2016-12-11, 00:39
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
30 meter kurvatur om jorden var en glob?
Fel, 120 meter kurvatur skulle det i så fall bli!
Domen är 253 feet enligt Wikipedia = 77 meter hög
Med andra ord borde det vara totalt omöjligt att se domen från 4 mils avstånd!

Dubbelfel!

Det är 30 meter:
S denotes the sagitta (the depth of the arc), R the radius of the circle, and L half the length of the chord spanning the base of the arc:
S = R - sqrt(R^2-L^2),

Vilket ger:
S = 6371000 - Sqrt(6371000^2 - 20000^2)
S = 31.39 meter.

Om du använt samma formel så tror jag att du missade att L enligt formeln är halva korda-längen. Räknar man med hela blir det som du påstår 125,6 meter, men det är alltså fel.

Och domen är - om vi talar om samma dome - 83m hög:
"The Mercedes-Benz Superdome, often referred to simply as the Superdome, is a domed sports and exhibition venue located in the Central Business District of New Orleans, Louisiana, United States. [...] Its steel frame covers a 13-acre (5.3 ha) expanse and the 273-foot (83 m) dome is made of a lamellar multi-ringed frame and has a diameter of 680 feet (210 m), making it the largest fixed domed structure in the World."
Citera
2016-12-11, 00:40
Medlem
Jag har tragglat genom en del av dom nonsensvideor som DoÅ har länkat till. Vad det nu ska vara bra för

Själv är jag förvånad över att det finns folk som ägnar timmar åt att försöka göra en så död hypotes återfödd, som att jorden är platt! Är dom helt prilliga eller...
Och hur kan någon tro att sant vetenskaplig forskning publiceras på youtube!
Citera
2016-12-11, 00:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan du förklara hur experimentet även under kontrollerade omständigheter är felaktigt då det bevisar att världen inte är platt tack vare värmeskillnaden på såväl internationell som lokal nivå?

Varför skulle värmeskillnader på skilda nivåer motsäga vår platta jord?

Citat:
För övrigt så har du tjafsat om att jorden skulle vara platt i över ett år så var vänlig och undvik att ljuga.

Belägg för det, tack!
Citera
2016-12-11, 00:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns flera exempel i tråden. Sluta tramsa och läs på.

Detta är ditt tramsiga standardsvar när man ber dig bevisa att något specifikt har belagts i tråden!

Jag tänker inte släppa dig nu...

Du hävdar att det finns broar som byggts med hänsyn till jordens fiktiva krökning. Ge oss ett endaste exempel på en sådan bro, tack!
Citera
2016-12-11, 01:01
Medlem
Citat:
Detta är ditt tramsiga standardsvar när man ber dig bevisa att något specifikt har belagts i tråden!

Du hävdar att det finns broar som byggts med hänsyn till jordens fiktiva krökning. Ge oss ett endaste exempel på en sådan bro, tack!
Som sagt, det finns redan länkar om detta!! Men du får en chans till....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Verrazano–Narrows_Bridge
Citera
2016-12-11, 01:20
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Dubbelfel!

Det är 30 meter:
S denotes the sagitta (the depth of the arc), R the radius of the circle, and L half the length of the chord spanning the base of the arc:
S = R - sqrt(R^2-L^2),

Vilket ger:
S = 6371000 - Sqrt(6371000^2 - 20000^2)
S = 31.39 meter.

Om du använt samma formel så tror jag att du missade att L enligt formeln är halva korda-längen. Räknar man med hela blir det som du påstår 125,6 meter, men det är alltså fel.

Och domen är - om vi talar om samma dome - 83m hög:
"The Mercedes-Benz Superdome, often referred to simply as the Superdome, is a domed sports and exhibition venue located in the Central Business District of New Orleans, Louisiana, United States. [...] Its steel frame covers a 13-acre (5.3 ha) expanse and the 273-foot (83 m) dome is made of a lamellar multi-ringed frame and has a diameter of 680 feet (210 m), making it the largest fixed domed structure in the World."

Dubbelfel!

Matematiska formeln för jordens fiktiva kurvatur är 8 tum x engelska mil i kvadrat.

Ett avstånd på lite drygt 42 km ger en kurvatur på ca 120 meter!

Description:
The Superdome is located on 70 acres (28 ha) of land, including the former Girod Street Cemetery. The dome has an interior space of 125,000,000 cubic feet (3,500,000 m3), a height of 253 feet (77.1 m).
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-11 kl. 01:22.
Citera
2016-12-11, 01:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Som sagt, det finns redan länkar om detta!! Men du får en chans till....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Verrazano–Narrows_Bridge

Detta har debunkats som rena dravlet !!!

Verrazano–Narrows bron och dess förmenta byggnation enligt globjords-teorin diskuteras här, och en av Youtubes alla skarpa Flat Earthers drar här i följande klipp ner byxorna på Vsauce och sågar honom och hans glob-dravel jäms med fotknölarna.

