaljerna, men det ska stämma helt och hållet! För innan jag ville ta till mig att jag är GUD, så var det viktigt för mig att det utgick från sanningen, något som hundra % säger hur det är!

För jag gillar inte svar som "förmodligen" är det så här osv! Jag vill veta säkert! Det var därför som jag fastnade just för "New Age Flum" eftersom det i sig är ett bevis!

Men jag kan inte beviset, i så fall får du prata med våran mästare eller våran adept av 3e grad

Har träffat på många bibel & koranviftare men ingen som viftar med en rosa enhörning...
Citera
2016-12-12, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

OK, du har alltså ingen särskild bra kunskap om vad det egentligen är du försöker stoppa ner i halsen på andra.

En typisk wannabe-guru manifestation.
Citera
2016-12-12, 17:07
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Har träffat på många bibel & koranviftare men ingen som viftar med en rosa enhörning...

Gör inte narr av New Age FLUM!

Varför tror du det heter "new" ? Jo, det här är det NYA, riktiga sättet att tänka! Gå tillbaka till stenåldern om det inte passar bättre

Solguden kanske skulle vara något för er!
Senast redigerad av Belavia 2016-12-12 kl. 17:09.
Citera
2016-12-12, 17:09
Medlem
Citat:

Varför tror du det heter "new" ? Jo, för att det här att det nya fiktiga sättet och tänka! Gå tillbaka till stenåldern då om det inte passar

Solguden kanske skulle vara något för er!

Så ditt svar är: passar inte min ljus & kärlek så skit på dig?
Citera
2016-12-12, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Försök hålle dig till saken, som är en efterlysning av 'guds'-bevis. Inte ett generellt försvar av något subkulturellt trams.
Citera
2016-12-12, 17:56
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det är naturfilosofin som besvarar de yttersta storartat genuina livsfrågorna om naturens väsen, Människan är ett naturfenomen liksom bergarter och andra natursegment är, att upprätthålla dialog med existensen är alltså att skapa sig färdighet i hur man kommunicerar med detta hem, som denna planet är för oss, gemensamt med övrigt levande fenomen här! exempelvis förhållandet mellan ande och materia , bergets havets rymdens identitet, dess inre stýrka.. hur vi kan relatera till varandra, men varje elements motsats och hur allt interagerar.
Att komma med ett artificiellt skapat namn, som ENBART människan självt genererat.. dvs vår förmåga att NAMNA, det är klent.. om så att vi kom fram med det ¨så speciella namnet "Gud", så håller det klent.......
Det är alltför många bud! ett kaotiskt misch-masch
Tänk om vetenskapsplikten eller naturfilosofi, skulle vara anstruken av samma omtolkomtolknings-vurm, ovisshet och ständigt tärande gräl , som gudstron frammanar.. med en herrans massa urholkning av redan upparbetad insiktoch etablerad klokskap.. det vore ju katastrof , men där hamnar aldrig naturfilosofin!.....
Låt oss då föra ett värdebefriat nihilistiskt och naturvetenskapligt resonemang utifrån denna grundinställning som också jag gärna kunnat dela. Gud är således benämningen på ett naturfenomen som mänskligheten på olika sätt blivit medveten om men ingen kunnat förklara. Samma sak gäller elektronen och radiosignalen eller gravitationen vars fysiska natur man bara kunnat anta men faktiskt inte kunnat bevisa som vågrörelse eller partikel, olika kraftfält osv. Ingeniörskonsten utvecklas i samverkan trots att vi var och en kunnat ha helt olika förklaringar. Samma förhållande borde gälla för mänskligheten med Gud. Hur sinnebilden för var och en sedan ser ut och än verkar är det inget att bråka om.
Andliga psykologiska fenomen som inspiration, konspiration eller telepati går inte att bortförklara som slump. Effekterna går att styra över genom inre och yttre påverkan av dem som har viljan. Vad viljans natur eller ursprung beror på i sin tur kan än mindre bevisas.
Gud som namn på goda viljan hos mänskligheten att bevara eller återskapa sin bästa natur är något som Einstein eller Gandhi likaväl som buddhister och sufister bland mina vänner kunnat godta som begrepp utan att se någon motsägelse till våra värderingar eller förstånd i övrigt.
Citera
2016-12-12, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Gud är således benämningen på ett naturfenomen som mänskligheten på olika sätt blivit medveten om men ingen kunnat förklara.

Vilket bara är semantisk akrobatik. Det finns ingen anledning till att vara så diffus som att kalla kunskaps-gap för 'gud'.
Citera
2016-12-12, 18:31
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
.......Jämför med det goda mot det onda, yin och yang, gud mot djävulen, rätt mot fel osv. Det är dualistiska synsätt.
I kristna filosofin är det balanspunkten för en slags fyrdimensionell dualism som gäller. Redan det dubbla kärleksbudskapet borde kunna förklara innebörden av Gud för den som vågar pröva och vidga sitt medvetande. Älska dig själv precis som din granne. Även om det är socionomen eller Jehovas Vittnet som baktalat dig måste du ändå försöka förstå dem som människor. Tokälska samtidigt din gud så att du i grunden kan bli medveten om ditt ursprung och ansvar som Människa. Balanspunkten mellan sant och falskt eller gott och ont för ögonblicket, livet eller evigheten brukar ge sig självt när så inspirationen kunnat tas emot.
Citera
2016-12-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
I kristna filosofin är det balanspunkten för en slags fyrdimensionell dualism som gäller. Redan det dubbla kärleksbudskapet borde kunna förklara innebörden av Gud för den som vågar pröva och vidga sitt medvetande. Älska dig själv precis som din granne. Även om det är socionomen eller Jehovas Vittnet som baktalat dig måste du ändå försöka förstå dem som människor. Tokälska samtidigt din gud så att du i grunden kan bli medveten om ditt ursprung och ansvar som Människa. Balanspunkten mellan sant och falskt eller gott och ont för ögonblicket, livet eller evigheten brukar ge sig självt när så inspirationen kunnat tas emot.

Fortfarande inga gudsbevis, trots ihärdigt ordbajsande...
Citera
2016-12-12, 18:58
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket bara är semantisk akrobatik. Det finns ingen anledning till att vara så diffus som att kalla kunskaps-gap för 'gud'.
Gud duger i vilket fall som samlande begrepp åt mänskligheten för att kunna ha en dialog om vart vi egentligen är på väg och innerst inne vill. Humanisterna som kämpat för alternativa former att ersätta Sv. Kyrkan med har stagnerat vid 5000 stackars själar och inte blivit till annat än en ny sekt fast utan ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in