Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Men vad i herrans namn har domstol och åklagare att göra med huruvida jag spekulerar kring möjligheten att P. vid tidpunkten för mordet KAN ha lidit av en psykisk störning?
Jag är bara väldigt nyfiken över P. som person och hans personlighet, och det är den jag spekulerar kring, för jag tror att den kan ha spelat en avgörande roll när det gäller både orsaken och bakgrunden till att Eva och Laban dödades.
Men de flesta andra diskuterar brottet, och plausibel gärningsman.
Du verkar i alla fall förstå att min retoriska fråga angånde vad du själv kan prestera för intyg om din mentala hälsa, att det inte är ett påhopp utanför att illustrera problemet med argumentet. För jag antar att ditt påstående om att du haft att göra med psykotiska personer kan vara sant. Och då vet du också att i de flesta instanser så skrivs inte negativa intyg.
Ett annat problem har du ju om P ska uppsöka tio psykiatriker för att få utlåtande, där de alltså ska uttala sig om hans status idag. Det går ju lätt att säga, för någon *kompis* "men han har ju sprungit hos psykiatriker så något fel måste det ju vara". Och ingen av psykiatrikerna kanske ändå inte sätter någon speciell diagnos.
Det liknar då ett systematiskt förtal som dock inte nödvändigtvis får fast en mördare. Möjligtvis kanske P blir så deprimerad till slut att han låses in av den anledningen men Evas mördare kanske går fri.