Spola fram till 12:25-13:02, och njut kära vänner:
https://www.youtube.com/watch?v=beCkNhOIXkg

Okej?
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-11 kl. 01:38.
Citera
2016-12-11, 01:40
Medlem
Citat:

Ok...ge ett, nja flera om det ska vara trovärdigt men börja med ett, exempel på brobygge där krökningen inte anses relevant? Du skriver om en mil långa båtar, så det är minimilängden på din förmenta bro...källor på att "den" är helt rak... och inga youtubeklipp utan vetenskapliga sådana?
Citera
2016-12-11, 01:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Ok...ge ett, nja flera om det ska vara trovärdigt men börja med ett, exempel på brobygge där krökningen inte anses relevant? Du skriver om en mil långa båtar, så det är minimilängden på din förmenta bro...källor på att "den" är helt rak... och inga youtubeklipp utan vetenskapliga sådana?

FINNS ÖVERHUVUDTAGET INGA BYGGEN DÄR NÅN FIKTIV GLOB-KRÖKNING TAS I BEAKTANDE !!!

Försök hitta någon endaste manual till något endaste bygge, där man tagit hänsyn till en fiktiv krökning av jorden...

Du ville ha någon källa på ett långt brobygge, där inte någon som helst krökning syns till?

Okej, då ska jag uppfylla din önskan, och eftersom källor kräver att man länkar till en källa, så gör jag det med stor glädje i mitt hjärta!

Du får denna gång återigen en insyn till en av mina absoluta favorit flat earthare, där han tar som exempel upp två väldigt långa broar, bland annat den kinesiska Danyang-Kunshan, 165 kilometer lång, världens längsta bro, och påvisar att inte minsta lilla krökning av jorden syns till, trots att det borde synas en drop på hela 2000 meter...

Spola fram till 19:40-20:40, så ser du detta med dina egna korpgluggar, min kära vän:
https://www.youtube.com/watch?v=Uf7J8sr8NXQ&t=1206s

Någon här längre som på fullt allvar tror att vi bor på en boll?

Skämmes ta mig fan...
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-11 kl. 02:19.
Citera
2016-12-11, 02:06
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Dubbelfel!

Matematiska formeln för jordens fiktiva kurvatur är 8 tum x engelska mil i kvadrat.
Ett avstånd på lite drygt 42 km ger en kurvatur på ca 120 meter!

Du använder dessvärre fel formel! Den du använder är för att veta hur mycket jorden böjer neråt på 40 km, t.ex. om man tittar genom en kikare monterad i våg, men i detta fallet är det inte intressant, ty utan fast monterad kikare avhjälps detta genom att böja huvudet framåt.

Min formel (den korrekta) är för att visa hur mycket av jodens utbuktning som skymmer ett föremål placerat 40 km bort, och detta är 32m. I min bifogade bild visar jag skillnaden, ditt exempel i rött, och mitt i blått. Observera att bilden varken är proportionell eller skalenligt.

http://imgur.com/a/gwHsr
Citera
2016-12-11, 02:13
Medlem
Citat:
Förlåt, det ska vara 3000 engelska mil bort till solen, dvs närmare 5000 kilometer!

Eftersom solen ligger 5000 kilometer bort höjdledes, så kan det inte bli någon märkbar skillnad på solens synbara storlek från olika platser på jorden!

Driver du med mig?? Solen finns enligt dig 500 mil över den plats där den är i zenit. Samtidigt har den platta jorden en radie på 2000 mil! Mycket lätt att hitta ett otal platser på jorden, där avståndet till solen är mer än 1000 mil!
Vi vet att solen har samma skenbara storlek från alla platser på jorden, något som är totalt omöjligt med de siffror du presenterade!

Citat:
Faktum är ju dessutom att solen definitivt verkar krympa i storlek (på alla platser på jorden) när den är på väg bort från oss mot nedgång, vilket vi mycket tydligt kan se här, ett perfekt klipp att åskådliggöra det med:

https://www.youtube.com/watch?v=e1TUpNkHcAM

Återigen ett utmärkt bevis för att solen måste befinna sig mycket nära oss, eftersom den krymper och växer så pass mycket!
Eller hur?
Uppenbart fejkad video! Alla jordens invånare, utom du, vet mycket väl att solnedgången inte ser ut så där! Gå ut och se efter själv för katten!

Du borde dessutom begripa att när du länkar till en sån här uppenbar tokvideo, så förlorar du trovärdighet även i allt annat du säger.
Citera
2016-12-11, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana

Uppenbart fejkad video! Alla jordens invånare, utom du, vet mycket väl att solnedgången inte ser ut så där! Gå ut och se efter själv för katten!

Ett PS till mitt förra inlägg ovan: Jag vet att jag har sett den här tokiga "solnedgångsvideon" förut. Även då blev den totalsågad.
Antagligen var det i den här tråden, och i så fall var det förmodligen DoÅ som länkade till den då också. Själv har jag inte tid och lust att leta fram detta, men kanske kan någon annan göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in