2016-12-11, 05:17
Medlem
Citat:
Det växer inte upp någon muslim i Salt Lake City och heller ingen mormon i Mecka. Det växer inte upp någon kristen i Teheran och ingen hindu i Moskva.

Enbart det faktum att vilken religion man väljer beror på i vilket land man växer upp borde vara tillräckligt för att visa att det inte finns någon enda religion som är "the real deal".

Du menar att det inte finns en sanning? Att allt är ett mörker, utan hopp.

När ska ni ateister se ljuset? Gud är ljus...Jesus är världens ljus.
Senast redigerad av pk2 2016-12-11 kl. 06:07.
Citera
2016-12-11, 06:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Du menar att det inte finns en sanning? Att allt är ett mörker, utan hopp.
Nej, det menade jag inte. Jag visade bara vad som helt uppenbart inte var sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
När ska ni ateister se ljuset? Gud är ljus...Jesus är världens ljus.

Jag ser ljuset när jag stiger upp varje morgon, men det har inget med Jesus att göra.
När ska du se ljuset och inse att Nya Testamentet bara är fantasier?
Citera
2016-12-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det menade jag inte. Jag visade bara vad som helt uppenbart inte var sanningen.

Jag ser ljuset när jag stiger upp varje morgon, men det har inget med Jesus att göra.
När ska du se ljuset och inse att Nya Testamentet bara är fantasier?

OK..såhär.

Jag har kommit med flera "bevis" på tråden, eller vart fall rätt starka "indicier" på att Gud finns.
Men dessa "indicier" har inte fallit på läppen hos trådkommentatorerna...

Om man går till detaljer på en del "indicier", så tycker jag att man borde se nånting.
Senast redigerad av pk2 2016-12-11 kl. 07:45.
Citera
2016-12-11, 08:44
Medlem
Belavias avatar
Det är enkelt!

Allt som finns och någonsin har existerat är medvetande! Medvetande är Gud. Alltså, allt som finns är Gud!

Gå till "dig själv" och fråga dig:

Är jag medveten? Bara den frågeställningen kan få dig att brista ut i skratt och gråt!

Frågan i sig själv är nämligen en pekare till Gud!

Anledningen att jag skrev "dig själv" var för att det inte finns separata själv på det sättet vi tror.

Det finns bara ETT själv, GUD, som interagerar med sig själv hela tiden.

Gud är kärlek humor glädje och kreativitet
Citera
2016-12-11, 08:45
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Det är enkelt!

Allt som finns och någonsin har existerat är medvetande! Medvetande är Gud. Alltså, allt som finns är Gud!

Är jag medveten? Bara den frågeställningen kan få dig att brista ut i skratt och gråt!

Anledningen att jag skrev "dig själv" var för att det inte finns separata själv på det sättet vi tror.

Detta kallas även "Belavias Gudsbevis"
Citera
2016-12-11, 09:37
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Det är enkelt!

Kan man säga då att allt som finns och någonsin funnits och någonsin skall finnas även är medvetet?
Är det något eller någon som medvetet orsakat att det är på det viset?
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-11 kl. 09:42.
Citera
2016-12-11, 17:26
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Kan man säga då att allt som finns och någonsin funnits och någonsin skall finnas även är medvetet?

Nej, medvetandet är en omedveten skapelse tror jag.
Citera
2016-12-11, 18:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är enkelt!

Du menar alltså att "Jag tänker, alltså finns jag" egentligen ska vara "Jag tänker, alltså finns gud"?

Med sådana logiska krumsprång är det lätt att komma dit du kommit i resonemanget.
Citera
2016-12-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jultomten skapade inte julen. Det finns inget samband.
Exakt, min premiss var falsk, precis som den i moral-argumentet.

Citat:
Som sagt, ingen äkta filosof kan påstå att moral argumentet är ologiskt.
Jag skrev ju just detta, att argumentet är logiskt, men likväl falskt. Precis som mitt argument om jultomten.

Citat:
Moral argumentet anses alltid väldigt svagt bland nybörjare men de som ägnar tid åt det kommer se dess styrka. Det är därför kristna filosofer använder det så mycket trots att det existerar massor av argument som gemene man tycker är starkare.
Vilket trams. Argumentet kan krossas på 3 sekunder. Objektiv moral finns helt enkelt inte och dessutom finns det inget som säger att en hypotetiskt objektiv moral måste komma från en gud. Precis lika lite som julen måste komma från jultomten.
Citera
2016-12-11, 19:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är det någon ironi, eller är frågeställning allvarligt menad?

Antagandet om subjekt och objekt är per definition dualism? Kan det bli tydligare?

Både och.
En allvarligt menad fråga med en ironisk släng på slutet.

Det du skrev hade inget med någon av mig känd betydelse av dualism att göra. Därför frågade jag.

Jag förstår fortfarande inte hur antagandet om subjekt och objekt per definition har något med dualism att göra. Dualism handlar om motsatsförhållanden, men det du skrev om har inget med några motsatsförhållanden att göra.

Jämför med det goda mot det onda, yin och yang, gud mot djävulen, rätt mot fel osv. Det är dualistiska synsätt.
Citera
2016-12-11, 19:35
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
......Allt som finns och någonsin har existerat är medvetande! Medvetande är Gud. Alltså, allt som finns är Gud!.....
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Medvetande lär finnas hos alla arter som så kunnat välja sin reproduktionspartner. Utmärkande för människan är självmedvetandet som gör att hon kan välja sin gud och omskapa sig själv därefter. Människor som ser sig själva som myror i förhållande till anonyma övermakten eller förmer än andra riskerar att bli antingen självuppfyllande i sin flock eller naturligt förintade på sikt.
Citera
2016-12-12, 13:52
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vilket trams. Argumentet kan krossas på 3 sekunder. Objektiv moral finns helt enkelt inte och dessutom finns det inget som säger att en hypotetiskt objektiv moral måste komma från en gud. Precis lika lite som julen måste komma från jultomten.

Om all moral är lika, varför ta en moralisk ställning mot det onda? Varför stå upp för vad du tror är rätt om all moral är subjektiv, personlig?

Moraliska relativister kan inte klaga över problemet med Ondska.

Om det onda är verkligt då är också det goda verkligt vilket innebär moralisk relativism är falsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in