2016-12-12, 01:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Jag vet att du har gjort det! Alla måste respektera att andra har en åsikt som kanske inte överensstämmer med ens egen. Om jag inte gillar det du skriver så kommenterar jag inte det. Jag skriver istället något som jag står för. Är det inte så det ska vara vara eller har jag missuppfattat det.

Nej du har nog uppfattat det hela rätt, men det kan vara lättare sagt än gjort i synnerhet när man blir feltolkad och missuppfattad.
Citera
2016-12-12, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Före honom var det någon annan , han som kom med dunderförklaringen varför inte P sett cykeln, kommer inte ihåg namnet. Kwasten var ju mycket ut i media och fladdra runt med olika märkliga uttalanden, även om del journalister förvisso hade en förmåga att slira på sanningen.
Kommer det in bra tips till polisen så måste det rimligtvis ta fart igen.

Det var Lennart Lindelöw som ett tag också var inkopplad som förundersökningsledare i Johan-fallet.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-12 kl. 08:22.
Citera
2016-12-12, 08:34
Medlem
Evas syster berättar om mordet i SVT Västernorrland:
"Systerns mördare går fortfarande fri"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hela-marken-forsvann
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-12 kl. 09:02.
Citera
2016-12-12, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Evas syster berättar om mordet i SVT Västernorrland:
"Systerns mördare går fortfarande fri"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hela-marken-forsvann

I en annan artikel idag ger polisen sin syn på fallet:
Citat:
– Det vore bra för bygden om det här kunde klaras upp.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/evamordet-fortfarande-en-gata
Citera
2016-12-12, 11:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men vad i herrans namn har domstol och åklagare att göra med huruvida jag spekulerar kring möjligheten att P. vid tidpunkten för mordet KAN ha lidit av en psykisk störning?

Jag är bara väldigt nyfiken över P. som person och hans personlighet, och det är den jag spekulerar kring, för jag tror att den kan ha spelat en avgörande roll när det gäller både orsaken och bakgrunden till att Eva och Laban dödades.

Men de flesta andra diskuterar brottet, och plausibel gärningsman.
Du verkar i alla fall förstå att min retoriska fråga angånde vad du själv kan prestera för intyg om din mentala hälsa, att det inte är ett påhopp utanför att illustrera problemet med argumentet. För jag antar att ditt påstående om att du haft att göra med psykotiska personer kan vara sant. Och då vet du också att i de flesta instanser så skrivs inte negativa intyg.
Ett annat problem har du ju om P ska uppsöka tio psykiatriker för att få utlåtande, där de alltså ska uttala sig om hans status idag. Det går ju lätt att säga, för någon *kompis* "men han har ju sprungit hos psykiatriker så något fel måste det ju vara". Och ingen av psykiatrikerna kanske ändå inte sätter någon speciell diagnos.
Det liknar då ett systematiskt förtal som dock inte nödvändigtvis får fast en mördare. Möjligtvis kanske P blir så deprimerad till slut att han låses in av den anledningen men Evas mördare kanske går fri.
Citera
2016-12-12, 12:28
Medlem
Första inslaget i SVT om fallet:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/arkiv-mittnytt-fran-1987-om-evamordet
Citera
2016-12-12, 12:29
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Polisens teori från dag ett var att Eva mördades av en slump.

Originalinslaget ur "Mittnytt" publicerat idag:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/arkiv-mittnytt-fran-1987-om-evamordet

EDIT: Tvåa.

EDIT 2: Äntligen lite information om mordet från de lokala nyhetsredaktionerna. Och informationen om att obduktionen inte kunde styrka sexuella övergrepp på Eva är intressant. Mark Safarik har därmed troligen helt rätt i sin analys, enligt mig. Vad tycker ni andra?
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-12-12 kl. 12:37.
Citera
2016-12-12, 12:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Äntligen lite information om mordet från de lokala nyhetsredaktionerna. Och informationen om att obduktionen inte kunde styrka sexuella övergrepp på Eva är intressant. Mark Safarik har därmed troligen helt rätt i sin analys, enligt mig. Vad tycker ni andra?
Safarik menade alltså att det bara var arrangerat för att se ut som ett sexuellt övergrepp, i så fall för att vilseleda polisen. Ett annat möjligt alternativ är att motivet faktiskt var sexuellt, åtminstone delvis. Det kan ju ha varit så att avklädningen var en förberedelse för ett sexuellt övergrepp, men att GM sedan blev störd t.ex. av att hunden sprang och skällde. Det här skulle ju i så fall också kunna ha gjort att han blev förbannad på hunden, och att det var därför han dödade den också.
Citera
2016-12-12, 13:12
Medlem
Marskens avatar
Det är även fullt möjligt att GM hade intentioner att begå sexuella handlingar mot Eva men att han inte fick upp den p.g.a adrenalinpåslag, stress o.s.v.

Det kan även förklara övervåldet som då skett i frustration.
Citera
2016-12-12, 13:51
Medlem
Några artiklar från 1988 då Sture anhölls och häktades,

"Polisen chansar på ett erkännande" Intervju med Stures advokat i lokalpress, Kwast uttalar sig också kort.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/NN%20198805_zpsthigfwdy.jpg.html

"Vissa medgivande styrker misstanke"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/sture%201988_zpsobmbpqa0.jpg.html

"Det största pådraget sedan Palmemordet"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/1988%20igen_zpsghpzgpit.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-12 kl. 14:40.
Citera
2016-12-12, 14:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men de flesta andra diskuterar brottet, och plausibel gärningsman.
Du verkar i alla fall förstå att min retoriska fråga angånde vad du själv kan prestera för intyg om din mentala hälsa, att det inte är ett påhopp utanför att illustrera problemet med argumentet. För jag antar att ditt påstående om att du haft att göra med psykotiska personer kan vara sant. Och då vet du också att i de flesta instanser så skrivs inte negativa intyg.
Ett annat problem har du ju om P ska uppsöka tio psykiatriker för att få utlåtande, där de alltså ska uttala sig om hans status idag. Det går ju lätt att säga, för någon *kompis* "men han har ju sprungit hos psykiatriker så något fel måste det ju vara". Och ingen av psykiatrikerna kanske ändå inte sätter någon speciell diagnos.
Det liknar då ett systematiskt förtal som dock inte nödvändigtvis får fast en mördare. Möjligtvis kanske P blir så deprimerad till slut att han låses in av den anledningen men Evas mördare kanske går fri.

Att jag har spekulerat kring huruvida en misstänkt GM vid tidpunkten för mordet eventuellt KAN ha lidit av en psykisk störning eller inte, är inget konstigt i sig i ett fall som detta. Eva beskrivs i det senaste reportaget som lemlästad. Hur kan ett resonemang i en krim-tråd gällande en bestialisk mördares psykiska hälsa bli till ett systematiskt förtal, som du hävdar att det liknar? Jag lämnar ju även öppet för att han skulle kunna vara frisk (även om jag personligen inte tror detta).

Vad är du ute efter?
Citera
2016-12-12, 15:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Det är även fullt möjligt att GM hade intentioner att begå sexuella handlingar mot Eva men att han inte fick upp den p.g.a adrenalinpåslag, stress o.s.v.

Det kan även förklara övervåldet som då skett i frustration.

Det här var en intressant och mycket bra teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in